Jeg vælger at flytte min, efterhånden ret lange tråd, til mindre blog indlæg. Derfor er en del af disse kun kopier af dele af min tråd - men gjort mere overskueligt her.
Tja så kom tiden til at jeg kunne gå i gang.
(se oplæg her: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/mangler-jeg-noget-i-mit-kommende-bw )
Jeg har haft tegnet, tegnet om - og tegnet om igen, så er der rettet lidt til og til sidst lavede jeg lige et dobbelt tjek af målet hvor mit BW skulle være. Det var vist en god idé :) for jeg skulle lige skære 50cm af længden på mit BW. så der blev visket lidt ud og tegnet om igen. Men så var der faktisk heller ikke den store undskyldning for ikke at gå i gang.
Edit: lægger lige et billede af planen uden de skjulte spor, det gør den måske lidt mere overskuelig at kigge på
Der blev indkøbt lidt træ til at bygge rammerne så inden længe havde jeg tre af de 4 rammer (segmenter) færdige. Jeg bygger det så jeg har muligheden for at skille det ad den dag kæresten og jeg vælger at rykke sammen.
Her er så et billede af mit BW i en hurtig prøveopstilling. BW´et består af to rammer som støder op vinkelret på en ramme mere, som forlænges af den sidste ramme.
Rammen som BW´et støder op til. Den ramme skal forlænges med en på 175cm, den her viste er 240 cm og de bliver 122 i dybden. Hvilket jo er lidt meget til at række ind over. Men planen er at hele anlægget kan rykkes så man kan komme til bagved. Det vil hovedsaligt være aktuelt under opbygningen. For under kørslen er det ikke ret meget spor der ligger bagerst på den synlige del. Den skjulte banegård kan jeg nå nedefra.
Jeg fik købt en rulle med 10 meter af 2mm kork så nu kunne jeg endelig lægger skinnerne som de skal. og ikke mindst trække strøm til dem alle.
Og så kunne jeg jo ikke dy mig for at stille nogle af mine lokomotiver op med strøm på:
Baggrunden skal nok blive anderledes end den ser ud lig pt :) men det kommer senere. Lige nu gælder det at få bygget div bygninger færdige, og ikke mindst at lave murværk til sporet "under" bw´et - og så nturligvis det sjove, alt pynten, patineringen af skinner og areal samt montering af lygter og lamper. Nå ja... så skal der jo bygges en ramme mere og lægges skinner på den del også - men det kræver en - ehem - solid oprydning i det hjørne, og et par ture til lossepladsen tror jeg.
Mere om det - når der er fremskridt
"Store byggedag"
Dagen i dag var afsat til byggeri af div bygninger...
Lokomotivværksted
Administrationsbygning
Sandtårn med tilh. "hus"
Diesel tank - naturligvis til dieselloks´ne (ingen billeder af den endnu)
godshal, som her er reservedelslager
- vandtårn og kulgård er bygget tidligere...
Ingen af tingene er helt færdige endnu, de mangler smådele som nedløbsrør og andre smådetaljer - samt ikke mindst den endelige patinering som bliver med airbrush og oliemaling evt også lidt "oliekridt" men det gøres på samme tid så jeg ikke skal rense airbrush konstant :)
Lidt billeder:
Så selvom det ikke ser ud af meget, så har det alligevel taget det meste af dagen. Men ren hygge
Så har jeg lavet lidt mere
Først skulle der loddes en hulens masse flere ledninger på. Da det slog mig at der hvor jeg skal kunne skille mine segmenter ad, der fjerne jeg jo ganske enkelt strømmen i en del af skinnerne når jeg skærer dem over...:glasses: så nu er der strøm i hver ende af alle skinnerne.
Fik også skåret en hel del korkstykker ud til at lægge mellem skinnerne, således at overfladen kommer i niveau med svelleoverkant. Det gjorde jeg ved først at lave en masse papirskabeloner:
Så kunne jeg lægge korken på. Desværre havde det lokale byggemarked ikke noget vandbaseret kontaktlim, så jeg tog den gode gamle type - i ren iver for at komme videre. Der gik ikke lang tid fra jeg stod med næsen godt inde i dampene. Før end vinduer blev åbnet og jeg tog en maske på der tager dampene - tror det var en god investering i helbredet
Ved kulgård og de andre installationer ville jeg gerne have en form for beton. Så jeg lavede en blanding af lim, lidt vand, noget fint sand og lidt tonefarve (lidt er så her "for meget") blandingen smøres ud mellem skinnerne og div dele/bygninger. som skrevet fik den lidt for meget tonepasta så det blev for mørkt - men skidt det kan males senere.
Som det sidste i denne weekend fik jeg drysset lidt skærver ud på noget af området og de er blevet limet fast.
Da kæresten og arbejdet kalder i de næste 6 dage sker der ikke så meget. Men derefter er der 5 fridage igen, så skal der bygges mere
More to come...
Nå ting kan ændre sig. Jeg havde store planer om at komme videre med min bane i min fridagsperiode... Men en Feber valgte at suge sig fast i mig så det blev ikke rigtigt til noget. Andet end at jeg fik lagt skinner på kork og limet ballast, på den del der går rundt om mit BW. (markeret med pink på tegningen) og så lidt mere ballast på selve BW´et. Skinnestrengen på billedet er en genbrugs skinne, så derfor er det ikke færdigt med patineringen af den.
Men i denne omgang så var jeg klar og jeg fik ryddet op i det manglende hjørne :O Så kunne jeg endelig samle sidste ramme og begynde at lægge skinner til den skjulte banegård og videre rundt (resten af tegningen) på billedet mangler dog sløjfen, men når den er monteret giver det mig ikke den bedste arbejdsstilling når der skal rodes med kontaktskinner og tilhørende omskiftere. Jeg havde egentlig ikke planlagt automatik på min skjulte banegård - men nu bliver det bygget ind og så ser jeg hvad jeg finder smartest. At køre det manuelt eller automatiskt.
Så det er ikke så meget der er sket, men tingene har taget lidt tid. For det ikke skal være løgn så sloges jeg med en kortslutning et sted. det viste sig så at være en lille flig der skal sikre midterlederens kontakt der var bukket opaf og så ramte undersiden af en samlelaske :X - lige dér var jeg lidt misundelig på 2 skinne folket
Så lige nu savner jeg en god ide til at fastholde mine skinner i det skjulte på korken... Lim? fugemasse? smeltelim? andet? vil ikke bruge søm/skruer så er ideen med støjdæmpningen jo gået fløjten - så hvad gør i andre?
her slutter første del så, for da det sidste indlæg blev skrevet, stod der 5-2-2012 på kalenderbladet. Byggeriet stod stille frem til... ja 4-10-2013. En flytning og istandsættelse af et hus kom i vejen. Men det er så fra den dato at den endelige bane begynder at tage form, og byggeriet skrider fremad. Det kan du læse mere om her hvis du har lyst.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Reiner
Modelbygger
Mariager
Indlæg: 604
Hej Steen
Super med dine tre indlæg her på sporskiftet. Stor respekt for det fine arbejde og tak for de fine beskrivelser og især alle billeder. Ser frem til udviklingen af din bane. Du har da virkelig gang i rigtig mange fine ting. Sikke en energi
Med venlig hilsen
Reiner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Steen
Super med dine tre indlæg her på sporskiftet. Stor respekt for det fine arbejde og tak for de fine beskrivelser og især alle billeder. Ser frem til udviklingen af din bane. Du har da virkelig gang i rigtig mange fine ting. Sikke en energi
Med venlig hilsen
Reiner
Hej Reiner
Tak for det, ja jeg håber jo at det bliver godt en dag :D men det er jo ting der er sket gennem de seneste to år, afbrudt af flytning og istandsættelse. og to af de tre seneste indlæg her er jo bare kopier af min oprindelige byggetråd.
Så det er jo ikke så vildt endda
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog