Hej allesammen.
Jeg mener, at der for et stykke tid siden, var et indlæg omkring at lave et vendekryds til damplokomotiver ved hjælp af tre sporskiftere.
Er der nogen der ved hvor dette indlæg er blevet af?
mvh
Knud
__________________
Mvh
Knud
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Du tænker på en sportrekant. Det var almindeligt steder hvor man havde god plads og lave grundpriser eftersom anlæg af en drejeskive er ret kostbar. Herhjemme på Gribskovbanen, efter hukommelsen vistnok i Græsted.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Lige akkurat det leder jeg efter. Der var et ganske udmærket indlæg med tegning og forklaring til opbygningen.
Mvh
Knud
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Der var også en på nordsiden af jernbanebroen over Limfjorden. M;an kan stadig se den på Google Earth. Den blev i daglig tale kaldet "krøllen".
DSB delen af den består stadig - det er sporet der går vest på til Lindhilm station - i gamle dage Nørresundby sttion. Den østgående del gik til havnestationen for Sæbybanen.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Her er lidt om forbillederne. Som omtalt på grund af den megen plads, var de meget brugt i USA. F.eks. vendte man hele togstammer på den måde, når de forlod visse sækbanegårde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wye_(rail)
Og i model:
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.kazmedia.de/bahn/bahnplan/...
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Og her er den mest pladssparende sportrekant man kan lave i H0 (med standardsporskifter og R=42cm). Her kan der vel lige akkurat køre en N-maskine igennem - ellers må sporene gøres en centimer eller to længere.
Fordelen ved en sportrekant er at den meget dyre drejeskive kan undgås - men kønt ser det altså ikke ud. Man kunne overveje at skjule indkørslen til trekanten ved hjælp af en remise og så lade anlægget bagtil hæve sig så selve trekanten bliver skjult. Dette fører så til at resten af anlægget skal ligge en etage højere. Ikke umuligt, men svært at gennemføre i praksis på den plads der er til rådighed for de fleste.
Ved brug af R1 kan man muligvis komme lidt længere ned i pladsforbrug.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg har forsøgt at lave en skitse til hvordan man kan lave en lille landstation med ovennævnte ide. Damplokomotivet kører i i remisen med næsen først og kommer lidt senere ud i gen - også med næsen først .
Jeg forestiller mig at anlægget i sin helhed er et langs-med-væggen anlæg. Sådan ser resultatet ud.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Hvis du kører 2 skinne, skal du lige være opmærksom på, at du skal have styret din vendesløjfe.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja - og det koster naturligvis også penge!
Hvis man er rigtig snedig så kan man lægge en anden station op langs den venstre væg og så på samme måde bygge en remise ind der. Så har de to stationsbestyrere mulighed for at sende lokomotiver til hinanden . Dette giver en bedre udnyttelse af det rullende materiel - hihi...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej LitraP
Det er nogenlunde sådan jeg i sidste ende har forestillet mig det skulle se ud.
Vendekrydset skulle så ligge i forbindelse med mit remise område nederst til højre på den lange plade. Sporende ud til siden er det meningen skal hæves, så at de kører hen over krydset.
Knud
Mvh
Knud
diablomandk
Indlæg: 311
altså jeg tænker bare.. hvos man vi skjule det hvorfor så ikke kaste sig ud i at bygge en drejesjive selv fra bunden.
jeg pusler selv med en gammel pladespiller.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk