Hej med jer
Hvad er mest korrekt at spænde foran en fiskevogn (litra ZF)? Jeg har læst mig frem til, at de kørte i det sydlige jylland og transporterede levende fisk til kunder i Tyskland og Schweiz.
N, T eller, måske MY 1200 - på absolut sidste vers?
Mit layout er tidsmæssigt slut 60´erne.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Slut 60erne, så må det være MY1100, MX!000 aldrig N (OK i begyndelsen af 60'erne), MY1200 sandsynligvis aldrig, litra T absolut nej.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er altid en god ide at konsultere http://www.jernbanen.dk for at få de helt rigtige oplysninger frem. Her kan du se, at du ikke er i slutningen af 60´erne men nærmere i begyndelsen af 60´erne. Men som tidligere skrevet er MY og N-maskiner et godt valg. Jeg ville ikke holde mig tibage fra også at anvende en MY 1201 eller 1202 - noget skal de jo anvendes til
PS: Husk at når du oprangerer et tog mod eller fra Padborg/Tyskland, må de fleste af vognene gerne være udenlandske vogne
Svend
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Ørredvogne blev normalt fremført i persontog, der var altid en fiskepasser med i vognen, de fleste blev udrangeret i første del af 60érne og de sidste midt i halvfjerdserne.
I Tyskland og Schweitz blev de også fremført i persontog.
Grunden til at de blev koblet på persontog var at, levende fisk ikke kan overleve mere end 1-2 døgn, før de skal have skiftet vand eller lukkes ud i en fiskedam,
man kunne ikke bare finde en vandhane, og skifte vandet fordi man ikke kender vandkvaliteten, er vandet dårlig dør fisken.
I dag transporterer man dem på lastbiler, og de fleste transporter varer under et døgn, men de har en liste med hvor de kan få rent vand, og hvis det går galt, har man aftaler med nødslagterier hvis fisken er ved at dø, og de ikke kan nå frem til modtageren.
Og så er den fisk barberet
Mvh
Bent
Winther også om sommeren
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tak for informationerne. Det kunne man alligevel ikke læse sig til på jernbanen.dk
Vi må altså have MO og MX på banen også - og måske litra E, i hvert fald når vi taler om kørslen sydpå til Padborg. Tilbage fra Schweiz/Tyskland blev vognene sandsynligvis befordret som almindelige tomme, private vogne uden ledsager, så her gælder teksten om godstog stadigvæk.
Svend
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
Jo , her
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=84
Tonny
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Her er flere link til jernbanen.dk
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=38
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=69
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=89
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=93
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=39
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=108
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=92
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=14
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=59
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?Aar=1893&Navn_ID=58
Og trækkraft er der også PR-R-K.
Mvh.
Bent
Winther også om sommeren
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det jeg takkede for var nu mest oplysningen om befordring af fiskevogne i personførende tog (i Danmark og videre sydpå) og hvordan det rent praktisk foregik.
Lad os se om der findes flere informationer i reglementer osv om disse transporter :idea:
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
DSB Godsreglementet (anno dengang):
Ilgods og ekspresgods til nedsat fragt
§25
3. For levende fisk i vand som vognladningsgods regnes fragten for den virkelige vægt, og den således regnede fragt nedsættes med 25%.
Benyttes justerede beholdere, og er rumindholdet ifølge justerstemplet angivet i fragtbrevet, kan fragten dog, hvis det bliver billigere, regnes for en vægt af 0,6 kg pr liter af de helt eller delvis fyldte beholderes rumindhold.
I øvrigt gælder bestemmelserne i §20.
Når levende fisk i vand sendes i vognladninger, kan det tillades en ledsager at tage plads i den vogn, hvori fisken befordres. Ledsageren skal løse billet til 2. klasse.
* * *
Nu ved dine Preiser-jernbanefolk samt ledsageren, hvordan de skal forholde sig
Svend
Amagerkaner
Indlæg: 440
Endnu mere hm... men ok længere nede i tråden nævnes jo også persontog :?
Tak for dine svar Flemming
Amagerkaner
Indlæg: 440
Tak for info.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Godaften alle
Det er ikke helt rigtigt at ZF vognene fremdeles løb i persontog, af de ca. 100 foto jeg har af ZF vogne er der ikke et eneste der viser ZF vogne i persontog, men nogle der viser dem i Godstog.
Det har været de forskellige maskintyper, der i almindelighed kørte godstog til Padborg, der trak af med ZF vognene, herunder også litra N. Som regel op til maskinen ud (af hensyn til Varmeforsyning) og hvorsomhelst i toget hjem.
Man skiftede rent faktisk vand i bassinerne udervejs, bl.a. i Flensburg Weiche, her anvendtes vandkranerne.
Et andet anvendt "triks", var at ilte vandet med ren ilt, til det formål medbragte man op til 20 almindelige iltflasker.
Jeg kan ikke få det s.... billedupload til at virke, de kommer senere.
Venlig hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
God aften igen
Så skulle der gerne være billeder, til understøttelse af mine "påstande"
Venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Også tak til Flemming for oplysninger - det kunne være interessant at se nogle flere af dine billeder af ZF-vogne :!:
Heljan´s N. Jøker-vogn, ZF 500 066, har revisionsdato (hvis vi skal bevæge os ned i småtingsafdelingen) den 17.9.61.
Er der forøvrigt nogen der har et overblik over, hvor mange forskellige ZF-vogne Heljan har fremstillet?
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Prøv at gå ind på http://www.danskmodel.dk og klik ind under "Heljan". Dér er en liste over hvad der er produceret, og der må svaret ligge.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Svend
Ja det kan jeg godt forestille mig og der dukker nok flere op, hvis i bringer emnet på banen ( :!: ) igen.
jeg har lavet en stor del af et opslagsværk om ZF vognene, på et par hundrede sider. Det er med tegninger, foto, tekniske data og historie - det har foreløbelig taget 25 år at lave og hvem ved om det nogensinde bliver færdig :roll:
ZF 500 066 er lejet af DSB i 1961, vognen var IAL 19 515. Revisionsdatoen passer meget godt med N. Jøkers overtagelse af vognen, i 1966 får vognen UIC påskrifter, i hvert fald på papiret. Vognen er tilbageleveret til DSB i 1967. her fik den *Hks-v 215 0 736.
Venlig "fiske" hilsen
Flemming.
PS Et enkelt foto af ZF 500 066, så kan man sammenligne med Heljan modellen.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Søndenfjords
Indlæg: 284
Kørte ørredvognene på privatbanerne i det sydjyske, f.eks. på Troldhedebanen eller på andre privatbaner, der lå i dambrugsområderne?
Søndenfjords
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hej Flemming
Du skal være mere end velkommen til at lukke op for godteposen (det var en opfordring
)
Fleischmann har på et tidpunkt fremstillet en fisketransportvogn. Flere af de fisketransportvogne som var optaget som private vogne i DSB´s materielfortegnelse, var jo netop tyske vogne. Er der mon nogen af de danske vogne, som var af samme type som Fleischmann-vognen?
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Det har jeg: Heljan har fremstillet flg:
Dansk Andels Ørredeksport
Skandia
N. Jøker
P Holm Nyland
N, H, R og MY er vel de mest passende stykker trækkraft til godstogene omkring 1960.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tilbage til oversigten over Heljan´s fisketransportvogne:
Dansk i model giver desværre ikkke svar på spørgsmålet. Ved at Google finder man ud af, at Heljan har rodet godt og grundigt rundt i katalog- og vognnumre. Jeg har dog fået stykket dette sammen, men garanterer ikke for rigtigheden:
Katalognr/ Vognnummer/ Ejer/ Bemærkning
4265 / ZF 500 071 / Dansk Andels Ørredeksport / Nogensinde udsendt jfr katalognummeret??
4265 / ZF 500 066 / N. Jøker
4270 / ZF 500 045 / P. Holm Nyland
4272 / ZF 500 161 / Skandia Ørred Eksport
4273 / ZF 500 079 / Dansk Andels Ørredeksport / Også nævnt som ZF 500 073!
DWA udsendte i sin tid på basis den gamle Heljan-model (byggesættene) følgende vognnumre:
ZF 500 045, ZF 500 066, ZF 500 078 og ZF 500 161 men det er en helt anden historie
Svend
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Hvor du har nummeret ZF 500 079 / Dansk Andels Ørredeksport fra ved jeg ikke. Men jeg har selv vognen med katalognr. 4273 det er ZF 500 073!
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Svend
På min model står der ZF 500 073 den har katalog nr. 4273 men på æsken står der at det er ZF 500 079 der er i æsken, det er altså en trykfejl på æsken. (det er nok gået i fisk for Heljan) De øvrige vogne er rigtigt refereret, dog [u]tror[/u] jeg ikke at ZF 500 071 har været udsendt.
Liliput lavede for nogle år siden en model ZF 500 072 på basis af en Gms 30, en meget korrekt model af -072 inden den blev ombygget.
Ja Svend, det er ganske korrekt at mange af ZF vognene var købt brugt i Tyskland, desværre er den noget anderledes end den vogn der kommer nærmest, se foto. (så kom der et til)
Venlig "nummer" hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Oplysningen om at vognnummeret er ZF 500 079 har jeg såmænd fra Heljan´s 2009-katalog
http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/Kataloger/heljan2009.pdf
Svend
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Ok
Der er da vist noget der er gået i "fisk" for Heljan. Skal vi gætte på en intern kommunikationsbrist? 079 har jeg i hvert fald aldrig set.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Som det fremgår af Flemmings billede ovenfor af vognen fra Jøker, blev de fleste fiskevogne også ombygget, så det kunne ses udefra. Denne vogn har fået ovn (skorstenen) og vindue i gavlen til glæde for det medfølgende personale. Så det er en god basis for ombygning.
Bjarne
UTJ
Indlæg: 438
Lige for at rydde den torsk af vejen: det er ikke nogen kommunikationsbrist eller "fisk" i det for Heljan. De ændringer i vognenes numre og andre ting er sket i forbindelse med oplægget til påskrifter - hvorfor ikke ændre på det, hvis der er et andet forbillede, der bedre passer til modellen, der trykkes på. Det er ganske simpelt: hvis både æsken, katalog, plus selve påtrykket skal ændres er det en stor ændring. Hvis det kun er påtrykket, ja, så er det en lille ændring. Det giver lidt pudsigheder, men det er vel vigtigere at indholdet er godt fremfor at komme med noget mindre godt, blot fordi der står et eller andet uden på æsken.
Det med at numre uden på æsken og numre på modellen ikke stemmer overens vil også kunne forekomme i fremtiden - hvis det tjener at modellen bliver mere tro mod sit forbillede.
UTJ
Indlæg: 438
De fleste (hvis ikke alle) havde et lille vindue, samt skorsten. Vinduet for dyrepasseren (eller hedder det nu fiskepasseren?) kunne se bare lidt dagslys og skorstenen for opvarmningen (ferskvandet ikke frøs og ditto med dyrepasseren..... Det gælder også Heljans vogne, som også mangler de firte læsselemme i vognsiderne. Heljans vogne er nu engang det muliges kunst, dvs. påtryk på den model som kommer forbilledet nærmest. Derfor også at det er netop de nævnte vogne som Heljan er kommet med.
UTJ
Indlæg: 438
Der er lavet fire stk ørredvogne:
#4265 - 500 066 N Jøker
#4270 - 500 045 P Holm Nyland
#4272 - 500 161 Skandia Ørred Eksport
#4273 - 500 073 Dansk Andels Ørred Eksport
Og der er rigtigt at æsker og katalogbetegnelser er lidt forvirrende - men som skrevet andetsteds, så er det fordi rettelser kom til i skyndingen, for at fremkomme med de bedste modeller.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Der var nu ikke særligt mange tysk vogne, aller højest 15-20 stk. Langt de fleste var danskbyggede litra Iar, Ial og Iak, der så fik foretaget større eller mindre ombygninger. Senere blev en del litra Gs og litra I også købt eller lejet af DSB, og så bygget om til fisketransportvogne.
Mvh.
Carl
UTJ
Indlæg: 438
1) Der har nok også været tyske ørredvogne her i landet i 1930'erne. Der må være en forklaring på hvorfor antallet af ørredvogne voksede betragteligt i 1950'erne og efterhånden i 1960'erne blev afløst af de praktiske lastvogne.
2) Nej, Gs-typerne var ikke lejet af DSB, men bygget som fiskevogne. DSB købte senere nogle af dem og ombyggede et par stykker til Gs og endnu to til Hjælpevogne. Sidstnævnte eksisterer stadig (Museumstog og MHVJ).
