Hej alle
en ide der opstod tilfældig da Himmerlandsbanerne og undertegnede faldt i snak
om tog på Aalborg og Hobro og om hvordan man kunne overfører det til modelbane
vi blev efter et stykke tid enige om at vi ville lægge det ud her - hvis nogen kunne bruge det - samt at der jo kunne gives spørgsmål og svar på oprangeringsplaner og
køreplaner og med hvad dertil hører
dernæst at den skulle ligge under modeljernbane - generelt
idet det handler om modelbane og fordi det berører mange forskellige ting
det vil så veksle mellem ting fra undertegnede og spørgsmål og andre ting fra
Himmerland
andre er også velkomne på tråden - bare vi holder os inden for oplægget
både med spørgsmål, råd, oplysninger og hvad dertil hører
Fra: h087
Til: Himmerlandsbanerne
Skrevet: 7 jul 2011 15:42
Emne: oprangering på Aalborg 1953
Hej Ivan
her er så vedhæftet en oprangeringsplan om hvordan togene ifølge DSB skulle se ud
på Aalborg til og fra Syd 1953 - ifølge togplan 6.
den ser lidt uoverskuelig ud. - du skulle kunne udskrive den
den gælder for alle ugens dage og tidsrummet 1/5 - 22/9 - 1953
kan også lave den om så den står som dag til dag - altså : mandag - tirsdag osv
håber at du kan læse den - eller må du lige spørge
men et eksempel på opskrivning og oversættelse
find tog 2992 i planen : afgang fra Aalborg mod syd kl 21.50 ( skrevet i rødt )
tog fra syd til Ab : skrevet i sort
tog fra Ab til Syd : skrevet i rødt
men nu vognen
AbF563Rd2994Ar2072/2082Ng224Kø2016/2026Gb2927Fb
vognen F 563 er en F: fragtstykgodsvogn - 563 er vognens løbsnummer
AbF563Rd : vognen kører i tog 2992 Aalborg - Randers
Rd2994Ar : vognen kører i tog 2994 Randers - Aarhus
Ar2072/2082Ng : vognen kører i tog 2072 eller tog 2092 Aarhus - Nyborg
her tror jeg at tog 2072 er hverdage og tog 2082 er søgnedage
Ng224Kø : vognen overføres med færge 224 Nyborg - Korsør
Kø2016/2026Gb : vognen kører i tog 2016 eller tog 2026 Korsør - Godsbanegården
Gb2927Fb : vognen kører i tog tog 2927 Godsbanegården - Frederiksberg
og sådan kan der aflæses med togene - man skal bare lige have lært det
men til modelbanebrug skal man jo nok lave om på det.
da jeg nu har fået din materielliste -. tænkte jeg om du kunne lave en skematisk
plan over dit køretema - altså et groft rids over anlæg - ikke med alle spor -
men mere din strækning med synlige og skjulte stationer
så kan jeg bedre skrue et forslag / ide sammen over en køre/oprangeringplan sammen til dig.
Har foresten efyterlyst en sporplan over Hobro med havn omkring 50ernen ved mine forbindelser - sender den når og hvis jeg får fat på den
Faktisk efterlyste jeg alle stationer på og incl Randers - Aalborg
da vi i KMK faktisk bruger strækningen Randers - Frederikshavn som oplæg
iblandet internationale exprestog Nyborg - Fredericia - Padborg samt
sidebane taget fra Glyngørebanen
har sporplaner til samtlige stationer på strækningen Nørresundby - Frederikshavn
der er fra 1946 og frem til 1960 - kan sendes hvis du er interesseret i dem
med venlig hilsen
henning h087
_________________
h087 - godmodig og nu også kulturel nittetæller
fortsættes
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
krevet: 7 jul 2011 23:28
Emne: Re: oprangering på Aalborg 1953
Hej Henning, tak for oprangeringsplan som jeg så må igang med at "tyde". Jeg har 1 sporplan over Hobro fra 1954 med havnesporene. Den fylder 15 A5 sider. Jeg købte planen af Struer Museum for år tilbage den er i målestoksforholdene 1:1000 og 1:2000.
mvh Ivan
_________________
med venlig toghilsen
Ivan
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Fra: Himmerlandsbanerne
Til: h087
Skrevet: 8 jul 2011 19:48
Emne: Re: oprangering på Aalborg 1953
Hej Henning,
lige 2 spørgsmål:
E-maskinen køre så vidt jeg kan se 4 gange til og kun 3 gange fra Aalborg. Skal det ikke være lige mange hver vej?
