Hejsa.
Et hurtigt spørgsmål fra en der roder med belysning første gang
Har købt to viessmann lamper.
Den ene med to dioder, har tre ledninger: to sorte og én brun ledning med modstand. Den anden med én diode har én sort ledning og én brun med modstand.
Den med to dioder lyser fint når jeg tilslutter de to sorte. Den anden har kun én sort ledning, så der må jeg bruge ledningen med modstanden også - også det virker fint.
Mht til lampen med to dioder,: skal jeg tilslutte den brune ledning med modstanden også, selvom det virker fint uden?
Mvh Mathias
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Mathias
Noget kunne tyde på, at der hvor du har tilsluttet din lampe med to dioder, så den få minus uden at ledningen er tilsluttet..
Lampen skal tilsluttes således at de sorte ledninger kommer i den brune bøsning på tranfoen, og den brune i den gule..
Jeg ved ikke hvordan du evt. har tilsluttet dem, siden de giver lys fra sig alene på de sorte ledninger :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Ok alle tiders, tak for svaret.
Ja - det er så lidt mærkeligt at den giver lys uden den brune ledning! jeg har bare trukket begge de sorte til hver sin skiftespor trafo udgang...
Men jeg laver det om som du beskrev.
Mvh. Mathias
Ps. Mine bøsninger på trafoen er iøvrigt to stk gule (kørestrøm), samt én sort og én hvid (til sporskifte). Fabrikatet er Fleischmann
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nu ved jeg ikke hvad du har givet for dine lamper, men der er mange penge at spare ved at købe dem som byggesæt, se link
Byg selv lamper
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Mathias Nielsen
IT civilingeniør studerende
Indlæg: 200
Super tip. Nu kører jeg skala N så jeg ved ikke om de også lavet dem til den skala. men jeg vil kigge efter dem næste gang, har nemlig kun købt to til en start.
Mvh Mathias
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Når man køber lamper og signaler for den sags skyld, som byggesæt, er det så anbefalelsesværdigt, at bruge en loddekolbe, hvor temperaturen kan reguleres frem for en almindelig, eller er det lige fedt?
Jeg mener, at en loddekolbe med regulerbar temperatur, er et must, når man lodder på lokomotiver; det er vist noget med ikke at give printet for meget varme, andre steder end der hvor loddeklatten skal anbringes??
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H