Er ved at gå mine lokomotiver igennem. Og er nu nået til MH´eren.
Har haft kigget lidt i ældre nr. af Banen, for at se hvordan det kan afhjælpes at den ikke med den påmonterede slæbesko kan køre igennem K-skifter. Har så både filet på skruen og på slæbeskoen, og det har hjulpet en lille smule men ikke nok.
Er der evt. nogen der ved hvilken type tyndere Roco-slæbesko der kan bruges i stedet for?
Har prøvet med en Märklin, men den er for lang. Der sidder nemlig et udhæng på undersiden af MH´eren, hvor der må sidde et tandhjul bag. Det betyder at der skal være en kort type slæbesko på.
På den anden side set, så er det jo blot at prøve sig frem, for så mange typer Roco slæbesko kan der heller ikke være. Vil skrive om erfaringerne her.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PHA
Indlæg: 60
Jeg har med held anvendt en Märklin slæbesko på 35-40mm. Jeg tror egentlig slæbeskoen er beregnet til at montere under vogne der skal eftermonteres med belysning. Men den fungerer perfekt under MH'en. Pris ca. kr 40 hos den lokale pusher.
mvh
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for svaret
Den vil jeg straks få kigget efter i morgen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dengang jeg kørte tre-skinne havde jeg også problemer med MH'en, især når maskinen skulle igennem slanke sporskifter. Jeg skiftede slæbeskoen ud med en kort udgave fra Brawa, og oplevede derefter ikke flere problemer med den. Kan desværre ikke huske katalognummeret på den.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja efter at have prøvet mig lidt frem, så kaster jeg håndklædet i ringen og sender den til Hobbykælderen i Fredericia. Han har nemlig en færdig pakkeløsning til ombygningen af Mh´eren. Prisen er overkommelig, synes jeg. Det var i øvrigt efter at have kigget på Vollers udmærkede hjemmeside, jeg kom frem til det.
Men havde jeg vidst det jeg ved nu, så havde jeg sørme aldrig købt AC-udgaven af Mh´eren. Sådan en skal altså bare fungere fra starten. Uanset om Märklin holder NEM-normerne eller ej på deres sporskifter.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
Det gør den sandelig også på moderne C - skinner. Märklin har jo også lavet maskiner der ikke kan køre på de gamle skinnetyper der forlængst er udgået af produktion.
ps. det er Märklin der har lavet normerne til 3 - skinnedrift.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Den har også problemer med at komme igennem C-skifter uden ombygning. Og K-skifter (de slanke) burde sådan en maskine også kunne klare.
Kan bestemt godt forstå at en maskine med de krav der er i dag, fx ikke kan klare de gamle M-skinner.
Men ja, det er Märklin der suverænt laver normerne for treskinner i dag. Og så går det galt med Mh´eren fordi den ikke overholder disse normer, men derimod NEM-normerne.
Det har så givet en del af os noget bøvl (og nu også en ekstra omkostning) pga. denne problemstilling.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Jeg kan se, at man er mange problemer kvit ved at køre to-skinne drift.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det har også indgået i overvejelserne. Men det vil i så fald koste en bondegård, dels i materiel der skal skiftes ud og dels i skinner
Til gengæld sætter jeg pris på driftssikkerheden i AC.
Men Roco og Hobbytrade kan heldigvis godt finde ud af at lave meget velfungerende AC-materiel. Så deri ligger fremtidens løsning nok snarere
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
Det var sandelig K - skinnerne jeg nævnte, - de har såvidt vides været ude af produktion et stykke tid.
Jeps det er Märklins normer der på trods af en anden producents protest bliver brugt som NEM - norm. At sporskifter af K typen så ikke overholder Märklins egen norm er en anden sag. Nyere M - skinner gør.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Iflg. min kilde, som er en autoriseret Märklin-forhandler (samt en anden kilde også), så bliver der produceret for fuld tryk også af K-skinner. Han har i hvert fald ikke problemer med at få disse hjem.
