Big boy, er for mange den støreste drøm, men den kommer ikke uden problemmer, for det første er det et MEGET stort lokomotiv, som kræver en meget stor bane, for det andet skal man have meget stor interasse i US kørelse, for at måtte købe denne kraftkarl....
jeg vil mene at de fleste som køber Bigboy, er samlere, jeg ved at nå man kikker på marklin users net, så den vildt udbredt, men mange af dem som bruger marklin users net, bruger også hele deres løn, på at købe nye marklin ting, og kikker du på dem som skriver om Bigboy, er deres liste over lokomotiver meget lang...
Men dit spørgsmål om dens pris på 500 til 800 euro er dyrt, er man samler er det ikke dyrt, vil man køre amerikas, så skal Bigboy indgå, men er det fordi den bare er stor, og man ellers kører dansk, ja så den meget dyr....
Via E-bay max 500 euro for insider modelen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
mit argument for ikke at købe en bigboy til brug på min bane er, (udover at jeg kører dansk) at den er så stor, at man skal bruge en radius på 90 cm. før det ser godt ud.
fritrumsprofilet for en big boy er også meget stort i en radius 42 cm kurve.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 986
Hej,
Jeg ved ikke hvor Arne´s oprindelige spoergsmaal staar henne, men vil godt give Peter ret i at det optimale pris-barometer er Ebay.
Selv bruger jeg stort set ikke Ebay, andet end til at holde mig informeret om udbud og efterspoergsel, da jeg godt kan lide den "hands-on-feeling" man faar hos en god hobby-forretning. -ogsaa selv om det af og til koster lidt mere!
Det vaerste er naar forretningen personale ikke forstaar hvordan man kommer til den rigtige pris, men istedet refererer til deres yndlings science-fiction bog "Koll's". I saa fald er der ikke andet at goere end at blive ved med at soege...
M.h.t. BigBoy; Der er flere forskellige modelle. Den billigste maa vaere den fra startsaettet. <€500,-. Saa er der en anden; Den originale Insider som blev lavet baade i Digital og i Delta(!). Maaske dyere p.g.a. Insider, men maaske billigere p.g.a. Delta?! Igen; Check i Ebay.
Dertil kommer en nyere Insider med mfx. Den er helt klart dyere end €500,-.
Det er en fantastisk model. Jeg mener ikke at man boer vaere specielt Märklin- eller US-interesseret for at have den. Blot almindelig gal!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Hvad er det du prøver at fortælle Peter?
Skal du bruge gode argumenter overfor fruen, for at købe Big Boy?
BB var så vidt jeg husker mit 5. lokomotiv.
Kører jeg amerikansk?
Nej - jeg kører dansk.
Har jeg vogne?
Mjaa ... 4 Union Pacific godsvogne købt på tilbud.
Er jeg samler?
Mjaa ... måske for mig selv, men jeg har ingen vitrineskabe ... jeg leger med tog fordi de skal køre.
Har BB så en hædersplads på banen?
Næ den står skjult ... den er jo lidt voldsom i forhold til danske forhold/maskiner.
Har jeg plads til at køre med 20 godsvogne efter BB?
Nej ... med BB's længde har jeg kun plads til 4-5 vogne.
Er jeg så fuldkommen sindssyg?
Helt sikkert.
Hvorfor så Big Boy?
Fordi den er så stinkende sej. Næsten et kilo lokotiv på en halv meters længde der bruser frem med et hav af kobbelstænger, synkroniseret lyd og to røggeneratorer der vælter røg op af skorstenene.
Hvad bruger jeg den til?
At få mig et "trip" og blive høj på en gang imellem ... en massiv barnlig glæde.
Hvad trækker den?
Faktisk synes jeg bedst om den med 4 Herningværket kulvogne efter sig ... det ser bare så sort og sejt ud.
Korrekt er det bestemt ikke ... men flot er det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Forklaring følger, Arne stillet et spørgsmål på marklin users net i nat, og af en eller anden grund, kunne jeg ikke få teksten til at "hænge" sammen på engelsk, så jeg bad arne kikke her på sporskiften efter svaret, men dejligt at se så mange reaktioner på Bigboy....
[/quote]Jeg ved ikke hvor Arne´s oprindelige spoergsmaal staar henne[quote]
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Forklaring følger, Arne stillet et spørgsmål på marklin users net i nat, og af en eller anden grund, kunne jeg ikke få teksten til at "hænge" sammen på engelsk, så jeg bad arne kikke her på sporskiften efter svaret, men dejligt at se så mange reaktioner på Bigboy....
[/quote]Jeg ved ikke hvor Arne´s oprindelige spoergsmaal staar henne[/quote]
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Halløjsa
Det er måske også bare en "barnlighed" fra min side af, men jeg synes det er et flot og sejt lokomotiv (som sagt: på billeder).
37991 (mfx) gik for noget med 450 EUR på eBay(.de) sidst jeg fulgte en.
Og har set den et andet sted, til omkring 4520 DKK, omregnet. Den bliver dog her sent fra USA, og hvis den ikke går gennem tolden, pluser man lige de 25% i moms, plus en 5-15% i afgift...
Jeg har kigget på toget, og synes det er et ualmindeligt flot og sejt lokomotiv (gentager: på billeder). Derfor ønsker jeg andres mening, om det virkeligt er pengene værd
Originalt spørgsmål: http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=6099
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Lad os bare sige, at havde min togpusher ikke lovet den patinerede/beskidte specialudgave til en anden kunde, så var jeg blevet kr. 6.000,- fattigere for et par måneder siden.
Jeg købte min som spritny - det er Insider Digital-versionen fra 2001 - og jeg fandt den hos Hobbykælderen i 2003. Der betalte jeg kr. 5.500,- for den - og jeg synes den er det hele værd.
Og falder jeg en dag over den patinerede version til en fornuftig pris ... så skal jeg da have den også:
http://modellbahn-opladen.de/catalog/product_info.php/manufacturers_id/2...
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Arne
Indlæg: 258
Det var sgu godt med et billede der... Havde tænkt på at søge efter 37992, i det jeg havde hørt den. Men har ikke nået det endnu. Så fik jeg da set hvordan den ser ud. Tak for hjælpen.
Nu sidder jeg næsten og savler over dem begge
37992 ....kan så af økonomiske årsager, ikke blive før jeg vinder i lotto :S
Spiller bare ikke, men med den pris, der er det vist nok bare en drøm
Synes om en del armerikanske lokomotiver, men BB'eren, den har simpelthen i den senere tid fået alt til at rulle rundt i hovedet på mig med tanker om jeg skal begynde at smække slanter til side til sådan en
Som nævnt i mit andet indlæg her, så synes jeg det er en flot og sej maskine. (på billeder....)
Jeg samler ikke bare på bestemte ting, men - på det jeg synes er flot. Heller ikke på bestemte epoker.
Alt mit er så ikke pynt, men tværtimod, alle loks osv.. - Stortset alt jeg har, har prøvet at køre...
Som jeg også synes er meningen med det.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Lyder som om jeg må hive videokameraet frem en af de nærmeste dage, og lave en lille film med Big Boy.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Arne
Indlæg: 258
Jeg ville da i hvert fald godt se en video med Big Boy
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Her er så en stump video af Big Boy. Jeg havde bestemt ikke optimale lysforhold, og opstillingen er hurtigt klasket sammen til formålet. Men det giver da en idé om lyd og moment i maskinen.
http://homepage.mac.com/olsen/BigBoy_Prog.mp4
(fylder 112 MB)
Bruger I VLC til at afspille med, så prøv engang at vælge Video/Deinterlace/X - det giver et pænere billede på computerskærme. Optagelsen er lavet med DV-kamera og det er optimeret til TV-skærme med såkaldt Interlacing af billederne. Jeg havde ikke alverdens tid til at nørkle med det, så hellere skyde en rå film afsted, end ikke at skyde den afsted.
Modellen er Insiderversionen fra 2001 med 8 funktioner + lys. Det er udført ved, at maskinen har to dekodere ombord. På 6021-kontrollen var det lidt spøjst at vælge de 4 af funktionerne - men på Mobile Station og Central Station er det let nok at styre, da de kan "stakke" dekodere sammen i samme funktionsoversigt. Til gengæld benytter Big Boy to af de ti mulige adresser i en Mobile Station - OG den lille Mobile Station har ikke nok strømforsyning til at lokomotivet kan fungere optimalt.
Jeg viser på videoen nogle af funktionerne: Fløjte, ringeklokke, røg, lys, langt lys (i samme projektør), lys i maskinnummerskiltene og lys i kabine (er desværre kombineret med funktionen, der slår lastregulering til og fra).
Big Boy er lige over en halv meter lang, så glem alt om drejeskivepræsentationer.
Desuden vejer den ca. 1 kg, så det nytter ikke noget med ballast á la Børkop.
Maskinen har et hav af detaljer, rør, bøjler osv. så det er pinedød nødvendigt at følge instruktionen i løft og håndtering, så man ikke ødelægger noget.
