Hejsa,
Var en tur forbi den lokale pusher idag de havde fået de nye vogne fra elektrotren hjem. Så 6 stk Hbikks-tt vogne med hjem
Men allerede igennem første sporskifte afsporere de - tror det er hjulene den er gal med... Det virker til at gå "galt" ved hjertestykket. (bruger C spor)
Hvilke andre hjultyper vil i anbefale/bør man skifte til????
Hilsen Thomas :?
__________________
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Tror ikke det er så meget hjulene der er dit problem, men nok nærmere at vogne er for lette, prøv at give dem lidt ekstra vægt, det har jeg måtte gøre med mine elektrotren vogne
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Peter,
Det er måske muligt at det kan løse det.
Men det virker som om at vognene giver et hop, når hjulene passere hjertestykket. Ved dog godt at det er DC hjul der sidder på vognene og de ikke har den samme afstand som AC hjul. Har dog aldrig oplevet problemet så grælt.
Prøvede lige at "låne" hjulene fra en marklin vogn og flyttede dem over på elektrotren vognen. Så ruller den fint igennem et sporskifte uden at afspore og hoppe.
Grunden til at jeg ikke har oplevet det mit mærsk tog fra elektrotren, må være at vognene er tungere - de kan dog godt give et lille hop igennem et sporskifte.
Så AC hjul jagten går ind imorgen...
Hilsen Thomas
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Den indvendige afstand mellem hjulene skal helst vaere 13,9mm for at virke med alle M's skinner.
DC-hjul kan laves ledende, ved at overmale isolationen med elektrisk ledende maling/blaek.
(Der er dog ogsaa geometriske forskelle mellem AC og DC hjul, men normalt vil ovennaevnte aendringer vaere nok.)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Voller
Indlæg: 169
Jeg har meget gode erfaringer med Rocos 40196 AC-hjul. De går fint på Maersk-vognen, men jeg har ikke prøvet hjulene på den vogn du har problemer med. Så prøv i butikken før du køber en hel kasse hjul. Jeg ved at Kystbanen normalt har hjulene på lager (og i øvrigt en glimrende service).
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Voller,
Var en tur forbi trinbrættet i århus idag, og købte en stak hjul - nemlig Rocos 40196.. Og de passer fint på vognene og nu ruller de perfekt igennem sporskifterne uden at hoppe og afspore.
Det er simpelthen hjulafstanden på electrotrens der er for stor, så det ene hjul sætter sig i hjertestykket på sporskiftet og derved afspore.
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
På nogle af orginal hjulene, har jeg kunnet måle afstande tæt ved 15mm
Men nu er alle hjulene udskiftet med roco 40196 hjul, og nu triller de bare
Iøvrigt hvad er det for noget blæk/maling ??? (hvor fås det??)
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
Tog lige et bilede af vognene...
Syntes at der mangler nogle ting i forhold til electrotrens billede.
(bemaling af håndtag på undervognen)
PS: Billedet er måske lidt uskarp.
Hilsen Thomas
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Et hjulskift er perfekt! -Men ellers kan en simpel hammer i mange tilfaelde ordne sagen! -Netop Electrotrens modeller er de eneste jeg ikke skifter hjul paa, da Electrotren jo NORMALT laver Märklin kompatibelt materiel helt tilbage til M-skinner! (De producerede endda engang kopier af M-skinner, for ikke saa forfaerdeligt mange aar siden)
Mht ledende maling; Flere hobbyforretninger har det, og naesten alle elektronikforretninger. Paa engelsk hedder det "Conductive paint" og paa tyske "Leitlack" => Google!
PS: Fin DSB godsvogn fra ELectrotren. Har selv en fra da den kom frem for "tropecientos años" siden.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
ts_dk
Indlæg: 295
Ja, det syntes jeg også - pånær et par enkelte små "glemsler" på undervognen - mangler farvede håndtag. Men hvad får man til kr. 149,-
Men er dog lidt i tvivl om litreringen af den er korrekt. Syntes ikke jeg har fundet den nogen steder ude i den virkelige verden.
Hilsen Thomas
NCB
Indlæg: 72
Det er muligvis fordi at vogntypen (ifølge jernbanen.dk) blev omlitreret til Hbillns i 1988-1990.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Ifølge Jernbanen.dk (dog i en del, som ikke er fuldt tilgængelig endnu) er littreringen korrekt:
http://www.jernbanen.dk/gvognsolo.asp?s=&Aar=1965&VognID=8551
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Takker for info ang. litrering, det forklarere jo hvorfor at bla. google ikke kom med særlig meget relavant info.
PS. Nogen der har fotos af dem???
Hilsen Thomas
dk4000
Indlæg: 3
Jeg har haft præcis de samme problemer som beskrevet med 5 nye Electrotren vogne. Første forsøg på at afhjælpe problemet var at øge vægten på vognene. Dette havde dog ikke det ønskede resultat. Næste forsøg var hjulene. Til al held lå jeg inde med et læs gamle Maerklin fladvogne som modvilligt donerede deres hjul til Electrotrenvognene. Dette afhjalp problemet. Nu kører de som det forventes. Jeg har ikke målt på hjulene men sammenlignet med Maerklins er der meget stor forskel som beskrevet af andre tidligere.
DK4000
PerOlsen
Indlæg: 2.070
De har jo også bredspor i Spanien ikke?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Haha!
Jeg har da en DEL (aeldre) Electrotren-vogne, og de koerer da alle perfekt direkte ud af aesken!
(Dog... -paa nogle af dem har jeg vaeret noedt til at bukke/loefte koblingen lidt opad, da den ellers skraber mod punktkontakterne paa mine Märklin-skiftespor.)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Jeg ledte netop efter en diskussion ang. AC/DC hjul, så jeg spørger lige her.
I går blev jeg ejer af mit første danske materiel.
En MV maskine (1102) og en af Heljans Bn vogne. Er det nødvendigt for mig at udskifte Bn vognens hjul med AC hjul?
I så fald, hvilke hjul skal jeg bruge på Heljans Bn vogne? Jeg lurer lidt på om det kan være fordelagtigt altid at benytte de samme AC hjul, eller om vi er ude i noget med, at det afhænger af, hvilken producent der har produceret vognene.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg bruger selv disse ac hjul fra togcenter på mine heljan vogn, og ja det er nødvendigt at skifte hjulene, mine afsporet tit, dette sker aldrig mere efter hjul skift, samt jeg også nu kan se dem via mine s88ér
Togcenters hjul
Vedr. din MVér, kan det godt betale sig at skifte hjulene på denne også, med Hobby trade ME hjul nr. 92002. til 118 kr.
Har selv gjort dette på alle mine heljan maskiner, og sikken en trækkraft de få, og kan klare alle sporskift osv.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Gælder dette tip også Heljans MX'er, eller er de hjul gode nok :?: Har ikke selv kørt ret meget med mine MX'ere, så de har ikke prøvet lidt af hvert endnu.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Dennis
Jeg vil tror heljan bruge de samme hjul på deres MXér, så trikket burde virke der også...
Jeg har dog en MXér 1021, men den er af underlige årsager født med ac hjul, i hvert fald min :?
Men ellers mål dine hjul på både din MXér & MYér om du også har denne, ellers kan jeg give dig nogle mål på heljan´s MY hjul i løbet af weekenden :!: :!:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Husk, at hjulene på de midterste aksler er mindre i diameter end de yderste, hvilket Heljan har med på deres MX'er.
Med venlig hilsen
Skott