Picture

skiel1965

Lokofører

Indlæg: 3

PB

Viessmann 5212

Hej!

Er der nogen som har erfaring med brug af dekoder 5212 fra Viessmann???

Det er ikke noget problem, at få sporskifterne til at virke, men så vidt jeg kan forstå på brugsanvisningen skulle det også være muligt at bruge den til afkoblingsskinner, men det skriver de ikke meget om. Jeg har prøvet at sætte begge dele til, i den rækkefølge jeg ville have dem adresseret, men så gav den bare et sporskifte og en afkoblingskinne samme adresse, og det er jo ikke så praktisk.

Hilsen Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Prøv at vise hvordan du har forbundet tingene. Benytter du mere end en dekoder?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Sådan som jeg forstår indlægget, er der to enheder(ssporskifte og afkoblingsskinne) tilsluttet på samme tid, og det er da i sig selv et problem.

Jeg formoder, at det forholder sig på samme måde som med trækkraft: at der kun må være en enhed på programmeringssporet af gangen. Ellers programmeres det hele jo samtidig!

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Programmeringsspor? Jeg tror ikke 5212 modtager hverken broadcast kommandoer eller dcc programmering. Den har ingen CV'er eller noget som helst andet.

Man sætter den til sporet, trykker på den røde knap, betjener et af sporskifterne (på sin styreenhed) og vupti har dekoderen snuppet den adresse man just har betjent. Dette kan sagtens ske på anlægget.

Da dekoderen har otte udgange optager den en 'blok' af fire rød/grøn par på din central. Disse vil altid ligge i klumper så dekoderen har fire sammenhængende knapper som hedder 1-4, 5-8, 9-12 osv.

Hvis sagen er at du har to dekodere så skal du programmere dem en ad gangen. Først trykker du på den røde knap på den ene dekoder og derefter skifter du sporskifte 1 (rød eller grøn det betyder intet).

Derefter trykker du på dekoder 2 og betjener sporskifte et sporskifte som IKKE er 1-4.

Om du tilslutter et sporskifte, en afkobler eller noget andet til dekoderen har ingen betydning for adressen.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

skiel1965

Lokofører

Indlæg: 3

PB

Hej Frede!

Det er rigtigt, det du skriver, men det er også det der er problemet. Jeg tilsluttede sporskifter og afkoblingskinner vilkårligt, som det passede med ledningerne, men afkobling nr 4 og sporskifte nr 5 reagerede på samme ordre - det forstår jeg ikke???

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"skiel1965" skrev:
Hej Frede!Det er rigtigt, det du skriver, men det er også det der er problemet. Jeg tilsluttede sporskifter og afkoblingskinner vilkårligt, som det passede med ledningerne, men afkobling nr 4 og sporskifte nr 5 reagerede på samme ordre - det forstår jeg ikke???

Ok. hvilket stik sidder afkobling nr 4 til? (dvs ud for hvilket tal på dekoderen). Hvilket stik sidder sporskifte nr 5 til?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

skiel1965

Lokofører

Indlæg: 3

PB

Ja, nu prøvede jeg lige at tilslutte det hele igen, som jeg mente det skulle være, og nu virker det. Det jeg havde glemt, var at få dekoder nr 2 til at finde adresser, og så blev den åbenbart forvirret. Tak for hjælpen Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jamen det var da så lidt Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.