Picture

Hans Henrik

Maskinmester.

Indlæg: 93

PB

Tilslutning af Marklin Booster 6017.

Hej.

Jeg søger blot lid tips vedr. tilslutning af booster 6017 til marklin, denne tilslutning skal gå via. tilslutningsheden Connect (6017) 60129. Desværre har jeg ingen piktogrammer/diagrammer, og håber her med, at der måske er nogle modeltogsfolk, der evt. ligger inde med evt. henvisning til et link eller lign.

Er det rigtigt forstået, at der skal både isolerings stykke 74030 samt 204595 mellem det stykke der strømforsynes af boosteren samt CS?

Kan det på det skinne stykke der har skiftespor(digital) forsynet fra CS med tilslutning rød / brun på undersiden af C-skinnen, have indvirkning, at dette strømforsynes fra Boosteren?

Slutteligt så anbefales det jo, at der for hver 2-3 meter tilsluttes ekstra ledningsføring, med tilslutning på undersiden af skinnerne.

SPØRGSMÅL. Jeg har set, at på nogle tegninger, skiftes der mellem 0 og B (Brun Rød) mht. til tilslutningen, forstået således, at et sted tilsluttes ex. Brun på 0 og længere fremme da på B. Hvordan hænger det sammen?

Og kan det lade sig gøre, at fra f.eks. tilslutning 24088 at føre tilslutning Rød/Brun videre til hhv. til spor 2 og 3 via tilslutning forneden på C- skinnen.

Forstået således, at fra 24088 forbindes Rød/Brun til spor 2 og fra spor 2 til 3?

Det blev måske lidt mange sprøgsmål, men som nybegynder i marklin digital er det vel ok at forhøre sig lidt...?

Mvh.

HH.

__________________

Lollandsbanen i model!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Hej Hans Henrik

 

Du skriver i dit indlæg at du vil anvende 60129 til forbindelsen til Boosteren.

Jeg går ud fra at din "Centralstation" endnu ikke er blevet opdateret med den nye

hardware på bagsiden af denne, med det nye stik til 6015/6017 Boostere, siden du

anvender 60129 boksen.

Jeg har et par billeder liggende med info om 60129 enheden og hvordan den tilsluttes

Centralstationen.

Som illustreret på billederne anvendes der både strømadskiller 74030 og slæbesko-vipper 204595 i overgangen mellem de forsynede afsnit.

 

Med hensyn til sporskifterne der forsynes fra Centralstationen, skal disse fremover forsynes fra 6017 Boosteren, der også videresender det "digitale" signal til det pågældende sporskifte's "adresse" som du ønsker at skifte.

 

Med hensyn til indfødning af banestrøm for ca hver 2 meter spor, er det smarteste

at trække to ledninger, henholdsvis B og 0 til hver sin Marklin 72090 Fordelerplade og eventuelt videre derfra til yderligere 72090 Fordelerplader som sidder fordelt under bordpladen rundt omkring på dit anlæg.

Skal du anvende 6083 (k83) eller 6084 (k84) decodere til sporskifter og lignende, kan disse også tilsluttes direkte til 72090, som illustret på det 3 billede, jeg også har lagt med op.

 

Håber dette var til hjælp for dig.

CS_k83_k84_nr2

Ma60129_Tilslutning2

Ma60129_Tilslutning

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hans Henrik

Maskinmester.

Indlæg: 93

PB

Hej Frank F.

Tak for dine billeder, det giver en del mere overskuelighed mht. tilslutning.

Pt. har skiftespor været med strømtilgang fra skinne undersiden, og uden brug af K83 og K84. Dette har virket fint, men eftersom anlæget vokser, giver det eftehånden lidt problemer mht. strømforsyning.

Endnu engang tak for billederne.

__________________

Lollandsbanen i model!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.