Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Korrekt trækkraft til ZF "fiskevogne"

Hej med jer

Hvad er mest korrekt at spænde foran en fiskevogn (litra ZF)? Jeg har læst mig frem til, at de kørte i det sydlige jylland og transporterede levende fisk til kunder i Tyskland og Schweiz.

N, T eller, måske MY 1200 - på absolut sidste vers?

Mit layout er tidsmæssigt slut 60´erne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Hej med jerHvad er mest korrekt at spænde foran en fiskevogn (litra ZF)? Jeg har læst mig frem til, at de kørte i det sydlige jylland og transporterede levende fisk til kunder i Tyskland og Schweiz.N, T eller, måske MY 1200 - på absolut sidste vers?Mit layout er tidsmæssigt slut 60´erne.

Slut 60erne, så må det være MY1100, MX!000 aldrig N (OK i begyndelsen af 60'erne), MY1200 sandsynligvis aldrig, litra T absolut nej.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Det er altid en god ide at konsultere http://www.jernbanen.dk for at få de helt rigtige oplysninger frem. Her kan du se, at du ikke er i slutningen af 60´erne men nærmere i begyndelsen af 60´erne. Men som tidligere skrevet er MY og N-maskiner et godt valg. Jeg ville ikke holde mig tibage fra også at anvende en MY 1201 eller 1202 - noget skal de jo anvendes til Smile

PS: Husk at når du oprangerer et tog mod eller fra Padborg/Tyskland, må de fleste af vognene gerne være udenlandske vogne

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Winther

snefnug tæller

Indlæg: 73

PB

Hej

Ørredvogne blev normalt fremført i persontog, der var altid en fiskepasser med i vognen, de fleste blev udrangeret i første del af 60érne og de sidste midt i halvfjerdserne.

I Tyskland og Schweitz blev de også fremført i persontog.

Grunden til at de blev koblet på persontog var at, levende fisk ikke kan overleve mere end 1-2 døgn, før de skal have skiftet vand eller lukkes ud i en fiskedam,

man kunne ikke bare finde en vandhane, og skifte vandet fordi man ikke kender vandkvaliteten, er vandet dårlig dør fisken.

I dag transporterer man dem på lastbiler, og de fleste transporter varer under et døgn, men de har en liste med hvor de kan få rent vand, og hvis det går galt, har man aftaler med nødslagterier hvis fisken er ved at dø, og de ikke kan nå frem til modtageren.

Og så er den fisk barberet Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Mvh

Bent

__________________

Winther også om sommeren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Tak for informationerne. Det kunne man alligevel ikke læse sig til på jernbanen.dk Smile

Vi må altså have MO og MX på banen også - og måske litra E, i hvert fald når vi taler om kørslen sydpå til Padborg. Tilbage fra Schweiz/Tyskland blev vognene sandsynligvis befordret som almindelige tomme, private vogne uden ledsager, så her gælder teksten om godstog stadigvæk.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Det jeg takkede for var nu mest oplysningen om befordring af fiskevogne i personførende tog (i Danmark og videre sydpå) og hvordan det rent praktisk foregik.

Lad os se om der findes flere informationer i reglementer osv om disse transporter :idea:

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

DSB Godsreglementet (anno dengang):

Ilgods og ekspresgods til nedsat fragt

§25

3. For levende fisk i vand som vognladningsgods regnes fragten for den virkelige vægt, og den således regnede fragt nedsættes med 25%.

Benyttes justerede beholdere, og er rumindholdet ifølge justerstemplet angivet i fragtbrevet, kan fragten dog, hvis det bliver billigere, regnes for en vægt af 0,6 kg pr liter af de helt eller delvis fyldte beholderes rumindhold.

I øvrigt gælder bestemmelserne i §20.

Når levende fisk i vand sendes i vognladninger, kan det tillades en ledsager at tage plads i den vogn, hvori fisken befordres. Ledsageren skal løse billet til 2. klasse.

* * *

Nu ved dine Preiser-jernbanefolk samt ledsageren, hvordan de skal forholde sig Laughing out loud

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"F.Ormstrup" skrev:
litra T absolut nej.
Ok, ok jeg burde have læst på lektien :oops:
"F.Ormstrup" skrev:
MY1200 sandsynligvis aldrig.
Hm...
"F.Ormstrup" skrev:
aldrig N (OK i begyndelsen af 60'erne)

Endnu mere hm... men ok længere nede i tråden nævnes jo også persontog :?