F er fragtstykgodsvogn = lukket brun?
I er ????????????????? = lukket hvid?
lige 1 oversættelse af disse to bogstavkombination HDI og IALI ved tog 962 kl. 14.28.
og så lige 1 mangelliste til modelbanen:
CUK, CME, CQM, AC, DA, DB, DC, DO, DR, EA samt H-K-R-T.
mvh Ivan
_________________
med venlig toghilsen
Ivan
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Fra: h087
Til: Himmerlandsbanerne
Skrevet: 9 jul 2011 04:18
Emne: DSB uransagelige veje til og fra Aalborg 1953
Hej Ivan
først E maskin løb
ha ha - det er nemlig det uransagelige - men der er en forklaring
DSB laver en tjenestekøreplan hvori der stå E 350 - det betyder kun at køretid
og belastning er udregnet til en E med 350 tons på krogen - ikke at det behøver
at holde stik at det altid er en E maskine der kører - Maskinafdelingen vil nemlig
også blande sig - der har man nemlig noget der hedder en maskinomløbsplan og det er en hellig ting -
det guddommelige er at den ikke altid holder stik - men man er nødt til at tro på den -
ok - det der så sker er at man laver reservemaskiner og udvekslingsløb
og det har vi så i dette tilfælde -
da det er Aarhus der har eftersynet af maskinerne nord for Aarhus er de så nødt til at komme derned engang imellem
det bruger man så tog 2910 afgang 21.35 fra Aalborg til - så maskinen til 2910 burde
hedde E/R/T/H men toget er regnet ud til en Rmaskine 600tons 70km/t og derfor står der i tjenestenkøreplanen R/T -
men alle fire maskiner kan overholde dette
så omløbet med E maskiner er således
E i tog 85 fortsætter til Fh og retunerer med tog 70
E i tog 95 fortsætter til Fh og retunerer med tog 2018
E i tog 23 fortsætter til Fh og overnatter og retunere med tog 58
E i tog 25 står af i Aalborg og står i reserve/nedbrud/udveksling
for da tog 58 er et tidligt morgentog fra Fh er det så en maskine fra dagen før
og det er så det der hedder maskinomløbsplan - og de er ( mange grimme ord ) ikke til at skaffe
så selvom der ud for tog 23 står E har jeg foto af toget med både T eller R maskiner
og enda sågar tog 25 der skulle køres af P istedet med E + K i forspand
Aalborg havde en K maskine stående og en E maskine og Frederikshavn havde R og T
men der kan jeg få fat i nogle stationeringsplaner -
og det gør jeg så
så for at få sine maskiner til at gå op er man på modelbanen nødt til at lave maskinomløb -
det her kan blive meget meget langt
men prøv at få fat på "Modeljernbane som hobby" af Kaj Juul - Pederen
den giver nogle gode forklaringer - hvis du ikke kan få fat på den - så giv mig lige besked -
så scanner jeg min og sender den - øh - det må jeg ikke - men du kan låne den istedet
men jeg kommer jo nok ind på det på sporskiftet og når vi får vores hjemmeside i KmK
helt op at stå - her kan og skal vores klubblad kunne downloades - og deri vil der også
blive behandlet emner som disse - så du er ikke alene om at det er noget indviklet hurlumher det her -
men spørg også bare - på på PM og også igennem sporskiftet -
da det nok også kunne interessere andre - grunden til at jeg sendte det via PM er
at det jo ikke var sikkert at du ville have det på sporskiftet.
Jeg kunne så spørge dig om hvad du ville sige til at vi tog køreplanen -
dine spørgsmål og denne forklaring og satte det sammen under overskriften
" tanker og spørgsmål om idegrundlag, kørekoncept samt køreplan/oprangering
for modeljenbanen" eller sådan noget ligende - og satte det ud på sporskiftet??
det her bliver nok lidt langt
men nu til næste F og I betydning for godsvognstype
F = fragtgodsvogne er som regel brune vogne og det vil så sige G, Gs, HD, HJ, HS, og Q
typen bestemmes ud fra hvad der tranporteres og hvor hurtig de tog vognen befordres i kører.
