Som de fleste af jer formentlig ved, har man som regel brug for en form for tilbagemelding ved digital drift.
Hvis man, som jeg, kører 2-skinne jævnstrøm indebærer det en magnet under loks/togsæt og en reed-kontakt i sporet.
Men findes der andre muligheder?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
En ide jeg fik, men ikke aner om er mulig, baserer sig på nogle grundlæggende elektriske principper:
Når der bruges strøm i et kresløb falder spændingen lidt. Og et lok har jo selvfølgelig et vist strømforbrug når det kører.
Derfor kom jeg til at tænke på, om man kunne lave et kredsløb der ved et spændingsfald på et isoleret stykke spor, kunne afgive en elektrisk impuls til et tilbagemeldingsmodul.
Nu er mit spørgsmål så bare: Kan en sådan løsning realiseres, og hvor meget vil det evt. koste?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er en meget brugt metode at måle på om der bliver brugt strøm på et sporstykke og sende dette gennem et tilbagemeldingsmodul.
Den løsning bruger jeg selv og det virker fint.
Det har nogle fordele, der er altid signal, hvis der holder et lok på sporet, ikke kun når magneten kører over reedkontakten. Med strømforbrug på vogne kan det opdages, hvis en vogn falder af og bliver holdende på et sporstykke, som man egentlig troede var frit. Strømforbruget kan bare være en svag strøm gennem en modstand, noget grafit, der males på akslen, lys i en vogn ...
Fx et Littfinski byggesæt eller færdigt modul: http://www.ldt-infocenter.com/rmgb8n.htm
Kan købes direkte eller hos http://www.modeljernbane.dk/
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://home6.inet.tele.dk/moppe/besat.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Selvom det burde virke i teorien, så viser praksis hos mig, at der skal 2 dioder i serie, for at spændingsfaldet over disse er stort nok til at åbne transistoren.
Og hvis det alligevel skal bruges sammen med noget S88, så vil jeg foreslå at det bygges sammen.
Jeg bruger selv nogle hjemmebyggede moduler, som ligner Littfinskis meget i opbygning, jeg er lige ved at tro at diagrammet er det samme. Inspirationen til mine moduler fandt jeg hos en hollænder: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Orv, lige netop den er lavet helt rigtigt. Adskildt på alle sporbesatmeldere og ikke i grupperinger.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Øh, hvad mener du med det?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kører man med manuelle stop der er toguafhængige (bremsemoduler) og en omskifter ved hvert stoppunkt, har man brug for at sporbesatmelderne kan får strømmen ført igennem enkeltvis og ikke i blokke af 4 eller 8 af gangen. Så behøves man kun 1 bremse/stopmodul og ikke et for hver stoppunkt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Først tak for de mange svar, det viser jo tydeligt at min ide åbenbart har været fremme før.
Dernæst, imens jeg ventede på jeres svar, har jeg siddet og lavet lidt research på forskellige sider. Som nogen af jer måske ved, anvender jeg ESU's ECoS som centralenhed, og er foreløbigt meget begejstret for den.
Efter at have lavet mit første indlæg kom jeg til at kigge ind på ESU's hjemmeside, og opdagede at de har lanceret noget de kalder ECoSDetector. Denne ser ud til, rent funktionsmæssigt, at kunne meget af det samme som s88 (som de fleste af jeres kredsløb vist bruger), men samtidig give tilbagemelding om hvilket lok der kører på et overvåget stykke spor (ved hjælp af RailCom/BiDi).
Efter at have læst lidt om den, kom jeg til at tænke på, om den måske kan løse mit problem. Såvidt jeg tolker deres produktbeskrivelse kan den BÅDE håndtere overvågning/detektering ved direkte sportilslut, men også ved traditionelle metoder (reed-kontakter, kortslutning til stel, osv.).
Nu tænker jeg så bare, hvorvidt at en detektering uden andet end et sådant modul kan få ECoS til at udføre en handling når et lok passerer.
En handling kunne jo f.eks. at returnere et signal til stop når et tog er kørt ind på en overvåget strækning, eller lægge et sporskife om til en given stilling (hvis der f.eks. har været givet afgang fra spor 2 i én retning, og næste tog skal komme i modsat retning til spor 1).
Jeg har dog foreløbigt ikke set nogen forhandler som lagerfører dette modul, og jeg er godt klar over at løsningen nok er dyrere end andre. Men når man så tænker på de ekstra muligheder, f.eks. at kunne se hvor et givent lok befinder sig, er det vel kun rimeligt?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du vil have avanceret styring skal du nærmest over i computerstyring.
Så er det computeren der holder styr på, hvor togene er og så er tilbagemelding af et givent lokomotivs position kun nødvendigt 1 gang - resten er IMHO overflødigt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Nu ved jeg ikke hvor meget du har arbejdet ECoS, men ifølge manualen kan man lave virtuelle sporpulte, og hermed vise hvor et tog befinder sig. Og da ECoS jo som bekendt kan kobles til et computernetværk, og dermed styres med software, er det vel derfor at ECoSDetector'en er udstyret med de pågældende muligheder? Og det med at se hvor et givent lok er, kan jo også bruges til at vise det grafisk i et program på computeren (hvis programmet giver den mulighed).
Iøvrigt, så kan ECoSDetector'en jo altså også (såvidt jeg har forstået) anvendes til at opbygge en sporpult. Og imodsætning til andre løsninger jeg har set (f.eks. uhl's), så kan man her nøjes med det pågældende modul (detector'en), et antal momentkontakter (samme princip som dørklokkekontakter), lidt ledninger og evt. lamper; og så self. en passende kasse med sporplanen påtegnet.
