Er der en der kan forklare mig lidt om placeringen af signaler.
Jeg benytter tyske signaler fra Viessmann
Dværgsignal:
Hvilken vej skal de vende? Hvis man fx har et sidespor på en station, skal lyset så stå, så man ser det når man kører ind på sidesporet, eller skal det stå, så man ser det på vej ud? Eller skal der være et begge veje?
Skal der være dværgsignal ved hvert sporskift eller nøjes man med et signal lige inden man er på stationen eller et enkelt inden man kører ind på et sidespor med flere sporskift.
Udkørsels signaler:
Skal der være et på hvert spor eller skal der kun være et "for enden" af stationen, når strækningen starter?
Hvis der kun skal være et udkørsels signal, sætter man så et rød/grønt (bloksignal?) ved hvert spor også?
Indkørselssignal:
Igen, skal der kun være et inden stationen kommer eller et på hvert spor?
Har lige tilføjet et lille billede af stationen.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Der skal blot placeres et inden stationen. I-signalet skal jo vise lokomotivføreren om han må fortsætte forbi signalet og køre ind på stationen.
Alt hvad jeg har skrevet i dette indlæg relaterer sig til danske forhold, men jeg er overbevist om at de godt kan bruges på tyske baner. Håber du kan bruge det til noget, og spørg endelig hvis der er ting du stadig er i tvivl om.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Mange tak Dennis. Nu har jeg ændret tegningen lidt og indsat nogle signaler.
Måske er der også en der kan bekræfte jeg har placeret dem rigtigt derpå.
Pilene er lysets retning.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Nu, da det er tysk: Er det vingesignaler eller er det lyssignaler, du ønsker at bruge?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Bibihest
Indlæg: 1.300
Lyssignaler
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
I enderne af stationen; er det to dobbeltsporede strækninger?
De tre spor nederst til venstre: Hvad er de til?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er en dobbeltsporet strækning hele vejen rundt
Sporene til venstre er til noget industri og evt. værksted/tank til lok.
Øverste sidespor er til et stålværk
Der kommer også et sidespor i højre side (nederst) der går hen til noget lager eller lign
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Her er signalerne, du skal bruge:
Udkørselssignal - - - - - - - - - - - Indkørselssignal - - - - - - - - - - Rangérsignal høj - - - - - - - - - Rangérsignal lav
Mit forslag til signalplacering ses i vedhæftet tegning. De to industriområder har kun et rangersignal hver, da jeg lader som om, at disse to områder skal administreres af den/de togførere / rangérmestre, der er tilstede (og man sparer på signalerne). Reelt og forbilledligt er der ikke behov for mere, men man kan godt sætte et rangersignal ved hvert stikspor til udkørsel fra sporet. Man bruger kun rangersignaler, når der kun kan tillades kørsel indenfor stationsområdet.
Indkørselssignalerne skal ikke stå lige ved det første sporskifte - altså dér, hvor jeg har sat rangersignaler. Det skyldes, at man gerne vil sikre/tillade rangering ud på strækningen, så fremt det skule blive nødvendigt. Derfor skal indkørselssignalerne stå et stykke ude - hvad der svarer til en lille diesel eller dampmaskine og 6-8 godsvognes længde - og lidt luft.
Alt efter mængden af rangering burde du overveje, om du ikke burde have et spor parallelt med hovedstrækning til venstre på øvre side. Således kan der rangeres, uden at trafikken på hovedstrækningen forstyrres.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hmmmmm, de lave er noget høje
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Rettet ! :oops:
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Bibihest
Indlæg: 1.300
Tak for det, det ser fornuftigt ud synes jeg.
Er der andre signaler der burde være på sådan en tysk station eller er det alt der skal være der så?
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Ved alle gods-/stik-sporene kan du placere et "Warte"-signal (et stort orange "W"), men det er mest møntet på, at man har et fælles udkørselssignal, hvorefter at lok-føreren skal afvente et mundligt eller via håndskilt tilladelse til afgang. Men så bør det rangersignal, jeg foreslår, udskiftes til et udkørselssignal.
Så er der det lille rød-hvide mærke, der indikerer, hvor fritrumsprofilen for de to nabospor begynder at overlappe hinanden.
Spørgsmålet er måske også, om der er behov for forsignaler?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
HenrHans
Indlæg: 82
Jeg har ikke stor forstand på hvordan signaler placeres efter tysk forbillede, så jeg vil tillade mig at tage udgangspunkt i den danske signalopstilling.
Dværgsignaler placeres hvor der er behov for dækning af andre togveje, hvilket vil sige de placeres således at de peger mod sidesporet. Man placerer normalt ikke dværgsignaler ved hvert sporskifte mod et sidespor, med mindre man vil foretage rangering for signaler, men så skal stationen være noget større.
Udkørselssignal placeres nu til dags oftes efter det sidste sporskifte på stationen. Og ved de togvejsspor hvorfra der ønskes at man kan køre for signal placeres et perronudkørselssignal, der jo samtidig også indeholder funktionalitet som dværg-signalerne.
Ved udkørselssignalet er normalt placeret et rangergrænsemærke, der angiver hvor langt et tog må rangerer ud uden at kører ud på strækningen.
Indkørselssignal står ved stationsgrænsen og angiver grænsen mellem strækning og station.
Hvorvidt der skal være et fremskudt signal eller ej afhænger af om strækningen er udstyret med strækningssikringsanlæg eller ej. Som udgangspunkt skal indkørselssignalet forsignaleres af enten et mellembloksignal eller af et fremskudtsignal, dog kan denne forsignalering udelades ved RYS-strækninger.
Jeg har prøvet at tegne stationen skematisk, og af tegningen fremgår det, at der ikke findes et togvejsspor hvorfra et tog kan afgå for signal i begge retninger, men det kan ordnes hvis det er muligt at flytte et par sporskifter.
/Henrik