Antallet af hjul på både maskine og tender gør heller ikke modellen velegnet til børn.
På videoen har jeg kun sat 13 vogne bag lokomotivet, og det overhovedet ikke noget Big Boy bemærker. Stigninger er den flintrende ligeglad med - den kører bare. Jeg har læst om folk, der har haft 50 vogne bagved - stadig uden problemer - faktisk vil de fleste nok løbe tør for anlæg før Big Boy begynder at få problemer.
Læs anmeldelser af Big Boy maskinerne her:
Digital Insider 2001:
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=189
MFX 2006:
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=319
Og til 1:32 folk med MANGE penge så finde Big Boy som specialbyggede modeller fra Fine Arts Models:
http://www.fineartmodels.com/pages/product.asp?content_area=3&sub_area=1...
Læs mere om Union Pacifics Big Boys her:
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/
For at sætte det hele i perspektiv, så se hvordan det så ud, da Big Boy 4023 blev flyttet til Omaha i 2005 (og se Murphy's lov i aktion ... hvad der sker når man skal krydse en hovedjernbanestrækning):
http://www.uphs.org/4023move1.html
http://www.uphs.org/4023move2.html
og nogle flere
http://www.rrpicturearchives.net/archiveThumbs.aspx?id=3880
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Jeg glemte at skrive, at Märklins Big Boy også findes i en 2-skinneversion fra Trix.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Fin lille demo video Per, men det kunne havde været sjovt at se den kører rundt på selve anlægget

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Ja Peter ... men jeg havde alt for lidt tid. Det må blive en anden gang.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Arne
Indlæg: 258
Fin video Per.
Som Peter skriver, kunne det da på et senere tidspunkt også være sjovt at se den rundt omkring på dit anlæg, hvis du får tid engang et sted i fremtiden til at lave sådan en video.
Men meget fin lille demonstrations video du der har bikset smamen.
Du nævner det er insider 2001 modellen du har, er det den som har nr. 37990?
Har nemlig set tre forskellige Big Boys, et nummer jeg ikke husker, og så 37990 og 37991, hvor jeg finder 37991'eren som mfx udgaven, med omkring 16 funktioner.
Kan det i øvrigt passe - som jeg har læst bl.a. på marklin-users.net, at der IKKE er nogen funktion der styre dampen?
Selvom det nærmest er en "frem og tilbage"-video, eller hvad man kan kalde den, så giver den da alligevel et stort indblik i lokomotivets funktioner. Lyset er så som du beskriver ikke helt i top, men alligevel har jeg da fået et godt indblik af Big Boy's egenskaber, synes jeg da selv.
Tak for hjælpen, Per. 
Stor ros til din video Per, selvom den nærmest er "rå" som du selv nævner.
Jeg synes jeg har fået stor indblik i Big Boy's egenskaber, hvilket jeg er taknemmelig over for.
Det er en (meget*) dyr maskine, men den ser (fandme!) også lækker ud.
* til min økonomi
Per:
Rent skud-mæssigt, hvad vil du tro 37991'eren er værd, den med mfx+16 funktioner?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Den er alle pengene værd i mine øjne. Jeg kender ikke nok til brugtmarkedsværdien på Big Boy, men nypris skulle som allerede skrevet være ca. kr. 6.000,- (har dog ikke checket for nylig).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Der er lige nu en Big boy på QXL.....som Per´s
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=415758672&ListingType=0&ListingS...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Er helt enig, dog ikke i at det er en fin lille video, med tryk på lille :? Næste video må meget gerne fylde en smule mindre. Tror vi klarer kvaliteten selvom den ikke bliver i DVD klasse
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Som sagt, havde jeg ikke tid til finpudsning.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg er lige kommet hjem fra mit første besøg i Miniature Wunderland (det kan kun anbefales).
Der så jeg Big Boy i dobbelttraktion trække 40 vogne, de så flot ud. Jeg er helt sikker på at de kørte på 2-skinner, så den model fås altså også i andet en Märklin, men hvilken fabrikat er det så?
Stadig i H0.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Big Boy -marklin
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Trix
http://www.trixtrains.com/american.html#bigboy
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Som jeg skrev lidt højere oppe i tråden:
"I Trix-varianterne var litranumrene 4011 og 4015."
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Og igen glædes jeg over at have valgt 2-skinne drift, priserne ligger jo igen pænt under 3-skinne-priserne
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja det gøre den, det meste af tiden, men så skal du jo desværre som regel også først offer en dekoder inden den kører digital, også de vist lige dyre, vi få dekoderen med i prisen fra starten af
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Hvad? Har du et eksempel hvor AC udgaven har dekoder, mens DC udgaven ikke har?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Tja, meget let
http://www.hobbytrade.dk/dk/produkter/lokomotiver/mz/mz.shtml
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
I mange tilfælde har Peter ret i at der er dekoder med i 3-skinne versionen og ikke i 2-skinne. Det skyldes at det i dag er billigere og nemmere at sætte en dekoder i end den gamle perfektomskifter, der ellers skal få 3-skinne versionerne til at skifte køreretning på et analogt anlæg.
Men i tilfældet med Big Boy er det nu ikke sandt, der er der dekodere i både Märklin og Trix udgaverne.
Men en pris forskel på ebay på 750 kr til Trix (2-skinne) modellens fordel.
Jeg kan ikke finde priser på en ny Märklin, men et par eksempler på Trix-udaven:
I et Magnum set med nogle vogne til 7.000-7.500 http://www.schoedel-gmbh.de/cgi-bin/trishop.pl?f=NR&c=Tri-21507&t=temartic
og modellen alene til ca. 5.600.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
PerOlsen
Indlæg: 2.068
I sidste ende handler det jo nok også om udbud og efterspørgsel. Lige nu er markedet åbenbart ikke oversvømmet af Märklin-udgaver og så er prisen høj - også for de brugte.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Jeg skal lige have det skåret ud i pap. Hvor er AC billigere end DC?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
[quote]Jeg skal lige have det skåret ud i pap. Hvor er AC billigere end DC? [quote]
Nu var det vist lige Leonard, der skrev DC var lidt billigere end AC, hvilken jeg modsagde ham i, da der mange gange skulle offers en dekoder på DC modelerne, også var prisen vist lige på AC kontra DC
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Kan I ikke bare droppe den der gang mudderkastning om priser AC kontra DC, og bare være glade for at køre med modeltog ligemeget om det er med batteridrevne Brio-tog, Legotog, AC, DC eller 1:1?
Venskabelige drillerier synes jeg er fine nok, men jeg synes tonen er blevet noget skarp, og hvem har glæde af det?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Se jeg var lige ved at skrive, til jeg så dit indlæg, at tone er begyndt at ligne
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model?gvc=1 og den syntes jeg ingen har glæde af, den tone som der holdes på på linket, har jeg diskuteret flere gange i omtalte forum....
Og det fik mig til at stoppe med indlæg der, og den senere tid, har jeg dog også tænkt det samme om sporskiftet, for man gider næsten ikke skrive noget, hvis det alligevel bare skal diskuteres på en dårlig måde
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg synes ikke jeg kaster med mudder, men hvis det opfattes sådan, så undskylder jeg.
Jeg glædes over at det også kan lade sig gøre at få en Big Boy til 2-skinne og at den endda er nemmere og billigere at anskaffe end en til 3-skinne.
Så glædes jeg endnu mere over at jeg slet ikke behøver at købe den, da den overhovedet ikke kommer til at passe ind på mit anlæg i blandt det blandede danske materiel.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Ja stemningen er til tider mærkelig taget i betragtningen, at vi deler en fælles hobby og pr. definition er i samme båd.
Jeg kan heller ikke se hvorfor jeg kaster med mudder. Jeg efterlyste AC priser billigere end DC, og fik et ubrugligt link som svar. Men jeg synes det er flot, hvis et monopolsystem (3-skinne) kan være billigst. Så er det derfor vi fastholder vores gamle monopolsystemer i Danmark.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Og vedr. prisen. ja så skrev jeg også, at nå en dekoder kom i en DC udgave, blev pris = AC udgaven, så fakta, begge systemer er lige dyre....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.068
Drop det nu bare ... eller åben en ny tråd med titlen "Skænderi om priser", så man kan fravælge at følge tråden.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Og jeg skal ikke give 900 kr. for en decoder der kan sige "fut" for at få DC udgaven digitaliseret.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Er det nu ikke samme pris for dekoderne, uanset system, for såvidt jeg ved, er der ikke forskel på dekoderne mere, de kender begge system, bortset fra Marklin´s MFX...
Men som Per skriver, lad os stoppe her, for denne debat vil aldrig ende, har jeg på fornemmelsen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Jo, DCC signalerne kan alle dekoder forstå, og motoren er vel den samme i AC og DC udgaverne, så jo det er samme dekoder (men prisen er forskellig :!
. Ja, selvfølgelig er AC og DC lige dyrt, når prisen er helt urimelig 2.500 kr. Prisen for at komme fra KBH til Høje T. er den samme som KBH til Aalborg, hvis man vælger afgiftsmetoden.
Arne
Indlæg: 258
For ligesom at følge op på emnet.
Jeg har fundet en Big Boy (Nr. 37991). Den med mfx'erne og 16 funktioner + lys.
Fik den til ca. 5.000
Men man skulle jo næsten tro den led af fedme, den kostede mig en 5-10 kg. pakke.
Den ruller nok højest sandsynligt op på mit anlæg måske fredag, eller engang i næste uge. Alt efter hvordan pakkeposten synes min pakke skal leveres denne gang.
Postbudet synes jo ikke at mine årlige bank udskrifter skulle komme før midt i måneden.
Men nu er der jo forskel på postbudet, og pakkeposten.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.068
TILLYKKE ... fortæl endelig hvad du synes, når du har prøvet den.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Arne
Indlæg: 258
Indtil videre synes jeg godt om den
Læser af og til brugsforvirringerne til mine lokomotiver. - De er dog af og til en del forvirende...
På Tysk:
"Bis zu 2 Rauchgeneratoren nachrüstbar. Eingebaute Rauchgeneratoren immer eingeschaltet. Rauchsätze zum Ändern der Lokparameter entfernen!"
F1 plejer at være røg/damp, og den står til "Nummerskilt-belysning" i oversigten over funktioner? Det virker da bare skuffende form ig, hvis Märklin har været så tossede at lave et eksemplar, hvor man ikke kan deaktiverere røgen?
Nå, men det er sgu et pænt detaljereret lokomotiv må jeg sige. Ingen problemer med det endnu. Dog vil jeg måske synes senere, at det er et problem hvis det ikke er muligt at deaktivere røgen.
Dansk version af teksten
"Der kan eftermonteres indtil 2 røggeneratorer. Monterede røggeneratorer er altid slået til. Fjern røgsæt til ændring af lokomotivparameter"
[list]f0: Frontbelysningf1: Nummerskit-belysningf2: Lyd af dampdrivværkf3: Lyden af en lokomotivfløjtef4: Rangergear (kun ABV)f5: Førepladsbelysningf6: Lyden af en lokomotivklokkef7: Lyd: Fløjtesekvens før jernbaneoverskæringf8: Slå lyden af pibende bremser fraLyd: LuftpumpeLyd: Injektor til/fraLyd: Hjælpeblæser til/fraLyd: Kobling til/fraLyd: Skinnestød (frekvens uafhængig af hastighed)Lyd: Fjernelse af mudder med trykluftLyd: Kabineradio[/list:u]
Selvfølgelig er det et damplokomotiv, og derfor skal det jo dampe. - Men det bruger jo alt røgen på ingen tid hvis den er tændt hele tiden, hvis ikke at man kan slukke når man holder stille med lokomotivet. Det synes jeg er et minus ved den. Med mindre selvfølgelig at det så bare er en skrivefejl i manualen, med at den godt kan deatkiveres i digitaldrift sammen med nummerskiltet, el. lignende... Men underligt hvis den tyske udgave også siger det samme, at de altid er på.
- forstår mig ikke så meget på tysk
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det ser ud til at røggeneratorerne er tilsluttet direkte til strømoptaget, når de skal fjernes for at programmere dekoderne.
Du må igang med loddekolben og flytte tilslutningerne til en eller to funktionsudgange, de kan sikkert slås sammen med en eller anden lyd, der kun siger noget ganske kort.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Arne
Indlæg: 258
Det er lige det de er (i hvert fald forbundet til noget der er forbundet til strømoptaget
). De ryger (og rejser..) bare der er strøm i banen.
F1 styrer nummerskiltene foran på lokomotivet, den synes jeg passer godt til en ændring, således at F1 styrer både nummerskiltene, samt dampen. F1 er jo også tændt konstant, i analog drift hvis man skulle finde på at køre med den senere på et analogt anlæg et eller andet sted. (Men hvem har analog nu til dags? Det er i hvert fald sjældent man ser det).
Lige det med loddekolben og inden i lokomotiverne, der tror jeg kraftigt at jeg skal ud og bruge penge på noget nyt, og bedre loddeudstyr, før at det kan anbefales at jeg begynder at lodde inden i lokomotiver. De to loddekolber jeg har, er nogle som varmer og varmer hele tiden, den ene på 10W og den anden på 12W, tror jeg det er. De er i hvert fald lige omkring de der 10-15W begge to. Og det er ikke ligefrem verdens bedste "håndterlige" loddekolber.
Kunne være jeg skulle prøve at sætte min lokale togmand på sagen, så længe at jeg ikke har noget ordentligt udstyr selv.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox