Efter mange års hårdt arbejde er det endelig lykkedes mig at få min fremtidsmaskine til at virke.
Som noget af det første bad jeg den om at komme med nogle videooptagelser af BaneDanmark i år 2020 for lige at tjekke op på hvordan trafikministeren har forvaltet skattekronerne til den tid.
Og hvilket resultat: efter at han har sparet alle vedligeholdelsesudgifter helt væk, fået gamle tog genindført fordi de nye ikke virkede, ansat polske daglejer til minimumsløn samt lagt flere dele af sporføringen helt om, har vi til den tid endelig en transportform hvor togene trods alt bevæger sig.
På spørgsmålet omkring stabilitetsproblemer udtaler trafikministeren i øvrigt: "En lille smule slinger i valsen vil der jo altid være - det er det vi professionelle kalder solkurver. Men lad os dog nu fokuserer på at vi endelig har et jernbanenet som kan få smilene frem på selv de mest morgensure passagerer."
Store ord fra trafikministeren?
Næe - jeg grinede ihvertfald så højt da jeg så fremtidsvideoen at min kone kom ind med et glas varm mælk og en Mariekiks i frygt for at jeg snart var på vej til kollebøttefabrikken.
Men nyd videon og døm selv:
http://vimeo.com/2578284?pg=embed&sec=2578284
... og husk: fantasien overgåes kun af virkeligheden, så du har noget at glæde dig til !
Jens
DC bane i dansk epoke III
Bibihest
Indlæg: 1.300
Perfekt til havebanen..
Jeg skulle ikke med, sådan som det slingrer der. Jeg tror dog din maskine er lidt for optimistisk om fremtiden
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Det minder mig MEGET om de dage hvor jeg var ude at køre med tog i Sri Lanka (25 år siden). I guder en bane, måske knap så slemt som denneher, men alligevel ... Jeg håber der er sket noget med de baner sidenhen :!: :!:
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skunkelev
Indlæg: 38
Ide til årets firma julegave.ET NYREBÆLTE pr. mand.
MVH
JON
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Og hvad så hvis det regner, jfr. dagens radioaviser!!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
ulrikernst
Indlæg: 247
sad virkelig med åben mund og så filmen hold op en rystetur
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Så er det ikke sikkert at der er lige så mange solkurver ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Jonas
Indlæg: 329
god humor !
og ja - mon ikke man kan se en ME i år 2020 - der på det tidspunkt så vil være 40 år - ungt i DSB regi
PED
Indlæg: 150
Fint indslag. Og der er altså håb forude for Kystbanen, man skal bare køre langsomt og på sigt med 50m imellem togene. Så er der ingen ballade med signaler og ved nedbrud skubber den næste bare! Så kan de få en designer til at skrive "Skubbetog" med flot logo på siden.
Venligst
PED
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Bibihest
Indlæg: 1.300
"Skubbetog.." Det gav mig et rigtigt grimt billede i hovedet...
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 513
"Skubbetog" Så er problemer med overfyldte tog også væk
og den daglige montion klaret :?
Christian
http://3modul.dk/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
40 år = ungt, skriver du? Hvad er gennemsnitsalderen på DSB's tog idag?
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Havde de dog bare materiel med 40 år på bagen, i stedet for alt det moderne pjat, der er ligeså sexet som en kirkegård i regnvejr eller en sodavand uden brus; så var alting meget bedre.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Jonas
Indlæg: 329
tjae ang vogne...
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.asp?Aar=1966&litra=Bn&typenr=
behøves jeg sige mere?
- ja er godt klar over de er på vej ud, men stadigvæk.
kan da nævne et eks mere...
2 generation s-tog - http://da.wikipedia.org/wiki/S-tog
"levering fandt sted mellem 1967 og 1978"
- jeg kørte med sådan et så sent som 2007.
IC3'erne er heller ikke ligefrem nye mere - eller jo det er de i DSB regi, hvor man "as usual" bare kyler en ny omgang lak på materiellet... så tror kunderne nok det er et nyt tog ! *host* sølvpilen .....
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
de skal vist lige igang med sporarbedje og købe nogle nye lok
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Stop nu lige Jonas. Hvorfor så negativ overfor DSB :?:
De ældste er 20 år, og de er populære blandt passagererne og faktisk ganske komfortable.