Tak for dine svar Flemming

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Svend" skrev:
Det er altid en god ide at konsultere http://www.jernbanen.dk for at få de helt rigtige oplysninger frem. Her kan du se, at du ikke er i slutningen af 60´erne men nærmere i begyndelsen af 60´erne.
Hej SvendKender udmærket jernbanen.dk, her fremgår det bla. at Nissen Jøker var i brug helt op til medio 70, som nogle af de sidste "fiskevogne". Det er netop en Nissen Jøker vogn jeg fejlagtigt har købt, men rent faktisk nu kan bruge. Jeg troede nemlig, som du også gør opmærksom på, at disse vogne mødte deres skæbne i start 60´erne. Men altså ikke dem alle.
"Svend" skrev:
PS: Husk at når du oprangerer et tog mod eller fra Padborg/Tyskland, må de fleste af vognene gerne være udenlandske vogne

Tak for info.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"SNEVEJR" skrev:
HejØrredvogne blev normalt fremført i persontog, der var altid en fiskepasser med i vognen, de fleste blev udrangeret i første del af 60érne og de sidste midt i halvfjerdserne.I Tyskland og Schweitz blev de også fremført i persontog.Grunden til at de blev koblet på persontog var at, levende fisk ikke kan overleve mere end 1-2 døgn, før de skal have skiftet vand eller lukkes ud i en fiskedam,man kunne ikke bare finde en vandhane, og skifte vandet fordi man ikke kender vandkvaliteten, er vandet dårlig dør fisken.I dag transporterer man dem på lastbiler, og de fleste transporter varer under et døgn, men de har en liste med hvor de kan få rent vand, og hvis det går galt, har man aftaler med nødslagterier hvis fisken er ved at dø, og de ikke kan nå frem til modtageren.Og så er den fisk barberet Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud MvhBent

Godaften alle

Det er ikke helt rigtigt at ZF vognene fremdeles løb i persontog, af de ca. 100 foto jeg har af ZF vogne er der ikke et eneste der viser ZF vogne i persontog, men nogle der viser dem i Godstog.

Det har været de forskellige maskintyper, der i almindelighed kørte godstog til Padborg, der trak af med ZF vognene, herunder også litra N. Som regel op til maskinen ud (af hensyn til Varmeforsyning) og hvorsomhelst i toget hjem.

Man skiftede rent faktisk vand i bassinerne udervejs, bl.a. i Flensburg Weiche, her anvendtes vandkranerne.

Et andet anvendt "triks", var at ilte vandet med ren ilt, til det formål medbragte man op til 20 almindelige iltflasker.

Jeg kan ikke få det s.... billedupload til at virke, de kommer senere. Shock

Venlig hilsen

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

God aften igen

Så skulle der gerne være billeder, til understøttelse af mine "påstande"

Venlig hilsen

Flemming

ZF 500 122. 1956. P. Koos. Vand på. 1.

ZF 500 121. 1956. P. Koos. Silkeborg. 1.

ZF 500 064. 1965. JGC. Brørup.

ZF 500 006. 1961. (R 946) AK. Bm.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Også tak til Flemming for oplysninger - det kunne være interessant at se nogle flere af dine billeder af ZF-vogne :!:

Heljan´s N. Jøker-vogn, ZF 500 066, har revisionsdato (hvis vi skal bevæge os ned i småtingsafdelingen) den 17.9.61.

Er der forøvrigt nogen der har et overblik over, hvor mange forskellige ZF-vogne Heljan har fremstillet?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Prøv at gå ind på http://www.danskmodel.dk og klik ind under "Heljan". Dér er en liste over hvad der er produceret, og der må svaret ligge.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Også tak til Flemming for oplysninger - det kunne være interessant at se nogle flere af dine billeder af ZF-vogne :!: Heljan´s N. Jøker-vogn, ZF 500 066, har revisionsdato (hvis vi skal bevæge os ned i småtingsafdelingen) den 17.9.61.

