Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Heljans E-maskine til AC

Hej,

hvordan har I det med Heljans E-maskine til AC, jvf. erfaringerne med PR´eren?

Har jo forudbestilt et eksemplar (hos Kystbanen), og var for nylig forbi for helt at afbestille den jvf. erfaringer med PR (meget varm dekoder). Men kom dog på lidt andre tanker igen, da Christian sagde at hvis eksemplaret ikke fungerer tilfredsstillende efter en testkørsel, vil den blive leveret tilbage og handlen gå tilbage igen. Fair nok. Og som det også blev sagt, så mangler Heljan endnu at lave deres "svendestykke" indenfor dampmaskiner.

Men hvordan har i andre AC-folk det med projektet?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hmmm ... jeg vil hellere bruge pengene på en D-maskine (forbandet ellers være HobbyTrade for deres svar til Lars).

Jeg vil gerne have en E-maskine, men den skal køre perfekt, ellers vil jeg hellere få fingre i en ombygget (eller ombygge selv) Märklin-maskine.

Og da selv ikke containerkranen er kompatibel med Märklin (sporene er ikke dybe nok til AC-hjulflanger og der er ikke lavet en skinne med strømstifter), så har jeg mine tvivl om det vil lykkes denne gang.

Jeg skal se det før jeg tror det.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Og da selv ikke containerkranen er kompatibel med Märklin (sporene er ikke dybe nok til AC-hjulflanger og der er ikke lavet en skinne med strømstifter), så har jeg mine tvivl om det vil lykkes denne gang.

Lige netop med hensyn til containerkranen (den er for ny til mig), så er der andre der har fået den til at fungere i AC herinde, så vidt jeg kan se det? Men det kan jo heller ikke være meningen at man til så kostbar en model, nærmest skal splitte noget af for at få det til at fungere.

Næh det ville nemmere hvis Heljan sagde at de kun laver DC-modeller. Og løsningen mth. E-maskinen bliver nok også en D´er i stedet for, hvis den ellers stadig kan fås til den tid. Den bliver givet en stor sællert. Og Hobbytrade har også meldt ud at den kommer med AC-hjul og i givet fald kan køre på 36 cm kurver. Dette svar har jeg i hvert fald fået tilbage i en mail. Har via Trinbrættet i Århus hørt at E´eren skulle komme med AC-hjul, men har ikke kunnet få det bekræftet fra Heljan.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

KillerP har hamret bundpladen til kranen væk, hvor han skulle have sine spor. Det er jeg også nødt til at gøre. Så jo ... den fungerer til AC ... når man har ombygget det ... ligesom meget andet Heljan-materiel.

Problemet er, at de ikke sælger deres AC-materiel som professionelle byggesæt, men som "færdige" modeller.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Jeg har samme holdning. Efter min fætters sure erfaringer med en Heljan P maskine, og de rigtig mange historier jeg ellers har hørt om P / Pr, ja så skal jeg aldrig have en Heljan damper. Faktisk er jeg ikke så meget for dem i det hele taget. Jeg kom (desværre) til at købe en EG, der kører suverænt perfekt. Det fik mig så til at købe et par ting mere fra dem, nemlig en Mo og et IC3 sæt.

Mo'eren kunne først trække sig selv + sølle to vogne op ad en 2% stigning efter hjulene var blevet ombygget, og IC3 sættet ville bare ikke sammen med min bane, selv om jeg udskiftede alle ikke-trukne aksler til 3-skinne udgave.

Jeg har ikke oplevet problemer med vogne fra dem, men mere trækkraft.... Nej tak.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Burlington Northern

København Ø

Indlæg: 35

PB

Synes E maskinen er en smuk model, har ingen erfaring med P/Pr, men har med

Marylin My1201 og det er nok til jeg ikke skal have en Heljan E´er. Makinen kan lige

klare Märklin R2 efter at rangertrinene er bøjet kraftigt udefter, ja og det ene

knækkede af, da jeg forsøgte at presse pufferne på plads og under det forsøg

forsvandt halvdelen af litreringen på den ene side! Maskinen kører skam udmærket,

hvis man kan leve med at slæbeskoen falder af efter forgodtbefindende og dertil hørende afsporing.

__________________

Mvh.

Burlington Northern

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Burlington Northern" skrev:
men har med Marylin My1201 og det er nok til jeg ikke skal have en Heljan E´er. Makinen kan ligeklare Märklin R2 efter at rangertrinene er bøjet kraftigt udefter, ja og det ene knækkede af, da jeg forsøgte at presse pufferne på plads og under det forsøgforsvandt halvdelen af litreringen på den ene side! Maskinen kører skam udmærket,hvis man kan leve med at slæbeskoen falder af efter forgodtbefindende og dertil hørende afsporing.

Min MY 1201 kører helt fint. Men måtte tilpasse den efter Banens anvisninger. Dvs. den ene bogie hang for meget, så der måtte files noget væk under det ene førerhussæde. I øvrigt en utrolig flot maskine, som det stadig er muligt at få fat i til en god pris.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg har taget chancen og bestilt en E-maskine med røg og lyd hos Kystbanen. Ellers plejer jeg at købe Heljan trækkraft brugt eller til nedsat pris.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Per.

"PerOlsen" skrev:
Problemet er, at de ikke sælger deres AC-materiel som professionelle byggesæt, men som "færdige" modeller.

Jeg synes altså ikke, det er en fair holdning. For mig er alt, man køber, halvfabrikata i større eller mindre omfang.

Jeg har netop siddet og hygget mig med min airbrush over sporene på mit første modul til reolbanen. Det er Peco-spor, og når de er lagt, skal følgende ordnes:

[list] Arrow Svellerne skal males i en grå-brun-sort kulør - nemmest med airbrush. Arrow Der skal lægges ballast - det er noget med limopløsning, pipette og en blød pensel - og det tager laaang tid. Arrow Og så skal skinnerne males i rustfarve - airbrush igen. Arrow Endeligt skal airbrush'en i sving en sidste gang for at få generel snavs og skidt mellem skinnerne - typisk en halvblank sort-brun streg midt mellem skinnerne for oliespild mm.[/list:u]

Hvis vi vender den rundt, er Peco skinnerne, jeg købte i butikken, kun en meget, meget lille del af arbejdet. Jeg synes ikke, det ville være rimeligt at forvente, at de kunne bruges lige frisk fra butik - de er kun halvfabrikata, som skal bearbejdes meget, før de bliver flotte.

Ikke desto mindre synes der at være mange, der forventer, at man kan gå lige ind i en butik, smide nogle penge på disken, og så gå hjem og pakke sine ting ud, stille dem op - og vupti har man en færdig modelbane. Sådan kan man naturligvis godt gøre i en vis forstand - men modellerne bliver altså lidt flottere, hvis man gør noget mere ved dem. F.eks. skal det meste rullende materiel da også helst patineres.

Heljan har lavet en fantastisk model af en containerkran - og den kan endda fåes til en utroligt lav pris, når man tænker på, hvad en sådan model ville have kostet for blot 10 år siden. Alligevel er der mange, der brokker sig, fordi man selv skal lave lidt arbejde for at tilpasse den til netop ens foretrukne system.

Så kunne jeg vel med lige så stor ret brokke mig over, at deres spor ikke er tilpasset Peco Code 75 - og andre med lige så god ret, hvis de var? :roll: Jeg har altså aldrig hørt Heljan påstå, at deres modeller skulle være lige til at pakke ud og proppe ned på anlægget - uden bearbejdning, og fuldstændigt ligegyldigt hvilket sporsystem, man bruger?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Lars lars lars....

Hvis man køber et lokomotiv, der er bygget til AC drift, må man som det mindste forvente, hjulene passer til AC skinner, at et lokomotiv skal platiners ja, det er helt okay, for ikke alle ønsker deres likomotiver lige beskidt.....

Tag for ex. Heljan´s MYér, de skal have Hobby trade ME AC hjul på for at bare for at kunne trække 3 BN vogne op ad en 3 procent stigning, det kan ski ikke være rigtigt...

Nu du har valgt at bruge peco´s code 75, som er ekstra lav kontra alm. DC skinner, så er du jo selv forberedt på visse tilpasninger Wink

Hjulene på Heljans lokomotiver, burde passe til de gænse skinne i henholdsvis AC - DC

og det gøre det ski ikke for AC vedkommende :!:

For Container terminalens vedkommende, burde Heljan for deres egen skyld havde udviklet en skinne type, som passet til AC bruger, de kunne blot havde lade denne skinne sælge som ekstra udstyr, da vi AC bruger, alligvel betaler lidt mere for varene generalt Wink og sikkert gerne have givet et par ekstra 100 for dette, og heljan havde været fri for vores brok :idea:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Lars ... det vil sige, at når du går køber en ny bil, forventer du også:

at den leveres med forkerte hjul, så du selv må gå til en anden butik og købe andre.

at du er nødt til at save noget af hjulkasserne, hvis du ønsker at benytte den til bykørsel, hvor radierne er skarpere end på motorvejen.

at du uden videre accepterer, at hjul i ny og næ falder af uden grund.