Jeg spurgte dig hvad gennemsnitsalderen for DSB's tog er, så kan vi se om 40 år gamle tog er ungt i DSB regi, hvilket er din påstand. Du ved godt at det ikke passer, og jeg synes faktisk ikke kritikken er fair. Hvis vi skal diskutere DSB og danske jernbaner, skal det jo helst foregå på en seriøs og ikke mindst sober måde.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Jonas
Indlæg: 329
hvorfor skulle jeg rose det foretagende? har jeg ikke lov til at have en mening om DSB? det er fint din er positiv, men det er min overvejende ikke. jeg er ikke ansat i foretagendet, men giv dig gerne til kende hvis du er - så ved vi om din mening er objektiv eller subjektiv. jeg er ikke daglig pendler (det ville min tålmodighed ikke stå mål til) men tager jævnligt s-togene (som næsten altid er ude for en eller anden forsinkelse... suk) og en sjælden gang IC3 eller regionaltog på sjælland.
ang s-tog 2 generation; jeg citerer dig...
"Ja, og det kører jo ikke idag, vel... Var det sæt du kørte i fra 1967 eller fra 1978 :?: Jeg gætter på 1978..."
det skal jeg ikke kunne sige og det er sådan set ikke min pointe, den misser du vist. min pointe er at man presser simpelthen materiellet til det yderste sammen med kanon høje billetpriser. det hænger ikke sammen. det største fup nummer til dato var da man brugte millioner på blå folie til BN vognene - de fik modsat MA lyntoget ikke engang en mindre renovering - og nu er folien efterhånden ved at dratte ned af vognene nu. hvilket stunt! jeg ville ønske vi havde et alternativ til DSB - mere konkurrence er være vejen frem. når man sidder på et monopol bliver man doven og ligeglad med sine kunder og kan tage overpriser. det gælder sådan set de fleste foretagender... heldigvis er det glædeligt visse strækninger er blevet udbudt.
"Jeg spurgte dig hvad gennemsnitsalderen for DSB's tog er, så kan vi se om 40 år gamle tog er ungt i DSB regi, hvilket er din påstand."
jeg er sådan set ligeglad med hvor gammel gennemsnits alderen er. det kan jeg ikke bruge til noget - naturligvis skal det se i kontekst af jeg skrev en smiley med et glimt i øjet, og det er min måde at sige på, at 40 år materiel KAN man i teorien komme til at køre i. i praksis nok nærmere 30 år som max. er det ok i et land som DK ? det synes jeg ikke - jeg synes det er uambitiøst og skammeligt med de priser DSB kører med - og det er ikke for at være negativ, men det er min mening om DSB; det er simpelthen uprofessionelt drevet - og så skal vi vist slet ikke snakke om IC4 skandalen eller det seneste DSB fup nummer "grønnere end grøn"... heldigvis er forbrugerombudsmanden i gang med at kigge nærmere på det fup nummer.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg tror at du skal være velkommen til at starte et togselskab og så tilbyde persontransport.
Du kan åbebart sagtens gøre det bedre og billigere.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
nej klaus, det niveau gider jeg ikke engang ned på, det er ren børnehave... !
men for at svare dig; togdriften overlader jeg gerne til andre aktører - det kan kun være gavnligt at der kommer flere aktører på banen - det er måske ikke gået op for dig der findes alternativer end at overlade driften til DSB?
*host* arriva m.v. *host*
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er billetpriserne faldet siden Arriva kom til?
Kører Arriva ikke fortsat med MR togsæt (så længe det varer)?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
- det ved jeg ikke; mig bekendt er Arriva (hvad jeg kan se?) igang med at udskifte til nyere LINT tog. men jeg vil da sådan set håbe at man enten har fået lavere priser/samme service eller samme priser/højere service efter Arriva overtog driften, det ville være det logiske - men når det er sagt, kommer det jo an på en prøve - mere konkurrence er kun sundt; også for DSB!
(med service forståes bedre drift, mindre forsinkelser osv osv).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Korrekt, det ville være det logiske.
Misforstå mig ikke, jeg er selv nogenlunde liberal og mener også at fri konkurrence er godt for udbuddet. Men systemet herhjemme er skruet sådan sammen at det er umuligt.
