Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

Indlæg: 201

PB

Styrevogne/EA

Nu kommer litra EA snart i model Laughing out loud

Hvilke styrevogne kører/har kørt sammen med EA'eren?

Er der nogle der har links til gode sider med jernbanefotos? Meget gerne sider hvor billederne ikke kun drejer sig om lokomotiveerne men hvor man kan se hvad der er spændt efter dem.

__________________

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"jkp4100" skrev:
Nu kommer litra EA snart i model Laughing out loud Hvilke styrevogne kører/har kørt sammen med EA'eren?

EA har kørt med Bns-e og ADns-e og kører stadig med ADns-e

Bns og ABns og ADns kan ikke fjernstyre EA-lokomotiver

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

Indlæg: 201

PB

Citat:
EA har kørt med Bns-e og ADns-e og kører stadig med ADns-e

Tænkte det nok... Altså er man nødt til at vente på Togmodelles vogn...

Men tak for svaret Laughing out loud

__________________

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide
Top

Picture

ic3dk

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
EA har kørt med Bns-e og ADns-e og kører stadig med ADns-e

Pånær ADns-E 539 og 540, som ikke kan køre med EA.

Med mindre der selvfølgelig er en EA i begge ender, som er tilfælde i dag mandag med sandwichtoget 4115 / 4132.

__________________

ic3.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Herudover burde litra Ea også kunne styres fra litra Abs (styrevognsudgaven af dobbeltdækkerne) som fåes fra Hobbytrade.

Nøgleordet til hvorvidt en given styrevogn kan bruges med litra Ea er "ZWS", som er den tyske standard for forbindelsen mellem lok. og styrevogn.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"jkp4100" skrev:
Tænkte det nok... Altså er man nødt til at vente på Togmodelles vogn...
Heljan er også på vej med de samme vogne, og i begge farver.
"mr-data" skrev:
Herudover burde litra Ea også kunne styres fra litra Abs (styrevognsudgaven af dobbeltdækkerne) som fåes fra Hobbytrade. Nøgleordet til hvorvidt en given styrevogn kan bruges med litra Ea er "ZWS", som er den tyske standard for forbindelsen mellem lok. og styrevogn.

Den har vi været inde på før. Der er noget med at ZWS findes i forskellige versioner. Den som sidder i EA er en ældre udgave, der ikke umiddelbart fungerer sammen med den version, som sidder i dobbeltdækkerne.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"IsoNick" skrev:
Pånær ADns-E 539 og 540, som ikke kan køre med EA.
Hvad er det ved disse vogne der gør at de ikke kan bruges sammen med EA? Underlitraet "-e" blev da indført netop til styrevogne til elektriske lokomotiver.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ic3dk

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Hvad er det ved disse vogne der gør at de ikke kan bruges sammen med EA?

Kort og godt periodiske problemer med ZWS-styringen. To andre E-styrevogne kan heller ikke bruges til tunnelkørsel, da NBO'en ikke virker korrekt ved dem.

__________________

ic3.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

Indlæg: 201

PB

Cargoman

Citat:
Heljan er også på vej med de samme vogne, og i begge farver.

Ja det har jeg haft læst i et andet indlæg, men den er ikke at finde på deres liste over kommende produkter - kun ADNS... Eller er jeg helt blind?

Har haft skrevet en mail til Heljan for at få dette afklaret men fik aldrig noget svar Sad

Men hvis Heljan kommer med den skal der naturligvis laves kørelys i den...

Er der nogen der ved om det klare plast de plejer at sætte i som lygter er lysleder eller bare klar plast (hvis der altså er en forskel)???

__________________

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"jkp4100" skrev:
Ja det har jeg haft læst i et andet indlæg, men den er ikke at finde på deres liste over kommende produkter - kun ADNS... Eller er jeg helt blind?Har haft skrevet en mail til Heljan for at få dette afklaret men fik aldrig noget svar Sad

Arrow http://www.heljan.dk/web631.asp

Produkt numre:

6070 Abns 50 86 39-74 558-9 (rød)

6071 Abns 565 (blå)

6072 Adns 50 86 80-74 527-2 (rød)

6073 Adns 553 (blå)

Så vidt jeg ved, så skulle litra på vognene være den rigtige "ABns" og "ADns-e", der er bare skrevet forkert på deres hjemmeside. Bemærk også at der kommer nye nummervarianter af Bn-vognen.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Cargoman" skrev:
Den har vi været inde på før. Der er noget med at ZWS findes i forskellige versioner. Den som sidder i EA er en ældre udgave, der ikke umiddelbart fungerer sammen med den version, som sidder i dobbeltdækkerne.

Ok, det kan jeg så ærligt indrømme at jeg ikke havde observeret. Men hvis jeg kender tyskerne ret, så drejer det sig sikkert "bare" om en firmware-opdatering til Ea, for at det kan komme til at virke.

Og hvis det går med IC4'erne som nogen af os håber (at fabrikken ikke kan klare DSB's ultimatum), og at regeringen vil betale for færdiggørelsen af elektrificeringen; mon så ikke DSB vil ofre de penge det kræve for at udskifte Me med Ea på elektrificerede strækninger ?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Cargoman" skrev:
Den har vi været inde på før. Der er noget med at ZWS findes i forskellige versioner. Den som sidder i EA er en ældre udgave, der ikke umiddelbart fungerer sammen med den version, som sidder i dobbeltdækkerne.

