Som nogen af jer måske ved, har jeg gennem længere tid af-og-til arbejdet på et projekt som før-eller-siden gerne skulle munde ud i en bog om IC3 og dets slægtninge.
I den forbindelse er jeg begyndt at undersøge om konceptet findes andre steder end dem vi umiddelbart kender (dvs. DK/SE/Israel). Her stødte jeg så på et spansk togsæt, bygget på licens, kaldet "TRD 594". Der er tale om et to-vognssæt med tydelig inspiration fra IC3, navnlig vognkasse, front og dørplacering. Største forskelle jeg har kunnet finde, er vægten (190 tons for 2 vogne, mod IC3's 97 tons for 3 vogne; dette antyder at det måske er bygget i stål), og at der anvendes 2 bogier under hver vogn. Begge vogne er iøvrigt med motorudrustning.
Nu følgende spørgsmål: Har nogen af brugerne her på forummet været i Spanien, f.eks. på ferie, og har set og/eller måske endda kørt med disse tog ? Hvis ja, modtager jeg gerne info om f.eks. komfort, indretning mm., ligesom at billeder også vil være værdsat.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Horsecreek
Lokomotivfører
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
mr-data
Dem er jeg godt blevet opmærksom efter min første post, men så vidt jeg har kunnet finde ud af, er deres eneste lighed med IC3 deres gumminæse; efter sigende skulle Scandia da også have leveret den "første meter" (dvs. førerum og front) af hver endevogn.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.