Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Sporplan - Nu med 2 løse ender... :-)

Hej,

Jeg har siddet og tegnet og tegnet, og nu har jeg sådan lidt malet mig selv op i et hjørne.

Så tænkte jeg at det kunne være interessant at hører om der var nogen der havde lyst til at kloge lidt i layoutet...

Der er som det fremgår to løse ender. Der mangler en vendesløjfe på toppen (dvs. det røde lag) og så er der en gå ende, som jeg også gerne ville se om jeg kunne bruge til noget fikst. (Og det er helt uden helix'er denne gang)...

Måske skulle jeg tilføje at det grønne lag er underetage. Smile

stuck

stuck-3d

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Så tænkte jeg at det kunne være interessant at hører om der var nogen der havde lyst til at kloge lidt i layoutet...

Jo, skinnen 24130 må du ikke bruge.

Hvor meget plads har du til rådighed ?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Hej,

Ja, jeg har før hørt folk brokke sig over 130'erne, men jeg har ikke en eneste gang haft problemer med den selv. Hvad er det for problemer der er med skinnen?

Jeg har ikke haft "permanente" anlæg siden jeg var dreng, men alle de layouts jeg har haft lavet på gulv og løse eksperimentielle layouts, har ikke givet problemer med den lille radius.

Mht. plads så er det vedhæftede lavet efter målene på 2 hele spånplader, så det var mest af bekvemmelighedsårsager banen lige fik de mål. Det passer meget godt ifht. at der er plads til at man kan spadsere rundt om 3 sider af anlæget. Så de mål holder jeg fast i indtil videre.

Dvs. 372 x 250

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Ja, jeg har før hørt folk brokke sig over 130'erne, men jeg har ikke en eneste gang haft problemer med den selv. Hvad er det for problemer der er med skinnen?

Mit eneste problem med 130, 230 og 330 er at radierne alene ser urealistiske ud. Når jeg designer sporplaner plejer jeg at gøre det at jeg benytter 130 på ikke-synlige områder. Jeg benytter så f.eks. en 430, 530 eller 912 som indgang til en kurve, der måske nok kan ende i en 130, men ved at benytte en større radie til at glatte kurven ud, så ser du ikke 130'eren så let.

130'eren er lækker til nemt og enkelt at få plads til radier på ikke synlige områder som skyggebanegårde, helixer m.m., hvor der ofte heller ikke er meget plads, men den skal ikke være på synlige steder. En B-vogn i korrekt længde hænger nærmest helt udover sporet, det ser ikke pænt ud.

Selv holder jeg mig til 430, 530 og helst 912, men da det ikke altid lader sig gøre, kan en 912 også udmærket glatte ud som indgang til en 430 eller 530, hvilket er den sammensætning jeg oftest benytter.

Med venlig hilsen

Søren

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa dille Laughing out loud

Om man kun kører med marklin matriale, er der ingen problemer i radius 1, men få du lyster i mod andre mærker end marklin, kan og [u]VIL[/u] der opstå problemer.

Andre fabrikater, tager ikke samme hensyn som marklin, hvilken både er godt og skidt, godt fordi, det giver mere virkeligheds tro modeller, men skidt for alle med radius 1, afspore [u]MEGET[/u] ofte

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

En anden kommentar kunne være at du er meget tæt på kanten. Hvis noget afsporer så kan det ryge helt ned på gulvet.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Ja, jeg har før hørt folk brokke sig over 130'erne, men jeg har ikke en eneste gang haft problemer med den selv. Hvad er det for problemer der er med skinnen?
Vogne hænger ud over kanten, store lokomotiver har tendens til at afspore osv.
""Krokodil"" skrev:
Dvs. 372 x 250

Lad mig lige se om ike der dukker et layout op i den størrelse........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Mht. plads så er det vedhæftede lavet efter målene på 2 hele spånplader, så det var mest af bekvemmelighedsårsager banen lige fik de mål. Det passer meget godt ifht. at der er plads til at man kan spadsere rundt om 3 sider af anlæget. Så de mål holder jeg fast i indtil videre.Dvs. 372 x 250

Jeg vil foreslaar at lave et "U"-anlaeg istedet. (eller blot "L") Det vil vaere naesten umuligt at naa ind til midten af den omtalte plade, samt det giver en daarlig udnyttelse af pladsen. Nu kender jeg selvfoelgelig ikke rummet du har til raadighed, men hvis du har mulighed for at laegge anlaegget op ad vaeggene, er det normalt den bedste ide.

Som allerede naevnt kan R1 kurver give problemer med ikke-Märklin produkter. -Desuden er de grimme at se paa, hvis du anvender dem i synlige omraader.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"hxmiesa" skrev:
Jeg vil foreslaar at lave et "U"-anlaeg istedet. (eller blot "L")
Ah, mit oplæg er allerede et "L". (det er måske lidt svært at se på tegningen?)
"hxmiesa" skrev:
Det vil vaere naesten umuligt at naa ind til midten af den omtalte plade, samt det giver en daarlig udnyttelse af pladsen. Nu kender jeg selvfoelgelig ikke rummet du har til raadighed, men hvis du har mulighed for at laegge anlaegget op ad vaeggene, er det normalt den bedste ide.Som allerede naevnt kan R1 kurver give problemer med ikke-Märklin produkter. -Desuden er de grimme at se paa, hvis du anvender dem i synlige omraader.

Fint input. Jeg har umiddelbart ikke de store planer om andet end märklin, men det får man nok i samme øjeblik man bygger en R1 kurve Wink

Mht. mit egentlige oplæg, som gik på om man kunne finde en fiks måde at få en vendesløjfe puttet ind på det øverste lag, så er du jo så vidt jeg kan forstå garvet sporplanlægger Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
""Krokodil"" skrev:
Dvs. 372 x 250
Lad mig lige se om ike der dukker et layout op i den størrelse........

Jow, det gjorde der....... (sporplan 1)

Hver firkant er 50x50cm, så anlgget er noget der ligner 3,5x2,25m.

Men sporplan 2 er meget sjovere, hvis du spørger mig.

Klaus

sporplan2

sporplan1

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Moppe

Nå, du har nok slået op på side 52 og side 32 ? Wink

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Nå, du har nok slået op på side 52 og side 32 ?

Nej 32 og 52 Smile

Genial bog for øvrigt, den skal jeg have købt når den viser sig brugt. Den udgave jeg sidder med er fra 1969 og tilhører Statsbiblioteket - har tidligere tilhørt Randersegnes biblioteker.

Den skal vidst i en scanner........ (ups må man ikke det??).

Günther Fromm er gud, hvad den slags angår, har selv bogen "Modellbahnanlagen- Bahnhöfe und gleispläne fra 1993.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Moppe

Prøv at låne nr. 1 i Alba's "Modellbahn praxis" serie. Den er pragtfuld Tongue

(Forfatter Joachim M. Hill med tegninger af Ivo Cordes, den efter min mening bedste sporplan-visioaliserings-ekspert overhovedet.)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Prøv at låne nr. 1 i Alba's "Modellbahn praxis" serie. Den er pragtfuld Tongue

Det har jeg så gjort (sammen med 2 andre bøger af ham).

Bibliotek.dk + et bibliotek under 500 meter herfra er guld værd!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Fint input. Jeg har umiddelbart ikke de store planer om andet end märklin, men det får man nok i samme øjeblik man bygger en R1 kurve Wink

Du vil med andre ord udelukkende køre med MY, N-maskine og T-maskine som trækkraft.

Personvognene indskrænker sig til mindre vellignende udgaver af A+B, samt måske CA og CAR (som intet har med forbilledet at gøre).

På godssiden er der lidt mere at vælge imellem.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Ah, mit oplæg er allerede et "L". (det er måske lidt svært at se på tegningen?)

Sorry, du har ret! My bad...

Nu har jeg kigget bedre paa planen, og jeg synes at du skal laegge pladerne som du har gjort!

og synes ejg at sporplanen har en del problemer.

Start med at forsimple hele projektet.

Saet et omraade af til at lave en lille skjult banegaard. 3 lange spor vil vaere fint til at starte med.

Forsoeg at lave banen i kun to lag.

Glem hvad der er blevet sagt ang. R1; anvend den blot fortsat

Integrér en vendesloejfe i nederste lag, og lad en enkeltsporet bane sno sig opad til en lille landlig (eller industriel?) endestation. -Evt. ovenover den skjulte banegaard.

