Picture

Anders CN

Indlæg: 8

PB

Vendesløjfer, vendetog osv. i 2-lederdrift

Hej,

Altså vendesløjfemodulet sørger for, at når lokomotivet passerer det isolerede sted i sporet, at så vendes strømmen i vendesløjfens spor. Men hvad så når de efterfølgende passagervogne er med lys, vendes strømmen en gang til hver gang en vogn passerer stedet? Og hvad sker der hvis toget kører "baglæns", altså med et vendetog der kommer med styrevognen forrest?

mvh,

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Da hele toget ikke må være længere end vendesløjfen, så er polerne jo vendt efter den første kortslutning og der sker ikke mere ved det.

Kommer styrevognen først til vendesløjfen, så vendes polerne der og det passer som det skal indtil hele toget er inde på vendesløjfen og styrevognen rammer udgangen, så vendes polerne igen og det hele passer til at toget kan køre ud.

Her går jeg udfra, at det er en simpel kortslutningsdetektor, der vender polerne, som fx Lenz LK100.

Hvis du har lyst, så må du da gerne komme forbi og se min lidt mere avancerede løsning, hvor PCen holder styr på, hvornår polerne skal vende den ene og den anden vej uden at der opstår kortslutninger.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders CN

Indlæg: 8

PB

Hej Leonard,

Tak for svaret.

Aha, nu forstår jeg - polariseringen i sløjfen holdes altså konstant indtil første vogn/lok passerer udgangen.

Jeg har flere spørgsmål angående Vendetog.

F.eks. foran signaler; hvordan sikrer man sig, at også styrevognen stopper lige foran signalet, så toget ikke bare kører videre indtil lokomotivet stopper i den "rigtige" afstand foran signalet (som hvis lokomotivet er forrest)?

Samme problem ved endestationerne; hvordan sikrer man sig at toget med styrevognen forrest ikke bare tonser hen over stopklodsen, indtil lokomotivet står helt oppe ved endestationen?

Håber du forstår mine spørgsmål..

mvh,

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Når styrevognen bruger strøm, så er der ikke forskel for elektronikken eller softwaren eller hvad der nu opdager og reagerer på togets bevægelser.

Det første hjulsæt på styrevognen opdages på samme måde som det første hjulsæt på lokomotivet, så hvad der er forrest er ligegyldigt.

Det kræver bare at den første vogn har et forbrug, så den kan opdages.

Her forudsætter jeg at du bruger strømdetektorer til at "se" hvilke sporafsnit, der er besatte og tomme.

Men det virker på samme måde, hvis du bruger kontakter af en eller art. En fotocele vil opdage den første vogn ligesom den vil opdage lokomotivet, en magnetkontakt ligeså, hvis begge har en magnet. Du skal bare sikre dig at den første vogn kan opdages på samme måde som lokomotivet.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anders CN

Indlæg: 8

PB

Mange tak for udredningen. Nu forstår jeg det Smile

Mvh,

Anders

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.