Ok, det kan jeg så ærligt indrømme at jeg ikke havde observeret. Men hvis jeg kender tyskerne ret, så drejer det sig sikkert "bare" om en firmware-opdatering til Ea, for at det kan komme til at virke.

Og hvis det går med IC4'erne som nogen af os håber (at fabrikken ikke kan klare DSB's ultimatum), og at regeringen vil betale for færdiggørelsen af elektrificeringen; mon så ikke DSB vil ofre de penge det kræve for at udskifte Me med Ea på elektrificerede strækninger ?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ic3dk

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
hvis jeg kender tyskerne ret, så drejer det sig sikkert "bare" om en firmware-opdatering til Ea
Uden tvivl. Der har allerede være prøvekørsler med EA + DD.
"mr-data" skrev:
at udskifte Me med Ea på elektrificerede strækninger ?

Problemet er blot, at der ikke er nogen ME-omløb der konstant kun kører rundt på elektrificeret strækninger. Fra K 09 er det slut med Bn og DD på Kysten. Det er mere nærliggende at forestille sig EA + Bn, som erstatning for ER-tog i mellem Østerport og Ringsted, Sorø og Slagelse.

Meeeeeeeen lad os nu se hvad der sker. Både med IC4 og K 09.

__________________

ic3.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"IsoNick" skrev:
Problemet er blot, at der ikke er nogen ME-omløb der konstant kun kører rundt på elektrificeret strækninger.
Jeg regnede godt med, at man ikke har faste omløb for Me på elektrificerede strækninger, hvad jeg mente var, at når sydbanen bliver elektrificeret (hvilket, jvf. aftalen om Femern-forbindelsen, skulle blive senest i 2016) kunne finde på at sætte en Ea til at skubbe lok-drevne persontog. Og ja, jeg er udemærket klar over at det er meningen at IC3 (og formentlig IR4, som så kan anvendes til deres oprindelige formål) skal overtage driften på bl.a. sydbanen; men hvis IC4 bliver skrottet, vil der formentlig gå min. 1 års tid med at finde en passende erstatning for IC3, og endnu længere før alle sæt kan frigives til andet end IC-trafik (pga. leveringstempo af nyt materiel og evt. elektrificering, navnlig i det nordlige Jylland).
"IsoNick" skrev:
Fra K 09 er det slut med Bn og DD på Kysten. Det er mere nærliggende at forestille sig EA + Bn, som erstatning for ER-tog i mellem Østerport og Ringsted, Sorø og Slagelse.
Og hvad angår Bn, så har jeg indtil flere steder hørt et rygte som siger at DSB pønser på at skrotte samtlige Bn (og diverse underlitra og varianter heraf) og dels forlænge lejeaftalen på de DD'ere vi allerede har i landet, og dels leje nogle flere; således at vi kan slippe helt af med "kreaturvognene".
"IsoNick" skrev:
Meeeeeeeen lad os nu se hvad der sker. Både med IC4 og K 09.

Enig, alt dette ligger jo ude i fremtiden, så det bliver spændende at se hvad der sker.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ic3dk

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
at når sydbanen bliver elektrificeret (hvilket, jvf. aftalen om Femern-forbindelsen, skulle blive senest i 2016) kunne finde på at sætte en Ea til at skubbe lok-drevne persontog.
Det er om otte år. Det kan jeg slet ikke forholde mig til her og nu.
"mr-data" skrev:
hvad angår Bn, så har jeg indtil flere steder hørt et rygte som siger at DSB pønser på at skrotte samtlige Bn (og diverse underlitra og varianter heraf) og dels forlænge lejeaftalen på de DD'ere vi allerede har i landet, og dels leje nogle flere

Ja, det er korrekt. Se evt. her:

http://www.youtube.com/watch?v=wWGBkN3Bisw

Men igen, siden den pressemeddelse er der intet sket på det punkt.

Så jeg vil gentage mig fra tidligere: "Meeeeeeeen lad os nu se hvad der sker."

__________________

ic3.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"IsoNick" skrev:
Det er om otte år. Det kan jeg slet ikke forholde mig til her og nu.
Det skulle da gerne blive lidt tidligere, mon ikke sydbanen bliver klar i god tid før broen, ligesom det (mig bekendt) gik med både storebælt og øresund? Men du har ret, det er ret svært at forholde sig til på nuværende tidspunkt.
"IsoNick" skrev:
Ja, det er korrekt. Se evt. her:http://www.youtube.com/watch?v=wWGBkN3BiswMen igen, siden den pressemeddelse er der intet sket på det punkt.Så jeg vil gentage mig fra tidligere: "Meeeeeeeen lad os nu se hvad der sker."

Den pressemeddelelse har jeg godt set tidligere, havde bare ikke kunnet finde den. Men lidt underligt at der ikke er sket noget mere i sagen, men det kommer vel.

Og til slut: Lad os vente og se hvad fremtiden bringer, det kan det være svært at spå om.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.