Men tilbage til emnet: Endnu har jeg ikke truffet nogen endelig beslutning om hvilken løsning jeg vil bruge, men overvejer de forskellige muligheder.
Til slut en enkelt bemærkning: Moppe skrev (måske ikke ligefremt, men mellem linjerne) at hvis man ønsker avanceret styring bør man gå uden om diverse centralenheder og direkte til computerstyring. Og som jeg forhåbentlig har antydet, er en avanceret styring ikke et ønske i øjeblikket, men måske i fremtiden. Jeg valgte i sin tid ECoS'en da den virkede som en overlegen løsning (dengang havde jeg kun valget mellem den og IB), og kan tjene som kernen i et større system. Og derfor virkede den mest tiltalende.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Der kan sagtens laves avanceret styring uden computer, det er et valg om man vil det ene eller det andet eller begge dele. Jeg synes det bliver mere enkelt ved at bruge en computer med et passende program til det meste, men vil samtidig gerne bevare den manuelle sportavle og kørekontrol til rangering på den enkelte station.
Havde jeg haft valget mellem ECoS og IB havde jeg også købt ECoS, IB er ved at være meget gammel og er ikke stabil når den skal være mellemled for computeren.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
mr-data
Indlæg: 805
Ja, IB'en er ved at være en ældre herre, og vistnok den første multiprotokol styring til digital drift. At den så ikke er stabil som mellemled for computeren, skyldes vel bl.a. tekniske begrænsninger i "bæstet", og at RS232 ikke just er den hurtigste forbindelse mellem computer og andre enheder.
Nå, men dette var vist et længere sidespor vi kom ud på, og andre må undskylde hvis det virker forstyrrende.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg har rodet en del både med manuel og computerstyring.
Der er uikke meget der kunne få mig til at smide så mange ekstra kroner efter at kunne få detekteret hvilket lokomotiv der er hvor. Så heller bygge systemet ordentligt og lave sporbesatmelding på _alle_ strækninger og lade systemet holde øje med, hvor der er besat og hvor der ikke er, for kun at melde lokomotivet på 1 gang.
Det erogså langt fra alle dekodere der understøtter 2 vejs kommunikation - specielt ældre dekodere gør ikke.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Ved jeg ganske udemærket, men af forskellige årsager kører jeg udelukkende med lokpilot og Loksound dekodere i mine modeller. Og fra ihveretfald v.2.5. måske v.3.0 har tovejs-kommunikation været muligt, blot man ændrede en enkelt cv-værdi.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu har Ma¨rklin produkter aldrig være billige. Deres S88 er ikke bedre end andres, så den prissætning skal du ikek tage for gode varer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
At Märklin aldrig har været billige ved jeg godt, men det var den pris jeg umiddelbart kunne finde, og så var det også ment som et eksempell på at det originale som regel er det dyreste.
Og som jeg, vidst nok, nævnte andensteds så findes der kopier af s88 fra andre producenter, ligesom at det skulle være muligt selv at bygge dem til en billig penge.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Hej Klaus
Er det stadigvæk muligt at du kan tegne en spor-besatmelder der kan bruges til DCC ved kørsel i begge retninger?
På forhånd, tak.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ved DCC er det lige meget med retningen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Så vidt jeg kan læse på ESU's side, er det kun de 4 af de 16 kanaler der kan modtage RailCom / BiDi. Jeg syntes 1400 er lidt pebret når du remhæver RailCom. Havde det nu været alle 16 kanaler der var med RailCom, så det lidt bedre ud, men som det er nu ville jeg nok føle at de sidste 12 kanaler var lidt 'spildt'.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
mr-data
Indlæg: 805
Ja, der var jeg vist idt for hurtig "på aftrækkeren", kan godt se nu at det kun var de 4 kanaler som kunne modtage RailCom. Men samtidig vil jeg så sige, at jeg intetsteds har læst noget om, at denne begrænsning skulle ligge i hardwaren. Tværtimod har det flere gange været fremhævet, at ECoSDetectoren i lighed med med alle øvrige ESU produkter, får deres funktioner via deres firmware, som kan opgraderes efterhånden som de videreudvikler den. Og så kan det jo tænkes, at der kommer RailCom på nogle flere kanaler.
Iøvrigt, siden jeg sidst skrev i denne tråd har jeg foretaget mit valg og er kommet videre. Leonard linkede tidligere til en hollandsk side, hvor der blev skrevet om et modul som er en sammenbygning af en S88 og et kredsløb der kan detektere et spændingsfald/en belastning på et isoleret stykke spor. Denne kom inkl. print (bestilt fra siden), alle øvrige komponenter (hentet hos den lokale elektronik-pusher), forsendelse mm., til at koste mig ca. 350 kr. pr. modul. Ganske vist får man så ikke melding om hvilket lok/togsæt der befinder sig hvor, men da jeg indtil videre har bygget anlægget så tæt på virkeligheden som muligt, er det intet problem. Her er der nemlig tale om en punkt-til-punkt strækning, med ingen underjordiske strækninger.
På længere sigt kommer der så en udvidelse (om pladsen og fruen vil), bestående af Nyk. F. station i dobbeltsporet udgave (i både nord og syd) med skjult vende-/opstillingsspor, hvor regionaltog og forskellige internationale tog skal "cirkulere" automatisk efter en nærmere opstillet køreplan. Til det formål vælger jeg nok en RailCom-kompatibel løsning, men det ligger foreløbig 2 - 3 år ude i fremtiden.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.