Hej!
Faldt over denne artikel i "ingeniøren" om et projekt fra 1907 om bygning af en bro over Storestrømmen:
http://ing.dk/artikel/108293-ingenioeren-1909-forbindelse-over-storstroe...
Kunne være sjovt at lave svingbro delen i model.
Kan iøvrigt anbefale at abbonere på "ingeniøren" som netavis. Det er gratis og der er meget interessant -også om jernbaner.
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Det ville da være noget af en svingtur. Hvor hurtig ville det mon gå helt ude ved kanten ? Nok til man ville klamre sig til gelænderet og flagre ud i luften...
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Nu er det nok heller ikke tænkt at broen skal bruges til at give karruselture på.............
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
cbt
Indlæg: 1.167
En svingbro er en af datidens måder på at få fuld gennemsejlingshøjde og samtidig kunne nøjes med en lav bro (og med deraf følgende begrænsede jordarbejder på land).
Den første jernbanebro over Limfjorden var netop en svingbro, ibrugtaget i 1879, og i drift indtil den blev afløst af Frederiksundbroen, som i 1937-38 blev flyttet til Aalborg - hvor den stadig er i "topform", eftersom at den blev istandsat for et par år siden.
Bropillerne til den gamle bro findes stadig - og er ligeledes sat pænt i stand - og de er med til at bryde isen, når den driver forbi, når vandstrømmen og en stiv "Kræn West" fører isen østover.
De gamle bropiller på landsiden bliver brugt af lystfiskere, mens strømpillerne især bliver brugt af de forhadte og forslugne skarver, når de skal tørre deres vinger og slå mave, efter at have gjort deres til at tømme Limfjorden for fisk.
Strømpillerne er derfor noget "tilklattede" af fugleeskrementer. Mums.
Du kan læse mere om bl.a. Limfjordsbroerne på dette pragtfulde site:
http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Vensysselbanen:Jernbanebroen
Læg iøvrigt mærke til, at når togene passerer Limfjordsbroen, så sætter lokoføreren enten farten op eller bremser let ned.
Det er for at undgå at toget hele vejen over broen kører med en hastighed, hvor de svinginger som hjulene påfører broen, er sammenfaldende med broens egensvingningstal.
En sådan resonans kan forårsage store skader på selv en nok så solid bro - og "vores" smukke Limfjordsbro har vist allerede prøvet lidt af hvert i forvejen. Så ikke mere af den slags uvæsen, tak.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Ja jernbanebroen over Limfjorden er en fin gammel konstruktion med massser af nitter. Jeg har ikke set maskineriet til den, men har set det til vejbroen ved siden af. De ligner nok hinanden hvad det angår - og det er virkelig flotte sager man har lavet i form af den imponerende gamle motor.
Broer er spændende konstruktioner - og ikke mindst til en modeljernbane. Derfor fandt jeg også dette gamle projektforslag til en Storestrømsbro meget spændende. Det kunne være rigtig sjovt at bygge til et større anlæg for at vise, hvordan Storestrømsbroen kunne have set ud, hvis man havde valgt dette projekt.
Vi er dog nok bedre tjent med det endelige projekt i den virkelige verden. Svingbroen havde været dyr i drift og vedligeholdelse og unødig besværlig for trafikken.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej
Ja, dyr i drift og langsommelig at få drejet. Tænk på det enorme moment der skal til for at få den sat i bevægelse og bremset igen !
Ang flotte broer, så er der i skive by en gammel nittet bro, som er lige til modelbanen. Tror såmen der er lavet modeller af den slags bro. Og det er da osse sjovt at se sporet på begge sider af landfæstet, hvordan det lige synker engang ! Nok ikke lige lagkage for en en maskine mad flere kobbenhjul !?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
Hej Alle
CBT: Læg iøvrigt mærke til, at når togene passerer Limfjordsbroen, så sætter lokoføreren enten farten op eller bremser let ned.
Det er for at undgå at toget hele vejen over broen kører med en hastighed, hvor de svinginger som hjulene påfører broen, er sammenfaldende med broens egensvingningstal.
En sådan resonans kan forårsage store skader på selv en nok så solid bro - og "vores" smukke Limfjordsbro har vist allerede prøvet lidt af hvert i forvejen. Så ikke mere af den slags uvæsen, tak.
jeg har aldrig fået at vide jeg skal sætte farten op eller bremse let, når jeg kører tog hen over broen, jeg kan vælge bare at køre med 40 km/t.
det du oplever med farten er, at fra Ålborg siden må du køre ud på broen med 60km/t og skal bremse ned, til en skrap kurve i Nørre Sundby, hvor det kun må køres 40 km/t.
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen