Et hurtigt spørgsmål.
Hvad synes i om en synlig skjult banegård? Altså hvis man lavede sin skjulte banegård som et klargøringsområde. Ville det være tosset, åndsvagt, smart, underligt?
Er der bagdele? - ud over at det fylder selvfølgelig
__________________
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Jeg tror, det kommer an på hvor meget plads, man totalt har til et anlæg. En opstillingsbanegård er jo en pladssluger; men på den anden side får du jo et anlæg, der minder om virkeligheden med p-rist, rangerrist osv. Hvor stor en procentdel forventer du at anvende til den skjulte banegård?
Et godt alternativ kunne være, at lave det som en banegård i nederste niveau, og så lave en helix ned til den fra det synlige. Herved kunne du få en skjult banegård, men bruge den som alm. banegård, da højden imellem det øvre og nedre niveau blev tilpas højt, eks 0,5 - 0,8 meter...
Med venlig hilsen
Skott
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg synes det er en underlig ide, at gemme al det flotte materiel væk og kun se på det i kort tid af gangen.
Jeg har ikke tænkt mig at skjule ret meget af mit anlæg, jeg synes ikke der er noget ved at gemme det væk.
Nu har jeg så også masser af plads og forventer at bygge om, så jeg får endnu mere plads, for i et rum, der i forvejen er for småt kan det jo være nødvendigt.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det var jo det jeg tænkte på også. Hvis der stod 3 togsæt under banen så ser man dem jo ikke så meget. Nu har jeg ikke uendelig plads, men tanken strejfede mig bare og man kunne måske finde på en smart løsning.
Jeg har ikke forfærdelig meget plads, så det skal planlægges godt her for at passe ind.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det jeg har gjort er at bruge de 2 store skyggebanegaarde som en slags "vitrine".
Parkeringspladserne er 50cm dybe, og 20cm hoeje. -Lige nok til at have et godt overblik over alt materiellet, og til at den "manuelle femkopler" altid kan komme ind og arbejde i bageste raekke...
Havde jeg taenkt mig lidt mere om fra starten af, kunne jeg have brugt forreste spor i begge banegaarde som "forberedelsesspor".
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Ideen med en synlig skjult banegård tiltaler også mig utroligt meget - og det er derfor jeg konstant fabler om, at lave Kbh. H. i en nedskaleret udgave. Her har man jo god mulighed for at lade togstammer stå og blomstre lidt både inde på banegården og ude på terrænet.
Og så er der jo pludselig også et sted at sætte sove- og liggevogne, specialvogne og en hulens masse godsvogne.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
En "åben" opstillings banegård er altid at fortrække, men den tager også dobbelt så meget plads, for her skal alle sporskift ligge rodet.
Den skjulte, skal bare virke, også kan sporskiftene bare ligge på række...
Men stod det til mig, havde jeg alle mine tog stående fremme, men pladsen tilladee desværre bare ikke dette
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
NCB
Indlæg: 72
Jeg har en synlig opstllingsbanegård på seks spor. Jeg lavede den da jeg lige akkurat havde plads til den. Jeg har, for at gøre det lidt interresant, placeret en mellemstor godsterminal og to store olietanke samt et tankanlæg, en læsserampe hvor gods omlades fra tog til biler. Derudover er der en komandopost og et utal af gadelamper til at lyse det hel op om natten.
Dette er bare for at give lidt inspiration. Det fungerer fint hos mig, og jeg synes det er lidt sjovere at have materiellet stående så man kan se det og vise det frem.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Er det noget du har nogle billeder af, som du kunne tænke dig at dele med os andre, så vi forstå din ide helt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bibihest
Indlæg: 1.300
ja det vil jeg ogås meget gerne se billder af, for det lyder rigtigt fedt. Det er lige før jeg VIL have det nu
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
NCB
Indlæg: 72
selvfølgelig , men er der nogle der så kan fortælle mig hvordan man lægger billeder op, ved det nemlig ikke. :oops:
Bibihest
Indlæg: 1.300
Der hvor du skriver teksten er der et felt til filer nedenunder.
Du vælger dem på din computer og vedhæfter dem til det du skriver.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
NCB
Indlæg: 72
Undskyld hvis jeg virker lidt fatsvag, men hvordan får jeg billedet til at fylde mindre en 1 MB, som er det tilladte? Jeg har nemlig ingen billeder på under 1 MB og det gør det jo lidt svært at vedhæfte...
Bibihest
Indlæg: 1.300
Du kan bruge Paint der følger med Windows til at åbne billedet og evt gøre det lidt mindre.
Ellers kan du lægge billeder ud på denne side http://peecee.dk/ og linke til den ellers er du velkommen til at sende mig en mail så kan jeg lave dem mindre for dig
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
NCB
Indlæg: 72
Ok, nu burde det virke.
Her så lidt billeder fra min synlige opstillinsbanegård. Jeg skal nok lægge tage nogle flere i morgen der viser det hele lidt bedre.
I øvrigt mange tak for hjælpen Bibhest
Bibihest
Indlæg: 1.300
Er det de 4 bagerste spor der er til opstilling så? Ser ellers godt ud.
Glæder mig til at se nogle flere derfra.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Av det ser godt ud
Må jeg spørge efter hvilken metode du har lagt grus- og stenballast mellem sporene, for lige at springe lidt rundt? Det virker meget overbevisende.
Mvh
Cllaus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
ja fine billeder, kan du evt. klare et oversigts billedet af hele området, så man kan danne sig et indtryk at spor forløbet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
NCB
Indlæg: 72
Tak for de rosende ord!
Bibihest:
Alle spor er sådan set beregnet til opstilling, men jeg kører kun godsvogne ind ved godsterminalen. Resten af sporene bliver brugt efter længde, sådan at det længste tog står på det længste spor osv.
Claus:
Til ballast mm. har jeg brugt tapetklister som jeg har fordelt med en lille sprøjte, dog ikke i midten af selve sporet, det ruster jo k-skinnerne. Tapetklisteret fordeles ud på mellem sporene, og derefter lægges der passende mængder ballast på tapetklisteret og mellem skinnerne. Tapetklisteret skal ikke være for tyndt, da det ellers ikke vil kunne "bære" ballasten.
Peter:
Mit kamera er lige nu ved at lade op efter sommerferiens flittige brug, men i morgen skal jeg nok tage nogle billeder af det hele.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Dvs. at ballasten mellem sporene ikke skal limes? Eller fordeler du tapetklistret herind også, således at det ikke kommer i kontakt med undersiden af K-skinnen?
Vi glæder os til at se flere fotos af din opstillingsbanegård
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Flot!
Andre ideer til opstillingsbanegårde kunne være Helgoland (den yderste bid af den).
Se f.eks. dette billede:
http://www.l-eriksen.dk/toge/materiel/togz/ma/1/slideshow.php?image=99781
Og med hensyn til placering af opstillingsbanegårdenes skiftespor, så behøver de overhovedet ikke at fylde særligt meget. Man skal blot kigge på, hvordan mange danske banegårde er lagt ud. Skiftesporene ligger ofte som et tælletræ, hvor et skift munder ud i to nye. Det er meget pladseffektivt.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
NCB
Indlæg: 72
Ballasten imellem de to skinner i et spor ligger løst, men på ydersiden af skinnerne bliver den lagt oven på tapetklisteret.
Igen, tak for roserne!
Her er, som lovet, nogle flere billeder. Håber i kan lide dem.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Må sige, det er godt lavet, dit anlæg
Du bør hurtigst muligt lave en tråd omhandlende dit anlæg, så vi kan få en udførlig beskrivelse af det, og nogle af dine glimrende tips og tricks. Tak for billederne indtil videre.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Hvorfor kan jeg ikke åbne billederne. Jeg får blot en pop-up omkring en fil, der hedder download.php. Denne kan jeg godt gemme, men det hjælper mig ikke.
Sådan plejer billeder da ikke at blive vist her på siden, når man forsøger at hente dem i stort format :?:
Med venlig hilsen
Skott
NCB
Indlæg: 72
Jeg ved det ikke og det overraskede mig også lidt, for jeg kan heller ikke selv åbne dem. Er der nogen der kender grunden til det?
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis i henter billederne kan i gemme dem på computeren og omdøbe dem til "noget.jpg" så kan i se dem i store.
Det er en php fil man henter, men det er i grunden billedet. Ingen ide hvorfor det sker, han/du må næsten gøre noget forkert
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
NCB
Indlæg: 72
Ok, det ser ud til at virke. Tak for hjælpen
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Virker fint for mig i Firefox 2.05. Når jeg klikker på billedet, åbner det i et nyt vindue, skaleret. Når jeg så klikker på det igen, skaleres det til 100%.
Men det er korrekt at når jeg højreklikker og vælger gem som, så vil Firefox gemme det med filnavnet download.php.jpg
mvh. Dampfmeisteren
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Noget er ændret et eller andet sted, for det virker heller ikke som det plejer for mig. Vi må håbe at Webmaster kan se på det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Skift jeres skodbrowser ud med noget der virker
Firefox kan fint forstå det, Internet Explorer kan ikke.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er jo ikke browserens skyld når det nu virker ved alle andre billeder.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Bibihest
Indlæg: 1.300
ingen forskel her.
Holder stadig på der er gået noget galt under NCB's upload
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg holder ferie, så jeg har ikke de store muligheder for at lave gennemgribende fejlsøgning langt væk hjemmefra.
Men jeg har testet lidt forskelligt, og en foreløbelig konklusion er, at der er noget galt med NCBs filer: JPEG formatet findes i mange varianter, der alle er gyldige, og det er også muligt at lave en række ugyldige kombinationer.
Det lader til, at IE smager på filerne, før den accepterer dem, og den vil tilsyneladende ikke kendes ved NCBs filer - en simpel konvertering af JPEGerne vil sikkert løse problemet, men jeg har ikke de nødvendige værktøjer på min laptop.
Når jeg kommer hjem i næste uge skal jeg prøve, indtil da må I væbne jer med tålmodighed.
MVH
Lars
MDK
Indlæg: 1
jeg må sige at jeg er helt vild med din skrammelplads nede i enden, rigtig fint lavet
NCB
Indlæg: 72
Takker
.
Den grønne "næsten" MH'er er et gammelt Mærklin lok der alligevel ikke virkede. Jeg malede det om, og på nær litreringerne ligner det nu næsten en af MH'erne fra Henschel. Det meste af skramlet er en del gamle signalhoveder og sveller der har fået lidt rustfarve. Derefter er der drysset lidt grønt "Flockage" fra Noch ud over det hele.