Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

tankerne i en kommende bane

Som mange andre nok også har gjort i dette forum vil jeg nu gøre det samme, nemlig at fortælle hvordan min kommende bane vil blive opbygget.

Min bane vil komme til at bestå af en hovedbane, en sidebane, samt to smalsporede privatbaner på hver sin sporvidde. På hovedbanen vil der blive 4 stationer. 2 endestationer, en gaffelstation, og en alm. mellemstation. Sidebanen vil komme til at bestå af to stationer, samt et trinbræt. Begge smalsporsbaner vil kun få 2 stationer. landskabet bliver tysk-østrigsk, men med danske stationer, navne og bygninger.

Hovedbanen kommer til at udgå fra Esbjerg, hvor der køres ind i bjerget, først langs den højre væg, så hele vejen langs den øverst væg, for igen at køre hele vejen langs den venstre væg, rundt i en halvcirkel, for så at komme ud af bjerget og ind på Dalmose station. Dalmose er speciel ved, at det er der sidebanen udgår fra, den 785 mm sporede smalsporsbane udgår fra, og ved at have sporvogne i byen. Derfra fortsætter banen gennem et mindre klippe landskab, hvor banen engang har været omlagt fra en linjeføring som gik lidt tættere på pladekanten. Hvorfor den blev omlagt, skyldes at man gerne ville rette en skarpere kurve ud. resterne af den gamle bane ses stadig. banen fortsætter så under et par gevaldige jernbroer, som vi vender tilbage til senere, for så at køre ind i et langt dalstrøg. ved dalstrøgets afslutning, kommer så den næste station, nemlig Haderslev (navn endnu ikke officielt). Derfra udgår så den anden smalsporbane, nemlig den 1000 mm sporede til Tjæreby. i Haderslev er der også en lokal industri, som nok bliver noget ala' DLG. Så køres der ind i bjerget igen, dog kun i et kort stykke tid, for så fortsætter banen ud på en aftagelig bro, for også at køre under yderligere to broer. De broer vil også blive beskrevet. Efter broerne, passeres så sporskiftet ned til den skjulte banegård, før banen så stiger i højden, og kommer op på siden af sidebanen, og henover den ene af de to broer, som den lige kort forinden er kørt under. Den stiger så lidt mere, for at køre henover sidebanesporet på en anden bro, for så at fortsætte ud på jernbroen lige før dalstrøget, og så ind på Valby (heller ikke officielt) i Valby forefindes godsterræn, rundremise, lange perroner og samt nogle andre ting.

Sidebanen udgår som sagt fra Dalmose, og kører ud på hovedsporet mod Esbjerg, og så gennem fragræningssporskiftet og ind i bjerget, der køre det så en 3/4 dele omgang rundt, smatidig med at den stiger, og kører så ud på den formindskede udgave af lillebæltsbroen. på den anden side af broen ligger så, hvis der altså bliver plads til det, en lille trinbræt, hvor der nok kommer til at ligge et hus eller to. banen fortsætter over en af de små broer, ind under hovedbanen, over den anden af de store jernbroer, og så kører den ellers væk fra hovedbanen. Den fortsætter så nede langs foden ag Valby, ind i en kort tunnel, og så ud på SDR. bjerge station. Der forefindes også en tresporet rundremise, samt en trærundremise på to spor, fra dengang der udgik privatbane derfra.

smalsporsbanerne, som udgår fra hh. Dalmose og¨og Sdr. bjerge, bliver jo som tidligere skrevet på to sporvidder. Banen på 785 mm er inspireret af Molli-bahn i Tyskland. Banens perron ligger i gaden foran stationsbygningen, men fortsættes der ned for enden af stationen, kommer man ind på banens remise område. der findes både omløbsspor, motoremise, drejeskive samt en større to sporet remise. nå man så kører ud af stationen i den ende, køres der ind i bjerget, op gennem en helix, for så at omme op til Stubbekøbing st. der forefindes en mindre remise, som bliver lejet ud til DJK, en drejeskive samt et normalt omløbsspor. denne smalsporsbanes materiel vil fortrinsvis blive tysk, men mon ikke også at der dukker noget dansk roebanemateriel op?

den anden smalsporsbane bliver på 1000 mm. nede ved sdr. bjerge er der drejeskive, omløbsspor, motoremise smat spor ud til normalsporet, hvor normalsporsvogne rulles over på vognbjørne, for så at blive trukket op på bjerget. oppe i Tjæreby, er der to-sporet remise, drejeskive, omløbsspor, samt læsse spor. Denne bane vil blive befaret af hh. dansk materiel fra Bornholm, og så en masse svensk.