I = Ilgodsvogne er som regel hvide og der kan siges det samme som ovenfor
men rolig nu - en brun eller hvid vogn kan sagtens være F eller I og omvendt -
det kommer an på godset
Det kommer vi så ind på med dit næste spørgsmål med HDI og IALI ved tog 962
HD betyder at det SKAL være en HD og I står for ildgodsvogn - så her ser du at en ilgodsvogn er brun
IAL betyder det SKAL være en IAL vogn og I står for ildgodsvogn
her skulle der også have stået VL med hævet bogstaver som du kan se en del vogne i tog 2018/3018 har -
vender vi tilbage til - næ vi tager den nu
TBVLs6m med hævet skrift
TB = vognen SKAL have trykluftbremse
VL = vognen SKAL have varmeledning
s = vognen SKAL være s mærket for 100km/t
6m = vognen SKAL have 6m akselafstand - her kan der også stå 4,5m
og der er en h ( grimt ord ) masse andre ting som står i togplanerne
må nok hellere se at få dem scannet - nå et sidespor
så mangellisten på vogne - se indlæg om dansk i model om CL fra kystbane
der er jeg lidt inde på det
nå - men da vi ikke har de vogne - må vi så bruge andre - så :
CQM erstatter du med CP - din MO 1800 har varmekedel - det havde MO 500 ikke -
og det var dem der kørte flest af i 53 - derfor CQM der har egenvarme
derfor kan man også undlade EH vogne i mange MO tog da pakrummet i en MO1800 er
betydeligt større end i MO 500. 500MO har 52 siddepladser, 1800MO har kun 37 derfor større rejsegodsrum
CME erstatter du med CAE når den kommer - det gjorde man også i virkeligheden -
indtil da bruger du en ECO og CA/CB/CC/CM eller nøjes med ECO istedet for CME
CUK erstatter du med CU på hovedbanen og CV bruger du på sidebanen
AC er en savnet vogn - men rygterne siger at den er tegnet - så den kommer nok
det kan du også se noget om i omtalte tråd - gælder også nedenstående materiel
DA kan du købe ved Tikøb igennem Lekbo - de er ikke så svære at lave
DB 1936 udgave mangler - men DB 1950 udgave kan få fra DF model - de er bare pissedyre
1500 bobs og det gælder også DC og DJ
DJ kan man dog få fra Tikøb
DO blev lavet af trinbrættet Århus - men er væk nu
DR udgave - 1 af 4 varianter kan fås fra Tikøb
og EA kunne fås fra Scheuer modeller - men er også væk
H og R håber vi så på fra Hobbytrade eller måske R fra Heljan - de har jo tenderen
K kan du jo få fra Lekbo - men koster så 10000 - men ok det er en småseriemessingmodel og håndbygget
T maskinen kan fås fra Märklin og Fleischman og ombygningsæt fra Freja og Tikøb
så i første omgang erstatter du H med N eller MY / MX / MZ
R erstatter du med PR og evt med nævnte diseldåser
K igen med PR eller MX
din D og MO og MT skal du jo bruge på sidebanen - selvom der kører D fra Randers over Hobro til løgstør
og det samme gælder for MO der erstatter MQ ( også i virkeligheden - og MT kan erstatte D
så der er mange udveje man kan lege med - men sådan er det
det er så også grunden til at jeg spørger efter dit kørekoncept og skematiske strækningsforløb -
så kan jeg bedre give dig nogle forslag hvad de kan gøre - efterhånden vil du så selv kunne det
det er jo sådan at togene til Aalborg jo har grundstammen Aarhus - Frederikshavn -
så man kan ikke bare smide vognene ( her person - post og rejsegodsvogne der køre til Fh ud -
det er nærmere vogne til Ab der ryger ud - dog ikke specielle som CAR og lignene -
Fx tog 25 : [u]CA + CA + CARAb[/u] + [u]CB + AVHj[/u] + [u]AC + CD + CA + CB + DCFh[/u]
det bør blive til
[u]CB + AVHj[/u] + [u]CAR + AC + CD + CA + CB + ECO + DHAb[/u]
CB + AV sætter du så i din Hobro som kursvogne til sidebanen og resten er så til Aalborg -
på den måde beholder du så ideen - her mangler du så AC - men så laver vi den så bare som :
[u]AV til sidebane[/u] + [u]AV + CAR + AV + CD + CA + ECO + DH til Aalborg[/u]
igen beholder du ideen - men det kommer vi nok ind på nå jeg får skruet en ide sammen til dig
det blev lang - men håber det var en hjælp
men spørg hvis.....
med venlig hilsen
henning h087
_________________
h087 - godmodig og nu også kulturel nittetæller
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Fra: Himmerlandsbanerne
Til: h087
Skrevet: 9 jul 2011 12:51
Emne: Re: DSB uransagelige veje til og fra Aalborg 1953
Hej Henning, tak for dit store arbejde for at hjælpe mig.
Du må gerne gøre det hele tilgængelig på "sporskiftet" så mange kan få gavn af dine "guldkorn".
_________________
med venlig toghilsen
Ivan
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Fra: Himmerlandsbanerne
Til: h087
Skrevet: 10 jul 2011 20:54
Emne: Re: oprangering på Aalborg 1953 - wasdas
Hej Henning, faldt lige over "IG 2018, VL" hvad er det for vogn der har varmeledning, mærket 100km/t og 6m akselafstand?
_________________
med venlig toghilsen
Ivan
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Fra: h087
Til: Himmerlandsbanerne
Skrevet: 11 jul 2011 05:02
Emne: Re: oprangering på Aalborg 1953 - wasdas - 2018
Hej Ivan
tog 2018
Vogne : betyder diverse vogne - men hvilken og hvor mange afhænger af trafikken
men hvis vi sætter de nedenstående vogne til at at veje 25 tons stykket - der er 13 stk bliver det 25 x 13 = 325 tons -
og da togvægten er sat til 400 tons er der 75 tons tilbage at gøre godt med - altså + 3 vogne af en eller anden slags -
såfremt vognvægten holder - nok lidt højt sat - men er bare et udgangspunkt
noget om vognvægte :
i togplan VI er en EC/ECO vognvægt ansat til 31 tons
I DRM I fortegnelse er en EC/EC ansat til last i alle tog 15000 kg og Tara til 25100 kg
her mangler jeg lige nogle af mine oplysninger på godsvogne
men HD, IAL, IAK, IAR lastede 17 tons
men finder det frem
noget om hastighed kontra akselafstand :
00 - 45 km/t = ingen krav
45 - 60 km/t = 3,0m
60 - 70 km/t = 3,5m
70 - 80 km/t = 4,5m
80 - 100 km/t = 4,5m + s mærkning ( godkendelse op til 100 km/t
100 - 120 km/t = 6,0m + ss mærkning ( godkendelse op til 120 km
omkring disse ting kan jeg kun anbefale bogen
GODSTOG af Jens Bruun - Petersen - der står mange gode ting i
og DANSK JERNBANEARKIV ved PER TOPP NIELSEN
http://www.pobox32@c.dk
har udgivet et større værk om godsvogne -
DRIFTMATERIELLET og vel på ca 21 udgivelser eller flere
hvori der står alt hvad hjertet begærer om godsvogne
data, byggeår, udrangering, tegniner, foto og meget meget andet -
det er som sagt et større værk - og koster så selvfølgelig nogle penge - men det er givet godt ud -
så kontakt ham og hør hvad det koster - tror endda også at han
lagt det på pdf - så man kan købe det elektronisk - jeg har fået elektroniske pdf fra ham
så tilbage til tog 2018:
+ Fh I 363 Ab2992Rd510Es? : ukendt litra - men vognen I 363 skal kunne køre mindst 80 km/t da toges hastighed er 80 km/t - se andre -
+ Ab F 560A Ng206Kø2050Gb : F 560A - det samme her
+ Fh I 61 TBVLs6mNf : kører med slagteriaffald - og da der er TB : trykluftbremse, VL : varmeledning, s : S-mærke = skal kunne kører 100 km/t, 6m : 6m akselafstand -
så er der ikke så mange vogntyper der kan komme på tale - 6m vogne - det vil være sådanne som : HD, IAL, IAK, IAR da nogle af disse også er udstyret med varmeledning -
det kan ikke være en G/GS da disse ikke har varmeledning - kun 5,4m aks - men er s mærket
+ Fh I 60A sRo - kører kun med kød til DAK Roskilde S, ti, to - og må være som nedenstående
+ Fh I 60 VLsRo - kører med fisk og kød - men s, ti og on ikke kød til Ro da dette skal læsse i I 60A -
vognen skal kunne kører 100km/t pga s-mærket -
her er der så et større udvalg, G, HD, IA familie, IB og IK familie - såfremt at aks er mindst 4,5m
men tror ikke at det er IK vogne - da der så gerne skulle stå krogevogne i togplanen
+ Fh I 59 VLs6mGb : vognen skal have 6m + VL - altså ligesom I 61 - ej opl om last
+ Fh I 54 TBGb - skal kunne køre 80km - tykluftbremse - gods og ferske tarme - ligesom andre nævnete -
+ Fh2018AbDR31Fa2018Gb# - DR 31 er en postpakkevogn - 2 akslet - fås i byggesæt fra Tikøb
