Starter lige et nyt emne omkring E-maskinen, da der i det nye nr. af Banen er kommet nogen interessante oplysninger, som jeg håber eksperterne herinde kan hjælpe til med at uddybe.
Som sagt så kommer E-maskinen ud med universalhjul, dvs. samme slags hjul til både jævn- og vekselstrøm (havde ellers hørt et rygte om at man overvejede at lave den med specielle vekselstrømshjul).
Her kommer målene;
Hjulenes køreflade; 1,5 mm.
Flanger på drivhjul; 0,55 mm.
Flanger på forhjul og tender; 0,75 mmm
Flanger på efterløber; 0,7 mm.
Til jævnstrøm giver dette ret givet ikke nogen problemer.
Men til vekselstrøm siger man på forhånd at man nok ikke skal regne med at det vil kunne gå til M-skinner.
Men hvordan ser det ud på C-skinner og ikke mindst K-skinner? Kan nogen komme med en uddybende forklaring?
Ret så interessant er også at man vil komme med en forbedret version af MS-lyntoget og en 21 m drejeskive.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Som aldrig har eksisteret. Der var 20m skiver, samt 22m skiven i Padborg, men det er jo prisen ved genbrug...
Med venlig hilsen
Skott
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Mon ikke det skyldes at modelmaskiner er en smule længere end i virkeligheden, pga. manglende kortkobling af tenderen.
En N-maskine er 18,9 m fra center forløberhjul til center bagerste hjul på tenderen.
Spørgsmålet er om den kan være på en 20 m modelskive?
Hvad er det iøvrigt du mener Heljan genbruger?
mvh. Dampfmeisteren
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Det er deres amerikanske drejeskive i N, hvor der "blot" kommer en ny bro på, efter hvad jeg har erfaret.
Med venlig hilsen
Skott
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er også hvad jeg har hørt. Men så er det jo herligt, at Epoke Modeller er ved at udvikle en elektronisk styret dansk 20 m drejeskive.
Den ser jeg frem til.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Også jeg - især fordi det er mig, der laver elektronikken til den
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mht. ydeligere info om universalhjulene til E-maskinen, så er der lige kommet noget mere info på siden http://www.danskmodel.dk
I øvrigt en rigtig god side at holde sig orienteret om hvad der sker indenfor dansk modeltog.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.