DSB's priser er dybest set bestemt af folketinget. De bestemmer hvor stort et tilskud DSB skal have og sætter krav til, hvor stort et overskud der skal være, når året er gået. Resten er ren matematik
Men prøv at kig ind forbi nyhedsgruppen dk.fritid.jernbaner. Det vil være godt for dig.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jamen Jonas, du må da gerne have din egen mening, det har jeg intet imod. Men når jeg ikke er enig i din, for mig at se, uberettigede kritik, så opponerer jeg selvfølgelig. Men det må jeg måske ikke :?: Grunden til at jeg reagerer er, at du taler (skriver) mod bedrevidende. Alle dine udfald mod DSB er nemme at fremføre, lidt ligesom når en journalist ikke har gjort sit research ordentligt, eller kun vil se sagen fra en bestemt vinkel.
Ang. billetpriser. Som Klaus siger, de er fastsat af folketinget = uberettiget kritik af DSB :!:
Og dit udfald mod ældre togmateriel, synes jeg også er uberettiget, især når dine bedste argumenter baserer sig på billetpriser, som nåh ja, se overnfor :!:
Og hvis vi skal diskutere rettidighed, hvilket jeg kan se du også gerne vil, så kan jeg bare henholde mig til statistikkerne, som viser at 9 ud af 10 DSB tog kører rettidigt, og endnu flere S-tog kører rettidigt. Disse tal er iøvrigt inkl. alle forsinkelser som ikke skyldes DSB, men Banedanmark og udefrakommende forhold.
Og igen igen ang. IC4 "skandalen". Tja, DSB er blevet frikendt gang på gang i den sag, så jeg kan ikke tage den kritik seriøst. Naturligvis er det ærgeligt at Ansaldobreda har svigtet DSB og danskerne som havde glædet sig til at få et nyt IC-tog i Danmark, men problemet er ikke så stort, da IC3'erne jo langtfra er udslidte endnu, og ganske populære og ikke mindst komfortable. Og nåh ja, togmateriel er jo bygget til at holde i 30+ år, så meget af DSB's materiel er sandelig ungt endnu.
PS. Ang. mine arbejdsforhold. Det kan du såmænd se i min profil, og har kunnet det siden jeg blev medlem af Sporskiftet...
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Purellum
Indlæg: 507
Er det ikke sådan, at DSB selv bestemmer billetpriserne, og det der bestemmes af folketinget er kontraktbetalingen?
Og er kontraktbetalingen ikke blevet nedsat siden 2002, efter forslag fra DSB, som folketinget har fulgt?
9 ud af 10 tog kører rettidigt nu; men man skal ikke langt tilbage i tiden for at det var omkring 8 ud af 10.
Det kunne være interessant at se statistikker for udvalgte strækninger; bl.a. vil pendlere fra Kalundborg til København
nok mene at det er mere end hver tiende tog der afgår og ankommer for sent.
Var der ikke en periode sidste år, hvor de fleste morgentog fra Kalundborg afgik for sent, fordi lokoførerne tog toget på arbejde, og derved mødte for sent ???
Det er meget sjovt at Jonas bliver beskyldt for at tale mod bedre vidende, af andre der gør det samme
Per.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvor mange minutter skal det så være forsinket før det er officielt forsinket? Der er DSB's tider vist lidt højere end i andre lande hvis jeg husker korrekt.
Sidst jeg var på stationen, læste jeg også at nu begynder de at lukke dørene et minut tidligere for at kunne komme hurtigere afsted. Er det ikke bare ved at være alt for presset det hele? Så skal det jo gå galt. Så er der bare en enkelt barnevogn der skal med, så er det forsinket.
Mener generelt hele DSB's planlægning er helt hen i vejret, men når det kun er kr på bundlinjen der tæller, så er det den vej det går, det gør det jo også i alle andre brancer hvor der tælles minutter.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nedgangen i rettidigheden i statistikken, viser såmænd blot den periode hvor Banedanmark ikke havde penge nok til vedligeholdelse/genopretning, af banen, og det kan man vel ikke klandre DSB for.
Og så skal vi også lige huske at DSB faktisk, som et af de eneste jernbaneselskaber i Europa, tiltrækker nye passagerer og forstærker sin markedsandel, fra bla. bilen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Purellum
Indlæg: 507
At give BaneDanmark skylden for manglende lokoførere er vist at tale mod bedre vidende
I hvor mange måneder har DSBFirst overholdt sine kontraktlige forpligtigelser for rettidighed siden de overtog driften på Kystbanen ???
Problemet med statistikker er at det er et gennemsnit; nogle strækninger kører med høj rettidighed,
mens andre kører med meget lav rettidighed; og det gavner ikke en pendler der oplever
daglige forsinkelser og aflysninger, at der på andre strækninger ( Og om natten ) køres rettidigt.
I øvrigt er DSBs statistikker baseret på egenkontrol, ganske som kødet hos SuperBest
Og så lidt sjov om statistik: http://www.livet.se/ordsprog/kategori/Statistik
Per.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Utoligt så langt man kan nå omkring forårsaget ef nogle utroligt skæve skinner!
Som en vis hr Ole siger - ret dem ud!
Det er bare ikek nået frem til dette lille driftige jernbaneforetagende på den viste video!
-og det var ikke DSB, men kunne måske blive det..............
Derfor duer statistik fra DSB fortid ikke som argumenter.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nej det passer simpelthen ikke. Statistikken opgøres af Banedanmark, Trafikstyrelsen og operatørerne i samråd. Så gem venligst dine
til de er sjove....
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Purellum
Indlæg: 507
@DennisTR
Nu har jeg tilfældigvis været til et af DSBs orienteringsmøder i forbindelse med deres forsøg på at skaffe flere lokoførere.
Her underholdt Lene Gjedsted Smith fra HR, en tillidsmand og en leder ( Jeg husker ikke lige navnene på de to sidste. )
med DSBs problemer med rettidighed p.gr.a. manglende lokoførere. Her blev BaneDanmark ikke nævnt.
Muligvis har du noget information som disse tre ikke havde; det må jeg så prøve at tro på
Det er BaneDanmarks personale der står for tidsregistreringen, efter retningslinier udstukket af trafikstyrelsen.
Min mening om egenkontrollen står stadig ved magt, bl.a. p.gr.a. det samråd med operatørerne som du selv nævner.
Og så tillader jeg mig at
når det passer mig, jeg synes f.eks. at det er morsomt at du endnu ikke har svaret
på nogle af de spørgsmål jeg har stillet. ( Det er de sætninger der slutter med "?"
)
Vi kan lige tage statistikken måned for måned i 2009:
På en skala fra 1 til 2, hvor godt synes du selv det går?

Per.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det kommer an på hvad der er det bedste. Hvis 1 er det bedste, så vælger jeg det :!: Og ved du hvad, det tror jeg faktisk at der er mange der synes du ikke gør :!:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Purellum
Indlæg: 507
Nej, jeg bor på Sjælland, og har vist aldrig kørt med Arriva, så det aner jeg ikke noget om.
Hvis jeg havde den samme opfattelse af Arriva som jeg har af DSB ville jeg nu heller ikke "falde over dem istedet";
men derimod fremføre min kritik af begge, dersom jeg føler det berettiget.
Og nej, jeg prøver ikke at gøre dig til grin, jeg ønsker blot at din, i mine øjne, propaganda og fejlinformation bliver rettet,
hvor du er ansat rager mig en høstblomst, selvom det fremgår tydeligt af dine indlæg.
Hvad jeg derimod synes er morsomt, er at du tilsyneladende hellere vil gøre grin med mig personligt,
end at debatere emnet sagligt.
Per.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Eksempel. en passager kommer frem til en station, hvor han skal skifte, det tog han skal skifte til kører rettidigt og han når det derfor ikke. Han råber efter toget. "Det er herre dårlig stil, nu kommer jeg for sent på arbejde." Det er dermed DSBs skyld p.g.a. at toget kører efter planen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dette synes jeg er decideret urimelige beskyldninger du her fremsætter imod mig. Før du, purellum, begyndte at stille mig til ansvar for jernbanetrafikken igennem at skrive "Hvordan synes du selv det går", (hvilket jeg tolker som et decideret angreb på mig som person), har jeg svaret ærligt og sagligt på den af dig og andre fremførte kritik, og det er da klart at jeg reagerer på en sådan udtalelse. Så kig lige indad inden du beskylder mig for at begå de beskyldninger som du selv har begået. Det er dig som er begyndt på denne persondebat, ikke mig :!:
Vi har hver især vores mening, og den skal vi have lov at have. Vi skal have lov til at være uenige, men dog åbne for hinandens argumenter. Men, det som jeg synes denne debat har handlet om, har ikke været argumenter imod DSB, men nok nærmere et korstog som for enhver pris skal stille DSB i et dårligt lys, og så kan man (jeg) ikke bare sidde kritikken overhørig.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej alle
Kommentar på forsinkede tog, statistikker har jeg ingen forstand på.