???

Det er derfor jeg skriver, at Heljan burde skilte med, at de sælger professionelle byggesæt - og IKKE færdige modeller. Det gør de imidlertid ikke - og så er produktet jo faktisk fejlbehæftet ved køb.

Og der findes faktisk masser af folk (nok mest Märklin-brugere), som køber færdigt materiel og bruger det uden at ombygge det. Når du samtidigt ser, at Märklin, Roco og HobbyTrade rent faktisk godt kan lave lokomotiver som virker på AC uden ombygning - så finder jeg, at Heljan er fuldstændigt ligeglade. Hvis du læser gamle numre af Banen vil du kunne se, at der altid har været brok med Heljans materiel til AC-drift ... og deres kommentar har også altid været, at det kan de søreme ikke forstå. Det må da være en enlig svale.

Men de kan jo også være ligeglade for folk køber jo alligevel deres maskiner fordi de ikke har konkurrence. Men lad os se, hvad der sker, når D-maskinen kommer. Hvis den bare kører - så kan det jo være, at folk begynder at råbe tilstrækkeligt højt. Desværre er der jo nok ikke marked til at HobbyTrade også laver en E-maskine.

Ærgeligt at vores marked er så lille, at producenter og forretninger i stå stor stil kan opføre sig helt og aldeles arrogante (her tænker jeg også på Hobbykælderen og HobbyTrades svar).

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Ho, hoo - der fik jeg nok pirket til nogle ligtorne - af de ømme? :twisted:

Før jeg nu kommer alt for godt i gang, så var det altså containerkranen, jeg udtalte mig om - ikke Heljans lokomotiver. De sidste er vist ikke for gode i treskinneversion - mine toskinneversioner kører fint.

"Killerp" skrev:
Nu du har valgt at bruge peco´s code 75, som er ekstra lav kontra alm. DC skinner, så er du jo selv forberedt på visse tilpasninger Wink
Nemlig - og jeg piver ikke.
"PerOlsen" skrev:
Det er derfor jeg skriver, at Heljan burde skilte med, at de sælger professionelle byggesæt - og IKKE færdige modeller.

Og hvor er det så lige, Heljan skilter med, at de sælger en "færdig" containerkran?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

I de første reklammer for container terminalen, stod der, kan både bruges af AC - DC bruger, men kan selvfølglig ikke finde en af disse reklammer p.t :twisted:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Og i Valby i oktober lovede Heljan, at de ville lave en AC skinne, så sporet også ville virke. Men mon ikke de fandt ud af, at det var lidt vanskeligt, da hele bundpladen skulle laves om?

I hvert fald ser det ud til, at Peters løsning er den eneste som kommer til at fungere.

Og der står intet om byggesæt på kranen. Wink

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Hvor er det altså svært at have ondt af jer (3-skinne-brugere) Wink

I har selv valgt at køre det system med de fordele og ulemper det giver, ligesom 2-skinne-folket har.

Og ja, når jeg køber en ny bil, så vælger jeg også fordele og ulemper, samt tilpasser den til det jeg vil bruge den til. En bil skal oftest have andre dæk, måske andre fælge, trækkrog, solfilm i ruderne, en anden radio i og lidt andre småting før jeg er tilfreds. Det ved jeg allerede inden jeg køber den, så det kommer til at indgå i overvejelserne og beslutningen om købet.

Det samme galdt, da jeg traf beslutning om hvilket system og materiel jeg ville bruge til min modelbane. Det har nogle fordele og nogle ulemper, men dem må jeg så leve med. Da det er en hobby, hvor det primære formål er at få tiden til at gå med noget jeg har lyst til og slapper fint af med, så drejer det sig om at finde ud af de løsninger, der virker og som jeg kan lide.

Når I (3-skinne-brugere) brokker jer over at produkter fra specielt Heljan ikke virker lige ud af boksen til jeres system, så har I selv valgt at forsøge med Heljans produkter og I har selv valgt jeres system. Enten må I så som Killerp få det til at virke ved at tilpasse det eller I må leve med at det ikke fungerer og lade være med at kombinere det.

For at vende tilbage til bilen, så gælder det samme, når jeg vil købe nye fælge til den. Så kan jeg ikke bare vælge frit mellem alle fælge på markedet, jeg skal vælge nogle, der passer til min bil.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Forskellen er vel at du ikke er TVUNGET til at lave de ændringer for at kunne køre i din bil.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Bibihest" skrev:
Forskellen er vel at du ikke er TVUNGET til at lave de ændringer for at kunne køre i din bil.

Næh, ikke hvis jeg vil nøjes med at skubbe bilen rundt om vinteren.

Det samme kan man sige om at skifte hjul på et modeltog. Det kan køre noget af vejen og må skubbes lidt rundt andre steder.

Jeg har altså bare svært ved at have ondt af jer. :?

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

En diskution, som bragt tråden lidt væk fra sit oprendlige spørgsmål Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Men alle kan vel blive enige om, Heljan kunne gøre den "smule" ekstra, for at alle typer kunder kunne blive tilfredse, og vi som danskere kunne være stolte af Heljan Cool

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Killerp" skrev:
Men alle kan vel blive enige om, Heljan kunne gøre den "smule" ekstra, for at alle typer kunder kunne blive tilfredse, og vi som danskere kunne være stolte af Heljan Cool
Om vi kan ære stolte af Heljan eller ikke synes jeg slet ikke hører til i denne snak.

Men, jo, Heljan kunne da vælge at bruge den ekstra energi, flid, tid og penge som skal til for at deres produkter også kan bruges fejlfrit på 3-skinne-anlæg.

De kunne også vælge at lade være med at annoncere med at deres produkter kan bruges til altmuligt. Fx. har jeg ret svært ved at se at container terminalen kan passe ind i 3 forskellige skalaer, som de i hvert fald annoncerede med i de første annoncer.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

På hobbykaedens hjemmeside har jeg læst at E-maskinen er blevet udskudt til marts 2008

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

"leonard" skrev:
Hvor er det altså svært at have ondt af jer (3-skinne-brugere) Wink I har selv valgt at køre det system med de fordele og ulemper det giver, ligesom 2-skinne-folket har.Og ja, når jeg køber en ny bil, så vælger jeg også fordele og ulemper, samt tilpasser den til det jeg vil bruge den til. En bil skal oftest have andre dæk, måske andre fælge, trækkrog, solfilm i ruderne, en anden radio i og lidt andre småting før jeg er tilfreds. Det ved jeg allerede inden jeg køber den, så det kommer til at indgå i overvejelserne og beslutningen om købet.Det samme galdt, da jeg traf beslutning om hvilket system og materiel jeg ville bruge til min modelbane. Det har nogle fordele og nogle ulemper, men dem må jeg så leve med. Da det er en hobby, hvor det primære formål er at få tiden til at gå med noget jeg har lyst til og slapper fint af med, så drejer det sig om at finde ud af de løsninger, der virker og som jeg kan lide.Når I (3-skinne-brugere) brokker jer over at produkter fra specielt Heljan ikke virker lige ud af boksen til jeres system, så har I selv valgt at forsøge med Heljans produkter og I har selv valgt jeres system. Enten må I så som Killerp få det til at virke ved at tilpasse det eller I må leve med at det ikke fungerer og lade være med at kombinere det.For at vende tilbage til bilen, så gælder det samme, når jeg vil købe nye fælge til den. Så kan jeg ikke bare vælge frit mellem alle fælge på markedet, jeg skal vælge nogle, der passer til min bil.

Når Heljan vælger at producere et lokomotiv i en AC udgave så bør det altså ikke være nødvendigt at lave småændringer for at få det til at køre. I så fald må Heljan lade være med at annoncere deres materiel, som AC materiel og møjes med at tilbyde til DC og indrømme at den AC udgave de har præsteret er noget skrammel. Tag f.eks. MX eren jeg har tre af dem i drift og de kører alle tre udmærket, men der er ikke en eneste der er blevet købt som AC maskine, for slæbeskoen er for kort og den skal man alligevel bygge om og omskifterrelæet skal ligeledes smides ud til fordel for en digitaldekoder. Jeg er derfor helt enig i at Heljans AC lokomotiver bør markedsføres, som halvfabrikata, for der skal simpelthen laves for mange forbedringer før de kan bruges.

mvh

Thomas Jespersen

Ps Hvis fælgene blev markedsført som passende til din bil var du så ikke også blevet sur. Jeg var ihvertfald... :roll:

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

De første prøvestøbninger af DSB litra E og SJ litt. F

link

De kan også ses til deres åbent hus arrangement.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.