Hvor fremgår det dog henne at der ikke bliver produceret K-skinner? Det ligner nogen af de sædvanlige rygter der florerer.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
Hvis der gør, har de fyrede folk fra Göppingen endnu et argument i deres erstatningssag ved kredsretten.
Prøv at læse de artikler der omhandler Märklins Inzolvenz andetsteds på foraet. Märklin har lukket fabrikken der lavede K - skinner & må iflg. tysk lov ikke flytte produktionen uden erstatning til de tidligere ansatte.- og den har de ikke betalt.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kilde?
Så vidt mine kilder oplyser, produceres der stadigvæk K-skinner.
Men jeg kan se at produktionen på rygtebasis skulle være standset tilbage i 2007
http://forum.miniatur-wunderland.de/modellbahn-neuheiten-f19/maerklin-k-...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Jeg købte en grøn MH'er, lige da den kom på markedet. Den skiftede jeg efterfølgende slæbesko på, og siden har den kørt perfekt. Et halvt års tid (eller var det et helt?) senere købte jeg en rød/sort MH'er, og forventede egentlig at jeg også skulle udskifte slæbeskoen på denne. Men nej, den kørte problemfrit lige ud af æsken, incl. slanke sporskifter og englængere.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
jeg har de sidste 10 årkøbt ca 40 lokomotiver roco og maerklin +1 marylin monroe+heljan E-maskine +tog og tekno mh og de sidste 3 har været de eneste som ikke har kunnet køre direkte ud af æsken uden at de skulle skilles ad i atomer,jeg vil ikke kede jer med detaljerne men dansk HO lokomotiv produktion er jeg ikke imponeret af (hobbytrade undtaget)og 2-skinne kørerne går heller ikke fri jeg har set min andel af E-maskiner som var ude af stand til at trække sig selv rundt på en lille roco rund bane ,fordi drivhjulene nærmest ingen kontakt havde med skinerne,forhandleren en inkarneret 2-skinne kører droppede heljan umiddelbart derefter og E-maskinerne blev solgt til spotpris .mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Jeg har netop i dag udskiftet den 41 mm lange originale (meget tykke) slæbesko med en 43 mm lang (normalt tynd) Märklin slæbesko. Soklen af slæbeskoen måtte nu alligevel tilrettes temmelig meget, ligesom bunden af lokomotivet måtte, inden slæbeskoen kunne trykkes langt nok op under lokomotivet i slanke K skifter, men nu kører Mh'en perfekt overalt.
Trods det i tidligere indlæg fremførte undrer det mig meget, at Togmodelle leverer en treskinne udgave i en form, der ikke fungerer på K-skinner, som trods alderen stadig er MEGET udbredte.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Møtrik
Indlæg: 619
Jeg tror hvis man er 3 skinnekører så bør man holde sig til de tyske/østriske mærker
så er der store chancer for at driftsikkerhden er i orden
Måske kan nogle andre bruges hvis de bliver modificeret noget. :oops:
trn85
Indlæg: 259
Skal ikke spille klog angående togmodelles MH'er da jeg ikke har den, men har dog deres EA'er og Bns med lys og ingen af dem af problemer, begge 3 skinne. Og i den lokale tandhjulsbaneklub (3 skinne) køre togmodelles MH'er osse fint. Spørgsmålet er nok nærmere hvor i k-skifterne det går galt? Er det der hvor midterlederen er af plastik??
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Jonas
Indlæg: 329
det har du såmænd ganske ret i.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Undskyld, forkert tråd....
Bjarne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så har jeg fået Mh´eren hjem fra Hobbykælderen. Og nu fungerer det bare
Mit gør det selv, fordyrede det lidt, og moralen må være at man skal lade fagfolk ordne det man ikke er sikker i selv. Det er jo noget halvdyre ting vi har med at gøre.
Der er nu monteret en Märklin slæbesko og ny ledning til den (under mit gør det selv forsvandt den gamle mere og mere), ligesom hjulafstanden er blevet korrigeret til AC.
Man tror det ikke udmiddelbart, men trækkraften er faktisk bedre end på Hobbytrades MT.
Men til det modelbanebrug de fleste af os har/får, er det uden praktisk betydning.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.