Hej hejsa.. alle..Jeg vil bare lige høre om det ikke er 3% stigning der er max. Det læsgste tog bliver på en my1401 og 3 pas. vogne.
Med det du skal køre med kan du givet gå op til 5% stigning, men det kan på ingen måder anbefales. Hvis du til gengæld har en lille Köf så får den problemer med at trække dine 3 vogne. Det ser ikke pænt ud, du presser materiellet unødigt. Søger du rundt i forummet her vil du se at de fleste anbefaler op til max 4%, men mange kører med langt mindre. For min del kører jeg med max 2½% stigning og det synes jeg, alt efter togstamme, er for meget.
Vi lever i kompromissernes verden og vi kan blive nødsaget til at køre med større stigninger end det anbefalede.
Hejsa!Skal det ikke komme til at ligne rutchebanen i Tivoli, skal man holde stigningerne nede på realistiske 1,5 til 2%Gert
Ja, på den synlige del af anlægget...
Under jorden kan man gå højere op i stigning, husk ved dobbeltsporede helixer, at lade det nedadgående spor være det inderste (altså det med den største hældning)...
Hilsen
Lars
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
0 kan lide
Skrevet af F.Ormstrup Torsdag d. 30/7/2009 - 19:13
Skal det ikke komme til at ligne rutchebanen i Tivoli, skal man holde stigningerne nede på realistiske 1,5 til 2%
Det er da meget urealistisk med så kraftige stigninger - DSB's normale stigningstal stopper ved en stigning på 12,5 promille = 1,25 % og så må fx. H - maskiner højest belastes med 550ton hvor de på flad strækning må trække 1000ton.
Ja jeg ved godt at DSB opererer med stigninger op til A7: 33,33promille = 3,333% men jeg tror kun det er forekommet i teorien.
Det er da meget urealistisk med så kraftige stigninger - DSB's normale stigningstal stopper ved en stigning på 12,5 promille = 1,25 % og så må fx. H - maskiner højest belastes med 550ton hvor de på flad strækning må trække 1000ton. Ja jeg ved godt at DSB opererer med stigninger op til A7: 33,33promille = 3,333% men jeg tror kun det er forekommet i teorien.Ellers er jeg enig med Gert max. 2% stigning.
Ja, det er altsammen rigtig nok, men øjet lader sig til en vis grad snyde...
Hilsen
Lars
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
0 kan lide
Skrevet af F.Ormstrup Torsdag d. 30/7/2009 - 19:30
Med mindre man kører treskinnedrift og med hæfteringe .Vil på mit kommende anlæg dog også forsøge at overholde maks. 2%. Ved mindre anlæg og/eller små toglængder kan man godt gå (lidt) højere op.
Desværre stammer erfaringen fra klubbens gamle anlæg (Märklin K - skinner - laveste pkt. 90cm højeste 130+cm. Stigninger som anbefalet i gamle Märklin kataloger.
Vi fik dem bekræftiget for et par år siden, da et af vore medlemmer fik problemer med sit hjemlige anlæg ( Märklin C - skinner) - stigning på ca. 3½%
Jeg har stigninger på 5%, men det er af nød fordi banen er så lille.
På min næste bane ....
Jeg har fra starten accepteret at 5% stigningen kun er til en "bjergbane" med små tog med korte vogne.
Hvad der dog er lige så vigtigt er overgangen fra vandret til skrå. Man kan ikke bare sige at en 5% stigning bruger 1,4m på at stige 7cm. Man skal også huske afslutningen i begge ender, så man får en blød overgang og der ikke opstår nogle skarpe knæk.
Stigningen i kurver bør også være mindre end på lige stræk.
Jeg har fra starten accepteret at 5% stigningen kun er til en "bjergbane" med små tog med korte vogne.Hvad der dog er lige så vigtigt er overgangen fra vandret til skrå. Man kan ikke bare sige at en 5% stigning bruger 1,4m på at stige 7cm. Man skal også huske afslutningen i begge ender, så man får en blød overgang og der ikke opstår nogle skarpe knæk.Stigningen i kurver bør også være mindre end på lige stræk.
På anlæg man har i hjemmet vil man som regel være nødsaget til at gå på kompromis med målestoksforhold og virkelighedstro mål for hældninger. Jeg tror man er meget priviligeret hvis man har plads til at kunne regne med promiller ved stigninger.
Jeg tror man må lade sit materiel og de togstammer man ønker at køre med sætte grænsen for hvor stejl en stigning må være. Men synes man så at den stigning ser ud af h..... til, må man bare skjule den. Tænk bare på hvor unaturlig en Helix vil se ud hvis den står frit fremme. Jeg kan ikke mindes at have set en Helix i 1:1 til jernbanebrug
__________________
3Modul.dk 3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Jeg kan ikke mindes at have set en Helix i 1:1 til jernbanebrug
Der er da mindst et par stk.(hedder nok noget andet i 1:1) i bjergegne, men de er så store at det kun er i ganske særlige tilfælde man ser hvad det er! - en af dem er i USA (Rocky Mountains) Jeg kan desværre ikke huske stedets navn - Har set billede hvor samme godstog kører i 2 etager.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Fizban
Med det du skal køre med kan du givet gå op til 5% stigning, men det kan på ingen måder anbefales. Hvis du til gengæld har en lille Köf så får den problemer med at trække dine 3 vogne. Det ser ikke pænt ud, du presser materiellet unødigt. Søger du rundt i forummet her vil du se at de fleste anbefaler op til max 4%, men mange kører med langt mindre. For min del kører jeg med max 2½% stigning og det synes jeg, alt efter togstamme, er for meget.
Vi lever i kompromissernes verden og vi kan blive nødsaget til at køre med større stigninger end det anbefalede.
God fornøjelse med dit projekt.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Skal det ikke komme til at ligne rutchebanen i Tivoli, skal man holde stigningerne nede på realistiske 1,5 til 2%
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, på den synlige del af anlægget...
Under jorden kan man gå højere op i stigning, husk ved dobbeltsporede helixer, at lade det nedadgående spor være det inderste (altså det med den største hældning)...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det er da meget urealistisk med så kraftige stigninger - DSB's normale stigningstal stopper ved en stigning på 12,5 promille = 1,25 % og så må fx. H - maskiner højest belastes med 550ton hvor de på flad strækning må trække 1000ton.
Ja jeg ved godt at DSB opererer med stigninger op til A7: 33,33promille = 3,333% men jeg tror kun det er forekommet i teorien.
Ellers er jeg enig med Gert max. 2% stigning.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, det er altsammen rigtig nok, men øjet lader sig til en vis grad snyde...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Enig!
De max 2% er ud fra praktiske erfaringer - bliver stigningen større får man problemer med mange mindre modeller.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Med mindre man kører treskinnedrift og med hæfteringe
.
Vil på mit kommende anlæg dog også forsøge at overholde maks. 2%. Ved mindre anlæg og/eller små toglængder kan man godt gå (lidt) højere op.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad har slæbeskoen med det at gøre?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Desværre stammer erfaringen fra klubbens gamle anlæg (Märklin K - skinner - laveste pkt. 90cm højeste 130+cm. Stigninger som anbefalet i gamle Märklin kataloger.
Vi fik dem bekræftiget for et par år siden, da et af vore medlemmer fik problemer med sit hjemlige anlæg ( Märklin C - skinner) - stigning på ca. 3½%
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har stigninger på 5%, men det er af nød fordi banen er så lille.
På min næste bane ....
Jeg har fra starten accepteret at 5% stigningen kun er til en "bjergbane" med små tog med korte vogne.
Hvad der dog er lige så vigtigt er overgangen fra vandret til skrå. Man kan ikke bare sige at en 5% stigning bruger 1,4m på at stige 7cm. Man skal også huske afslutningen i begge ender, så man får en blød overgang og der ikke opstår nogle skarpe knæk.
Stigningen i kurver bør også være mindre end på lige stræk.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ja, det er faktisk en ganske væsentlig pointe.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
På anlæg man har i hjemmet vil man som regel være nødsaget til at gå på kompromis med målestoksforhold og virkelighedstro mål for hældninger. Jeg tror man er meget priviligeret hvis man har plads til at kunne regne med promiller ved stigninger.
Jeg tror man må lade sit materiel og de togstammer man ønker at køre med sætte grænsen for hvor stejl en stigning må være. Men synes man så at den stigning ser ud af h..... til, må man bare skjule den. Tænk bare på hvor unaturlig en Helix vil se ud hvis den står frit fremme. Jeg kan ikke mindes at have set en Helix i 1:1 til jernbanebrug
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Der er da mindst et par stk.(hedder nok noget andet i 1:1) i bjergegne, men de er så store at det kun er i ganske særlige tilfælde man ser hvad det er! - en af dem er i USA (Rocky Mountains) Jeg kan desværre ikke huske stedets navn - Har set billede hvor samme godstog kører i 2 etager.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Michael BJ
Indlæg: 278
Der er vist mere end et par stykker
Se bare her: http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_(railway)
Jeg må indrømme at jeg ikke troede at der var så mange!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Virkeligheden overgår endnu en gang fantasien
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Prøv at Google billeder fra Tehachapi Loop, her er der tog i 2 - 3 etager - virkeligt imponerende !!!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har ikke set Rendsburg fra oven kan jeg forstå?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Her er et par links til en 1:1 spiral:
http://wikimapia.org/7623781/de/Berninabahn-Kehrschleife-Brusio
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.ozdoba.net/rhb/netz/bild/...
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ikke at forglemme Flåmsbanen i Norge der desværre har mange partier inde i fjeldet.
http://www.flaamsbana.no/
Den er absolut et besøg værd.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Fizban
Indlæg: 181
Tak for alle indlægnene *S*
//Fizban -- Lima, H0, Analog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Selv tak. Godt spørgsmål - håber du kan få noget fornuftigt ud af svarene, selvom de er lidt modstridende.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Fizban
Indlæg: 181
Jo jo da.. det var sådan set bare for at se hvad man ville anbefale. jeg laver en stigning på Ca 3% og det er vist okay .. i mit tilfælde
//Fizban -- Lima, H0, Analog