Kan man ikke få koblinger af følgende type med flere poler end 2??
http://www.perron4.dk/catalog/product_info.php?cPath=23_25_147&products_...
Ikke at jeg lige pt. har udsigt til at skulle bruge det, men det kunne jo hænde
__________________
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
Bibihest
Indlæg: 1.300
Man kan få nogen med 4 har jeg set, kan dog ikke lige huske producenten
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Der findes et lille firma, T4T hedder det, som er igang med at udvikle nogle lækre strømførende koblinger, som endda kan koble i kurver min. radius 800 mm. Så vidt jeg kan konstatere har de fire ledere.
Se evt. http://t4t.e-vendo.de/ og klik på "produkte" og på "Kupplungen". Jeg kan desværre ikke linke direkte.
I sidste nr. af Banen er der en kort beskrivelse af dette firma og deres kommende produkter.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Kresten
Indlæg: 1.044
Heljan har dem også med 4 poler. Er p.t. ved at montere dem - ikke uden problemer... bl.a. udmærker de sig ved, at alle ledninger fra koblingen er samme farve: Sort!
Det giver godt nok udfordringer, hvis man vil føre en enkelt leder - eller, som i mit tilfælde: 4 ledere - gennem et antal vogne for at nå frem til styrevognen
Men Heljan har dem altså - pæne, og de virker.
Kresten
Bibihest
Indlæg: 1.300
Underligt, dem du linker til ved perron4 er Heljans koblinger og på deres side står der at de er 4-polet
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=varekatalog&doo=vare&vare...
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg fandt dem jeg ikke kunne huske. De er fra Roco
http://www.spor23.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=1909&MenuItemID=62
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Kresten
Indlæg: 1.044
I øvrigt vil jeg gerne se den afkoblingsskinne, som er i stand til at afkoble Heljans koblinger... De sidder godtnok sk...godt sammen. Men desværre er Heljan ikke særligt informativ på deres webside.
Er der nogen, der ved det: Hvilken afkoblingsskinne ? Erfaringer ?
Kresten
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Nu når jeg kigger efter på Perron4's billede, så er der vist også mere end blot 2 ledninger på dem...
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Glem det......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Det har jeg vistnok osse gjort (altså glemt det). Det var mere fordi Heljan på deres hjemmeside: http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=varekatalog&doo=vare&vare... skriver, at "Vi har udviklet en 4 polet Power Coupler hvor der er mulighed for at afkoble via en afkoblingsskinne. Dog skal gøres opmærksom på at vognen skal have en min. vægt på 125 gram."
Sådan noget har man jo en tilbøjelighed til at tro på - ihvertfald i begyndelsen :?
Kresten
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Jeg er faldet lidt over de strømførende/automatiske koblinger på denne side, men efter hvad jeg kan forstå kan de ikke bruges på 2 skinne, jævnstrøm...
Findes der tilsvarende modeller hvor man kan få dels 4 poler og automatisk afkobling, den automatiske afkobling behøves kun være ved lokomotivet, men de andre koblinger ned gennem stammerne skal helst være af samme udseende...
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
lokofører
Indlæg: 32
dem fra heljan kan godt bruges til jævnstrøm jeg har selv brugt dem til en bn stamme (jeg køre jævnstrøm digital)men jeg er ikke tilfreds med dem da de bliver for løse efter de har været skilt ad et par gange med det resutat ad der ikke er kontakt mellem vogne så jeg er på udkik efter nogle andre
mvh søren
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Heljan's har ikke mulighed for digital afkobling, dette er dog ikke et must, men kunne da være rart
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
lokofører
Indlæg: 32
jeg tror ikke du kan få digital koblinger der samtidig er strømførene hverken til dc eller ac
mvh søren
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hvis du mener digital afkobling, så kan man faktisk godt få strømførende koblinger der kan afkobles digitalt. Se http://t4t.e-vendo.de/, og tryk "Produkte" og "Kupplungen". De kan endda til og afkoble i kurver min. radius <800 mm. Jeg har skrevet om dem tidligere.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Kan de godt bruges med normale dekodere??
De beskriver umiddelbart kun deres egen T4T dekoder...
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg mangler seriøst noget der fortæller, hvordan den virker, en videosekvens der demonstrerer det oma.
Beskrivelsen er meget tynd, hvis du spørger mig.
Hvad bruges IR dioden til i forbindelse med styring, hvordan styrer man at præcist een kobling skiller og ikke alle i togsættet osv.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
IR er noget i forbindelse med Lissy o.lign. sådan som jeg har forstået det...
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Koblingen har været på vej siden engang i 2005 og bude kunneleveres her i Marts 2008. Der er dog stadigvæk ingen beskrivelse af, hvordan koblingen styres. Er der elektronik i selve koblingen, hvordan ved man, hvilke 2 koblinger der vender imod hinanden osv.......
Okay til 12-13 Euro per kobling er det også nærmest lige meget, forstil dig et godstræk du skal rangere med - 180 kr i koblinger per vogn skal man godt nok være vild med det.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Det er også lige det med prisen der ikke får mig til at "falde i" med det samme..
Mangler som dig også noget mere dokumentation af deres funktioner...
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Det kan godt være jeg ikke har forstået alle aspekter, men hvad skal man bruge strømførende koblinger i et godstræk? Personvogne - ja, helt klart spændende, men i godstrækket er det kun slutvognen der skal have strøm og her kan en enkelt slæbesko vel lige klare det.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Slæbesko??
Nej tak du
Det er egentligt for at spare på dekoder adresserne, og så man ikke skal ind på en seperat dekoder for at tænde slutlyset...
Og det er jo heller ikke sikkert at det lige er den samme vogn der er bagest hver gang, dvs. man skal have dekoder i alle vogne...Sikke en dyr omgang
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Slæbesko ?
Det eneste den vil kunne, er at støde imod en skinne/tunge i et sporskifte og afspore vognen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har - som det fremgår adskillige steder i dette forum - været ude i svære overvejelser om koblinger. En stor del afstedkommet af ønsket om strøm i/på vogne, men også at undgå slæbesko på vogne, som i mine øjne aldrig bliver en ordentlig løsning. Dels er der risiko for afsporing, dels blinker lyset ved passage af sporskifter, kryds, m.v.
Jeg har (Tusind tak til tålmodige og overbærende forum-skribenter!!!) modtaget masser af kommentarer, forklaringer og gode råd. Selv om jeg endnu kun er novice på området, vil jeg prøve at sammenfatte - i mit tilfælde inkluderes mulighed for digital styring (f.eks. rødt/hvidt slutlys afhængigt af køreretning) hvilket betyder, at strøm tages fra dekoderen.
Det er også gået op for mig, at en del af problemerne er selvskabte af det faktum, at jeg kører 3-skinne drift. DC-folket må jo være lykkelige ved "bare" at kunne hente strømmen op gennem hjulene, men så har de nok nogle andre problemer, som vi 3-skinne folk ikke har
Så altså - hvad er det, jeg/vi ønsker for de forskellige togstammer ?
For [u]Passagertog[/u] er det vel:
[list]- mulighed for indvendig belysning i de enkelte vogne (dvs. strøm hele vejen ned gennem toget)- mulighed for slutlys på sidste vogn (der behøves egentlig kun strøm til den sidste vogn - som kan klares med slæbesko! - men hvis der nu alligevel er ført strøm hele vejen aht. indvendig belysning, såøh...)- begrænset ranger-mulighed (for mit vedkommende har jeg opgivet det og ender nok med "fast stamme", måske med mulighed for at rangere lokomotivet fra, hvis det ikke bliver alt for kompliceret)[/list:u]For [u]Godstog[/u]:[list]- Fleksibel ranger-mulighed (hvor man må vælge en passende blanding af digital styring af koblinger og afkoblingsspor)- mulighed for slutlys på bageste vogn (men da den fleksible rangermulighed jo betyder, at næsten alle vogne kan risikere at være sidst, ville det i sidste ende betyde strøm gennem/til alle vogne, hvilket virker uoverkommeligt for mig)[/list:u]... og så er der nok meget, jeg har overset :?: [u]Passagertog:[/u]Jeg er blevet anbefalet at føre "stel" hele vejen tilbage til dekoder i st.f. til hjul. Det betyder minimum 2-polede koblinger bare til indvendig belysning. Hvis der, som i mit tilfælde, også skal monteres rødt/hvidt slutlys, er der altså behov for 4-polede koblinger og 4 ledninger hele vejen. Min nuværende kombination af TAMS-lysstave, Heljan-koblinger og hjemme-flikkede LED'er til slutlys virker som noget rod. Til overflod er jeg netop blevet gjort opmærksom på, at Tog-modelle.dk nu leverer styrevogne med rødt/hvidt lys (hvilket vel så inkluderer slæbesko, som jeg helst vil undgå, men jeg kunne altså have sparet 2 ledninger/poler...). Men sådan bliver man jo hele tiden klogere.Måske kunne jeg have brugt en fx-dekoder i styrevognen, men sådan en kræver vel også strøm... fra en slæbesko ?Jeg har opgivet at rangere - men leder med nedsat kraft efter en styrbar og strømførende (4-polet) løsning til lokomotivet, så det ihvertfald kan rangeres fra... Det har jeg valgt at nedprioritere kraftigt![u]Godstog:[/u]Jeg roder endnu rundt i forskellige afkoblingsmuligheder. Enten den ultra-fleksible, hvor alle vogne kan frakobles alle steder på sporet, eller en sikkert mere overskuelig med brug af afkoblingsspor. Her har jeg forstået, at man kan vælge mellem to typer: Magnetisk og mekanisk - som begge spiller sammen med forskellige koblingstyper. Nogle opererer endda med forsinkelse. Det har jeg stadig ikke fundet ud af, hvad betyder. Det er vel heller ikke alle(!) steder, jeg ønsker at kunne til-og frakoble, hvilket taler for afkoblingsspor frem for digital styring ? Jeg roder stadig...Fleksibiliteten går så ud over stabiliteten - men her er ihvertfald gode råd at hente her på forum, så man kan opnå et passende kompromis.Slutlys på sidste vogn har jeg ikke fundet andet svar på end "slæbesko". Men alene investeringen i lys og slæbesko eller evt. ledninger og koblinger til/fra alle vogne og lokomotiv koster jo en del mere end spidsen af en jetjager.[u]Mit "Togmodelle-projekt [/u](Hobbytrade MZ m. Loksound 3.5, 5 stk. Togmodelle passagervogne, heraf een styrevogn) er også gået ind i en tænkefase. Bagenden af MZ'en er nu forsynet med Heljan-kobling. Der røg fleksibiliteten og ranger-muligheden. Alle vogne er forsynet med Heljan-koblingerne (nul fleksibilitet, men det er OK) - står nu med mindst 3 problemer:[list]- At føre 4 ledninger (1: TAMS lysstave, 2: Rødt slutlys, 3: Hvidt Slutlys, 4: Stel) gennem alle vogne er noget rod. Jeg har forsøgt med med de 3 "under gulvet", men alene ledningernes tykkelse gør, at gulvene nu "buer opad på midten". Hvis jeg hæver gulvet generelt kan det nok ikke ses udefra, men så skal jeg have lagt en ekstra plade under gulvet i hver ende, som kan holde koblingsskakten nede på plads, så den ikke hele tiden smutter op og sætter sig fast. Hvordan går det ud over overdelens monteringskroge, som tilsyneladende sidder nederst på vindues-materialet - vil det overhovedet fungere ? Det må fixes...- Jeg har monteret 3 stk. 3mm dioder under indmaden til styre-cockpittet i styrevognen. 2 røde dioder sat igennem bagvæggen og koblet sammen, mens 1 hvid diode skal lyse ud gennem de forud monterede gennemsigtige indsatser. De røde er OK - lyser godtnok lidt voldsomt, idet jeg kan havde 1KOhm modstande - men den hvide oplyser hele molevitten - mest ud gennem bagdøren. Indeni ser det ud a.h.t. Ledninger, lodninger og krympeflex i et stort rod. Det må fixes...- Endelig faldt en af ledningerne ud af Heljankoblingen på styrevognen. Enten skal jeg have bestilt en ny, eller også skal jeg prøve om jeg kan klemme den fast direkte ude i selve koblingernes sammenføring. De skal jo ikke skilles ad alligevel, såøhm... Det må fixes...[/list:u]Til syvende og sidst er det gået op for mig, at jeg nu står med 5 sammenkoblede vogne, som kun med meget stort besvær kan adskilles. Desværre er vores anlæg ikke særligt stort endnu (endnu et fremtidsprojekt!), så de fylder jo en del. Bare at tage dem af og på kræver indsats fra en mellemstor pendlergruppe. Solen har skinnet hele sidste uge - så der har været masser af muligheder for dybsindige overvejelser fra liggestolen på terrassen. Det er så også på den baggrund, at jeg spam'er forum med dette laaaaaaaaaaange indlæg
Men det påstås jo, at selv blinde høns kan finde korn.Så hold da op, hvor er jeg blevet klogere - tror jeg nok. Ihvertfald så klog, at det er gået op for mig, at den bedste løsning ikke findes. Der er kun "hug en hæl og klip en tå" - kompromisser hele tiden. Men udfordringen i at finde de bedste kompromiser er vel kun en af charmerne ved elektrisk legetøjstog :-)[list][/list:u][list][/list:u]
Kresten
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.938
Har du ikke et lavspændingsrelæ liggende et sted, der kunne ofres?
Den tråd, der bruges til at generere relæspolen er utrolig tynd - og lakeret, så til dit formål kunne du fint anvende denne. Så slipper du også for et buende gulv
Med venlig hilsen
Skott
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for dit forslag - nej, det har jeg ikke, men det kunne jeg nok skaffe mig.
Lakerede ledninger ? Hvor tynde må de være før modstanden bliver for stor ? Er det et praktisk problem ?
Under gulvet ligger en metalplade - formentlig til at give vognene nogenlunde vægt. Jeg går ud fra, at lakeringen isolerer de 3 paralelle ledninger, så der ikke sker strømoverførsel via denne plade. Korrekt ? Risikerer man ikke at skrabe i lakeringen, så isoleringen ikke virker ?
Desuden - lodningerne er med mine "klump-fingre" og tilhørende udstyr svære at lave mindre end ca. 1mm i diameter. Findes der mindre alternativer til samling af ledninger i de små dimensioner ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ergo kunne du lige så godt have imiteret bremseslanger med 2 tynde sorte ledninger mellem hver vogn.............
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej her er lidt om hvad jeg har gjort hvad jeg har gjort for at få lys i mine roco og maerklin b-vogne ,jeg har taget en maerklin postvogn som jeg har monteret slæbesko på ,plus jeg har taget et styke ledning og afisoleret et par centimeter og viklet om en aksel på hver boogie det er så ført videre op til maerklin hvid lysstav som er malet med safrangul glas maling fra panduro hobby for at dæmpe for det hidsige hvide lys ,imellem vognene bruger jeg maerklins strømførende koblinger .jeg troede også at slæbeskoen ville være det svage led men det har vist sig at fungere 100 % det er lidt mere kritisk med stelpunkterne jeg prøvede at forbinde kun en aksel på hver vogn så begynder lyset at flakke .forbind 2 aksler på hver vogn så er du sikker .som ac kører har du iøvrigt dobbelt så mange stel punkter i forhold til dc kørere.så rigtigt justeret er flakkende lys en by i rusland.viesmann laver nogle 4polede koblinger som jeg skal have afprøvet for at undgå at skulle tage stel fra alle vogne.mit system er temmelig usofistikeret men det er meget stabilt.interiør farven har meget at sige på selve lysfarven skal det være ens så skal intereiørfarven også være det.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Kresten
Indlæg: 1.044
Tusind tak for input.
Jeg kan godt se det besnærende i "at vende problemstillingen på hovedet" og tage strømmen fra styrevognen og lade lokomotivet leve sit eget liv.
