Står for snart at skulle til at bygge en opstillingsbanegård op.
Det bliver sådan at man kan se sporene.
Udover at skinnerne skal fødes med strøm, er det også relevant med nogen sporbesatmeldere. Her har Märklin et ret simpelt system der har været linket til herinde. Det er den uisolerede hjulaksel der melder det. Er der en der har linket?
Er det muligt at lave det sådanne at sporet først meldes besat når lomotivet holder helt fremme ved udgangssporskiftet? Forestiller mig at togene altid kører i samme retning ind på opstillingssporet (nu er området ikke lige min stærke side).
Endelig skal der drev på sporskifterne, her forestiller jeg mig noget med en pult der udover sporbesættelsen også kan fortælle om i hvilken stilling sporskifterne står i.
Det må være muligt at bygge det op på den traditionelle måde med trykknapper og pærer/dioder der fortæller det. Det med printplader er heller ikke lige min stærke side.
Hvilke typer af trykkontakter vil være de bedste?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hvis du kører digital (som der står i din signatur) vil det være langt det letteste at lave noget digitalt.
jeg kender umiddelbart to måder at melde optaget på: enten som du skriver med forbindelse gennem hjulene, eller med en kontakt. Hjulforbindelsen har den fordel at den er ligeglad med hvad vej toget vender. Punkt kontakten bliver aktiveret af slæbeskoen.
Hvis du skal helt hen til skiftesporet, skal du ha en kontakt/isoleret afsnit/andet helt der henne hvor toget skal stoppe.
Vil du også kunne standse toget automatisk? Vælge spor automatisk? eller er målet "bare" at få en pære til at lyse?
skriv skriv
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja hvad er målet?
Da jeg går meget op at det skal følge virkeligheden så tæt som det nu er muligt, forestiller jeg mig at der skal bruges et par pulte (som ikke behøver at være noget særligt). Computerstyring vil jeg ikke, da jeg vil have så meget føling med det selv som muligt. Det er muligt at det så bliver sådan, at det digitale dermed ikke bliver udnyttet godt nok?
Har fået det tip at lade sporskifterne være analogt styrede. Det digitale udnyttes så ganske vist ikke helt, men der bliver sparet en del decodere. Og det berettiger jo en pult til at styre opstillingsbanegården, og kommer derved til at følge virkeligheden.
På pultene skal sporskifternes stilling kunne ses, samt hvilket spor der er besat med tog. Kan regne ud at hvis togene skal stoppe auktomatisk når det er nået ind på et opstillingsspor, så kræver det noget ekstra. Hvad skal der helt konkret bruges udover kontakten nede i sporet? Det kunne jo godt blive digitalt styret?
Endelig melder der sig nu også et indskudt spørgsmål. Måske er det dermed også at skyde gråspurve med kanoner at satse på en Intelliboks på lidt længere sigt. Men nu kommer der jo en ny udgave i 2009, og dvs. at den udgave der er fremme nu nok vil falde i pris. Og den vil rigeligt række til mit behov, når der kobles 1-2 håndcontrollere til på længere sigt. Har en 6021´er som det er nu, men den synes jeg er for forældet til at køre det, så den regner jeg med at skille mig af med på et tidspunkt.
Ja det er måske lidt rodet det jeg kommer frem med, men det kan jo ligeså godt bliver lavet helt rigtigt fra starten, så der fx. ikke skal til at laves en masse ændringer når først sporene er lagt. Havde oprindeligt lavet et andet indlæg, men slettede det igen, da jeg syntes det blev for usammenhængende.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad skal du lave i morgen aften ?
Kom forbi, så skal jeg give en kort introduktion i blokdrift og lidt omkring standsning af tog der er styret via MM.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Klaus
Har en lidt lang dag i morgen der går ind i noget af aftenen (og samtidig er der klubaften her i Silkeborg), men kunne sagtens tage turen forbi Hadsten ved lejlighed. Og så kunne lejligheden også bruges til at studere den Østjyske længdebane noget mere.
Kan vi lade det stå lidt åbent, måske i næste uge igen? Hvornår har I klubaften hos jer? Er det også om mandagen? Eller er der en anden dag også?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Officiel klubaften er torsdag aften. Mandag er "teknikaften".
Fang mig på min private e-mail (ikke beskeder her i forum), når du har lyst.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen skriver i løbet af ugen via private beskeder her i forummet (har ikke din emailadresse).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er nu ellers forholdsvis let at finde, da jeg er webmater på begge de hjemmesider jeg linker til i min signatur.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja se, det tænkte jeg ikke lige på i farten, så skriver af den vej
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.