Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Universalhjul til E-maskinen

Starter lige et nyt emne omkring E-maskinen, da der i det nye nr. af Banen er kommet nogen interessante oplysninger, som jeg håber eksperterne herinde kan hjælpe til med at uddybe.

Som sagt så kommer E-maskinen ud med universalhjul, dvs. samme slags hjul til både jævn- og vekselstrøm (havde ellers hørt et rygte om at man overvejede at lave den med specielle vekselstrømshjul).

Her kommer målene;

Hjulenes køreflade; 1,5 mm.

Flanger på drivhjul; 0,55 mm.

Flanger på forhjul og tender; 0,75 mmm

Flanger på efterløber; 0,7 mm.

Til jævnstrøm giver dette ret givet ikke nogen problemer.

Men til vekselstrøm siger man på forhånd at man nok ikke skal regne med at det vil kunne gå til M-skinner.

Men hvordan ser det ud på C-skinner og ikke mindst K-skinner? Kan nogen komme med en uddybende forklaring?

Ret så interessant er også at man vil komme med en forbedret version af MS-lyntoget og en 21 m drejeskive.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Ret så interessant er også at man vil komme med en forbedret version af MS-lyntoget
I forbindelse med 75 års jubilæet...
"Skovsøekspressen" skrev:
og en 21 m drejeskive.

Som aldrig har eksisteret. Der var 20m skiver, samt 22m skiven i Padborg, men det er jo prisen ved genbrug...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
og en 21 m drejeskive.
Som aldrig har eksisteret. Der var 20m skiver, samt 22m skiven i Padborg, men det er jo prisen ved genbrug...

Mon ikke det skyldes at modelmaskiner er en smule længere end i virkeligheden, pga. manglende kortkobling af tenderen.

En N-maskine er 18,9 m fra center forløberhjul til center bagerste hjul på tenderen.

Spørgsmålet er om den kan være på en 20 m modelskive?

Hvad er det iøvrigt du mener Heljan genbruger?

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
"Skott" skrev:
"Skovsøekspressen" skrev:
og en 21 m drejeskive.
Som aldrig har eksisteret. Der var 20m skiver, samt 22m skiven i Padborg, men det er jo prisen ved genbrug...
Mon ikke det skyldes at modelmaskiner er en smule længere end i virkeligheden, pga. manglende kortkobling af tenderen. En N-maskine er 18,9 m fra center forløberhjul til center bagerste hjul på tenderen.Spørgsmålet er om den kan være på en 20 m modelskive?
Det burde den kunne...
"Dampfmeisteren" skrev:
Hvad er det iøvrigt du mener Heljan genbruger?

Det er deres amerikanske drejeskive i N, hvor der "blot" kommer en ny bro på, efter hvad jeg har erfaret.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det er også hvad jeg har hørt. Men så er det jo herligt, at Epoke Modeller er ved at udvikle en elektronisk styret dansk 20 m drejeskive.

Den ser jeg frem til.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"PerOlsen" skrev:
Det er også hvad jeg har hørt. Men så er det jo herligt, at Epoke Modeller er ved at udvikle en elektronisk styret dansk 20 m drejeskive.Den ser jeg frem til.MVH:Per

Også jeg - især fordi det er mig, der laver elektronikken til den Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Mht. ydeligere info om universalhjulene til E-maskinen, så er der lige kommet noget mere info på siden http://www.danskmodel.dk

I øvrigt en rigtig god side at holde sig orienteret om hvad der sker indenfor dansk modeltog.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.