Picture

mr-data

PB  Blog

TRD 594 (spansk IC3-slægtning)

Som nogen af jer måske ved, har jeg gennem længere tid af-og-til arbejdet på et projekt som før-eller-siden gerne skulle munde ud i en bog om IC3 og dets slægtninge.

I den forbindelse er jeg begyndt at undersøge om konceptet findes andre steder end dem vi umiddelbart kender (dvs. DK/SE/Israel). Her stødte jeg så på et spansk togsæt, bygget på licens, kaldet "TRD 594". Der er tale om et to-vognssæt med tydelig inspiration fra IC3, navnlig vognkasse, front og dørplacering. Største forskelle jeg har kunnet finde, er vægten (190 tons for 2 vogne, mod IC3's 97 tons for 3 vogne; dette antyder at det måske er bygget i stål), og at der anvendes 2 bogier under hver vogn. Begge vogne er iøvrigt med motorudrustning.

Nu følgende spørgsmål: Har nogen af brugerne her på forummet været i Spanien, f.eks. på ferie, og har set og/eller måske endda kørt med disse tog ? Hvis ja, modtager jeg gerne info om f.eks. komfort, indretning mm., ligesom at billeder også vil være værdsat.

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

PB  Blog  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
I den forbindelse er jeg begyndt at undersøge om konceptet findes andre steder end dem vi umiddelbart kender (dvs. DK/SE/Israel)
Der kører også ic3 varianter i Belgien med gumminæser og samme infosystem.

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide

Picture

mr-data

PB  Blog

"Horsecreek" skrev:
Der kører også ic3 varianter i Belgien med gumminæser og samme infosystem.

Dem er jeg godt blevet opmærksom efter min første post, men så vidt jeg har kunnet finde ud af, er deres eneste lighed med IC3 deres gumminæse; efter sigende skulle Scandia da også have leveret den "første meter" (dvs. førerum og front) af hver endevogn.

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.