Hej.
Er stødt i gevaldige store problemer med polarisering af mit anlæg. (Begyndende opbygning).
Kommer vist i store problemer ved drejeskiven. Har købt en Lenz LK200 som jeg troede kunne løse drejeskiveproblemet. Men nej. I hvert fald efter 2 andre ret så garvede spacialister. Med de 4 indgange jeg har siges der jeg skal have 4 Lenz LK200 vendesløjfemoduler.!!!?
Kan det dog passe.?
Næste problem er i modsatte ende af det påbegyndende anlæg. Der kommer rød ud i rød, hvilket efter min mening vil give en kortslutning.
Kan man der isolere skinnestykket ved sporskiftet i cirklen ved spørgsmålstegnet og så tilbage til det foregående skiftespor, altså strækning "A" således at strømmen vendes der inden man fortsætter ud på banesporet igen.!??
Har vedhæftet 3 skitserede plantegninger over den første tredie del af anlægget.
Håber det måske er til lidt hjælp med forståelse af mine spørgsmål.
Mvh.
gnilre2
Erling Forslund, Ribe.
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er strækningen "A" lang nok til at indeholde det længeste tog du har på anlægget?
Ja = Du skal have et vendesløjfemodul til at forsyne strækningen "A".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Hej.:
Indtil videre tusind tak. Det føles som en hel lettelse. Men. 1 vendesløjfemodul til selve skiven. OK. Det vil sige LK 2oo forbindes til selve skiven. Ja. Så skal de 4 indgange samt 7 udgange fra drejeskiven være bortisolerede, ikke.? Og. Er det i sig selv nok den 1 mm der er mellem drejeskiven og tungerne, eller skal man selv lave et større mellemrum, og hvordan bedst muligt..??
Strækning "A".
Ja. Og nej. Jeg skal have skiftesporet med cirkel omkring flyttet længere nedad, således som du skriver, at mit længste togstamme kan være inde i blok "A".'
Håber du vil fyldestgøre mit spørgsmål vedr. drejeskiven.
Mange mange hilsener
Erling Forslund
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det behøves du ikke. Du kan også vælg at lade sporet op til og med sporskiftet være strækningen der er forsynet gennem vendesløjfemodulet.
Du skal bare sikre dig at du finder en strækning der er lang nok til det længeste tog kan være på den og at ikke 2 tog kan være på vej ind/ud af blokken på samme tid.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Hej igen Klaus. Og tak for din tålmodighed.
Drejeskiven skulle fungere sådan oversat efter bedste evne.
""Stiller man drejeskivekontakten 6910 med symbol på det sorte kontrolhuset, så er skinneafgangen med strøm. Forstået sådan at så er drejeskive siden med kontrolhuset i strømforbindelse til skinnerne væk fra remissen"".
""Omvendt hvis man stiller 6910 kontakten til den hvide firkantsymbol, så er skinneafgangen med strøm ud til de tunger der er på den side grejeskiven hvor den hvide firkant symbol er"".
Så står der videre, at derved kan der med denne drejeskive placeres en lok på det strømløse skinnestykke, og samtidig på det lige nøjagtig modstående overforliggende skinnestykke, ?? (forstår ikke rigtig), kan et lok rangere m.m.
Håber du måske kan se lidt for dig hvad det er for noget.
Endnu engang tak
Mvh
Erling Forslund
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan jeg - På kanten af drejeskiven har du en række små "køre hen over kanten spor" som du klikker på. På ydersiden af disse monterer du plasticlasker over til de tilsluttede skinner/spor.
Alle spor rundt om skiven sluttes til som normalt og selve skiven sluttes til vendesløjfemodulet.
Simpelt....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Tusind tak for dette. Ja. Simpelt.
Det kan selv jeg finde ud af. Og. Har også fra anden side fået at vide, at de 2 gule sammenhængende ledninger fra drejeskiven tilsluttes udgangen på min Lenz LK200.
Men så har jeg jo stadig lige det "lille" problem med, hvordan de 2 ledninger der skal ind i LK 200 skal tilsluttes fra, henne.
Kan næsten regne ud at det er fra evt. trafo, men!!?? Er det nu rigtig.??
Har indtil videre bare en lille trafo der betjener alle sporskifterne. Tog Digital. Skiftespor og.lign. analog betjent.
Fra min fleischmann 6910 kontakt til drejeskiven er en sort og hvid ledning der sættes til trafoens hvide og sorte kontakt.
Men så er der stadig de 2 ledninger fra / til Lk 200. ??
Ja. Livet er ind imellem fyldt med problemer, men så er det godt man har nogen der kan svare for en.
Mvh. OG. Stadig tak for din ulejlighed med sådan en gammel, ikke særlig elektronik kyndig mand som jeg.
Erling Forslund
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Din digitalstation har 2 ledninger der går ud til sporene. Dise 2 ledninger føres over til indgangen på dit vendesløjfemodul. Udgangen fra vendesløjfemodulet føres videre (vha de 2 gule) til skiven.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Aller tiders.
Tusind tak Klaus.
Nu skal du indtil videre slippe for mine ""dumme"" spørgsmål.
Nu har jeg det hele forbundet.
TAK
Mvh
gnilre2
Erling Forslund
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling