Hej allesammen,
Jeg er ved at designe et anlæg for en bekendt. Skinnerne er de nu udgåede ROCO med ballast, det vil sige vi taler om toskinnedrift. Nedenfor ser i forslaget (det er ikke helt færdigt endnu, bl.a. bliver venstre side af anlægget lavet om). Temaet er det klassiske ”tosporet hovedbane med krydsningsstation”. Den store station er udformet som en (delvis) falsk sækbanegård, med udkørsel til to ensporede lokalbaner. På de store skinner kører der E, N, T, MY, MX, på sidebanerne er det en MT og et MO-styrvognstog, der står for driften. Anlægget skal drives digitalt (komplet) eventuel med styring fra en PC.
Som i kan se er det et meget kompliceret sporforløb med mange vendesløjfer (også inde i hinanden, eksempelvis i skyggebanegården), og her har jeg som inkarneret Märklinkører et problem. Hvordan løser man nemmest de polaritetsproblemer, der opstår ved hver vendesløjfe? Er der nogle behjælpelige personer, der kan vise mig helt præcist hvor og hvordan vendesløjfemodulerne skal indsættes? Svar endelig så en seksårig også kan følge med, så er der nemlig en chance for at jeg også forstår det skrevne .
Er der ellers nogle konstruktive ændringsforslag til layoutet? Modtages med tak....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hmmm ... det mangler omløbsspor på godsbanegården.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja -Jo, det kan man godt indbygge - endda meget nemt, men det er ikke 100% nødvendigt. Som i kan se er det nødvendigt at bruge spor 4 til ankommende godstog. Der er desværre ikke plads i kurven til at trække et spor mere ud fra denne og så trække dette parallelt ned langs spor 4.
Derefter kommer stationens rangerlokomotiv henter stammen, trækker denne ud på det lange udtræksspor og fordeler derefter vognene på de enkelte spor alt efter deres endelige bestemmelsessted (stationen selv, lokalstationen til venstre eller et andet sted i den vide verden. Strækningslokomotivet, der har trukket toget, kører i depot og rangerlokomotivet sætter et nyt tog sammen, eksempelvis et til den lille station venstre i billedet. Derefter trykkes denne vognstamme ned på spor 4 og et strækningslokomotiv kører hen for enden af dette, og så er der klar til afgang.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Lars.
Hvis du kører digitalt, er det ikke noget problem med vendesløjfer. Lenz laver et vendesløjfe modul, det hedder LK100. Se dette link. http://www.lenz.com/products/modules/index
På siden kan du downloade en pdf-fil med en monterings vejledning. Der er både en Tysk og Engelsk vesion.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er det så slemt?
Jeg ser 3 strækninger der udgør vendesløjfer, hver skal have sit eget vendesløjfemodul:
1. Venstre side, hvor du har en sporstrækning ud på en bro.
2. "Bagudgang" fra banegård (formoder at den går i sporspiralen)
3. Sporet der "vender" nede på skyggebanegården.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Nej det er det nok ikke , er dette her så korrekt (bare for at være helt sikker):
http://www.sporskiftet.dk/node/4326
Se de to billeder (og "bagudgangen" går ned i sporspiralen).
Tak for hjælpen...
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja.
Husk blot at den strækning vendesløjfemodulet strømføder kun kan finde ud af 1 tog. Det vil sige at strækningen skal være lang nok til at indeholde det længeste tog, men ike så lang at du kan risikere et tog på vej ind samtidig med et tog er på vej ud.
Klaus
(og velbekom)
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Så går planlægningen ind i den sidste fase, så hermed en række billeder af anlægget som det er tænkt nu. Temaet er en større station i Jylland (en falsk sækbanegård) med to fortsættende lokalstrækninger. Gennemgående tog kører under den store by og fortsætter turen i den store kurve før de forsvinder i tunnelen ved Skive. Det er teoretisk muligt at køre med et ottevognslyntog og lade dette blive delt ved den store station. Den ene halvdel af lyntoget kører mod Skive og den anden del mod Lilleby.
Som i kan se har jeg fulgt rådet om at bygge en omkørselsmulighed ind på rangerterrænet. Samtidig er posthuset flyttet ind under byen. Den store bygning ovenfor(på) er et (tvivlsomt) forsøg på at vise noget der ligner et stor centralposthus, der kan retfærdiggøre, at der kan køre postvogne ind i kælderen under dette. Hvor posthuset før skulle have været, ligger der nu et bryggeri, delvis i relief. Her ligger der en del ”kitbashing” forude. Men hvad gør man ikke for at kunne få slukket tørsten .
Lilleby forestiller jeg mig, som en lille hyggelig by, hvor specielt byens torv er præget af gamle huse. Der er byfest i denne uge. derfor sidder byens befolkning og drikker øl på torvet og i dagens anledning er der kørsel med et ældre museumstog. Husene i Jernbanegade er naturligvis af nyere dato, de blev bygget da jernbanen kom til byen. Der er også blevet plads til en legeplads ud mod jernbanen. Kan også laves om til en lille park.
Jeg har lagt en strækning med Fallers Car-System ind på anlægget. Der er en vendesløjfe i selve byen. Derefter kører vejen ud i landskabet bagom savværket. Savværkets ejer - der sammen med apotekeren er byens rigeste mænd - har bygget en temmelig skuril villa til sig selv og sin familie i forbindelse med savværket. Endnu et eksempel på at penge og god smag ikke altid følges ad (hi-hi).