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
God aften Carl
Det er nu ikke rigtigt at der var flere lejevogne, end vogne købt i Tyskland. Ialt lejedes der 9 vogne fra IA gruppen og det er da noget mindre end de 16 fra Tyskland.
16 vogne ud af 46 (totalt antal individder, hvoraf en del optrådte i forskellige "forklædninger") er da en ret stor gruppe - ikk.
Der har aldrig været lejet vogne af GS og I typerne, men 4 stykker af de store Q vogne. Derimod blev to ZF vogne ombygget til GS vogne :!:
Venlig hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Ja ja, man skal lære så længe man lever. Tak for oplysningerne.
Mvh.
Carl
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej forum
Overvældende udvikling i tråden, må jeg sige.
I Lokomotivet nr. 97 er faktisk en artikel om litra ZF... tjek den ud. Den giver en del svar.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Ja, det er for dårligt at ingen før nu har kunnet huske, at der for mindre end et halvt år siden har været bragt en artikel i Lokomotivet. Omvendt er der kommet flere gode og supplerende oplysninger frem om fisketransportvogne, så helt spildt er det vel ikke.
Svend
Amagerkaner
Indlæg: 440
Lige præcis Svend.
Nu var det trækkraft jeg efterlyste og det synes jeg ikke bliver beskrevet i artiklen
(så vidt jeg husker- har den ikke i skrivende stund) men har da fået mange gode bud.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Martin og andre
faldt tilfældig over denne tråd-
mange interessante oplysninger osv
men her så er noget mere - også om trækkraften
tog 934 Ab - Rd : MO + DA121# + CQM* + DO##
tog 934 Rd - Ar : gl Mv 115/116 + EH48 + CP¤* + CP + CP¤¤**
tog 934 Ar - Fa : MK-FK + CP¤¤**
og så det interessante :
Toget må befordre vogne med levende fisk i vand til det sydlige udland fra Fredericia
tog 2940. Vognene skal stå ret for optagelse
så persontog har således over delstrækninger befordret ZF til større stationer
men som regel Fa og således været befordret fra Fredericia til Padborg
med
godstogene 2902, 2908, 2910, 2930 og 2940
samt
persontogene 906, 908,
har også noget på strækningen Struer - Langå og andre - skal lige finde det
Godstog :
tog 2902 Fa - Pa : E 600 tons / N 960 tons / MY 1000 tons
tog 2908 Fa - Pa : E 600 tons / N 960 tons / MY 1000 tons
tog 2910 Ab - Ar : E / H / R / T alle togart G 600 tons
samme Ar - Fa : H / R / MY alle togart G 800 tons
samme Fa - Pa : N 960 tons / MY 1000 tons
Persontog :
tog 906 Fa - Pa : R 600 + Fh I 357 Te + Gb I 5 Te + Ler I 25 Te + CM + DC + DR Te 405 Sdb + DR + Od I 280 Te + Gb F 511 Te 2409 Sdb + Gb F 510 Oj 2804 Had + Gb F 509 Kd + Ler I 28 Kd + Ler I 8 Kd + I post 37 Kd + vogne Pa - personførende tog
tog 908 Fa - Te : MO / MP / R / MY + CP + DA + EH + I 301 Te 405 Sdb
tog 908 Te - Fa : R / N / MY + DA + CP + EH + Fa 2944 Te + Kh I post 18 Pa 1644 Flb + vogne
Godstog :
tog 2930 Rd - Fa : R 800 / H 800 / MY 100
tog 2930 Fa - Pa : N 960 / MY 1000
+ vogne herunder kølevogne + fiskekølevogne + vogne med levende fisk + vogne til udland
2940 Fh - Hj : T 700 / R 700 / H 700
2940 Hj - Ab : T 900 / R 900 / H 900
2940 Ab - Rd : H 800 / T 800 / MY 1000
2940 Rd - Ar : E 600 / H 800 / T 800 / MY 1000
2940 Ar - Fa : H 800 / MY 1000
2940 Fa - Pa : E 600 / N 960 / MY 1000 :
+ det samme som oven for
så der har været brugt meget forskelligt trækkraft for ZF vogne
så T maskinen har også været brugt fra Aalborg til Aarhus i tog 2910 og 2940
hvor der er ZF vogne med fra Aalborg ( fra Binderup Nibe til Aalborg ) samt at der er taget vogne op i Hobro ( fra 1957 ) Dänische Forellen - og efter Aarhus i Hørning
Dänische Forellen - vogne :
ZF 500 101 ex IAL
ZF 500 102 tyskbygget Kaminski privatvognstype - kan minde lidt om DB type Tnf/Ths32/Ths42/Gk32 - men er ikke en kølevogne, - men mange privatvogne var meget lig standardtyperne og da den har haft tysk nummer 524 872 er det en privatvogn - har en typetegning af den og andre tyske vogne der var fiskevogne i DK
ZF 500 103 og 104 : Gs lignende type og blev senere solgt til DSB og litreret GS og senere brugt som hjælpevogne til krantoget
og derfor er det heller ikke USANDSYNLIGT at 1200 MY har været brugt
og man kan roligt tilføje PR da denne maskine har kørt Fredericia - Esbjerg, Fredericia - Vejle - Struer - Struer - Langå - samt den skæve bane - Bramming - Langå / Randers
og på disse strækninger lå der en hel del hjemsteder for ZF - og derfor kan man også roligt sætte en D maskine i spidsen for et mindre godstog der medbringer ZF -
selv den gl MX ( togvægt 350 tons ) har nok også kørt med sådanne - da en af dens ture bestod i at køre persontog Fredericia - Aarhus - Randers og retur med godstog - så ....
disse vogne har jo haft hjemsted i Lunderskov, Vejen, Esbjerg, Brande, Vejle, Silkeborg og flere steder -
har nogen notater om optagelsese steder om ZF - finder det frem
det giver jo et lidt andet lys over tingene - skal grave lidt dybere i mine notater og
togplaner og se hvad jeg kan støve op og bringer noget mere om dette emne -
har jo næsten tegnet samtlige ZF vogne samt også stor billedesamling af dem - herunder ZF vogne fra Erboe,
da jeg i sin tid fik en større samling lysbilleder om transport af disse vogne -
der er blandt andet vandtagning, pålæsning af fisk, intreør foto og andet godt -
af en af ledsagerene Peter Koos - som også fortalte at vognene kom så langt som til Tyskland - Schweiz ( Italien ) og Frankrig - Endvidere var de med for at passe fiskene - rense basinet - sørger for at vandkvalitet var i orden og derfor som nævnt var grunden til at læssede vogne kørte bag lokomotivet pga vandforsyning - så de var ikke kun "dyrepasser" men nærmest "fiskedoktor"
nå men vi få se hvad vi mere kan grave op
og håber så at Flemming får lavet sit værk - så det kan komme ud
så lidt fotos og en tegning
lidt forsmag 11 - nej ikke af fiskene - de er nok blevet for gamle
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej her et foto til
taget af Guldbæk på "den skræve" - Tofterup station 1960
med venlig hilsen
henning h087
ps : klik på billedet 1 gang og så 1 gang til
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Henning
Det var da en masse god info. Mange tak foi det.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Henning tak for billeder og tekst. Billedet med de 5 vogne hvor er det fotograferet?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ivan og andre sporskiftere
mener lige her at det er i Vejen
HGC var været i Esbjerg på en af sine fotosafarier,
enten Varde - Nørre Nebel eller Varde - Grindsted
så han sidder i toget på vej hjem da han opdager dem
men jeg får det checket af -
men hvis du/I ikke høre mere - så er det Vejen
med hensyn til det øverste så er det taget i Flensborg Weiche
og vognene er set fra venstre ZF 500 043, 500 040, begge P Holm Nyland Vejle
+ 500 064 N Jøker Esbjerg - alle er tegnet - 040 endda med / uden bremsehus
og Jøker i Vejle og Jøker i Esbjerg har ikke noget med hinanden at gøre
det blev meget kraftigt pointeret af den ene, da jeg i hin tidernes morgen
skrev til firmaerne - for at høre hvad de eventuel havde liggende af
material og andre spændene ting - det gav da noget - her blandt andet
den serie lysbilleder af Errboe vogne i har set et par stykker af - samt nogle
vognpapier - og nogle personlige errindringer fra de medvirkene
( gad vide om der også her i ørredeksporten har ligget en "margarine / is krig )
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
ok
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
der er tilføjet i indlægget om hvor ZF var fotoede
med venlig hilsen
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved