Picture

kulle2007

Salgskonsulent

Indlæg: 127

PB

16-20 VDC om til 8 Volt DC

Hej alle

først tak for en rigtig godt forum, jeg har altid bygget modeltog, men først nu opdaget dette forum.

men til et lille problem:

jeg har et lille kamera som jeg vil "lege" lidt med, men det bruger 8 Volt DC,

har nogle en lille tegning for at omforme h.h.v. 12 volt DC til 8 Volt DC, og det vigtigste, at omforme de 16-20 volt som mærklin digital bruger om til 8 Volt DC ?

jeg mener at kunne huske at der var nogle kredse som hedder 78xx, hvor xx er den spænning man ønsker, men det kan være at jeg husker forkert.

jeg håber meget på Jeres hjælp.

men igen tak for et godt forum.

kulle2007 el. Flemming

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"kulle2007" skrev:
Hej alleførst tak for en rigtig godt forum, jeg har altid bygget modeltog, men først nu opdaget dette forum.men til et lille problem:jeg har et lille kamera som jeg vil "lege" lidt med, men det bruger 8 Volt DC,har nogle en lille tegning for at omforme h.h.v. 12 volt DC til 8 Volt DC, og det vigtigste, at omforme de 16-20 volt som mærklin digital bruger om til 8 Volt DC ?jeg mener at kunne huske at der var nogle kredse som hedder 78xx, hvor xx er den spænning man ønsker, men det kan være at jeg husker forkert.kulle2007 el. Flemming

Hej Flemming

Og velkommen til Smile

Du er inde på det helt rigtige. Der findes netop en LM7808, hvor man sætter en spænding et par volt over det påstemplede på input og så får den regulerede spænding (her 8Volt) ud på output. Du skal blot huske en 100nF kondensator på input til 0V og en 1uF på output til 0V. Så burde det spille.

Hvor meget strøm bruger dit kamera? Det kunne nemlig godt være, du skal have en køleplade monteret på din regulator, nu der skal "brændes" så mange volt af i den.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.092

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Flemming.

Jep - det er helt rigtigt, at der findes en 78xx serie; men foruden den egentlige 78xx, findes der også andre serier til såvel større som mindre strømforbrug end den klassiske 78xx - f.eks. den mindste, 78Lxx, der leveres i et lille transistorhus uden mulighed for ekstern køling.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det var vel ikke sådan, at I kunne udforme et diagram for elektronik-imbicile som undertegnede. Jeg røg vist af efter plus og minus i sin tid. Wink

Eller lave en god dokumentation af projektet.

I øvrigt et lille råd (husk dog at jeg ikke ved så meget om elektronik):

Märklins kameravogn, som spændingsforsynes fra skinnerne lider lidt under, at den svingende kontakt gennem sporskift o.lign. resulterer i glitch'es (små-udfald) i signalet. Så hvis der skulle være et projekt igang, hvor forsyning sker gennem skinnerne vil jeg anbefale at der overvejes en eller anden stabilisering af strømforsyningen.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

kulle2007

Salgskonsulent

Indlæg: 127

PB

hej alle

tusind tak for så hurtige svar, så vidt jeg kan se er forbruget max 500mA

for der flg. en strømforsyning med 230VAC til 8 VDC max 500mA

mange gode hilser

kulle2007 flemming

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.092

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Per.

"PerOlsen" skrev:
Det var vel ikke sådan, at I kunne udforme et diagram for elektronik-imbicile som undertegnede.
78xx - somme tider omtalt som 78/79xx, da 79xx er en variant af 78xx til negative spændinger - er noget af det simpleste, man kan have med at gøre. Jeg har vedhæftet et diagram.
Citat:
Märklins kameravogn, som spændingsforsynes fra skinnerne lider lidt under, at den svingende kontakt gennem sporskift o.lign. resulterer i glitch'es (små-udfald) i signalet. Så hvis der skulle være et projekt igang, hvor forsyning sker gennem skinnerne vil jeg anbefale at der overvejes en eller anden stabilisering af strømforsyningen.

En strømforsyning skal altid stabiliseres - spørgsmålet er, hvor meget man stabiliserer den. De to kondensatorer på diagrammet er netop med til at stabilisere forsyningen, og dem kan man lege med, hvis man har problemer.

Men hvis du er totalt novice, er der dog stadig mange ting, du skal tage stilling til:

:?: En 78xx er nem - den har tre ben, du forbinder indgangsspændingen til ben 1, minus til ben 2 og udgangen er så på ben 3. Men hvis du er helt novice, kan det være en udfordring i sig selv at finde ud af, hvad der er ben 1, 2 og 3. Laughing out loud For at finde ud af det, skal du bruge et datablad: Det kunne være et helvede at finde frem til i gamle dage - jeg har i min tid betalt både 1.000 og 1.500 kroner for telefonbogstykke databøger, der blev opdateret engang om året - men nu om dage er det nemt: Prøv at lave en Google søgning på f.eks. "LM7808".

:?: Hvis du trækker meget strøm, bliver din regulator varm og skal derfor køles. Det gør man som regel ved at spænde den fast på noget metal, der kan hjælpe med at lede varmen væk. En normal 78xx leveres i TO220 hus, og det er lige klart til fastspænding, komplet med bøjle, skruehul og det hele. Næsten da: For bøjlen, du bruger til fastspænding, er elektrisk ledende, og skal derfor isoleres, når du spænder den fast. Det kræver som regel en plasticbøsning til at isolere skruen, en silicium-"skive" (rektangulær i dette tilfælde) til at lægge bag bøjlen, og noget pasta til at sikre en god varmeledning. Alt det sidste følger ikke med, når du køber komponenten, men det kan altid købes samme sted, hvor du køber selve komponenten. Det er rutine for elektronikfolk.

:?: Skal den så køles? Det kommer an på, hvor meget strøm du bruger, så det slår du lige op i databladet for dit kamera. Har du ikke et datablad? Well, så... En 78xx er ikke ret dyr, vel sagtens en 20er eller noget i den stil, så jeg ville nok prøve uden køling først. Brænder den af, køber du en ny, og så sørger du for ordentlig køling. Det er langt lettere og hurtigere end at skulle til at rigge en større måleopsætning til.

:?: Du skal have jævnstrøm på indgangen - dvs. den AC, du har i sporet, skal være ensrettet til DC, før du putter den ind i regulatoren. Du har måske allerede DC til rådighed, men ellers skal du have en ensretterbro foran regulatoren. En ensretterbro er en anden komponent med fire ben: To til AC ind, og to til DC ud.

:?: Hvis du har DC frisk fra en ensretter, vil der være meget ripple på. Du kender nok udseendet af en sinuskurve: Det er en AC, hvor bølgetoppene over grundlinien er positive spændinger, bølgerne under er negative spændinger. Når du kører det gennem en ensretter, vipper du alle de negative spændinger op på den anden side af bundlinien, så de bliver til positive spændinger. Men du har stadig bølgerne, så du har nogle dyk helt ned til 0 V mellem toppene. De skal glattes ud, og det gør man med en kondensator, man sætter mellem plus og minus. Kondensatoren er som en slags batteri, der lades op, når der er stor spænding på den, og så leverer strøm, når spændingen falder.

:?: Jo større kondensator på indgangen, jo bedre. Men den kan også blive for stor, for så længe den ikke er ladet op, virker den nærmest som en kortslutning. Det betyder, at den trækker meget strøm, når man tænder for anlægget eller sætter vognen på, og det er måske ikke så godt. I praksis tror jeg dog ikke, du kan få problemer her - der er simpelthen ikke plads i en vogn til en kondensator, der er så stor, at den kan give problemer.

:?: Kondensatorer fåes i mange størrelser og typer. Da de skal passe til metersystemet, måles de i meget, meget små størrelser: Du kender nok betegnelsen µ - det græske bogstav my, der i denne forbindelse kaldes mikro - som er 1/1000 af en milli, der i forvejen er 1/1000, så en mikro er 1/1.000.000 eller en milliontedel - noget, man normalt betegner som ti i minus sjette (Sporskiftet har ikke slået HTML koder til, så jeg kan ikke skrive det rigtigt). Kondensatorer måles i Farad, der forkortes F, så man kan f.eks. have en kondensator på 10 µF. Selvom µ er en lille størrelse, er der tale om en temmeligt stor kondensator, og en så stor model vil næsten altid være af elektrolyt-typen, der er lavet af såvel en metalplade som noget væske, kapslet inde i en dåse. En sådan kan bruges som dit store "batteri" mellem ensretteren og regulatoren. På diagrammet nedenfor har de dog brugt en mindre, nemlig en på 0,33 µF.

:?: Små kondensatorer måles i størrelser, der er meget mindre end µ. De næste hedder nano - forkortelse n - som er 1/1.000.000.000 eller ti i minus niende, og pico - forkortelse p - der er 1/1.000.000.000.000 eller ti i minus 12. Med kondensatorer bruger man begge: 1 nF er en mellemstørrelse kondensator, 1 pF er meget lille. Den siges siges iøvrigt ofte at være på "en pift". På udgangen af diagrammet nedenfor sidder en 0,1 µF kondensator - det er det samme som 100 nF. Den vil typisk være af polyestertypen og er et fornuftigt valg her.

:?: Store kondensatorer er sløve. Meningen med en kondensator er, at den skal reagere straks på ændringer i spændingen og glatte dem ud, men på grund af konstruktionen er det langt fra altid, de reagerer hurtigt nok. Man kan derfor ofte med fordel koble en lille - og hurtig - kondensator henover den store, så kan den store trække det tunge læs, og den lille fange de hurtige småændringer. Som f.eks. digitalstøj fra dit spor, der kan ses som striber på videoen. Derfor kan du f.eks. bruge en 10 µF elektrolyt som indgangskondensator på regulatoren for at få en batterivirkning, når du kører over sporskiftet, og så parallelkoble den med en 10 pF keramisk kondensator for at fange det meste elektriske støj.

:?: Det hele er nemt at lodde og kan monteres uden printplade. "ksor" har tidligere beskrevet hans videovogn, og på billedet kan du se mange af tingene: Den sorte komponent med skruen og køleprofilen er en 78xx, den grønne kasse er en ensretterbro, det høje, sorte tårn er en elektrolytkondensator, og det samme gælder for den meget store, guldglinsende dåse, der ligger bagerst. Den lille lyseblå kasse er en mindre kondensator, vil jeg tro - de kan variere vildt i udseende. For fuldstændighedens skyld ligner det lille, matsorte tårn en støjspole.

Det må vist være nok i denne omgang - du kan jo altid spørge igen. Wink

78xx

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

kulle2007

Salgskonsulent

Indlæg: 127

PB

Jeg vil sige mange tak for Jeres svar, og tak for I giver Jer tid til at hjælpe

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Tak for den udførlige beskrivelse Lars. Jeg håber at kunne få tid til at kaste mig ud i et kameravognsprojekt indenfor overskuelig fremtid. Laughing out loud

Jeg kunne godt tænke mig at lægge kamera i en styrevogn (f.eks. den gule Banestyrelsen styrevogn fra Togmodelle, som jeg allerede har).

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

LARS:

Du har så ganske ret i din beskrivelse af mine komponenter på print pladen.

Kulle2007 (og andre):

Vær også opmærksom på, at der i selve stikket KAN være indbygget en regulering - så du behøver måske slet ikke lave nogen regulering - blot en grov ensretning - det var f.eks. tilfældet på mit kamera - jeg opdagede det bare først, da jeg havde lavet hele opstillingen, som Lars omtaler.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.