+ AbDG30Fa2018Gb - DG 30 er en post og rejsegodsvogne - bogie - ombygges af DJ der kan fås som byggesæt fra Tikøb
+ FhDH22Fa##Fa2018GbTi - DH 22 er en postvogn - bogie - Heljan
+ FhEC18I346Fa - EC 18 hobbytrade
+ EC15I348 - EC 15 hobbytrade
+ EC8Ng20/6-9/8 - EC 8 hobbytrade
+ E400
så en større smøre - jeg må se at få scannet disse togplaner og lagt dem ud
men som du kan se er det et større sammenhæng af flere ting - der afgør hvilken vogn
der bruges - nogen gange skrives der helt præcost hvilken vogntype - resten er der nok nogle planer om
men vil undersøge ved nogle af mine kontakter om de haver mere viden og planer
om disse ting - og om jeg må bruge det her
det blev så en lang en igen - men sådan er det bare
håber at du blev lidt klogere - og at jeg får det udtrykt godt nok
med venlig hilsen
henning h087
PS - når vi er kommet lidt længere frem - vil / er lave en oprangeringsplan
på dag for dag med de virkelige oprangeringer og hvad vi kan sætte istedet
for de modeller - som ikke er lavet endnu
kommer også ind på maskin - og vogn omløbsplaner
_________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Mange svar men også nye spørgsmål
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan og alle andre
3 - 4 planer - ja det kan man vel godt sige
vedhæfter nogle foto - ikke så gode - taget med telefon
noget af det jeg bruger er vist på fotoerne
der er
tjenestekøreplan II 2 distrikt : samtlige strækninger i Jyllan og Fyn 1953
TIB : tjenestekørerplanens indledende bemærkninger : togenes belastninger, træktabeller, noget om bremser, strækningernes udstyrelse og benyttelse og meget andet
togplan II - Ekspres - og ilstykgodsbefordring mm
togplan III - Fragtstykgodsbefordring
togpla IV - Rutevogne
togplan V - Postens befordring
togplan VI - Togstammer mm
togplan VII - Godstog - og posttogs oprangering og benyttelse til vognbefordring, herunder færger
så er der stationeringsplaner for trækkraft og mange andre bøger
blandt andet - Godstog af Jens Bruun Petersen - diverse ting fundet rundt omkring
kopierede artikler fra forskellige tidskrifter og meget meget mere
så folketing, skattefar og domstolene kan godt gå hjem og lægge sig -
og når der så opstår noget forsinkelse ved DSB - så kan man tænke på det her - og se
hvad det kræver - bare får at få en lille fnatet ( min bemærkning ) modelbane til at ligne virkeligheden - det sætter tingene lidt i perspetiv.
nå men tilbage til dine understregninger
EC 15 I348 finder du bagerst i togplan VI under E vognsløb Fyn - Jylland
her står der :
løbnr 15 så 15 er løbnr og ikke vognr
vogntype EC
dag 1
tog 2018 ( 3018 ) tog i parantes er tognr søn - og helligdage
mellem Fh - Ng
rengøres grundigt i Fh
bemærkninger - I 348
så altså sammenfattet
Fh 2018 (3018) EC 15 I 348 Ng
med hensyn til IALI329 :
denne vogn løber lokal i Jylland - Fyn - helt korekt mellem Frederikshavn og Glyngøre
den finder man så i den lokale togplan II - og i mine gamle notater står der at det er
en IAL ( havde engang lånt planen - men har notaterne )
i togplan VI står der bare I329 og og igen her er 329 løbsnummer og ikke vognnr.
håber at det gav lidt mere
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej igen
og lidt flere togplaner
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan og I andre
fik denne besked ind
da de fleste der læser mine indlæg - jo nok efterhånden ved at jeg ikke er den
store ørn med at transpormere eller hvad det nu hedder -
altså - jeg har en masse togplaner - køreplaner osv - og jeg er villig til at dele med andre og som mange har spurgt til om de kunne komme på sporskiftet,
ja selvfølgelig kan de det - hvad gavn har jeg og vi ellers af at jeg har dem.
