Jeg synes ikke Claus skriver om anlægget skal være med analog eller digital drift. Med digital drift er der flere muligheder som kan fungere, en måde er den Jimmy beskriver. Det går bare ikke med analog drift.
Det er digital og sådan som jeg læser det i Roco's vejledning skal det være som på skitsen her, jeg kan dog ikke se mig helt ud af om der sker en kortslutning når jer kører et tog gennem en transversal.
Vh Claus
__________________
0 kan lide
Skrevet af erikolsen1954 Onsdag d. 29/12/2010 - 22:00
Det er digital og sådan som jeg læser det i Roco's vejledning skal det være som på skitsen her, jeg kan dog ikke se mig helt ud af om der sker en kortslutning når jer kører et tog gennem en transversal.
Ved digital drift ville jeg isolere som Jimmy anførte. De to sløjfer skal så forsynes gennem vendesløjfemoduler. Der er ikke i modstrid med Rocos anbefaling.
Der sker ikke kortslutning i transversalerne hvis hjertestykkerne enten er helt isolerede, eller er strømforsynet gennem kontakter på sporskiftedrevene. Begge de to spor skal være forsynet med samme polaritet.
Hej igen Det er digital og sådan som jeg læser det i Roco's vejledning skal det være som på skitsen her, jeg kan dog ikke se mig helt ud af om der sker en kortslutning når jer kører et tog gennem en transversal.Vh Claus
sådan som du har vist her ,er der ingen kortslutning,Vendesløjfe modulet vil styre det,du kan se mere inde på min hjemmeside jeg bruger selv Lenz Vendesløjfe relæer
Det er digital og sådan som jeg læser det i Roco's vejledning skal det være som på skitsen her, jeg kan dog ikke se mig helt ud af om der sker en kortslutning når jer kører et tog gennem en transversal.
Du gør som på vedhæftede.
Fra transversal til isoleringer på øverste del, skal der være minimum 1 toglængde og du skal sikre at der aldrig er 2 tog på vej over en skæring samtidig.
Det er digital og sådan som jeg læser det i Roco's vejledning skal det være som på skitsen her, jeg kan dog ikke se mig helt ud af om der sker en kortslutning når jer kører et tog gennem en transversal.
Du gør som på vedhæftede.Fra transversal til isoleringer på øverste del, skal der være minimum 1 toglængde og du skal sikre at der aldrig er 2 tog på vej over en skæring samtidig.Klaus
Ja det må være ved brug af 1 stk Vendesløjfe relæ dit forslag ,nu ved vi heller ikke hvor stor hans bane er,derfor ville jeg isolere i begge ender med hver sit sløjfe relæ
så ville der ikke være problemer i midter partiet hvor skiftesporene er.
Ja det må være ved brug af 1 stk Vendesløjfe relæ dit forslag ,nu ved vi heller ikke hvor stor hans bane er,derfor ville jeg isolere i begge ender med hver sit sløjfe relæså ville der ikke være problemer i midter partiet hvor skiftesporene er.
Nej, men i venster side kan du sagtens have udkørsel og indkørsel på samme tid, da der er 2 spor i rundingen.
Ja det må være ved brug af 1 stk Vendesløjfe relæ dit forslag ,nu ved vi heller ikke hvor stor hans bane er,derfor ville jeg isolere i begge ender med hver sit sløjfe relæså ville der ikke være problemer i midter partiet hvor skiftesporene er.
Nej, men i venster side kan du sagtens have udkørsel og indkørsel på samme tid, da der er 2 spor i rundingen.Så den løsning duer ikke.......Klaus
Du har ret det overså jeg Klaus :oops: det er klart at det kan give problemer hvis der er afsæt i begge retninger til venstre Sorry!
Det vil sige at jeg i praksis skal gøre som Klaus anviser sådan her ? men hvis jeg gør som jimmy anbefaler vil jeg så slippe for risikoen for at to tog laver kortslutning samtidig ?
Claus
__________________
0 kan lide
Skrevet af erikolsen1954 Onsdag d. 29/12/2010 - 23:32
Det vil sige at jeg i praksis skal gøre som Klaus anviser sådan her ? men hvis jeg gør som jimmy anbefaler vil jeg så slippe for risikoen for at to tog laver kortslutning samtidig ?Claus
da du bruger 1relæ skal du bruge Klauses forslag,for har du to tog til at holde i sløjfen til venstre i knogleformen vil der blive problemer hvis de kører ud samtidig eller ind!
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
du skal isolere begge vende sløjfer, så midter stykkerne ,de lige strækninger har deres egen strøm!
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/25246584?i=39529479
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Jeg synes ikke Claus skriver om anlægget skal være med analog eller digital drift. Med digital drift er der flere muligheder som kan fungere, en måde er den Jimmy beskriver. Det går bare ikke med analog drift.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Litra ME
Indlæg: 373
Hej igen
Det er digital og sådan som jeg læser det i Roco's vejledning skal det være som på skitsen her, jeg kan dog ikke se mig helt ud af om der sker en kortslutning når jer kører et tog gennem en transversal.
Vh Claus
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Ved digital drift ville jeg isolere som Jimmy anførte. De to sløjfer skal så forsynes gennem vendesløjfemoduler. Der er ikke i modstrid med Rocos anbefaling.
Der sker ikke kortslutning i transversalerne hvis hjertestykkerne enten er helt isolerede, eller er strømforsynet gennem kontakter på sporskiftedrevene. Begge de to spor skal være forsynet med samme polaritet.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
sådan som du har vist her ,er der ingen kortslutning,Vendesløjfe modulet vil styre det,du kan se mere inde på min hjemmeside jeg bruger selv Lenz Vendesløjfe relæer
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/25246584
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du gør som på vedhæftede.
Fra transversal til isoleringer på øverste del, skal der være minimum 1 toglængde og du skal sikre at der aldrig er 2 tog på vej over en skæring samtidig.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ja det må være ved brug af 1 stk Vendesløjfe relæ dit forslag ,nu ved vi heller ikke hvor stor hans bane er,derfor ville jeg isolere i begge ender med hver sit sløjfe relæ
så ville der ikke være problemer i midter partiet hvor skiftesporene er.
Hilsen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, men i venster side kan du sagtens have udkørsel og indkørsel på samme tid, da der er 2 spor i rundingen.
Så den løsning duer ikke.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Du har ret det overså jeg Klaus :oops: det er klart at det kan give problemer hvis der er afsæt i begge retninger til venstre
Sorry!
Men gad vide hvor stor en bane han har??
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra ME
Indlæg: 373
Det vil sige at jeg i praksis skal gøre som Klaus anviser sådan her ? men hvis jeg gør som jimmy anbefaler vil jeg så slippe for risikoen for at to tog laver kortslutning samtidig ?
Claus
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
[quote="moppe"]Nej, men i venster side kan du sagtens have udkørsel og indkørsel på samme tid, da der er 2 spor i rundingen.(/quote]
Det er sandt, det overså jeg også. Det betyder også en del hvor lange de enkelte sporstykker er.
Sjov måde at tegne det på, forøvrigt.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tæt på. "Undergrundsskæringen" skal lidt til venstre, før de 2 opstillingsspor.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
da du bruger 1relæ skal du bruge Klauses forslag,for har du to tog til at holde i sløjfen til venstre i knogleformen vil der blive problemer hvis de kører ud samtidig eller ind!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra ME
Indlæg: 373
Cool
tak for hjælpen, jeg tror rent faktisk jeg kan se logikken i det nu...Smart
Claus