Goddag Svend

Ja det kan jeg godt forestille mig og der dukker nok flere op, hvis i bringer emnet på banen ( :!: ) igen. Laughing out loud

jeg har lavet en stor del af et opslagsværk om ZF vognene, på et par hundrede sider. Det er med tegninger, foto, tekniske data og historie - det har foreløbelig taget 25 år at lave og hvem ved om det nogensinde bliver færdig :roll:

ZF 500 066 er lejet af DSB i 1961, vognen var IAL 19 515. Revisionsdatoen passer meget godt med N. Jøkers overtagelse af vognen, i 1966 får vognen UIC påskrifter, i hvert fald på papiret. Vognen er tilbageleveret til DSB i 1967. her fik den *Hks-v 215 0 736.

Venlig "fiske" hilsen

Flemming.

PS Et enkelt foto af ZF 500 066, så kan man sammenligne med Heljan modellen.

ZF 500 066. 1964. K.E.Jørgensen.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Kørte ørredvognene på privatbanerne i det sydjyske, f.eks. på Troldhedebanen eller på andre privatbaner, der lå i dambrugsområderne?

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Hej Flemming

Du skal være mere end velkommen til at lukke op for godteposen (det var en opfordring Laughing out loud )

Fleischmann har på et tidpunkt fremstillet en fisketransportvogn. Flere af de fisketransportvogne som var optaget som private vogne i DSB´s materielfortegnelse, var jo netop tyske vogne. Er der mon nogen af de danske vogne, som var af samme type som Fleischmann-vognen?

Fischtransportwagen FL 5307

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Svend" skrev:
Er der forøvrigt nogen der har et overblik over, hvor mange forskellige ZF-vogne Heljan har fremstillet?

Det har jeg: Heljan har fremstillet flg:

Dansk Andels Ørredeksport

Skandia

N. Jøker

P Holm Nyland

N, H, R og MY er vel de mest passende stykker trækkraft til godstogene omkring 1960.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Tilbage til oversigten over Heljan´s fisketransportvogne:

Dansk i model giver desværre ikkke svar på spørgsmålet. Ved at Google finder man ud af, at Heljan har rodet godt og grundigt rundt i katalog- og vognnumre. Jeg har dog fået stykket dette sammen, men garanterer ikke for rigtigheden:

Katalognr/ Vognnummer/ Ejer/ Bemærkning

4265 / ZF 500 071 / Dansk Andels Ørredeksport / Nogensinde udsendt jfr katalognummeret??

4265 / ZF 500 066 / N. Jøker

4270 / ZF 500 045 / P. Holm Nyland

4272 / ZF 500 161 / Skandia Ørred Eksport

4273 / ZF 500 079 / Dansk Andels Ørredeksport / Også nævnt som ZF 500 073!

DWA udsendte i sin tid på basis den gamle Heljan-model (byggesættene) følgende vognnumre:

ZF 500 045, ZF 500 066, ZF 500 078 og ZF 500 161 men det er en helt anden historie

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Hvor du har nummeret ZF 500 079 / Dansk Andels Ørredeksport fra ved jeg ikke. Men jeg har selv vognen med katalognr. 4273 det er ZF 500 073!

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Tilbage til oversigten over Heljan´s fisketransportvogne:Dansk i model giver desværre ikkke svar på spørgsmålet. Ved at Google finder man ud af, at Heljan har rodet godt og grundigt rundt i katalog- og vognnumre. Jeg har dog fået stykket dette sammen, men garanterer ikke for rigtigheden:Katalognr/ Vognnummer/ Ejer/ Bemærkning4265 / ZF 500 071 / Dansk Andels Ørredeksport / Nogensinde udsendt jfr katalognummeret??4265 / ZF 500 066 / N. Jøker 4270 / ZF 500 045 / P. Holm Nyland 4272 / ZF 500 161 / Skandia Ørred Eksport 4273 / ZF 500 079 / Dansk Andels Ørredeksport / Også nævnt som ZF 500 073!DWA udsendte i sin tid på basis den gamle Heljan-model (byggesættene) følgende vognnumre: ZF 500 045, ZF 500 066, ZF 500 078 og ZF 500 161 men det er en helt anden historie

Goddag Svend

På min model står der ZF 500 073 den har katalog nr. 4273 men på æsken står der at det er ZF 500 079 der er i æsken, det er altså en trykfejl på æsken. (det er nok gået i fisk for Heljan) De øvrige vogne er rigtigt refereret, dog [u]tror[/u] jeg ikke at ZF 500 071 har været udsendt.