DSB har valgt at sige VI, og det er uanset hvem der er årsagen til forsinkelserne.
Sporskifte problmer p.g.a dårlig/manglende vedligehold, hastigheds nedsættelser p.g.a dårlig/mangelende vedligehold af skinnenettet, nedbrud på signalsystemet, KMP "stakker" tog i forkert rækkefølge på underdiminsionerede stationer etc. Når ovenstående forsinker et tog, så er det operatørens tog, og altså kunderne der bliver forsinkede.
Alle ovenfor nævnte problemstillinger giver hovedparten af forsikelserne på det danske skinnenet, der er selvfølgelig ind imellem også nedbrud på tog, det være sig personførende tog, som godstog, men det er absolut ikke en af hovedårsagerne til forsinkelser.
Alle de nævnte infrastruktur problemer, skyldes infrastruktur ejeren, og det er såmænd ingen ringere end Trafikministeren i sidste ende. Så rigtig meget af ministerens snakken om udlicitering, for at skærpe konkurrencen og give en bedre rettidighed, er bare varm luft. Det eneste der kan give en bedre rettidighed efter de nuværende og kommende køreplaner, er at ministeren kommer til lommerne, med noget så kedeligt som penge til vedligehold. Der er desværre ingen stemmer i vedligehold, kun nybyggeri.
Arriva er lige for tiden også ramt, af manglende vedligehold mellem Herning og Struer, som giver dem store forsinkelser. Men da der forestår en større ombygning på strækningen til foråret, har BaneDanmark fravalgt at udskifte skinnerne nu, de steder hvor problemet er størst. Man kan jo se overordnet på det, og sige det ville være dumt at gøre noget nu, når der er et større arbejde undervejs. Men man kunne jo også sige at grunden til at det står så skidt til nu, er at strækningen har været misligeholdt i mange år, og at det ikke skal ligge kunderne til last.
Så i det daglige er det selvfølgelig operatørerne der får "tæskene", men det burde rettelig være Trafikministeren der fik dem. Hvilket kan være svært for operatørerne at give, da det også er ministeren der uddeler trafikkontrakterne og i DSB´s tilfælde er ene aktionær i selskabet.
Venlig hilsen
Carsten
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak for dit indlæg Carsten. Det var forfriskende, og beskriver på bedste vis, hvordan jeg også mener tingene hænger sammen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Vi må jo så også konstatere at Arriva har udvist en mistænkelig interesse i at køre med Bus i stedet for tog. Der skulle et åbent oprør og en omvredet arm til for at få dem til at indsætte de lovede tog på Thybanen i sin tid, Arriva var MEGET glad for at køre med busser men passagererne der fik rejsetiden forlænget med en halv til en hel time var i sagens natur ikke tilfredse. Problemet var at Arriva ikke kunne få de lokoførere de skulle bruge men så skulle de jo ikke have påtaget sig opgaven i første omgang.
Gods skal da transporteres på skinner...
Purellum
Indlæg: 507
Nu startede denne tråd jo med et morsomt indlæg, og ikke et angreb mod DSB. Synd for dem der ikke kan se dette.
Personangrebene startede i mine øjne, da DennisTR beskyldte Jonas for at tale mod bedre vidende.
Jeg mener ikke at jeg har angrebet hverken DSB eller nogen personer, blot fremlagt materiale fra bl.a. Trafikstyrelsen,
og hvis jeg har vil jeg da gerne gøres opmærksom på hvor. Jeg mener ikke og har ikke ment at mine spørgsmål
skulle opfattes som personangreb. Til gengæld er jeg blevet kaldt barnlig og umoden.
Rigtigt mange gange i denne debat er BaneDanmark blevet beskyldt for at være en del at problemerne med
den dårlige rettidighed i statistikkerne; jeg vil derfor bede Sporskiftets "ellers fornuftige brugere" om selv at vurdere,
om det er Trafikstyrelsen eller DennisTR der kommer med fejlinformation.
Ifølge Trafikstyrelsens hjemmeside er forsinkelser relateret til BaneDanmark og andre
operatører netop holdt ude af den statistik vi hidtil har debateret.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Trafikkoeb/Kystbanen-Oeresund%20tog/Ret...
Floskler som "at man arbejder i den rigtige retning" og at DSB skulle ansætte flere lokoførere for at begrænse forsinkelser
skabt af BaneDanmark vil jeg stadig tillade mig at grine af

I øvrigt synes jeg også at det var en fin lille film Jens viste os
Per.
P.S: Den der kun tager sjov for sjov og alvor kun alvorligt, han har faktisk fattet begge dele lige dårligt!
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det handler nu ikke om at man skulle ansætte flere lokomotivførere, fordi der var forsinkelser, men at de lokomotivførere som var ansatte kom for sent frem til sine tog, pga. forsinkelser begået af Banedanmark. Andet har jeg såmænd ikke skrevet, så lad være med at udlægge hvad jeg har skrevet.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Purellum
Indlæg: 507
Du kan fordreje fakta så meget som du vil; det får mig nu ikke til at ændre min mening.
Teksten i det viste link var udelukkende for at vise hvordan begrebet "rettidighed" opgøres;
nemlig fratrukket forhold som BaneDanmark og andre operatører er skyld i, men nu vil du vel hævde at det
opgøres forskelligt, alt efter om det er DSB eller DSBFirst
Nej, selvfølgelig handler ansættelsen af hundreder af lokoførere om året de næste tre år ikke om forsinkelser;
men om at man mangler disse lokoførere. At man mangler lokoførere medfører forsinkelser.
Det var bl.a. derfor man fra DSBs side tog kontakt til samlige opsagte flymekanikere i forbindelse
med STERLINGs konkurs, man ville gerne ansætte dem alle, med det samme.
Synd for DSB at Cimber overtog de fleste
Det var hvad en af dine tillidsmænd fortalte til tidligere nævnte orienteringsmøde, og at han ikke
nævnte BaneDanmark skyldes ikke at DSB tager ansvaret; men derimod at manglende lokoførere ikke skyldes BaneDanmark.
At DSB så har valgt at give højere løn til lokoførere hos DSBFirst end hos DSB, skyldtes at man til
prestigeprojektet DSBFirst ikke ville risikere den samme mangel på lokoførere som DSB lider under.
Så DSBFirst mangler ikke lokoførere, det gør derimod DSB, som man jo tog dem fra.
Lad mig slutteligen rose dig, du er godt nok dygtig til at ignorere fakta; faktisk fortjener du en julebonus fra DSB / DSBFirst
Per.
P.S: Havde Jens dog bare brugt BaneDanmark i stedet for DSB i sit humoristiske indlæg
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ja, det kunne der være kommet en ganske interessant diskussion ud af. Der er sikkert mange der har et horn i siden på dem også

Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Purellum
Indlæg: 507
Da du tilsyneladende selv tror på det du skriver, ser jeg ingen grund til at fortsætte her.
Tekst og graf på trafikstyrelsens hjemmeside kan da ikke være så svær at forstå.
Per.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nej det synes jeg bestemt heller ikke.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
JD
Indlæg: 712
Tilfreds ?
.. og se så begge to at få jer et modeljernbane liv igen - det her er jo som et gammeldags vælgermøde mellem Pia K. og Uffe Ellemann ...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Purellum
Indlæg: 507
Tak Jens
Per.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Skal diskussionen så starte forfra nu, eller :?:
De var da også ganske underholdende
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Jonas
Indlæg: 329
en politisk diskussion er altid god. selvom det godt kan være svært at gennemskue hvem der har ret... er jeg så Pia i denne diskussion eftersom jeg har "populistiske meninger" ?
nu er det ikke for sjov at jeg skrev om man så objektivt eller subjektivt på tingene - og mig/purrelum har et mere objektivt syn på tingene, eftersom vi ikke er afhængige af en lønseddel fra DSB hver måned. det kan du ikke benægte - derfor vil du komme til at forsvare DSB uanset hvad. insider viden er god at have - men det er vel næppe alt du må fortælle... (jeg havde også mundkurv på når brugerne spurgte hvorfor vores IT systemer kørte så elendigt - mht job). jeg er tilgengæld ikke enig med dig i togmateriellet - der står du bor i tølløse, så det må jo betyde du også kører med kreaturvognene i ny og næ, som DSB betalte millioner for at få blå folie på - sindssygt pengespild. at du synes det er ok i 2010... tja... man har været aaalt for langsom om at indføre dobbeltdækkerne
ang IC4 og du slet ikke kan se DSB har gjort noget forkert, så kan jeg ikke være mere uenig: læs dog lidt på ing.dk og kom ud af osteklokken - få et mere objektivt synspunkt!! søg du bare på IC4... du ved sikkert udmærket godt, at DSB ikke kunne komme ud af den kontrakt og fået penge med, fordi man havde lavet en juridisk bommert - det har efterhånden været skrevet så mange steder! hvem der så har frikendt DSB er jeg sådan set ligeglad med. hvad havde du forventet? skulle DSB / ansvarshavende direktør lagt hovedet på blokken og sagt "ja, det er vores skyld" ? det havde været forfriskende med mindre undskyldninger (og jeg tænker helt generelt her) men sådan er det ikke. det svarer til at perlemor fra politiet sagde "perle" selvom jeg-ved-ikke-hvor-mange akademiske sprogeksperter som blev hevet ind sagde noget andet.
så lige lidt vi er enige om: det overordnede ansvar er hos knolden barfoed. ja der er ikke stemmer i vedligeholdelse, men derimod skattelettelser og nye motorveje. det er korrekt at S-togene generelt kører bedre end resten af banenettet statistisk set - jeg er bare forholdsvis tit uheldig med linie A...
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Kan kun være fuldstændig enig i at fra "blåt til skrot", var/er en håbløs løsning. Men grunden til at der gik lang tid (læs for lang tid) inden beslutningen om flere dobbeltdækkervogne blev taget, var vel håbet om at Ansaldo Breda ville honorere sin kontrakt.
Mht. kontrakten er det min opfattelse at Rigsrevisionen (ikke en eller anden tilfældig kontorchef på vej til weekend), har "frikendt" DSB for at have indgået en dårlig kontrakt, så hvorfor skulle ledelsen så lægge hovedet på blokken. Problemet har vel været at det er svært at rykke håret af en skaldet, og at starte forfra med en ny leverandør, derfor blev der indgået forlig, hvor DSB selv overtog ansvaret for at færdiggøre de seriefremstillede IC4, og Italienerne fik penge så de kunne komme igang med at levere tog. Der hvor "kæden hopper af", er at man nu har givet Ansaldo Breda en kontrakt på at færdiggøre SW til IC4, hvorfor skulle de kunne løse problemerne nu, når de ikke har kunne klare opgaven i de forløbne 9-10 år. Hvis dette projekt mislykkes, mener jeg at DSB ledelsen har "gjort i nælderne". Jeg er dog stadig overbevist om at den politisk udpegede bestyrelse i DSB, har haft en del at skulle have sagt i den forbindelse, altså i sidste ende Trafikministeren og Folketingets trafikudvalg. Så det er ikke udelukkende en administrativledelses beslutning, men også i høj grad en politisk beslutning, at fortsætte IC4 projektet.
Det sidste afsnit kan jeg fuldt ud tilslutte mig, dog med det forbehold at jeg intet kender til linje A ved S-tog.
Venlig hilsen
Carsten
Jonas
Indlæg: 329
de sidste par år har jeg brugt linie A en del. før det var det B - og før det var det.. :roll: -- muligvis virker det som om at A er mere forsinket nu, fordi + linierne er afgået ved døden... de blev nemlig "tit" aflyst. (dog ikke så slemt som med Bx og Ex)
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Som jeg har forstået det, var Ensaldo Breda de eneste af licitationsdeltagerne, som bl.a. mente at de ikke skulle trække nye kabler, og derfor var de vel også billigst. Jeg synes bare at sporerne skræmmer, og man må derfor håbe at det ikke kun var prisen der var afgørende for hvem der vandt licitationen, men at der virkelig ligger en grundig gennemgang af tilbudsmaterialet, specielt det fra Ensaldo Breda, til grund for beslutningen. For ellers ender drømmen om IC4, nok mest som et mareridt.
Men jeg er da ligesom du skuffet over at man efter at have prøvet en eksotisk leverandør, ikke ville prøve med nogen der har fødderne solidt plantet i Dansk muld.
Venlig hilsen
Carsten