Picture

Morfar

Maskinarbejder

Indlæg: 10

PB

Uhlenbrock 76200 dekoder

Hej forum

Jeg er ved at skal bygge et af mine gamle Märklin lokomotiver om til digital, og har derfor købt en Uhlenbrock 76200 lokomotivdekoder som skulle passe til de gamle Märklin lokomotiver. Jeg har været inde på digitaltog og set den danske tilslutnings vejledning, men jeg er i tvivl om flere forskellige ting. Hvad er Feltspole og Motorskjold for noget og hvor sider de? Der står også at de 2 ledninger mellem feltspolen og motorskjold skal fjernes og loddes sammen da de ikke mere skal bruges, hvad er det for 2 ledninger og hvorfor kan de ikke bare fjernes helt? De 2 hvide ledninger fra dekoderen skal loddes på feltspolen, hvor er det? Den grønne og blå ledning fra dekoderen skal loddes på motorskjold, hvor skal de monteres? De øvrige ledninger er tydelig hvor de skal monteres. Den gamle omskifter til frem og tilbage kørsel, fra analog tiden, skal vel også fjernes.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Hans Erik T. Larsen

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

"Morfar" skrev:
Hej forumJeg er ved at skal bygge et af mine gamle Märklin lokomotiver om til digital, og har derfor købt en Uhlenbrock 76200 lokomotivdekoder som skulle passe til de gamle Märklin lokomotiver. Jeg har været inde på digitaltog og set den danske tilslutnings vejledning, men jeg er i tvivl om flere forskellige ting. Hvad er Feltspole og Motorskjold for noget og hvor sider de? Der står også at de 2 ledninger mellem feltspolen og motorskjold skal fjernes og loddes sammen da de ikke mere skal bruges, hvad er det for 2 ledninger og hvorfor kan de ikke bare fjernes helt? De 2 hvide ledninger fra dekoderen skal loddes på feltspolen, hvor er det? Den grønne og blå ledning fra dekoderen skal loddes på motorskjold, hvor skal de monteres? De øvrige ledninger er tydelig hvor de skal monteres. Den gamle omskifter til frem og tilbage kørsel, fra analog tiden, skal vel også fjernes.Håber der er nogle der kan hjælpe mig.Med venlig hilsenHans Erik T. Larsen

Hej Hans Erik.

Motorskjoldet er der hvor motorkullenene er monteret i. Hvis du kigger på motoren fra "forsiden" er der også loddet to kondensatorer på, til højre herfor sidder feltspolen som kan kendes på en masse kobberviklinger. Den ene ledning fra feltspolen er loddet fast på den ene tilslutning på motorskjoldet. Og ganske rigtigt så skal den gamle retningsomskifter fjernes... Håber du blev klogere Wink

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Morfar

Maskinarbejder

Indlæg: 10

PB

Hej igen

Ja, en lille smule klogere. Jeg er stadig i tvivl om de 2 hvide ledninger fra dekoderen, er det lige meget på hvilken af de 2 resterende ledninger på feltspolen de bliver monteret til? og skal den grønne ledning så til kul stiften på motorskjollet og den blå til børsten eller omvendt?

Med venlig hilsen

Hans Erik

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

"Morfar" skrev:
Hej igenJa, en lille smule klogere. Jeg er stadig i tvivl om de 2 hvide ledninger fra dekoderen, er det lige meget på hvilken af de 2 resterende ledninger på feltspolen de bliver monteret til? og skal den grønne ledning så til kul stiften på motorskjollet og den blå til børsten eller omvendt?Med venlig hilsen Hans Erik

Hej Hans Erik...

Ja de to hvide til feltspolen kan du montere som du vil, og ligeså med den grønne og blå. Hvis lokomotivet kører den "forkerte" vej når du afprøver det, så skal de grønne og blå ledninger byttes...

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Morfar

Maskinarbejder

Indlæg: 10

PB

Hej

Det prøver jeg. Det bliver nok først i weekenden. Jeg vender tilbage med en melding om det er lykkes for mig.

Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Hans Erik

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Morfar

Maskinarbejder

Indlæg: 10

PB

Hej igen

Så er dekoderen monteret og den virker første gang der kom strøm til. Det var dejligt.

Jeg købte for ca. 2 mdr. siden en 6021 digital unit og en 6002 transformator på eBay i Tyskland (90€ med forsendelse for begge dele), det var kun transformatoren jeg havde taget ibrug, så nu var det tiden at få 6021 sat til, først for at teste lokomotivet med den nye dekoder og bagefter så jeg kunne omkode adressen på dekoderen. Den skulle omkodes fra 1 til 24 (Delta 4) det lykkes også (næsten) med det samme.

Så endnu engang tak for hjælpen og for et godt forum.

Med venlig hilsen

Hans Erik T. Larsen

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.