Liliput lavede for nogle år siden en model ZF 500 072 på basis af en Gms 30, en meget korrekt model af -072 inden den blev ombygget.

Ja Svend, det er ganske korrekt at mange af ZF vognene var købt brugt i Tyskland, desværre er den noget anderledes end den vogn der kommer nærmest, se foto. (så kom der et til)

Venlig "nummer" hilsen

Flemming.

ZF 500 011. 1951. P.E.Clausen. (DMJK)

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Oplysningen om at vognnummeret er ZF 500 079 har jeg såmænd fra Heljan´s 2009-katalog

http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/Kataloger/heljan2009.pdf

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Oplysningen om at vognnummeret er ZF 500 079 har jeg såmænd fra Heljan´s 2009-katalog

Ok

Der er da vist noget der er gået i "fisk" for Heljan. Skal vi gætte på en intern kommunikationsbrist? 079 har jeg i hvert fald aldrig set.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Som det fremgår af Flemmings billede ovenfor af vognen fra Jøker, blev de fleste fiskevogne også ombygget, så det kunne ses udefra. Denne vogn har fået ovn (skorstenen) og vindue i gavlen til glæde for det medfølgende personale. Så det er en god basis for ombygning.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"tybalt" skrev:
"Svend" skrev:
Oplysningen om at vognnummeret er ZF 500 079 har jeg såmænd fra Heljan´s 2009-katalog
OkDer er da vist noget der er gået i "fisk" for Heljan. Skal vi gætte på en intern kommunikationsbrist? 079 har jeg i hvert fald aldrig set.

Lige for at rydde den torsk af vejen: det er ikke nogen kommunikationsbrist eller "fisk" i det for Heljan. De ændringer i vognenes numre og andre ting er sket i forbindelse med oplægget til påskrifter - hvorfor ikke ændre på det, hvis der er et andet forbillede, der bedre passer til modellen, der trykkes på. Det er ganske simpelt: hvis både æsken, katalog, plus selve påtrykket skal ændres er det en stor ændring. Hvis det kun er påtrykket, ja, så er det en lille ændring. Det giver lidt pudsigheder, men det er vel vigtigere at indholdet er godt fremfor at komme med noget mindre godt, blot fordi der står et eller andet uden på æsken.

Det med at numre uden på æsken og numre på modellen ikke stemmer overens vil også kunne forekomme i fremtiden - hvis det tjener at modellen bliver mere tro mod sit forbillede.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"bl" skrev:
Som det fremgår af Flemmings billede ovenfor af vognen fra Jøker, blev de fleste fiskevogne også ombygget, så det kunne ses udefra. Denne vogn har fået ovn (skorstenen) og vindue i gavlen til glæde for det medfølgende personale. Så det er en god basis for ombygning.

De fleste (hvis ikke alle) havde et lille vindue, samt skorsten. Vinduet for dyrepasseren (eller hedder det nu fiskepasseren?) kunne se bare lidt dagslys og skorstenen for opvarmningen (ferskvandet ikke frøs og ditto med dyrepasseren..... Det gælder også Heljans vogne, som også mangler de firte læsselemme i vognsiderne. Heljans vogne er nu engang det muliges kunst, dvs. påtryk på den model som kommer forbilledet nærmest. Derfor også at det er netop de nævnte vogne som Heljan er kommet med.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Flemming" skrev:
"Svend" skrev:
Tilbage til oversigten over Heljan´s fisketransportvogne:Dansk i model giver desværre ikkke svar på spørgsmålet. Ved at Google finder man ud af, at Heljan har rodet godt og grundigt rundt i katalog- og vognnumre. Jeg har dog fået stykket dette sammen, men garanterer ikke for rigtigheden:Katalognr/ Vognnummer/ Ejer/ Bemærkning4265 / ZF 500 071 / Dansk Andels Ørredeksport / Nogensinde udsendt jfr katalognummeret??4265 / ZF 500 066 / N. Jøker 4270 / ZF 500 045 / P. Holm Nyland 4272 / ZF 500 161 / Skandia Ørred Eksport 4273 / ZF 500 079 / Dansk Andels Ørredeksport / Også nævnt som ZF 500 073!DWA udsendte i sin tid på basis den gamle Heljan-model (byggesættene) følgende vognnumre: ZF 500 045, ZF 500 066, ZF 500 078 og ZF 500 161 men det er en helt anden historie
Goddag SvendPå min model står der ZF 500 073 den har katalog nr. 4273 men på æsken står der at det er ZF 500 079 der er i æsken, det er altså en trykfejl på æsken. (det er nok gået i fisk for Heljan) De øvrige vogne er rigtigt refereret, dog [u]tror[/u] jeg ikke at ZF 500 071 har været udsendt.Liliput lavede for nogle år siden en model ZF 500 072 på basis af en Gms 30, en meget korrekt model af -072 inden den blev ombygget.Ja Svend, det er ganske korrekt at mange af ZF vognene var købt brugt i Tyskland, desværre er den noget anderledes end den vogn der kommer nærmest, se foto. (så kom der et til)Venlig "nummer" hilsenFlemming.

Der er lavet fire stk ørredvogne:

#4265 - 500 066 N Jøker

#4270 - 500 045 P Holm Nyland

#4272 - 500 161 Skandia Ørred Eksport

#4273 - 500 073 Dansk Andels Ørred Eksport

Og der er rigtigt at æsker og katalogbetegnelser er lidt forvirrende - men som skrevet andetsteds, så er det fordi rettelser kom til i skyndingen, for at fremkomme med de bedste modeller.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Der var nu ikke særligt mange tysk vogne, aller højest 15-20 stk. Langt de fleste var danskbyggede litra Iar, Ial og Iak, der så fik foretaget større eller mindre ombygninger. Senere blev en del litra Gs og litra I også købt eller lejet af DSB, og så bygget om til fisketransportvogne.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"CaBrag" skrev:
Der var nu ikke særligt mange tysk vogne, aller højest 15-20 stk. Langt de fleste var danskbyggede litra Iar, Ial og Iak, der så fik foretaget større eller mindre ombygninger. Senere blev en del litra Gs og litra I også købt eller lejet af DSB, og så bygget om til fisketransportvogne.Mvh.Carl

1) Der har nok også været tyske ørredvogne her i landet i 1930'erne. Der må være en forklaring på hvorfor antallet af ørredvogne voksede betragteligt i 1950'erne og efterhånden i 1960'erne blev afløst af de praktiske lastvogne.

2) Nej, Gs-typerne var ikke lejet af DSB, men bygget som fiskevogne. DSB købte senere nogle af dem og ombyggede et par stykker til Gs og endnu to til Hjælpevogne. Sidstnævnte eksisterer stadig (Museumstog og MHVJ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"CaBrag" skrev:
Der var nu ikke særligt mange tysk vogne, aller højest 15-20 stk. Langt de fleste var danskbyggede litra Iar, Ial og Iak, der så fik foretaget større eller mindre ombygninger. Senere blev en del litra Gs og litra I også købt eller lejet af DSB, og så bygget om til fisketransportvogne.Mvh.Carl

God aften Carl

Det er nu ikke rigtigt at der var flere lejevogne, end vogne købt i Tyskland. Ialt lejedes der 9 vogne fra IA gruppen og det er da noget mindre end de 16 fra Tyskland.

16 vogne ud af 46 (totalt antal individder, hvoraf en del optrådte i forskellige "forklædninger") er da en ret stor gruppe - ikk. Laughing out loud

Der har aldrig været lejet vogne af GS og I typerne, men 4 stykker af de store Q vogne. Derimod blev to ZF vogne ombygget til GS vogne :!:

Venlig hilsen

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Ja ja, man skal lære så længe man lever. Tak for oplysningerne.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej forum

Overvældende udvikling i tråden, må jeg sige.

I Lokomotivet nr. 97 er faktisk en artikel om litra ZF... tjek den ud. Den giver en del svar.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Ja, det er for dårligt at ingen før nu har kunnet huske, at der for mindre end et halvt år siden har været bragt en artikel i Lokomotivet. Omvendt er der kommet flere gode og supplerende oplysninger frem om fisketransportvogne, så helt spildt er det vel ikke.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Svend" skrev:
Ja, det er for dårligt at ingen før nu har kunnet huske, at der for mindre end et halvt år siden har været bragt en artikel i Lokomotivet. Omvendt er der kommet flere gode og supplerende oplysninger frem om fisketransportvogne, så helt spildt er det vel ikke.