Til gengæld har jeg kun dårlige erfaringer med slæbesko - vognene er ikke tunge nok til at holde slæbeskoen nede - i stedet bliver hjulene løftet så meget op, at de afspores bl.a. i skiftespor, osv. Jeg har prøvet forskellige slæbesko (Märklin og Roco) - men måske har du et tip til nogen, der går lidt lettere ? Jeg må jo erkende, at meget af mit "rod" skyldes min aversion mod slæbesko. :?
"Under gulvet" var for at undgå synlig ledningsføring i vognene - men med det gode råd om lakerede tynde ledninger, er en kombination måske en god ide.
Men en FX-dekoder tager jo også plads... selv om 3 LED'er m. tilhørende modstande jo heller ikke er for kønt :?
Genialt at lade sorte ledninger illudere bremseslanger.
Tak også rådet med "dobbelt stel" - jeg ved at bl.a. Roco sælger nogle små fjeder-blade, som kan sættes fast under boggierne og sikrer kontakt mod hjulakslerne.
Tak for alle de gode råd
Jeg går tilbage i tænkeboksen... 
Kresten
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej igen jeg har kun erfaring med maerklin og rocos b -vogne men der har jeg brugt maerklins slæbesko og efter lidt filen og justeren fungerer det godt,maerklin bruger jo også slæbesko på deres færdige vognsæt med lys.rocos stelfjeder fåes mig bekendt kun sammen med deres belysningssæt.husk ac hjul så du får guf fra begge skinner.maerklins egen stelfjeder kører ikke særligt godt med egne b-vogne det ene hjulpar blokerer.så derfor laver jeg mine egne.hver vogntype har sine egne særheder,man undgår næppe lidt boren ,filen og justeren.men når mørket falder på er det al besværet værd.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tak, det virker også ret godt....
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
OK - jeg prøver (igen-igen) med slæbesko og funktionsdekoder. Denne her ser jo heller ikke helt tow'li ud - hvis altså bare ikke slæbeskoen...:
http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Lok%20Umbau/Innenbeleuchtung...
Vil en "konfiguration" med slæbesko på styrevognen (med slutlys og indvendige TAMS-stave), strøm gennem en pol til de foranliggende vogne (med indvendige TAMS-stave) og "masse-feder" til hjul i hver vogn virke fornuftigt ?
Jeg har aldrig prøvet en funktionsdekoder før. Hvordan virker den ? På min Centralstation optræder hvert lokomotiv identificeret ved dekoderen. Får jeg nu en ekstra linie med funktionsdekoderen for vognstammen ? Jeg kan vel ikke styre den (tænd/sluk) sammen med lokomotivets dekoder - eller ?
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Skifte til 2-skinne drift ? Aldrig! Over my dead body...! Det ville jo svare til at blive Brøndby-fan!
Og ikke et ord om, at det jo rent faktisk ser ud a.h.t. med de dersens midterledere... Det ved en rigtig 3-skinne fan udmærket !!! Og lever med det...
Næh du, den virkelige grund er, at vi har arvet det meste af vores Märklin fra mine børns farfar, som siden 1940'erne dyrkede denne udmærkede hobby. Han endte med en bane på 40 kvm, som var grunden til, at vi var omkring 2 år om at sælge hans hus - vi anede ikke, had vi skulle gøre ved den, mur-og-nagelfast, som den var. Vi startede med at pakke resterne ud igen for et halvt års tid siden og prøver nu at dække den historiske afgrund mellem god gammeldags vekselstrømsdrift (som sgu' da var til at finde ud af) og alle de nymodens genvordigheder, som digital styring i mellemtiden har indført.
Og farfar ville vende sig i sin grav, hvis vi pludselig skiftede til sådan noget "Fleischmann-agtigt"
Æret være hans minde, i øvrigt!
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
En funktionsdekoder er dybest set en lokomotivdekoder uden motorstyring....
Hvis du nu giver den samme adresse som lokomotivet, eller kører med "consist adresser" og doppeltraktion, vil de blive styret ens.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Vil en "konfiguration" med slæbesko på styrevognen (med slutlys og indvendige TAMS-stave), strøm gennem en pol til de foranliggende vogne (med indvendige TAMS-stave) og "masse-feder" til hjul i hver vogn virke fornuftigt ?
vis du forbinder tingene som ham tyskkeren med stel til alle aksler og og skrue terminaler mellem vognene plus lysstavene med indbygget decoder ,så tror jeg ikke det bliver meget bedre.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bygger du også på M-skinner ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Man kunne vel også give funktionsdekoderen en adresse, der ligger en højere end lokomotivets og benytte sig af, at CS kan styre to dekodere i f.eks. BigBoy fra 2001 (hvor fire funktioner lå på den ene og fire på den anden). Det skulle så vidt jeg kan gennemskue give mulighed for at lyset i vognene kunne ligge på F5 og fremefter.
Men dette giver kun mening, hvis man kører med en fast togstamme med samme lokomotiv foran.
Noget helt andet er, at jeg fik en idé til hvordan bremseslange-ledninger kunne laves i praksis. På Apples nyere bærbare er strømstikket et såkaldt MagSafe stik. Det betyder at det er en stribe punktkontakter, der holdes på plads af en magnet, så stikket dels hopper af, hvis man falder i ledningen - og dels selv kan finde på plads. Det kunne jo være smart, hvis man kunne lave noget lignende til vognlys. Nogle strømførende bremseslanger med magnetiske spidser, så de koblede let sammen og fra igen.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
M-skinner ? Nænej - min barndoms anlæg (farfars) var opbygget af svellemåtter med individuelle skinnestrenge, som blev sømmet og loddet på med skinne-søm - og en loddet kobbertråd på skruer som midterleder. Først mange år efter kom Märklin med 2205... så vi var skam tidligt forud for udviklingen...
Det var sgu' derfor, det ikke var til at skille ad...
Tak for tip'set med samme adresse på loko- og fx-dekoder. Selvom... hvis ideen er, at man skulle kunne køre togstammen på forskellige lokomotiver, skal der jo en del omkodning til hver gang - ikke ? Ved ikke lige hvordan dobbelt-traction fiungerer på min CS, men umiddelbart lyder det som om løsningen ligger der ?
Kresten
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg er gået i gang med at rydde op i mit rodede Togmodelle-projekt: Ud med alle de ekstra ledninger, på med slæbesko og stelfjedre - og pludselig ser det hele meget mere overskueligt ud.
Jeg har anskaffet Lokpilot FX-dekoder og har tænkt mig at følge rådet med at programmere den til samme adresse som lokomotivet - og her kommer så mit næste spørgsmål: I første omgang vil jeg bruge vognstammen sammen med mit Hobbytrade MZ m. Loksound (V3.5, vistnok). Så vidt jeg umiddelbart kan overskue, anvender MZ'en F1-F3, så F4 burde være ledig til min FX-dekoder (der er 4 AUX-udgange) og kan bruges til tænd/sluk indvendig belysning. Hvis jeg skal have samme adresse på FX og Loksound, skal jeg vel også have AUX-udgangene til at følge hinanden ? Men... kan jeg på en eller anden måde tilslutte min FX-dekoder, så den følger lokomotivets tænd/sluk for kørelys ? At kørelys i lokomotivet følges den invendige belysning i vognene, virker vel på en eller anden måde logisk... Jeg vil jo nødig ende i en situation, hvor den indvendige belysning i vognene er afhængig af, at lokomotivet fløjter eller på anden måde siger "duuuuuuuut"....
Nogen betragtninger her ? Hvad er det smarteste at gøre ? Er det noget, jeg har fuldkommen misforstået ?
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vel op til og med F12 ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Kresten.
Ja, det er det: Du kan flytte dine funktioner rundt, fuldstændigt som du har lyst. Du kan få F1 til at tænde AUX4, F2 AUX1, F3 AUX3 og F4 AUX2, hvis du har lyst. Du burde også have en udgang, der kan skifte med køreretningen, som du så igen kan mappe mere eller mindre som du har lyst.