Materiellet bliver en blanding, hvoraf hovedparten er tysk, næst størst er dansk, og så kommer nok også en smule norsk til i længden. jeg har for nylig næsten lokket min fra til at samle på schweitziske el-lokomotiver op til 1985 Laughing out loud han havde dog også en idé om, at det også kunne være sjovt at samle på tyske damplokomotiver, men nu må tiden vise om han gider det Smile

Selve normalsporsdelen bliver digital, mens at smaslpordelen og sporvognene bliver analoge. årsagen dertil er, at jeg simpelthen ikke gider at skulle rode med digitalsystemer til begge banesystemer, og for i øvrigt har jeg slet ikke råd til det.

det er så den måde min kommende bane kan beskrives på, da billede ikke er relevante endnu

med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens C. Norup" skrev:
Som mange andre nok også har gjort i dette forum vil jeg nu gøre det samme, nemlig at fortælle hvordan min kommende bane vil blive opbygget.

Damn, hvor meget plads har du - en 200-250m2?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hvor er det dog rart at se et menneske med fantasi her på Sporskiftet, dem er der jo ikke for mange af Laughing out loud. Men som Moppe indirekte skriver, kan du komme i pladsnød, hvis det program skal fyres af i real life.

Har du en sporplan eller en skitse vi må se?

Og ikke alle drømme skal leves ud, men forblive sådanne (på grund af pengeforbrug, tidsforbrug og alternative aktiviteter der skal passes).

Venlig hilsen

Lars Lyseslukker

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Drømme er altid gode at have Laughing out loud

Pengepungen og pladsen er væsentlige faktorer der kan spille ind for udformningen af ens anlæg.

Det er vigtigt at have nogen ideer på forhånd, hvad er det man i grunden vil med det modelbaneanlæg man får plads til? Hvad interesserer man sig for. Skal det være dansk, tysk, blandet eller noget helt andet? En bestemt tidsepoke kan spare en for mange penge, i stedet for man køber det nyeste nye hele tiden.

Her har du i hvert fald gjort dig nogen tanker.

Da jeg var omkring på din alder havde jeg en rundbane med to stationer på en plade og noget af det danske materiel man nu kunne få dengang (det var Limas MZ og Pikos My, der lå milevidt fra det niveau af modeltog vi har i dag). Det blev ikke til så meget mere, pengepungen satte en meget alvorlig begrænsning på projektet.

Senere da man skulle flytte hjemmefra og med deraf mindre plads, trådte der en modelbaneklub ind i billedet.

I dag er er det primært tiden til rådighed for projektet, der spiller ind. Men som alt muligt andet, er det et spørgsmål om prioritering.

Og som Lars skrev om i en anden tråd, så skal man som modelbanemand eller kvinde, være inde i utrolig mange områder, for at få det til at fungere. Den mere tekniske del er fx ikke lige min stærke side, men der sker da lidt fremskridt Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens C. Norup" skrev:
Som mange andre nok også har gjort i dette forum vil jeg nu gøre det samme, nemlig at fortælle hvordan min kommende bane vil blive opbygget.
Damn, hvor meget plads har du - en 200-250m2?Klaus

nej, jeg har desværre ikke så meget plads, selvom jeg gerne ville have det. Men hvis jeg havde så meget plads, så ville det blive et fuldstændig uoverskueligt projekt. foreløbig kan selve linjeføringen godt være der, om så alle sporene passer med den plasds der er, vil tiden så vise...

Til Lars: ja du har nok ret, ikke alle drømme skal leves ud, men når man nu har pladsen til det man gerne vil have, hvorfor så ikke få det hele med? om så økonomien rækker, vil tiden så vise. Men lysseslukker... det syntes jeg ikke man kan kalde dig Laughing out loud

Til Claus: min bane var også i starten bare en analog bane på gulvet. alt det materiel jeg havde, var min fars gamle märklin på de gamle metalskinner. Senere er samlingen så suppleret med meget nyt märklin, men også en smule Heljan og Hobbytrade. sidste sommer fik jeg så et bord i kælderen, hvor jeg til sidst erkendte at der kun var plads til en rundbane. jeg er en af de typer der gerne vil have en punkt-til-punkt bane. der var ihvertfald ikke plads til nogen ordentlig punkt-til-punkt bane.

jeg afskrev så mit bord i marts, da jeg ikke gad den bane mere. jeg gik så i gang med Dalmose-Skælskør banen på mit værelse, men hvis der er nogen der har lst med på min blog, så vil de nok vide, at den bane er død.

en Sporplan vil nok komme senere, når jeg finder en brugbar metode til at få den på nettet.

Med venlig hilsen

Jens

Unavngivet

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

ja så skal der altså lige læses endnu et langt indlæg fra mig...

Denne gang er det en anden sporplan der skal fortælles om, hvor jeg har taget udgangspunkt hh. Dalmose-Skælskør og DBJ. Bemærk: Beskrivelsen er denne gang skrevet sådan som rejsen ville kunne opleves i virkeligheden. Den er således fortalt af en jernbaneinterreseret person.

"Kom nu, toget må ikke være kørt". jeg løber ned af Nexø Stationsvej, for at kunne komme til arbejde i KBH. det regner, men det er jeg ligeglad med. pyha, den store motorvogn DBJ M 3 er ikke kørt endnu. toget har medtaget et par få godsvogne, som skal til Skælskør. jeg sætter mig ind i motorvognens store ikke-ryger kupé, hvorfra stationsterrænget kan beskues. det store vognskur står midt på arealet, hvori alle banens person- og godsvogne, samt skinnebusser holder. Den lille Slæber BJ No. 11 kommer nede fra havnen med 2 fiskevogne, som skal med til Skælskør. Der fløjtes nu afgang, og den gamle motorvogn sætter nu igang. mens motorvognen accelerer, passeres den 3-sporede rundremise, hvor banens gamle damplokomotiver holder. man kører nu gennem et sving, og den smukke Kleven gennemkøres. hold da op hvor er der flot!

kort efter at være kørt ud fra Kleven, køres der under DSB's bane fra Dalmose til Skælskør, og efter kort tids kørsel, ankommer man til Rø. i Rø er der læssespor, samt et langt sidespor indtil Blovstrød teglværk, men der tilsyneladdene ikke nogen vogne der skal med derfra idag. heller ikke i dag var der ikke mange pasagerer at optage, men en smule gods skulle der åbenbart med. togføreren og stationsforstanderen står og diskuttere et eller andet, som jeg ikke ved hvad er.

Der fløjtes afgang fra Rø, og den store motorvogn accelerer igen ud af skinnerne. endnu engang køres der under DSB, og det nedlagte Mæby trinbræt passeres. lige efter Mæby køres der under udkørslen fra Skælskør station, hvilket er et tegn på, at vi snart er fremme.

kort efter ankomsten, skiftes der til en af DSB's udtjente Mo'ere. på et af de andre spor ses et langt godstog fremført af en D-maskine, som sikkert skal til Slagelse. En F-maskine tøffer livligt rundt, og henter flere godsvogne, som skal til Slagelse. Nede fra Havnen kommer en Triangelvogn med passagerne derfra.de sidste skal lige nå et skifte fra denne, inden vi afgår. dog får godstoget udkørsel før os. det er et flot syn med den hårdtarbejdende maskine, der lægger et stort røgslør efter sig, og de mange fyldte vogne, som snart skal fragtes til andre destinationer.

Endelig bliver det vores tur til at køre, men MOén har lidt svært ved at få fat i de våde skinner, så der må en masse sand til, før den begynder at køre. Mo'en er idag solo, men plejer som regel at have en endnu mere udtjent CP efter sig. Vi kører nu over DBJ, som jeg kort forinden er kommet med. endelig klarer det lidt op, og det er en utrolig flot tur i dette morgenlys. desværre har kommunen tænkt sig at bygge boliger på den store mark, der ligger i svinget lige efter Skælskør.

Tjæreby nås, og den halve by skal tilsyneladdende med. derfor bliver der stor trængsel i Mo'en, men da jeg er god ven af personalet, får jeg lov til at opholde mig i førrerummet indtil vi når til Dalmose. jeg går igennem pakrummet, som idag er tomt, og forbi de store FRICHS dieselmotorere. Hvilken fryd at få lov til at opholde sig i dette førrerum, bag de store dieselmotorere. om personalet så syntes de samme, er en anden sag.

Motoren går op i omdrejninger, og der afgås fra Tjæreby. Vi kører så over smalsporet igen, og runder så Blovstrød teglværk. de er tydeligvis i færd med rangere med de mange tipvogne dernede, samt at rangere dem ind i de forskellige tørrelader.

Kort tid efter nås Sdr. bjerge, og på peronnen står åbenbart noget, som ødelægger togførerens humør. fiskekasser. nå de skal med, det nytter jo ikke noget at dem der bor i Dalmose ikke kan få deres fisk. man ser hvordan togførerens ansigt ændres, da han bukker sig ned for at tage de to fiskekasser som idag skal med. det ændres fra at være utilpas, til at være godt muggen.

nå, kasserne kommer indenbords, og vi afgår efter at togføreren har lukket pakrumsdøren. en rigtig skidt duft af fisk spræder sig hurtigt, og blandes med lugten af varm dieselolie.

Dalmose nås efter kort tid, hvorfra at jeg skal videre med toget til Slagelse. I Dalmose er der en remise for rangertrækkraften, samt en stor 5-sporet rundremise. en del rangerspor findes der også, men godsvogne er der idag ikke mange af. det dampfremførte godstog, som jeg så i Skælskør, holder også og venter på udkørsel mod Næstved...

Ja, det er så sådan en rejse med banen kan beskrives Laughing out loud

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.