Vejstrækningen forsvinder derefter ind under en bro bagerst på anlægget. Under anlægget er der en vendesløjfe, så bilerne kan returnere til byen. Ved broen har jeg i dette hjørne af anlægget placeret den lokale landhandel, her blev der plads til to spor inklusive silopåfyldning af godsvogne.
Tunellen - altså den ved Skive - har jeg brugt til den ensporede strækning. Den ser lidt voldsom ud på billedet. Det kommer sig af, at det er en ICE-tunnel (to spor) jeg har placeret lavt i terrænnet (altså har jeg snydt der).
Jeg har detaljeret layoutet temmelig meget i WinTrack, så i kan få en ide om hvordan tingene ser ud i 3D. Selvom jeg har forsøgt at bruge de mest danske bygninger i WinTracks program, ser det hele stadig meget tysk ud. Venligst se bort fra dette – det er tanken der tæller.
Gode råd og forslag til forbedringer modtages med tak.....
Venlig hilsen
Lars
Bryggeriet er placeret i hjørnet...
Lilleby har en landhandel...
Lilleby
Den store station
Overblik fra vindue...
Overblik fra dør
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Hold da helt ferie det ser godt
Ligesom man var begyndt at vænne sig til at tænke i små minimalistiske anlæg og så kommer det, der som jo ligner en drøm ! (hvilket det vidst også kommer til at være for mig længe)
Et fantastisk anlæg med masse af muligheder for både rangering, en hyggelig nærbane og store expresstog
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Ser at det er længe siden du havde indlægget, men syntes der mangler 1 logisk adgang fra godsrangeringen og frem til Lilleby. Som jeg ser det skal alt trafik først over i fjerneste perronspor for afgang til Lilleby.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Ivan,
Det er fuldkommen rigtigt. Der er ingen mulighed for at sende et godstog direkte fra godsterrænnet til Lilleby. Der er simpelthen ikke plads til den række af transversaler der vil gøre dette muligt...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Alene det at man kan trykke vognene op i 1. eller 2. perronspor, hvor der så kan laves transversaler til Lilleby kan da vist godt lade sig gøre?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Litra P
Indlæg: 1.852
Nix - Der er ikke plads - og det største problem er at du skal bruge hele strækningen fra Lilleby til det inderste perronspor mod væggen for at sikre en en akceptabel stigning på den lille lokalbane (her ca. 2%)..
Og jeg har forsøgt ikke at lægge nogen stigninger ind i de eksisterende transversaler (ok - 1-2-3mm) - dette øger nemlig risikoen for afsporinger...
Den dobbelsporede strækning øverst har også et let fald for at mindske stigningen på den enkeltsporede bane til Lilleby - kun sådan kan du lande på de ca. 2% stigning, som tilfældet er.
Problemet er som sædvanlig den plads der er til rådighed .
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Du er vel den bedste vi har til at fremstille/producere brugbare layout så tror du har gjort hvad der kan gøres.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
MY1104
Indlæg: 112
Anlægget ser godt ud og der er masser af køremuligheder.
Men hvad med at lægge en transfersai imellem spor 1 og 2 og så lave en Ø perron. Derved kan sidebanen eller privatbanen løbe om uden at forstyrre trafikken på hovedbanen. Adgang til denne perron kunne foregå via en gangtunnel fra den anden perron.
Bliver pladsen på opstillingen og P risten ikke for presset. Hvad med at udelade et enkelt spor så der bliver lidt luft.
Jeg har et spørgsmål om den lille station. skal det forestille en remise eller industri ?
Adgangen til remisen vil jo være hindret af gods.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
Litra P
Indlæg: 1.852
Takker :oops:
Men du kan med garanti finde steder på de anlæg jeg har tegnet, hvor der kan forbedres noget.
Eller foretages ændringer - ja, måske kan der endda skabes en anden version på basis af den den eksisterende grundidé her og der.
Mange af de anlæg jeg har tegnet er konstrueret ud fra en "ønskeseddel" fra en læser her på sporskiftet og så med rummets mål vedhæftet....
Dette fører så til det evige kompromis mellem plads og tætheden af spor. Jeg har ofte brugt "forstaden" som tema, fordi den tillader mange spor på lidt plads.
Jeg har dog lavet nogle enkelte "less is more" anlæg og bragt dem her på sporskiftet...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Anders,
De to inderste gennemgående spor mod væggen er de længste perronspor der står til rådighed - og de skal bruges til et lyntog i fuld længde og/eller et eller flere (internationale eksprestog). Hvis du laver en transversal der, kan disse ikke stoppe der....
Og lyntoget kan dermed ikke deles - ok - Lilleby er måske lidt for lille til at blive besøgt af et halvt lyntog, men alligevel...
Anlægget ser meget presset ud - men er det ikke i "real life". WinTrack viser - som jeg har konfiguret det her - sporet i fuld bredde inklusiv ballast og netop ROCO med ballast er meget bred (ja vel næsten korrekt - i hvert fald i forhold til Märklin ).
Lilleby har et savværk og det er et sådant, der ligger overfor stationen - men rigtigt er det, at dette er baseret på Fallers remise "Duderstadt". De udgav det som "Sondermodell" for nogen år siden.
Anlægget og ideen bag ved dette er i øvrigt på de foregående sider beskrevet ret detaljeret. Der bliver bygget på det p.t. Måske kommer der nogle billeder senere...
Venlig hilsen
Lars
PS Hvis jeg har misforstået noget så skrig endelig..
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Tak for den forklaring - nu fatter selv jeg det...
Jens
DC bane i dansk epoke III