Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Togmodelle MH og slæbesko

Er ved at gå mine lokomotiver igennem. Og er nu nået til MH´eren.

Har haft kigget lidt i ældre nr. af Banen, for at se hvordan det kan afhjælpes at den ikke med den påmonterede slæbesko kan køre igennem K-skifter. Har så både filet på skruen og på slæbeskoen, og det har hjulpet en lille smule men ikke nok.

Er der evt. nogen der ved hvilken type tyndere Roco-slæbesko der kan bruges i stedet for?

Har prøvet med en Märklin, men den er for lang. Der sidder nemlig et udhæng på undersiden af MH´eren, hvor der må sidde et tandhjul bag. Det betyder at der skal være en kort type slæbesko på.

På den anden side set, så er det jo blot at prøve sig frem, for så mange typer Roco slæbesko kan der heller ikke være. Vil skrive om erfaringerne her.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PHA

Indlæg: 60

PB

Jeg har med held anvendt en Märklin slæbesko på 35-40mm. Jeg tror egentlig slæbeskoen er beregnet til at montere under vogne der skal eftermonteres med belysning. Men den fungerer perfekt under MH'en. Pris ca. kr 40 hos den lokale pusher.

mvh

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"PHA" skrev:
Jeg har med held anvendt en Märklin slæbesko på 35-40mm. Jeg tror egentlig slæbeskoen er beregnet til at montere under vogne der skal eftermonteres med belysning. Men den fungerer perfekt under MH'en. Pris ca. kr 40 hos den lokale pusher.mvh

Tak for svaret Laughing out loud Den vil jeg straks få kigget efter i morgen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Dengang jeg kørte tre-skinne havde jeg også problemer med MH'en, især når maskinen skulle igennem slanke sporskifter. Jeg skiftede slæbeskoen ud med en kort udgave fra Brawa, og oplevede derefter ikke flere problemer med den. Kan desværre ikke huske katalognummeret på den.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja efter at have prøvet mig lidt frem, så kaster jeg håndklædet i ringen og sender den til Hobbykælderen i Fredericia. Han har nemlig en færdig pakkeløsning til ombygningen af Mh´eren. Prisen er overkommelig, synes jeg. Det var i øvrigt efter at have kigget på Vollers udmærkede hjemmeside, jeg kom frem til det.

Men havde jeg vidst det jeg ved nu, så havde jeg sørme aldrig købt AC-udgaven af Mh´eren. Sådan en skal altså bare fungere fra starten. Uanset om Märklin holder NEM-normerne eller ej på deres sporskifter.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.692

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Men havde jeg vidst det jeg ved nu, så havde jeg sørme aldrig købt AC-udgaven af Mh´eren. Sådan en skal altså bare fungere fra starten. Uanset om Märklin holder NEM-normerne eller ej på deres sporskifter.

Det gør den sandelig også på moderne C - skinner. Märklin har jo også lavet maskiner der ikke kan køre på de gamle skinnetyper der forlængst er udgået af produktion.

ps. det er Märklin der har lavet normerne til 3 - skinnedrift.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"F.Ormstrup" skrev:
Det gør den sandelig også på moderne C - skinner. Märklin har jo også lavet maskiner der ikke kan køre på de gamle skinnetyper der forlængst er udgået af produktion.

Den har også problemer med at komme igennem C-skifter uden ombygning. Og K-skifter (de slanke) burde sådan en maskine også kunne klare.

Kan bestemt godt forstå at en maskine med de krav der er i dag, fx ikke kan klare de gamle M-skinner.

Men ja, det er Märklin der suverænt laver normerne for treskinner i dag. Og så går det galt med Mh´eren fordi den ikke overholder disse normer, men derimod NEM-normerne.

Det har så givet en del af os noget bøvl (og nu også en ekstra omkostning) pga. denne problemstilling.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hej!

Jeg kan se, at man er mange problemer kvit ved at køre to-skinne drift.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Jeg kan se, at man er mange problemer kvit ved at køre to-skinne drift.Gert

Ja det har også indgået i overvejelserne. Men det vil i så fald koste en bondegård, dels i materiel der skal skiftes ud og dels i skinner Sad

Til gengæld sætter jeg pris på driftssikkerheden i AC.

Men Roco og Hobbytrade kan heldigvis godt finde ud af at lave meget velfungerende AC-materiel. Så deri ligger fremtidens løsning nok snarere Laughing out loud Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.692

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Og K-skifter (de slanke) burde sådan en maskine også kunne klare. Men ja, det er Märklin der suverænt laver normerne for treskinner i dag. Og så går det galt med Mh´eren fordi den ikke overholder disse normer, men derimod NEM-normerne.

Det var sandelig K - skinnerne jeg nævnte, - de har såvidt vides været ude af produktion et stykke tid.

Jeps det er Märklins normer der på trods af en anden producents protest bliver brugt som NEM - norm. At sporskifter af K typen så ikke overholder Märklins egen norm er en anden sag. Nyere M - skinner gør.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"F.Ormstrup" skrev:
Det var sandelig K - skinnerne jeg nævnte, - de har såvidt vides været ude af produktion et stykke tid.

Iflg. min kilde, som er en autoriseret Märklin-forhandler (samt en anden kilde også), så bliver der produceret for fuld tryk også af K-skinner. Han har i hvert fald ikke problemer med at få disse hjem.

Hvor fremgår det dog henne at der ikke bliver produceret K-skinner? Det ligner nogen af de sædvanlige rygter der florerer.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.692

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Iflg. min kilde, som er en autoriseret Märklin-forhandler (samt en anden kilde også), så bliver der produceret for fuld tryk også af K-skinner. Han har i hvert fald ikke problemer med at få disse hjem.Hvor fremgår det dog henne at der ikke bliver produceret K-skinner? Det ligner nogen af de sædvanlige rygter der florerer.

Hvis der gør, har de fyrede folk fra Göppingen endnu et argument i deres erstatningssag ved kredsretten.

Prøv at læse de artikler der omhandler Märklins Inzolvenz andetsteds på foraet. Märklin har lukket fabrikken der lavede K - skinner & må iflg. tysk lov ikke flytte produktionen uden erstatning til de tidligere ansatte.- og den har de ikke betalt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Det var sandelig K - skinnerne jeg nævnte, - de har såvidt vides været ude af produktion et stykke tid.

Kilde?

Så vidt mine kilder oplyser, produceres der stadigvæk K-skinner.

Men jeg kan se at produktionen på rygtebasis skulle være standset tilbage i 2007

http://forum.miniatur-wunderland.de/modellbahn-neuheiten-f19/maerklin-k-...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 597

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Men havde jeg vidst det jeg ved nu, så havde jeg sørme aldrig købt AC-udgaven af Mh´eren. Sådan en skal altså bare fungere fra starten.

Jeg købte en grøn MH'er, lige da den kom på markedet. Den skiftede jeg efterfølgende slæbesko på, og siden har den kørt perfekt. Et halvt års tid (eller var det et helt?) senere købte jeg en rød/sort MH'er, og forventede egentlig at jeg også skulle udskifte slæbeskoen på denne. Men nej, den kørte problemfrit lige ud af æsken, incl. slanke sporskifter og englængere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

jeg har de sidste 10 årkøbt ca 40 lokomotiver roco og maerklin +1 marylin monroe+heljan E-maskine +tog og tekno mh og de sidste 3 har været de eneste som ikke har kunnet køre direkte ud af æsken uden at de skulle skilles ad i atomer,jeg vil ikke kede jer med detaljerne men dansk HO lokomotiv produktion er jeg ikke imponeret af (hobbytrade undtaget)og 2-skinne kørerne går heller ikke fri jeg har set min andel af E-maskiner som var ude af stand til at trække sig selv rundt på en lille roco rund bane ,fordi drivhjulene nærmest ingen kontakt havde med skinerne,forhandleren en inkarneret 2-skinne kører droppede heljan umiddelbart derefter og E-maskinerne blev solgt til spotpris .mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg har netop i dag udskiftet den 41 mm lange originale (meget tykke) slæbesko med en 43 mm lang (normalt tynd) Märklin slæbesko. Soklen af slæbeskoen måtte nu alligevel tilrettes temmelig meget, ligesom bunden af lokomotivet måtte, inden slæbeskoen kunne trykkes langt nok op under lokomotivet i slanke K skifter, men nu kører Mh'en perfekt overalt.

Trods det i tidligere indlæg fremførte undrer det mig meget, at Togmodelle leverer en treskinne udgave i en form, der ikke fungerer på K-skinner, som trods alderen stadig er MEGET udbredte.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Jeg tror hvis man er 3 skinnekører så bør man holde sig til de tyske/østriske mærker

så er der store chancer for at driftsikkerhden er i orden Wink Måske kan nogle andre bruges hvis de bliver modificeret noget. :oops:

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"disavelo" skrev:
Jeg har netop i dag udskiftet den 41 mm lange originale (meget tykke) slæbesko med en 43 mm lang (normalt tynd) Märklin slæbesko. Soklen af slæbeskoen måtte nu alligevel tilrettes temmelig meget, ligesom bunden af lokomotivet måtte, inden slæbeskoen kunne trykkes langt nok op under lokomotivet i slanke K skifter, men nu kører Mh'en perfekt overalt. Trods det i tidligere indlæg fremførte undrer det mig meget, at Togmodelle leverer en treskinne udgave i en form, der ikke fungerer på K-skinner, som trods alderen stadig er MEGET udbredte.Venlige hilsnerSøren

Skal ikke spille klog angående togmodelles MH'er da jeg ikke har den, men har dog deres EA'er og Bns med lys og ingen af dem af problemer, begge 3 skinne. Og i den lokale tandhjulsbaneklub (3 skinne) køre togmodelles MH'er osse fint. Spørgsmålet er nok nærmere hvor i k-skifterne det går galt? Er det der hvor midterlederen er af plastik??

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"Møtrik" skrev:
Jeg tror hvis man er 3 skinnekører så bør man holde sig til de tyske/østriske mærkerså er der store chancer for at driftsikkerhden er i orden Wink Måske kan nogle andre bruges hvis de bliver modificeret noget. :oops:

det har du såmænd ganske ret i.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Undskyld, forkert tråd....

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Så har jeg fået Mh´eren hjem fra Hobbykælderen. Og nu fungerer det bare Laughing out loud

Mit gør det selv, fordyrede det lidt, og moralen må være at man skal lade fagfolk ordne det man ikke er sikker i selv. Det er jo noget halvdyre ting vi har med at gøre.

Der er nu monteret en Märklin slæbesko og ny ledning til den (under mit gør det selv forsvandt den gamle mere og mere), ligesom hjulafstanden er blevet korrigeret til AC.

Man tror det ikke udmiddelbart, men trækkraften er faktisk bedre end på Hobbytrades MT.

Men til det modelbanebrug de fleste af os har/får, er det uden praktisk betydning.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.