Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Underlag til banen

Jeg mener vi før har haft det oppe at vende, men da Oscam begyndte på sit andet modul, kom tankerne i mit hovede igen, og opretter derfor denne tråd.

Hvad bruger du som underlag for dine skinner, jeg selv bruger 16 m/m MDF men de er desværre ikke stabile, og slå sig meget let, de er afstivet for hver 40 cm. hele banen igennem..

Flere har sagt det er fugtigheden der gøre dette, men fugtigheden i mit tog rum, ligger på 55 % året rundt, her er jeg godt hjulpet af en alm. affugter

Måske fugtigheden der har fået pladerne til at slå sig, stammer fra da jeg lagde ballast, men alligevel, kan man ikke lægge ballast uden pladerne giver sig, så dur MDF ikke....

Nå jeg bygger om næste gang Shock ja så bliver det med krydsfiner som underlag..

Men hvad bruger du og hvorfor :?:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Rammen til understellet til min modelbane består af strøerne fra det gamle gulv. De blev tilovers ved om- og tilbygningen i -97.

Hver ramme måler 200 x 100 cm, og i hver ramme er der lægter på både den ene og den anden led med ca. 25 cm mellemrum (30 cm fra midte til midte på lægterne).

Jeg har indtil videre monteret 3 rammer i forlængelse af hinanden samt 1 ramme på tværs i den ene ende, se foto.

Anlægget er så solidt, så jeg kan sagtens sidde på selve anlægget, når jeg bygger. Og jeg hører i hvert fald ikke til i letvægtsklassen.

Jeg har ingen fast plade at lægge sporene på, men der er 12 mm krydsfiner der, hvor sporene skal gå.

Krydsfineret er monteret på gevindstykker, 6 mm, afkortet til den aktuelle længde. Når jeg lægger sporene, kan jeg justere højden trinløst, hvilket er en kæmpe fordel ved broer, ramper og lign. stigninger.

Billede

Som mit anlæg ser ud lige nu, mens det er under bygning. Den 4-sporede skjulte station ses til venstre, der samtidig er "enden af knoglen", da jeg bruger knoglesystemet. Til højre ses en del af den 5 m lange paradestrækning. Skruetvingen er kun midlertidig, men den passede lige ind i kurven.

Krydsfinerpladen til venstre på fotoet er endnu ikke skåret ud til de næste sporlægninger. Hovedbanegården kommer til at ligge sådan nogenlunde hen over den midlertidige plade, hvor jeg har værktøj og lign. liggende i øjeblikket. Hovedbanegården kommer op i niveau 2, hvilket er 10 cm over de nuværende spor.

Billede

På de synige steder er møtrikkerne undersænket ved at der er skruet en liste fast under krydsfineren. Denne liste er boltet fast ved hjælp af gevindstang og møtrik. Derefter er der boret huller til møtrikken, og krydsfineren er derefter skruet fast til listen (man kan se de to af skruerne).

Billede

På de skjulte steder, som f.eks. her i den skjulte station, er listen vendt om, så den ligger på tværs, og møtrikkerne er derfor synlige.

Mellem krydsfineret og sporene bruger jeg nogle Noch skinneunderlag af flamingo. De er malet og forsynet med skærver når man køber dem.

På de skjulte steder har jeg hidtil brugt skum-underlag (Pecos originale), men det er for ustabilt. Kører jeg dobbelt-traktion med tunge lokomotiver, kan det få underlaget og sporene til at give sig, og med tiden vil skruerne, der holder sporet fast, arbejde sig op.

Jeg er i færd med at udskifte dette skum-underlag med naturgummi, men det er jeg først begyndt på efter, at billederne blev taget. Gummiet køber man i hele måtter (jeg har valgt 4 mm sort naturgummi), og det giver en næsten lydløs kørsel, uden den rumlen, som især dem, der har en hel plade liggende, kender til.

Naturgummi er hård ved knivbladene, så jeg har anskaffet en meget kraftig saks, som jeg klipper gummimåtten ud i passende strimler med.

Strimlerne klipper jeg ud i 3 forskellige bredder:

15 mm til kurver under ca. 40 cm i radius. Der skal bruges 2 strimler, parallelt med hinanden.

30 mm til lige spor på enkeltsporede strækninger samt til kurver på over 40 cm i radius.

60 mm til lange, lige dobbeltspor samt til sporskifter.

Til sidst: For at sikre en jævn strømtilførsel, er der strømtilslutning til begge skinner for hver ca. 180 cm.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Tak for en super gennem gang, af din ramme samt skinne underlag, og jeg må sige, det er nok den mest solide løsning jeg nogensiden har set til spor N..

Flot arbejde Steen

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 763

PB  Hjemmeside

"S123" skrev:
Mellem krydsfineret og sporene bruger jeg nogle Noch skinneunderlag af flamingo. De er malet og forsynet med skærver når man køber dem.

Jeg har kigget på noch.de

Har du et varenummer på dem du benytter?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Lenz) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Der er en god vejledning i at bygge underlag her: Sæby i model

Det er godt nok til moduler, men det kan også fint bruges til et fast anlæg.

Det lader til at skribenten har styr på det med at bygge i træ og det anbefales bl.a. at male alt træværk, så det ikke suger mere fugt og dermed skulle det slå sig mindre.

Jeg har nogle moduler, der er bygget i fyrretræslister 30x30mm i tern på 20x20cm, hvor der er limet MDF-plade ovenpå til sporene. De nyeste moduler er bygget i krydsfiner, hvor der er brugt 12mm til enderne og 9mm til sider og som underlag til sporene. Mellem træ og spor er der kork, nogle steder 3mm andre steder 2 lag på hver 2mm.

Der er billeder og beskrivelse her: Frydensbergbanen

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"KnudBe" skrev:
Har du et varenummer på dem du benytter?

Hej Knud

Nu fik jeg så lige et problem på halsen.

Der skete følgende:

For nogle år siden var jeg nede hos en modelbaneforhandler, Trojaner, i Flensborg. Han havde netop fået en sending hjem af disse skinneunderlag.

Jeg købte nogle stykker til sporskifter for at prøve dem, og fandt ud af at de var dejligt nemme at arbejde med.

Da jeg ville købe nogle flere, henvendte jeg mig til Peco i England, for at få oplyst nærmeste forhandler i Danmark af skinneunderlaget, men blev meget forbavset da de svarede, at de ikke har noget med dem at gøre.

Faktisk ville de slet ikke kendes ved dem.

Det var Peco der fortalte, at Noch eller Merkur fremstiller underlaget for et privat firma, og at de ikke selv markedsfører dem. Peco kendte ikke navnet på det firma, der sælger skinneunderlagene, men kunne kun oplyse, at det er et tysk firma.

På de stykker, der stadig er i original indpakning, er der intet firmanavn, logo eller lign., men kun et blåt stempel med samme nr. som det Peco sporskifte, underlaget hører til. F.eks. SL E388F.

Da en af mine venner flyttede til England, og derved ikke længere havde brug for alle sine underlag, overtog jeg dem. Hvor han har fået dem fra, ved jeg ikke. Han havde blandt andet en hel og uåbnet kasse med lange stykker til strækningsspor, men heller ikke kassen er mærket med noget som helst, udover at den er af genanvendeligt materiale.

Samtidig havde Hejlesen ophørsudsalg på Trinbrættet i Vejle, og jeg købte hele hans restlager af underlagene. Heller ikke hos Hejlesen var underlagene mærket med andet end det Peco kat.nr., som underlaget hørte til.

Jeg ved at jeg skal have fat i en kasse mere med underlag til strækninger, men lige for øjeblikket ved jeg ikke, om Trojaner stadig forhandler dem. Dengang, jeg købte underlagene, stod Trojaner selv i forretningen, og han forstår og taler et udmærket dansk, men de to ansatte, der passer forretningen i dag, taler kun tysk. Og det er et sprog, jeg ikke behersker. Jeg kan læse og forstå tysk så meget, så jeg kan få en mening ud af det, men i en dialog vil jeg komme til kort.