Når det er sagt: Et styrevognstog som dette hører vel til i epoke IV og senere? I så fald skal du have kørelys på døgnet rundt, men derimod ikke indvendig belysning, så det ville da være lidt synd at binde dem sammen - og helt unødvendigt. Du er heller ikke låst til kun at bruge de første fire F-funktioner, nyere ESU plejer at understøtte helt op til F12, så du har taster nok at tage af.
MVH
Lars
Kresten
Indlæg: 1.044
Ja - OK. Stort set forstået... jeg forlader ideen om at lade vognstammens indvendige belysning "samkøre" med kørelyset.
Fsva. indvendig belysning forstår jeg af jeres svar, at jeg - som jeg mistænkte - skal finde en "ubesat" fx-funktion (altså en, som lokomotivets dekoder ikke også bruger) til at styre den indvendige belysning. Og at jeg, medmindre jeg lader fx-dekoderen have sin egen selvstændige adresse, altid vil skulle være påpasselig med sammenfald mellem lokomotivets og fx-dekoderens (vognstammens) adresse. Har jeg forstået det rigtigt ?
Manner! - Jeg er vild med elektrisk legetøjstog
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
TogModelle-projektet skrider deruda'.
Lokpilot FX er monteret i styrevognen sammen med en hvid og to røde slutlys (LED) og slæbesko. Jeg købte et udvalg af slæbesko hos Kystbanen.dk og endte med at vælge en af Märklins små - den kører udmærket hen over sporskifter o.lign. På trods af gode råd herfra brugte jeg Märklins stelfjedre på alle vogne - det fungerer også fint. Märklins strømførende kort-koblinger fungerer faktisk også, selv om det ser vanvittigt ud med en togstamme der hælder godt ud over en R1...
Men altså... Problemer, tja - massevis!
For det første er Märklins "trennbare" strømførende kort-koblinger ikke specielt lette at have med at gøre. Vognene skal godt nok samles nogle gange, hvis sammenkoblingen skal holde. Det må fixes - muligvis nogle andre koblinger.
For det andet går koblingerne (er det det, der hedder "kulissen" ?) lidt trægt. Faktisk ad helvede til. Mistænker, at jeg har brugt for tykke ledninger til koblingerne, som yder for meget modstand. Det må osse fixes.
For det tredje skulle jeg have lyttet til et godt råd her fra forum - at bruge lysstav m. indbygget fx-dekoder i styrevognen. :oops: Der er godtnok ikke mange steder at skjule en ESU fx-dekoder i en TogModelle Bns-vogn. Det må også fixes - og så kan jeg jo stadig bruge TAMS-dimserne i de andre vogne. Og får ovenikøbet en til overs - og en FX-dekoder, som jeg kan bruge til alt muligt andet. :idea:
For det fjerde havde Kystbanen.dk f.g.m. ikke nogle Roco AC-hjul. De var i betragtelig restordre... Så jeg kører med DC-hjul med tilhørende blink-effekt. Men Kystbanen lover, at hjulene kommer hjem med den hastighed, der er normalt inden for denne hobby ("måneder, ikke år!"). Så det skal også fixes.
For det femte så jeg Jacob "Horsecreek"'s venlige indlæg og henvisning til egen hjemmeside, hvor TogModelle's vogne var piftet op med gulvbelægning og malede indvolde. Min første reaktion var naturligvis at genkalde mine refleksioner om mænd, der leger med dukkehuse. Da jeg havde været forarget over det i 17-18 minutter, fandt jeg mig selv foran PC'en, ivrigt arbejdende på at justere image-størrelsen ind, så det passede på vognene. Jacobs anvisning var ikke helt korrekt. Spækbrædt, lineal og skarp hobbykniv fik formet gulvet til den første vogn... og resten af eftermiddagen gik med at skære ud til de andre 4 vogne. Min kone var dybt imponeret og lidt bekymret på mine vegne. Men på den anden side - en mand skal vel have en hobby ? Og hun var enig i, at hvis hun kunne vælge imellem "fremmede damer" og "elektrisk legetøjstog", ville hun vælge det sidste. Bare jeg ikke fortalte det til hendes veninder... Og det ender sgu' nok med, at jeg også følger Jacobs anvisninger mht. maling af sæder m.m.
Summen af kardemommen: Efter en 2-3 iterationer "frem-og-tilbage" er jeg vistnok nået næsten halvvejs. Men hva' - så længe det er underholdende...
PS: Og mens jeg var hos Kystbanen.dk for at klage min nød, fik jeg øje på en dejlig brugt Heljan-MO. Med en ubrugelig Uhlenbrock Andi-dekoder, som de udskiftede næsten uden beregning med en Lokpilot V3. Og stadig billigere end jeg har set dem på QXL... Den er simpelthen dejlig. Hvorfor har Heljan ikke produceret en dummy - de kørte jo altid to-og-to, ihvertfald som Lille-Nor :?:
PPS: I samme omgang fik jeg omsider en Loksound til min Heljan Marilyn Monroe (jaja, vi gætter på at den skal lyde som en mellemting mellem en MY og en B&W-fiskekutter) - som jeg i sin tid havde købt af Lars på QXL - også med en ubrugelig (og nu efter anden udskiftning sammenbrændt) Uhlenbrock AnDi... Gad vide,om der er "fed forretning" i at sælge Heljans udmærkede modeller med en dekoder, der er ringere end original-modellen, på auktion ? :?
Alt-i-alt en pisse-hyggelig og skide-dyr weekend !
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og Nordpilen. og lyntog og og og og.....
Og ikke mindst har Heeljan lavet en flot model der bare virker.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Jojo - billederne kommer (når jeg vil være dem bekendt) - skulle jo nødigt udstille mine fummelfingre for voldsomt.
Men nu har jeg taget mig sammen og har bestilt lysstænger med dekoder fra Arnold Jeg har osse bestilt tynde ledninger - både fra Trinbrættet og fra TAMS, der også lige havde noget andet, jeg ikke kunne undvære...
Lige et spørgsmål til i farten: Det røde styrelys har jeg klaret med 2 stk 3mm dioder med tilhørende sorte kraver ud gennem bagsmækken. Hullerne i vognen er jo ikke til at få væk, men for en anden gangs skyld er de sgu' lidt voldsomme - alene anode/katode er jo "enorme" og meget stive. Selv om jeg har forkortet dem meget, fylder det jo en del, når der også skal loddes modstande på. Du kender vel ikke et (mindre) alternativ, hvor man kunne forestille sig at diode og modstand var bygget sammen og dermed kræver mindre plads :?:
Og så fandt jeg min barndoms allerførste blå og lidt rustne Märklin-transformator frem. Den er ved at blive splittet ad - der burde jo ihvertfald være ledning nok til de første par år.
Tak for alle de gode råd !!!
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skal bare glemme de der store grimme 3mm dioder og hoppe direkte på SMD dioder.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hvis du vender hver anden dc-aksel om kan du måske få blinke effekten til at forsvinde ,men ac aksler er langt at foretrække både på grund af bedre køreegenskaber og det dobbelte antal stelpunkter vil sammen med korrekt justeret slæbesko og stel fjeder eliminere det flakkende lys. og hvis det skal vises frem til konen så er det jo dejligt det virker.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Mand, vi kører med lys i 7 stk 2 etagers vogne, hvor der tages strøm op på i alt 8 aksler.
Det blinker altså ikke, det er sådanne vogne:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/doppel.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Jeg har tidligere set SMD 0603 nævnt - og har fundet ud af, at det betyder Surface Mount... Men kan nogen fortælle mig, hvad forskellen er på en SMD og en "almindelig" diode ? Er det kun størrelsen, eller ? Noget med indbygget modstand ? :?:
Er gået i gang med at rense hjul - men håber naturligvis på snarlig levering af AC-hjulene - Kystbanen lovede at ombytte dem, hvis det blev et problem med DC-hjul...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="Kresten"]Jeg har tidligere set SMD 0603 nævnt - og har fundet ud af, at det betyder Surface Mount... Men kan nogen fortælle mig, hvad forskellen er på en SMD og en "almindelig" diode ? Er det kun størrelsen, eller ? Noget med indbygget modstand ? /quote]
Kun størrelsen.
Kig evt på dotlight.de
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model