Hej alle sammen her vil jeg lige starte en hjælpeside om alle firmaer og alle størelser inden for modeltog og tilbehør.
Skriv jeres problemer og løsnigner.
Siden er lige fra nybegynder til eksperter.
Det behøves ikke at være toge det kan også være byggesæt, signaler, færger, peroner, træer, lys, skinne problemer, landskab, opbygelse af anlæg osv.
HUSK ar skrive FIRMA og VOGNLITRA/Kælenavn (ellers kan det godt blive lidt rodet).
Bla. roder jeg selv med mit Heljan IC3 som er købt brugt, MFA's forlygter gik i stykker efter længere kørsel (har ingen løsnign), og så fløj det en tur hen ad gulvet, da jeg fik det placeret på en løs C-skinne bane foran et legetelt da min lillebror ramte det(min egen skyld), heldigvis stod mit MFA ikke på sporet og det gik kun udover FF og MFB, FF er hårest ramt da denne ene bogie er røjet af sin holder som var knæked og jeg tror at skruen skal skiftes, akslen var falet af og jeg kan ikke få vinduerene på overdelen af FF vognen, på MFB er kun bogien røjet af og af bogien er slæbeskoen røjet af, kan ikke få bogien på igen eftersom jeg tror at skruen måske skal skiftes. Det hele er sendt ned til min forhandler og bliver reperet.
Ønsk det hele hel og lykke (ellers tror jeg ikke det kan lykkes) .
På Heljans IC3 har jeg et til lille fif da de to styrevogne MFA og MFB kan afsporer vis det ikke er vægt nok i vogne, så ville jeg råde til at ligge to blyklodser i midten af vognen, købte som sagt mit brugt så bly klodserene var i da jeg fik det. Et lille spørgsmål er, hvor køber man bly klodser som paser?
Skriv løs og hold jer ikke tilbage.
Mvh Lukas.
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
vedrørende Heljans IC3 modellen og dens køreegenskaber så har jeg løst problemet uden at lægge ekstra vægt i MFA/B vognene. Jeg har gået alle hjulafstandene efter og justeret dem så de er lige under 14mm.
Jeg sætter min skydelære til 13,8mm og sikre så at hjulafstanden lige kan gå fri af målet. På min bane (med mange kurvesporskifter) giver det en god og rolig kørsel. Jeg skylder måske at sige mit anlæg er bygget op med C skinner.
Den samme histore kunne jeg skive for Heljans MO maskine dog med en mere omfattende tillægsliste. Inden jeg købte en spritny MO model læste jeg en del på nettet omkring de nødvendige ombygninger af modellen - nedenfor kan i se listen for klargøring af modellen til brug:
Heljan MO1816 listen;
- skiftet hæfteringe
- skiftet til ESU decoder
- kabinelys separeret fra motor og sat på egen funktion
- grønt kabine lys fjernet/reduceret
- gennemskin fra forlyd fjernet
- køreegenskaber i R1 forbedret ved tilretning af skinneplovene
- 14mm hjul afstand rettet
---- Mangler ----
- skifte ledninger til strømoptage
Nå, okay en lang liste for en ny model, men den der MO'er ville jeg bare have på min modelbane!
..... og det var hele indsatsen værd.
MVH Loftsnissen
Torben Z.
Indlæg: 755
Hej Lukas.
Hvis dit mål med siden er at samle alle kendte fejl - samt råd/vejledning om rettelser/udbedringer af disse - for alverdens produkter indenfor modelbaneverdenen, så er det en utrolig dårlig idé (og ret så misvisende) at kalde siden for "Heljan hjælpeside"
Det er et stort projekt du har foran dig, så held og lykke herfra.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg kunne nu også godt nævne et ret kendt og meget populært damplokomotiv (desværre er der ikke nogen køreklar 1:1 maskine), der godt kunne bruge lidt ekstra vægt for at komme op af en 2,2 %´s stigning med en passende godstogsstamme. Derfor synes jeg det er lidt misvisende at kalde siden for "Heljan hjælpeside". Det kunne fx være "hjælpeside til modeltogsmateriel". Den anden titel kan nemt blive misforstået, selv om det nok ikke er meningen.
Mvh
Claus
mr-data
Indlæg: 805
Hvilket damplokomotiv drejer det sig om? Hvis det er P-maskinen du mener, har der i banen været vist et forslag som på effektiv vis løser problemet:
Problematikken bunder i det faktum at P-maskinen er 2-koblet med direkte træk fra motoren på bageste drivaksel, mens forreste drivaksel kun trækkes via kobbel-stangen (den stang som sidder mellem de to drivhjul). Uheldigvis er balancen i maskinen dårlig med for megen forrest, således at bageste drivaksel ikke har synderlig god kontakt med skinnen. Dette kan løses med en skrue som placeres således at forreste drivhjul løftes en lille smule (ca. 1 mm, eller tykkelsen på et stykke papir). Det medfører et lidt større tryk på forløber-bogien og vigtigst af alt, en væsentligt øget trækkraft; ca. som en Heljan My.
Om en tilsvarende løsning er nødvendig, og i givet kan bruges, på en Pr skal jeg ikke kunne sige, men det er ikke utænkeligt. I øvrigt nævnes det i artiklen med dette tip, at en tilsvarende løsning er brugt af flere fabrikanter på lokomotiver med samme aksel-stilling som P-maskinen. Jeg kan ikke lige huske hvad nummer det var, men det er vist inden for 1 - 1½ år siden.
Hvis lokomotivet er en E-maskine, kan problemet forholdsvis nemt løses (husk i øvrigt på den virkelige E-maskine ikke var bygget til at køre godstog, ej heller P-maskinen). For dette lokomotivs vedkommende er problemet nært forbundet med evilibrekringen (det system med balance-arme som skal sørge for at fordele lokomotivets vægt på alle aksler), fordi at udfræsningen i rammen hvor forreste drivaksel ikke helt overholder tolerancerne (problemet var vist værst med 1.serie). Løsningen er at afmontere akslen, file meget let i den side af udfræsningen som sidder tættest på de andre drivhjul, samt at sikre at akslen kan komme helt op til "bunden" (toppen) af udfræsningen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det drejer sig såmænd om D-maskinen og såmænd også MT´eren. Stigninger er ikke deres livret. Min P- og E-maskine kører ganske fint og vel at mærke på K-skinner. Og har en fin trækkraft på stigninger også.
Mvh
Claus
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Hej Lukas.
Et godt råd som er let at bruge. Køb en æske dykkersøm som ikke har store hoveder. Dem kan du lime sammen og omvikle med ek.s malertape og lime fast i en vognbund. De giver en god vægt
og du kan selv nogenlunde bestemme vægten.
Erling Møller Pedersen
Førtidspensionist
Viborg
Indlæg: 41
Hej venner af togfolket.
Gak ind til jeres dækforhandler og køb afbalangseringsklodser til alufælge og brug dem som vægt i eders modeltog, de er selvklæbende og vejer 5 gram pr. stk.Har en fantastisk indvirken på kørslen.
Jeg har det bedste resultat ved at ligge 10 gram over centertappen i vogne med boggi.
Det var så det ! og det bliver nok en lang debat da da det er en Heljan hjælpe side.
Bedste hilsner Maleren
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Kære alle sammen.
I har ret navnet er ret misvisende, så fra næste onsdag heder "Heljan Hjælpeside" "Modeltogs hjælp".
Det var bare så i stadig kunne finde vej.
Mvh Lukas.
humlebumletog
Pedel / Lærer
Indlæg: 58
Hi Tror at du også skal fjerne (det er nok Heljans produkter der blir skrevet om) i toppen af siden bare lige for at holde det neutralt.
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Ups der kom lige en smutter (pinligt bare lidt).