Og her står jeg så nu.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 264

PB

Raderad

Vänl Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan man själv har provat.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img width=255 height=180]http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Underlagene med ballast til Peco-spor fremstilles af Merkur.

De kan findes i Tyskland hos Weinert, men det er ikke lige så nemt at få fat i varerne. Lokodan fortæller at han er importør, men han er også ret svær at få noget konkret ud af.

Jeg har fundet nogle tyske webshops ved at søge på varenumrene fra Weinerts side, men om de bare har dem på siden og ikke på lager og hvilken butik, der virkeligt kan levere, det er jeg ikke nået til endnu.

Underlagene ser tiltalende ud, fordi de er komplette med ballast, hvilket vil spare en masse tid, når der skal lægges mange meter spor.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"leonard" skrev:
Underlagene ser tiltalende ud, fordi de er komplette med ballast, hvilket vil spare en masse tid, når der skal lægges mange meter spor.

Det er vi helt enige om. Det gode ved dem er, at sporskifter m.v. bliver holdt på plads (klemt fast) i selve underlaget, og yderligere limning/skruer/søm er ikke nødvendig.

Kun på de lange, lige strækninger skal der en lille klat lim hist og her mellem sveller og underlag.

Det er nemmest at lægge skinner og sporskifter ned i underlaget inden underlaget limes på plads. Så er man sikker på at svelleafstand, vinkel, sporafstand etc. passer.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

lgh

Skiltemager/Grafiker

Indlæg: 120

PB

Mon de omtalte skinneunderlag med ballast skulle være dem her :?:

Perron 4 har dem vist nok - håber det er en hjælp

Lennert

__________________

Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ka-modeltog.dk

Indlæg: 147

PB  Hjemmeside

"killerp" skrev:
Flere har sagt det er fugtigheden der gøre dette, men fugtigheden i mit tog rum, ligger på 55 % året rundt, her er jeg godt hjulpet af en alm. affugterMåske fugtigheden der har fået pladerne til at slå sig, stammer fra da jeg lagde ballast, men alligevel, kan man ikke lægge ballast uden pladerne giver sig, så dur MDF ikke....

hej ja jeg bruger jo nok det som i alle ikke ville bruge nemlig spåndplade, og jeg bruger kun 10mm fordi det kan bøjes lidt, og ja fugt kan det jo heller ikke li. men det er der jo ikke noget træ der kan, uden at det ændre sig, men når man nu har en togbane, så det vigtigste vel at der ikke er fugt, så det jo engenligt lidt lige meget hvad du bruger, hvis man nu skal kravle rundt på banen, så skal man jo have noget der er tykt, men selve banen vejer jo ikke meget, det er os en af grundene til jeg har valgt 10mm, for så er pladerne ikke så tunge at arbejde med.mvh: Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 942

PB  Hjemmeside

Jeg bruger 15mm krydsfiner.

Dyrt, og ikke for tungt selvom det er ret tykt.

Men er absolut tilfreds med resultatet!

Jeg brugte 10mm MDF til helixen. Det var lidt et forsoeg, fordi det koster mindre en halvdelen af en tilsvarende krydsfiner plade.

MDF kan jeg ikke lide!!! Evil

Det er tungt. Det er svaert at bearbejde. Det giver en MASSE stoev. Jeg kunne ivhertfald se levetiden for et stiksav-blad faldt drastisk. (Hvor det naermest holder uendeligt med krydsfiner)

Jeg har ikke haft problemer med fugt, som Killerp, men jeg har jo heller ikke limet paa det. -Men jeg har hoert at det slaar sig alligevel med tiden, fordi det suger fugt til sig.

Oven paa ramperne/pladerne laegger jeg 2mm kork. Det billigste er korkruller til gulv- og vaeg-beklaedning. De kan faaes i 50cm og 100cm bredde i ruller paa 10m.

Lidt uden for emnet maaske, vil jeg godt lige anbefale Dexion reol profiler til opbygningen (rammer og ben). Det er som et gigantisk Meccano saet. 100% genbrugeligt. Det er lidt tungt, men et L-profil raekker langt, og kan baere meget!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.