det der kan gøres er
hvis nogen af de herrer der er lang bedre end mig - sagde hunden - og nogen er garanteret virkelige skrappe med at lave sådanne ting om til pdf filer,
jeg har prøvet at scanne og omgøre dem - men de bliver forbandet store - og syntes jeg ikke særlig gode -og der ved jeg ikke nok - ej heller har jeg nok heller ikke de rette ting at gøre det med.
men det jeg foreslår er
jeg kan scanne - kopierer tingene - vi har i klubben fået en A3 kopimaskine
og sende det til dem der ville være interesseret i at lave dem om så de kan være her på sporskiftet - og vi alle kan få gavn af dem
ved godt at Lars vil have dem over på det nye sporskifte - men der ser jeg intet problem
flytte dem eller lægge dem ind igen - men de ER lavet
hvad siger de herrer til det.
skal vi gå igang ?
og ikke at forglemme - De Damer
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henning, har du ikke i 1953 arbejde til D-maskine fra Aarhus/Randers til Aalborg/Frederikshavn?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
jo da - ifølge Tkp ( tjenestekøreplan) 1953 er der et tog -
godstogspar Randers - Hobro - Løgstør Rd 2887 Hb 2887 Aat 2873 Ør 2888 Hb 2888 Rd
Rd afg 12.52 - tog 2887 - ank 14.23 Hb
Hb afg 17.06 - tog 2887 - og så har jeg desværre ikke tkp på Hobro - Aalestrup - Løgstør
og modsatte vej
løgstør - Hobro - tog 2888 ankomst Hobro 21.00
Hb afg 21.20 - tog 2888 - ank 23.00 Rd
så det er ikke den store brug af D maskiner lige her, men mener at Aalborg havde D maskine - Randers havde det i hvertilfælde
og underligt nok mindes jeg ikke at have set foto af D maskiner nord for Hobro -
undtaget hvor Limfjordsbroen har været påsejlet - og hvor man kørte med D maskiner over Thisted - Aalborg via TFJ/FFJ
men har bestilt stationeringslister ved en bekendt
men med brug af D maskiner er der et link her til en anden tråd jeg lavede over noget
om himmerlandsbanerne - et stykke nede i tråden
http://www.sporskiftet.dk/node/8007
men jeg mener at jeg et eller andet sted i mine flyttekasser har noget over Hobro - Løgstør - spørgsmålet er så bare hvor
hvorfor har døgnet ikke 48 timer - hvis det da så var nok
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
noget om dit kørekoncept.
såvidt jeg mindes - var det primært Hobro der er kernen - og du havde god plads til den.
nå - men hvis man nu tager
lave Hobro så rigtig som muligt
banen dobbeltsporet og som rundbane
den kommer bare ikke til at fungere som rundbane køreplanmæssigt.
den store delvise synlige/skjulte station fungerer som den ene vej Aalborg
og den anden vej som Randers
det vil sige at denne station bliver en skags funktionstation og derfor behøver den ikke
at have noget forbillede - den er jo også delvis skjult
et kørekoncept på denne måde vil medføre nogle fordele
Hobro bliver kerne og ligne sit forbillede + at man kan give den plads
dine omløb og materielforbrug kan klares med mindre materiel
da man kan tage materiel fra begge ender - dernæst vender materiellet altid rigtigt
hvis man ser på ind/udslået harmonikaer - dog skal der være en drejskive til at vende maskiner på
man kan køre med forholdsvis store tog
og så kan man - selvfølgelig med hensyn til den plads der er til rådighed - satse på sidebanen
har man pladsen - ja så ser det således ud på side banen
1 : hobro - skjult station - synlig station - skjult station - synlig station
eller
2 : hobro - skjult station - synlig station
eller
3 : hobro - skjult station - synlig station - funktion station
ja der er nogle muligheder
stationer på sidebane kan man så selv bestemme hvilken det skal være
igen med skelen til plads
men hvis vi ser på himmerland
den synlige station efter hobro - det kan være en mindre mellemstation
den kunne være Aalestrup - hvor så strækningen mod viborg går til A som er
funktionsstationen ( Aalborg / Randers / Viborg
så den vil nu blive omtalt som A
vider ud af sidenbanen kommer der så en skjult station og derefter en synlig
endestation
den kunne så være Løgstør / Gl Sønderbor ( lidt reduceret / Glyngøre
her igen mange muligheder
næste mulighed på sidebanen
hobro - skjult - synlig station - her igen Aalestrup - men nu går strækningen til vigborg stadig til A - men det gør strækningen til Løgstør også - altså til A
på den måde er der en masse muligheder
der vil være hovedbanen med store maskiner og store / mindre / små tog
sidebanen får brug for mindre maskiner - men man har faktisk Løgstørbanen
med strækning både fra hobro og viborg med -
så hvad siger du - det er jo din bane - og så er der jo lige spørgsmålet -
hvor meget plads har du og hvordan ser rummet ud hvor banen skal være
og ikke mindst - hvad ønsker du ?
men nu har du noget at tænke over
er ved at lave køreplan på Hobro station samt dag for dag køreplan
materielomløbsplaner - samt materielforbrug/omskiftning virkelighed/model
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
spekulerer på dine tegninger af hobro og dit layout -
hvor langt er du nået med sporlægning
hvor store er de tern der er vist på tegningen ?
kunne du forestille dig at lave om på det
dernæst - du skrev at du havede 15 stk ark papir med Hobro
skal vi lave en bytter
du kopier de 15 stk - kender en der har et program der kan stykke det sammen og neddrosle det
så kopier jeg togplaner efter dit ønske -
og så bytter vi
was sagt du ?
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
hvor meget plads har du i det rum du har tænkt dig at du skal bygge i
erfaringsmæssigt er 2m dybde ikke af det gode - der sker altid noger længst væk
eller kan du komme til fra begge sider
har tænkt mig at den næste køreplan bliver togene på Hobro - således at du også kan se oprang på tog til/fra Randers der kører til Hobro - sam togene til Løgstørbanen
samt du får tiderne - det bliver så lidt af en blanding af 1953/1955/1958 tider
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
så her noget mere
med venlig hilsen
henninh h087
så skulle der være rettet -
men skal nok få lært det
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ja dobbelt op
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
så prøver vi på den måde
med vebnlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej alle
og så var der noget med levende fisk fra Hobro der skulle sydpå.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
der kom du mig i forkøbet
var faktisk ved at skrive lidt om det -
men hvad ved du om dette emne om levende fisk i Hobro
der er jo Dänische Forrellen der lå der - eller havde Hjemsted der - er det noget
du eller nogen i klubben du er medlem af skulle have viden om og eller foto - kort sagt alt der kan vides -
et af vores medlemmer i klubben Flemming Kjær har og er ved at lavet et større værk omkring disse vogne
ZF og er spændende læsestof - også et af mine store interesseområder og
har i mange år samlet oplysninger og foto af dem :
jeg har jo tegnet mange af fiskevognene - der så er blevet vist i forskellige tidskrifter - herunder i Lokomotivet - og i et af deres særskrifter -
( men mange er ikke blevet offenligtgjort endnu ) beklageligvis - har man desværre glemt at skrive eller nævne tegneren i mange tilfælde
- men sådan er - det - men mere om ZF under den tråd der hedder trækkraft for ZFvogne
laver lige et link
http://www.sporskiftet.dk/node/4955#comment-49636
http://www.sporskiftet.dk/node/4955
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvad angår fiskevogne er det ikke meget jeg ved. I perioden fra 1974 - 1990 har mit job hovedsagelig været ved dambrug fra Nibe i nord til Vejen i syd. Da jeg så så at der kunne købes fiskevogne til mit modeltog blev jeg selvfølgelig interesseret. Skal i klubben i aften så vil se hvad vi har der.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Havde desværre ikke noget i klubben i forbindelse med ZF fiskevogne.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
en anden måde at lave en køre - oprangeringsplan på
denne kan kaldes overgangsplanen, idet den viser togene som de ser ud i virkeligheden
når de kommer og afgår på Hobro station
der er ikke så mange oplysninger om vognene om hvor de kommer fra og hvor de skal hen
kun hvis det drejer sig om at det er på Hobro der er noget der skal ordnes
hvis du ser på tog E 85 er den skrevet to gange -
den ene med oplysninger
den anden kun med litraoplysning
kigger du på tog P 919 ser du at der er to vogne - en HD og en IAL hvor der er understregning og Hb i enden af stregen - betyder at vognene skal afsættes i Hobro
kigger du på tog P934 er der to ZF i den venstre side med ? - men ikke i højre side
der skulle så havde været Hb med hævet skrift og understregning af ZF vognene
betyder at vognene optages i Hobro og ? betyder : efter behov
en lidt anden måde ar skrive op på - men har det der skal til - så man kan bruge den umidelbart
denne er ikke færdig - mangler godstog - er en kladde
dernæst er den melleledet mellen den med de mange oplysninger -
og den - der skal laves med det materiel man har til rådighed
så man kan sige at der laves 3 ( tre ) planer
den højre side af planen har to farver hvor oprangeringerne står
den hvide er strækning til / fra Aalborg
den gule er strækningen til / fra Aalestrup
røde tog er sydgåendene
sorte tog er nordgående
planen gælder kun for TIRSDAG - periode 22/6 - 9/8.
nu kan du studere den lidt - vender tilbage med mere - og mere uddybende forklaringer og med en konverteringsplan -
dsv den plan hvor vi indsætter dit materiel istedet for de originale.
med venlig hilsen
henning h087
er ved at kopiere diverse togplaner - der er noget papir der.
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Ivan
også en måde - man kan gøre det på
burde jo nok være farvelagt -
men det kommer måske -
er kommet i kontakt med en der har det ligesom jeg
at man læser køreplaner, togplaner og oprangeringer
som krimier og natlæsning
han gør i at viatuliserer oprangeringer og han har nok et
langt bedre kendskab til - hvordan det skal planeres
men det får jeg talt med ham om
indtil videre må vi nøjes med mine egne tegninger der jo ikke er
scannet særligt godt ( det kommer )
- indtil jeg får talt med andre tegnere om
jeg må bruge deres tegninger på denne måde
så foreløbig en klade
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henning, det er fine planer du laver.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
så lige en sporplan
Aalestrup
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan og andre
der er en lille pause med Hobro og det omliggende
er måske ved at skabe kontakt til en der ligger inde med
køreplaner og togplaner i komplette årgange og samling -
kan måske få lov til at låne til kopiering og brug
så jeg trækker den lidt - og så må vi se hvad det bringer
hidtil nu har det meste været fra 53 - noget fra 55 og noget fra 57
ok - ikke at det betyder så meget - mere at det ikke er komplet -
og det ville så være sjovere og mere komplet hvis det hele er fra samme årgang
så det vil være således ar jeg i første omgang vil gå efter
det jeg mangler i 53 - dernæst årgangene 1956, 1960 og 1964 og måske 1968/69
men det vil I høre nærmere om - der vil selvfølgelig blive noget engang imellem
men vil så mere være brudstykker og enkeltstående ting - der så kan føjes
ind i emnet Hobro konceptet
håber at det er ok
med venlig hilsen
henning h087
og så lige en sporplan til
denne gang Aars
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er da bare ok
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
der ligger noget på pm til dig
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henning,
der er jo slagterier i bl.a. Hobro, Aars. Så er der jo også Blåkilde Mølles Fabrikker i Hobro. Desuden er der jo mange forskellige erhverv/fabrikker på havnebanen. Alt dette må give mange vogne til og fra Hobro.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Ivan
ja - det er der også
problemet er at man dengang omlæssede vogne - både i Korsør og Fredericia
og så skal jeg have fat i de lokale togplaner
og her bliver det svært -
håber at jeg får kontakt - som jeg omtalte - og må låne planerne
da jeg i sin tid lånte nogle planer om det emne - var jeg dessvære mest
interesseret i Aalborg - Frederikshavn - og fik derfor kun kopieret Vensysselbanen
så - vi får se hvad det ender med.
og så har jeg sendt en pm til dig
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan
kan du huske at vi snakkede E maskin løb - hvor der manglede et returløb - her så en DSB maskinløbsplan der viser at det var i 2910 den løb retur - her kan man faktisl se hvordan løbene var skruet sammen
E maskinløb - tur 30 A - Aarhus 17/5 1953 - Kilde DSB/GS
har fået fat i flere Tkper - maskinløb - togplaner - TIB, maskinfordelinger og kørsel - og er ved at kopier - foreløbig kopieret ca 6000 sider - vender tilbage med mere når jeg får bund i det
og så kan der laves ret så komplette ting ved hjælp af dette
hvis spørgsmål - så bare spørg
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej igen Ivan
og her en stationering fra 1959 - kilde DSB / GS
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
fejl 98,9
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
fejl 99
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved