Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

230cm x 350cm, L-Anlæg, Danmark (Epoke III)

Forleden dag sad jeg og bladrede i et gammel modeljernbaneblad – for at være helt præcis – i MIBA´s ”Anlagenfibel” fra 1962, og der stødte jeg på anlægget nedenfor (sidste fil i PDF-format). Set med nutidens øjne måske ikke noget særligt. Alt for skarpe kurver og stationen er en sækbanegård (dog med en undvige/omkørselsmulighed), skyggebanegårdens spor ligeså. Men det var jo den gang hvor dette at eje tre lokomotiver var noget af en undtagelse, fordi de var så forbandet dyre. Samtidig var vognenejo også kortere, så derfor var der ikke det store behov for store skyggebanegårde og lange perronspor. Men ideén bag anlægget fandt jeg god. Den simulerede tosporede strækning, der retfærdiggør en lidt større station eksempelvis. Jeg tænkte lidt videre og det blev så til en plan til Erik. En sådan efterlyste han her...

http://www.sporskiftet.dk/node/4177

Tema

Som nævnt befinder vi os i epoke III - ikke på en tosporet hovedstrækning - men på en ensporet stærkt trafikeret strækning med en landstation og en større forgreningsstation. Der er meget godstrafik på banen – Erik byggede jo mange interessante ”point of interest” ind på sit eget forslag. Persontogene kommer dog ikke til kort, her kan der køres med stort set alt hvad epoke tre byder på, måske med undtagelse af de store internationale eksprestog og lyntog i fuld længde.

Anlægget

Vi kan passende starte turen under anlægget, hvor skyggebanegården ser meget stor ud. Dette er fuldkommen bevidst, fordi denne skal spille rollen som to banegårde på samme tid. Udover et gennemgående spor er der plads til 3 styrevognstog og fem ”normale” tog. Når et tog forlader en af disse ”to” stationer skal der naturligvis være to muligheder for at nå dagslyset og det er der da også indbygget i forslaget.

Den ene vej fører ud i anlæggets højre del i en stor bue, med en så stor radius som muligt. Faktisk kan man tale om en tilnærmet overgangskurve lavet i C-spor. Herefter nås landstationen, der har en del godsspor – et af dem går til det lokale savværk – det andet til pakhuset og det tredie går hen til en rampe, der bliver brugt til landbrugsprodukter og lignende.

Paradestrækningen bag anlægget fører os derefter ned til den forholdsvis store forgreningsstation (fake!), der netop fordi den er det, har fået et større maskindepot med drejeskive. Byens største industri ligger helt til højre på anlægget - jeg forestiller mig at det er et bryggeri. Hvis de to yderste spor overdækkes med en hal kan man lave noget a la Carlsbergs station ”Hof”. Sporet der ender i en tunnel i baggrunden er den (uvigtige) sidebane, hvis man har lidt mere bredde på anlægget ville jeg lade dette spor følge baggrunden efter indgangen til tunellen og programmere Ecos eller CS2 til at lade en MO-CPS vognstamme køre i timedrift mellem mellem det sorte hul og spor I på stationen. Men som det er nu tjener sporet kun som udtræksspor til godsristen. Det længste spor yderst på anlægget kan bruges til personvogne eller særlig lange godstog. Spor II og III er stationens spor beregnet til persontog. De er så lange, at der er plads til en MY plus fire 30cm vogne.

De to meget grimme søjler i hjørnerne af lokalet er søgt skjult gennem en buet baggrund til venstre og til højre har bryggeriet fået en meget høj bygning Laughing out loud).

Togene forlader stationen gennem de to portaler til venstre og returnerer til den ”anden” af de to skyggebanegårde. Her vil det nok være en god idé, at lade disse være en bro, hvor vejen kører ned langs åen til venstre på anlægget.

I forhold til Eriks oprindelige forslag kan der her køres fra A-B-C til D og godsvogne kan som oprindeligt planlagt ligeledes samles op eller afsættes på en lang række interessant steder.

Forslag til forbedringer modtages med tak.

Venlig hilsen

Lars

Erik_Skygge

Erik_Synlig

Erik_Overblik

Erik_Stationer

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Nu er der over 75 sporskiftelæsere, der har kigget på planen uden højlydt at undre sig over sporskifter med katalognummeret 24614 Cool . Jeres morgenkaffe må sættes lidt op i styrke Laughing out loud.

Hvordan sådan et bliver konstrueret kan man læse mere om her:

http://stummi.foren-city.de/topic,6523,-c-gleis-weiche-von-24-3-auf-16-u...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Jamen så får du da en kommentar. Kan godt li planen, specielt stationen synes jeg ligger godt.

Ang. sporskiftene, så har jeg selv overvejet at lave sådan nogen til min bane for at spare længden på de slanke sporskift. Har du måske billeder af hvordan du har lavet de sporskift?

Vil også gerne bygge nogle buede sporskifte om til R3 eller R4 hvis muligt, men har ikke lige nogen at teste på i øjeblikket så ved ikke om det er muligt

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Nu er der over 75 sporskiftelæsere, der har kigget på planen uden højlydt at undre sig over sporskifter med katalognummeret 24614 Cool . Jeres morgenkaffe må sættes lidt op i styrke

Nu er vi en del, der ikke går op i varenumre, men kigger på det som en overordnet plan, som man måske kan bruge ideer fra eller ej.

Specielt varenumre på 3-skinne skinner er komplet ligegyldige for mig. Jeg kommer jo aldrig til at skulle bruge dem til noget. Og med mit sporvalg er der langt flere sporskiftere at vælge imellem, så det er bare at bestille det rigtige frem for at skal til at modificere........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Bibihest" skrev:
Jamen så får du da en kommentar. Kan godt li planen, specielt stationen synes jeg ligger godt.Ang. sporskiftene, så har jeg selv overvejet at lave sådan nogen til min bane for at spare længden på de slanke sporskift. Har du måske billeder af hvordan du har lavet de sporskift?

Hej,

Jeg har ikke lavet dem selv endnu og kan derfor kun henvise til brugsanvisningen ovenfor. Specielt synes jeg det er fint, at der stadig er plads til al indmaden (dekoder osv.) efter ombygningen. I samme forbindelse vil jeg også lige give jer følgende tip (også fundet på Stummis forum - ca. halvvejs nede):

http://stummi.foren-city.de/topic,19657,350,-baubericht-c-gleis-anlage-a...

Her er der en nem metode til at lægge spor tæt med de slanke sporskifter. Det ser bedre ud speciel ved udformningen af sporriste.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Sådan har mine slanke sporskift kørt længe Laughing out loud Virker godt, specielt hvis man har to sporskift efter hinanden, sparer man en del plads.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej sporskiftere,

jeg kommer i tanke om et link, som er interessant for os inkarnerede Märklinfolk.

Her kan man få specialbygget alle de K sporskifter Märklin ikke selv gider lave:

http://www.weichen-walter.de

God fornøjelse

PED

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"PED" skrev:
Hej sporskiftere,jeg kommer i tanke om et link, som er interessant for os inkarnerede Märklinfolk.Her kan man få specialbygget alle de K sporskifter Märklin ikke selv gider lave: http://www.weichen-walter.deGod fornøjelsePED

Fedt link du har fundet der. Tak for det.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Jamen det er da bare at komme i gang selv - løsningen er jo gammelkendt. En stak printstrimler og skinnestrenge og en tegning af det ønskede sporskifte. Skære ud, file, tilpasse og lodde sammen.

Tager lidt tid, men til specielle sporforløb absolut anvendeligt. Især velegnet til selvbyg i 2 skinne udgaven.

Materialeprisen kan næppe afholde nogen at øve sig på kunsten.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.