Lige præcis Svend. Laughing out loud

Nu var det trækkraft jeg efterlyste og det synes jeg ikke bliver beskrevet i artiklen

(så vidt jeg husker- har den ikke i skrivende stund) men har da fået mange gode bud.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Martin og andre

faldt tilfældig over denne tråd-

mange interessante oplysninger osv

men her så er noget mere - også om trækkraften

tog 934 Ab - Rd : MO + DA121# + CQM* + DO##

tog 934 Rd - Ar : gl Mv 115/116 + EH48 + CP¤* + CP + CP¤¤**

tog 934 Ar - Fa : MK-FK + CP¤¤**

og så det interessante :

Toget må befordre vogne med levende fisk i vand til det sydlige udland fra Fredericia

tog 2940. Vognene skal stå ret for optagelse

så persontog har således over delstrækninger befordret ZF til større stationer

men som regel Fa og således været befordret fra Fredericia til Padborg

med

godstogene 2902, 2908, 2910, 2930 og 2940

samt

persontogene 906, 908,

har også noget på strækningen Struer - Langå og andre - skal lige finde det

Godstog :

tog 2902 Fa - Pa : E 600 tons / N 960 tons / MY 1000 tons

tog 2908 Fa - Pa : E 600 tons / N 960 tons / MY 1000 tons

tog 2910 Ab - Ar : E / H / R / T alle togart G 600 tons

samme Ar - Fa : H / R / MY alle togart G 800 tons

samme Fa - Pa : N 960 tons / MY 1000 tons

Persontog :

tog 906 Fa - Pa : R 600 + Fh I 357 Te + Gb I 5 Te + Ler I 25 Te + CM + DC + DR Te 405 Sdb + DR + Od I 280 Te + Gb F 511 Te 2409 Sdb + Gb F 510 Oj 2804 Had + Gb F 509 Kd + Ler I 28 Kd + Ler I 8 Kd + I post 37 Kd + vogne Pa - personførende tog

tog 908 Fa - Te : MO / MP / R / MY + CP + DA + EH + I 301 Te 405 Sdb

tog 908 Te - Fa : R / N / MY + DA + CP + EH + Fa 2944 Te + Kh I post 18 Pa 1644 Flb + vogne

Godstog :

tog 2930 Rd - Fa : R 800 / H 800 / MY 100

tog 2930 Fa - Pa : N 960 / MY 1000

+ vogne herunder kølevogne + fiskekølevogne + vogne med levende fisk + vogne til udland

2940 Fh - Hj : T 700 / R 700 / H 700

2940 Hj - Ab : T 900 / R 900 / H 900

2940 Ab - Rd : H 800 / T 800 / MY 1000

2940 Rd - Ar : E 600 / H 800 / T 800 / MY 1000

2940 Ar - Fa : H 800 / MY 1000

2940 Fa - Pa : E 600 / N 960 / MY 1000 :

+ det samme som oven for

så der har været brugt meget forskelligt trækkraft for ZF vogne

så T maskinen har også været brugt fra Aalborg til Aarhus i tog 2910 og 2940

hvor der er ZF vogne med fra Aalborg ( fra Binderup Nibe til Aalborg ) samt at der er taget vogne op i Hobro ( fra 1957 ) Dänische Forellen - og efter Aarhus i Hørning

Dänische Forellen - vogne :

ZF 500 101 ex IAL

ZF 500 102 tyskbygget Kaminski privatvognstype - kan minde lidt om DB type Tnf/Ths32/Ths42/Gk32 - men er ikke en kølevogne, - men mange privatvogne var meget lig standardtyperne og da den har haft tysk nummer 524 872 er det en privatvogn - har en typetegning af den og andre tyske vogne der var fiskevogne i DK

ZF 500 103 og 104 : Gs lignende type og blev senere solgt til DSB og litreret GS og senere brugt som hjælpevogne til krantoget

og derfor er det heller ikke USANDSYNLIGT at 1200 MY har været brugt

og man kan roligt tilføje PR da denne maskine har kørt Fredericia - Esbjerg, Fredericia - Vejle - Struer - Struer - Langå - samt den skæve bane - Bramming - Langå / Randers

og på disse strækninger lå der en hel del hjemsteder for ZF - og derfor kan man også roligt sætte en D maskine i spidsen for et mindre godstog der medbringer ZF -

selv den gl MX ( togvægt 350 tons ) har nok også kørt med sådanne - da en af dens ture bestod i at køre persontog Fredericia - Aarhus - Randers og retur med godstog - så ....

disse vogne har jo haft hjemsted i Lunderskov, Vejen, Esbjerg, Brande, Vejle, Silkeborg og flere steder -

har nogen notater om optagelsese steder om ZF - finder det frem

det giver jo et lidt andet lys over tingene - skal grave lidt dybere i mine notater og

togplaner og se hvad jeg kan støve op og bringer noget mere om dette emne -

har jo næsten tegnet samtlige ZF vogne samt også stor billedesamling af dem - herunder ZF vogne fra Erboe,

da jeg i sin tid fik en større samling lysbilleder om transport af disse vogne -

der er blandt andet vandtagning, pålæsning af fisk, intreør foto og andet godt -

af en af ledsagerene Peter Koos - som også fortalte at vognene kom så langt som til Tyskland - Schweiz ( Italien ) og Frankrig - Endvidere var de med for at passe fiskene - rense basinet - sørger for at vandkvalitet var i orden og derfor som nævnt var grunden til at læssede vogne kørte bag lokomotivet pga vandforsyning - så de var ikke kun "dyrepasser" men nærmest "fiskedoktor"

nå men vi få se hvad vi mere kan grave op

og håber så at Flemming får lavet sit værk - så det kan komme ud

så lidt fotos og en tegning

lidt forsmag 11 - nej ikke af fiskene - de er nok blevet for gamle

med venlig hilsen

henning h087

ZF 500 040. 1949x

ZF 500 122. 1956. P. Koos. Interiørx

ZF 500 122. P. Koos

ZF -077. -072. 011. -074. -064. HGC. 1961

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej her et foto til

taget af Guldbæk på "den skræve" - Tofterup station 1960

med venlig hilsen

henning h087

ps : klik på billedet 1 gang og så 1 gang til

PR 905 med godstog 1960, Tofterup - JGC - JMJK - xx

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej Henning

Det var da en masse god info. Mange tak foi det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Henning tak for billeder og tekst. Billedet med de 5 vogne hvor er det fotograferet?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Ivan og andre sporskiftere

mener lige her at det er i Vejen

HGC var været i Esbjerg på en af sine fotosafarier,

enten Varde - Nørre Nebel eller Varde - Grindsted

så han sidder i toget på vej hjem da han opdager dem

men jeg får det checket af -

men hvis du/I ikke høre mere - så er det Vejen

med hensyn til det øverste så er det taget i Flensborg Weiche

og vognene er set fra venstre ZF 500 043, 500 040, begge P Holm Nyland Vejle

+ 500 064 N Jøker Esbjerg - alle er tegnet - 040 endda med / uden bremsehus

og Jøker i Vejle og Jøker i Esbjerg har ikke noget med hinanden at gøre

det blev meget kraftigt pointeret af den ene, da jeg i hin tidernes morgen

skrev til firmaerne - for at høre hvad de eventuel havde liggende af

material og andre spændene ting - det gav da noget - her blandt andet

den serie lysbilleder af Errboe vogne i har set et par stykker af - samt nogle

vognpapier - og nogle personlige errindringer fra de medvirkene

( gad vide om der også her i ørredeksporten har ligget en "margarine / is krig )

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"h087" skrev:
Hej Ivan og andre sporskifteremener lige her at det er i VejenHGC var været i Esbjerg på en af sine fotosafarier,enten Varde - Nørre Nebel eller Varde - Grindstedså han sidder i toget på vej hjem da han opdager demmen jeg får det checket af - men hvis du/I ikke høre mere - så er det Vejenmed venlig hilsenhenning h087

ok

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

der er tilføjet i indlægget om hvor ZF var fotoede

med venlig hilsen

h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.