Laeg di hovedstation diagonalt paa tvaers af de to plader, og lad banen koerer en runde langs kantent af pladerne, for at vinde lidt koeretid, inden de kommer tilbage paa stationen. (Eventuelt kan du lave en rundbane langs kanten hvor togene kan koere runt uden nogensinde at komme til stationen!

Naa, nu bliver jeg helt inspireret. Det kan godt vaere at jeg laver en firhaandstegning der illustrerer ideen...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
Du vil med andre ord udelukkende køre med MY, N-maskine og T-maskine som trækkraft. Personvognene indskrænker sig til mindre vellignende udgaver af A+B, samt måske CA og CAR (som intet har med forbilledet at gøre). På godssiden er der lidt mere at vælge imellem.

Oh, ja, det har jeg ikke lige nævnt, jeg kører tysk/schweitzisk tidlig epoke 3, så danske tog er ikke primært fokus. Men derfor er det alligevel rart at vide hvad man fravælger, hvis man bruger R1. Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Oh, ja, det har jeg ikke lige nævnt, jeg kører tysk/schweitzisk tidlig epoke 3, så danske tog er ikke primært fokus. Men derfor er det alligevel rart at vide hvad man fravælger, hvis man bruger R1. Smile

Så skal du i høj grad se på sporplan 1

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"moppe" skrev:
Så skal du i høj grad se på sporplan 1Klaus

Ja, jeg synes måske ikke der er overvældende mange forskellige køremuligheder på sporplan 1. Sporplan 2 synes jeg ser meget spændende ud, men den er også lidt mærkelig, idet banegården er en endestation.

Men I skal have mange tak for sporplanerne, det glemte jeg helt. det er rart med inspiration, og det var jo netop det jeg søger.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"hxmiesa" skrev:
Nu har jeg kigget bedre paa planen, og jeg synes at du skal laegge pladerne som du har gjort!
Så var der noget der var rigtigt :-)Nu skal nedenstående talrige spørgsmål altså ikke forståes som om at jeg bare prøver at være besværlig, men jeg er ret nysgerrig ifht. hvad der ligger bag af erfaringer.
"hxmiesa" skrev:
og synes ejg at sporplanen har en del problemer.Start med at forsimple hele projektet.Saet et omraade af til at lave en lille skjult banegaard. 3 lange spor vil vaere fint til at starte med.
Der kan jo sagtens lægges en skyggebanegård i det grønne lag. Jeg har måske bare ikke personligt set lyset omkring en skyggebanegård. Hvad er det lige det fantastiske ved en sådan er? At man kan have nogle tog holdende klar til at trille ud på anlægget som om de kom et helt andet sted fra?
"hxmiesa" skrev:
Forsoeg at lave banen i kun to lag. Glem hvad der er blevet sagt ang. R1; anvend den blot fortsat
Hm, hvorfor ikke holde den i 3 lag? Umiddelbart kan jeg godt lide de tre lag fordi det giver mulighed for nogle relativt lange ture, samt det gør det nemmere at få plads til vendesløjferne, og 2 stationer giver lidt mere mening, hvis de også er på forskellige niveauer.
"hxmiesa" skrev:
Integrér en vendesloejfe i nederste lag, og lad en enkeltsporet bane sno sig opad til en lille landlig (eller industriel?) endestation. -Evt. ovenover den skjulte banegaard.Laeg di hovedstation diagonalt paa tvaers af de to plader, og lad banen koerer en runde langs kantent af pladerne, for at vinde lidt koeretid, inden de kommer tilbage paa stationen. (Eventuelt kan du lave en rundbane langs kanten hvor togene kan koere runt uden nogensinde at komme til stationen!Naa, nu bliver jeg helt inspireret. Det kan godt vaere at jeg laver en firhaandstegning der illustrerer ideen...

Aha. Jeg tror jeg har idé nu. Jeg tror nu ikke jeg laver dette layout så radikalt om, som du foreslår, men jeg vil ændre banegården på det øverste niveau, så den går diagonalt. Dermed får jeg vendesløjfen ind.

Måske kunne man lave et nyt layout ud fra den idé du skitserer, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. En skitse kunne være meget fin. Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

så er der et nyt oplæg. eller hvad man skal kalde det.

Nu er anlæget rundt regnet sådan som jeg havde forestillet mig at det skulle være fra starten. Der er 2 stationer, et industri/ranger område, 2 vendesløjfer og efter min mening 4-5 forskellige køremuligheder.

L-3niveauer2

L-3niveauer

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

nu i farver.. - jeg ved ikke rigtigt hvad der sker for wintrack og min lille sø, men den ser lidt løjerlig ud.

3lag

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Et godt råd ... sørg for at du kan komme til i siderne, der hvor der er skjulte strækninger. Du kan være fuldstændig sikker på, at det er på det sværest tilgængelige sted, at afsporinger og uheld sker. Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Det har du garanteret 100% ret i! Smile

Det giver lidt udfordringer omkring det "grønne" lag. der er nemlig noget inde midt på pladen, og det kunne garanteret blive rigtigt bøvlet.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Der kan jo sagtens lægges en skyggebanegård i det grønne lag. Jeg har måske bare ikke personligt set lyset omkring en skyggebanegård. Hvad er det lige det fantastiske ved en sådan er? At man kan have nogle tog holdende klar til at trille ud på anlægget som om de kom et helt andet sted fra?
Ja, dette, og at det kan automatiseres for lidt afveksling.Selvom et anlaeg en dag bliver faerdigbygget, bliver man ofte ved med at koebe rullende materiel, saa er det rart at kunen have flere togsaet staaende klar paa anlaegget, uden at de fuldstaendig blokkerer hovedstationen. (De fleste stationer staar alligevel altid tomme det meste af tiden)
Citat:
Hm, hvorfor ikke holde den i 3 lag?
P.g.a. dine spaanplader.I det hele taget synes jeg at banen tyder paa at du endnu ikke ved hvad du egentligt vil, sikkert nok til at begynde at bygge et kompliceret 3-etages anlaeg. Jeg siger det med al respekt; Jeg tror/gaetter paa at du endnu skal eksperimentere med visse ting...
Citat:
Aha. Jeg tror jeg har idé nu. Jeg tror nu ikke jeg laver dette layout så radikalt om, som du foreslår, men jeg vil ændre banegården på det øverste niveau, så den går diagonalt. Dermed får jeg vendesløjfen ind. Måske kunne man lave et nyt layout ud fra den idé du skitserer, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. En skitse kunne være meget fin. Smile

Okay... Mine forslag kraever selvfoelgelig en radikal aendring, emn det er jo blot MIN vision. Det er meget bedre hvis du allerede selv er sikekr nok paa dine egne visioner Wink

Naa, men for at mine egne tegnerier i TranCad ikke skal gaa helt tabt, viser jeg lige en beta-udkast til det jeg taler om;

Billede

Det er et meget tidligt udkast, og giver sikkert flere spoergsmaal end det loeser Wink

Kun lag 1 er tegnet ind. Den lille sidebane endestation er ikke tegnet.

Ja, jeg ved godt at banen ved foerste oejekast ligner en simpelt dobbeltsporet ringbane, men det afhaenger jo af hvordan man bruger den...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg synes det er et særdeles interessant forslag. Jeg tager det med i mine tanker til min næste (og desværre mindre bane). Der er nemlig noget rigtigt godt ved ideen om, at stationen ikke nødvendigvis skal passeres af tog, der kører på ringbanen.

Når man har børn med ved banen er der definitivt behov for en ring at køre på. Helst en pr. barn. Smile

Desuden kan de godt lide, at se forskelligt materiel i gang, hvilket betyder at det er godt, at have nogle færdige togstammer klar til brug. På din plan kan man stadig rangere uforstyrret på stationen og gøre materiel klar, mens ungerne tonser rundt på ringene. Og det er stadig muligt, at køre noget mere "seriøs" trafik, når det er de voksne børn, der leger. Endelig er banen også klar til noget automatisk demo-drift, hvor der kan ske afveksling.

Det er et ret godt all-round-layout du har skruet sammen.

Jeg ville dog nok have kastet en masse små klargøringsspor ind på stationen i stedet for 224'erne. Og så skal der selvfølgelig være et godsareal.

Med et par få ændringer er det muligt at lave yderste ring helt uden R1 ... det vil åbne for meget lange godstog med f.eks. BigBoy som trækkraft ... eller hvis man af og til absolut vil køre med materiel, som ikke egner sig til R1.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Ja, jeg synes måske ikke der er overvældende mange forskellige køremuligheder på sporplan 1. Sporplan 2 synes jeg ser meget spændende ud, men den er også lidt mærkelig, idet banegården er en endestation.
Omend vi ikke er enige om, hvilken plan der er 1 eller 2, så........ (sporplan 2 kom åbenbart øverst).Endestationen er et bevidst valg. Den giver rangerarbejde og ikke bare at toget kører rundt helt alene for sig selv og du sidder ovre i hjørnet og slapper af.
""Krokodil"" skrev:
Men I skal have mange tak for sporplanerne, det glemte jeg helt. det er rart med inspiration, og det var jo netop det jeg søger.

Velbekom.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"moppe" skrev:
Endestationen er et bevidst valg. Den giver rangerarbejde og ikke bare at toget kører rundt helt alene for sig selv og du sidder ovre i hjørnet og slapper af.Klaus

Det var egenligt en meget god pointe. Den havde jeg ikke lige tænkt over. Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"hxmiesa" skrev:
Ja, dette, og at det kan automatiseres for lidt afveksling.Selvom et anlaeg en dag bliver faerdigbygget, bliver man ofte ved med at koebe rullende materiel, saa er det rart at kunen have flere togsaet staaende klar paa anlaegget, uden at de fuldstaendig blokkerer hovedstationen. (De fleste stationer staar alligevel altid tomme det meste af tiden)
Ok. Ja, jeg har ikke så meget materiel endnu. Men bliver det ikke stadigt vældigt støvet hvis det står på en skyggebanegård nar man ikke kører med det? Jeg har en lille vitrine, af samme årsag Smile
"hxmiesa" skrev:
Citat:
Hm, hvorfor ikke holde den i 3 lag?
P.g.a. dine spaanplader.I det hele taget synes jeg at banen tyder paa at du endnu ikke ved hvad du egentligt vil, sikkert nok til at begynde at bygge et kompliceret 3-etages anlaeg. Jeg siger det med al respekt; Jeg tror/gaetter paa at du endnu skal eksperimentere med visse ting...
Ja, man bliver jo altid klogere. Smile Og eksperimenteres skal der helt afgjort. Men jeg synes det kunne være en sjov og interessant bane at bygge, og dels dels så ville jeg lige prøve kompleksiteten lidt af ved at poste den her. Jeg er godt klar over at 3 lag ikke nødvendigvis er det enkleste i verden, men det giver nogle interessante muligheder ifht. vendesløjfer og den begrænsede plads.
"hxmiesa" skrev:
Okay... Mine forslag kraever selvfoelgelig en radikal aendring, emn det er jo blot MIN vision. Det er meget bedre hvis du allerede selv er sikekr nok paa dine egne visioner Wink
Man skulle da være et skarn for ikke at være nysgerrig efter noget feed-back. Smile Min vision er indtil videre blot et udkast. En af de ting jeg prøvede at undgå, var kurven i centrum af "L'et" Den kommer nemt til at tage relativt meget plads, men det er jo en smags sag.
"hxmiesa" skrev:
Naa, men for at mine egne tegnerier i TranCad ikke skal gaa helt tabt, viser jeg lige en beta-udkast til det jeg taler om;Det er et meget tidligt udkast, og giver sikkert flere spoergsmaal end det loeser ;-)Kun lag 1 er tegnet ind. Den lille sidebane endestation er ikke tegnet.Ja, jeg ved godt at banen ved foerste oejekast ligner en simpelt dobbeltsporet ringbane, men det afhaenger jo af hvordan man bruger den...

Et udmærket oplæg. Nu giver det også noget mere mening ifht. hvad det var du skrev tidligere. Det er unægteligt en noget anderledes opbygning, som har nogle klare fordele. - Som Per også skrev. Meget interessante overvejelser omkring børn og bane-opbygning Smile

Du skal under alle omstændigheder have tak for inputtet. Jeg tror jeg vil koge lidt på det, og måske forsøge at lave en tegning baseret på din idé, så må vi jo se hvad der ender med at blive sat sammen til sidst Wink

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Så blev jeg lige lidt inspireret. Her er et udkast baseret på Hxmiesas idé. (tror jeg nok;-)

Det gik lidt stærkt, så der er nogle ting der skal forbedres, men det giver da en idé om hvad der er af muligheder.

(Grunden til at det øverste lag tager en "ekstra" omgang, er at jeg så kunne passe en bro ind. - og det synes jeg der skulle være.)

Kommentarer?

L-2niveauer

L-2niveauer3d

L-2niveauer3d-2

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Den nye plan har næsten ingen 130'ere ... der er så vidt jeg kan se kun to sving på hovedlinien, som bruger dem. Og begge ser ud til at kunne løses med 230'ere som mindste radius. Hvis du gør det giver du dig selv mulighed for at køre med noget af det mere krævende materiel ... det vil jeg anbefale, når du nu har pladsen.

En anden ting er, at du har lagt sporene helt ud til kanten af pladen. Hvis du har en væg langs sporet får du problemer med at få materiellet til at køre, da en del rager udover skinnen. Der skal være lidt plads ind med vægge. Og har du det helt ude langs bordkanten kan et hjulpar, der afsporer få en hel togstamme til at vælte og ryge på gulvet. Så et par centimeter til kanten er mit råd.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Mh.t. til min egen lille tegning, og din egen seneste, vil jeg lige naevne at det med at indsaette en lille ret skinne midt i kurven kun er til beta-tegning. Senere skal denne plads udnyttes ved at indsaette stoerre kurverstykker, og transitere enderne af kurverne...

Optimeringen af en sporplan lavet med segment-skinner er en uendelig itereringsproces. (Man kan blive ved og ved og ved med at optimere enkelte skinenstyker...)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Det gik lidt stærkt, så der er nogle ting der skal forbedres, men det giver da en idé om hvad der er af muligheder.Kommentarer?

De 2 sporskoftere der går ind til stationen gennem den skarpe kurve flytter du op til den bagerste kant efter den noget blødere halvcirkel. Så har du mulighed for at hæve stationen i forhold til "paradestræknigen" foran.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"hxmiesa" skrev:
Mh.t. til min egen lille tegning, og din egen seneste, vil jeg lige naevne at det med at indsaette en lille ret skinne midt i kurven kun er til beta-tegning. Senere skal denne plads udnyttes ved at indsaette stoerre kurverstykker, og transitere enderne af kurverne...Optimeringen af en sporplan lavet med segment-skinner er en uendelig itereringsproces. (Man kan blive ved og ved og ved med at optimere enkelte skinenstyker...)

God pointe. Man kan blive ved meget længe.Men så længe det er sjovt, er det ok.

Den første tegning giver alligevel primært et bedre overblik over hvad der er plads til, og hvad der ikke er plads til.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"moppe" skrev:
De 2 sporskoftere der går ind til stationen gennem den skarpe kurve flytter du op til den bagerste kant efter den noget blødere halvcirkel. Så har du mulighed for at hæve stationen i forhold til "paradestræknigen" foran.Klaus

Øh, så tror jeg, stationen bliver noget kortere, hvis jeg forstår dig ret. Du vil have inkørslen til stationen om til den "bagerste" kant?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

""Krokodil"" skrev:
Så blev jeg lige lidt inspireret. Her er et udkast baseret på Hxmiesas idé. (tror jeg nok;-)Det gik lidt stærkt, så der er nogle ting der skal forbedres, men det giver da en idé om hvad der er af muligheder.(Grunden til at det øverste lag tager en "ekstra" omgang, er at jeg så kunne passe en bro ind. - og det synes jeg der skulle være.)Kommentarer?

Det ser meget bedre ud. Det kunne dog være spændende, kunne du i det skjulte have vendt stammen (på strækningen) så du ikke hele tiden køre samme vej rundt. Men det er mere optisk.

Mht. din øverste station, ville jeg lade dobbeltsporet fra remisen gå ud i en endestopper og så en lokomotivlængde inden endestopperen lægge 2 sporsifter i (transversal) så et lokomotiv altid skal ud til endestopperen inden det kører til perron/remise. Det er nemlig ikke forbilledligt, at køre direkte fra fri bane og ind/ud fra/til remisen - sikkerhed!

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
[Øh, så tror jeg, stationen bliver noget kortere, hvis jeg forstår dig ret. Du vil have inkørslen til stationen om til den "bagerste" kant?

Det bliver ikke meget. Og du kan altid løse det ved at lægge stationen mere på skrå.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

"Skott" skrev:
Det ser meget bedre ud. Det kunne dog være spændende, kunne du i det skjulte have vendt stammen (på strækningen) så du ikke hele tiden køre samme vej rundt. Men det er mere optisk.
Hm. dvs. en vendesløjfe under rangeranlæget? - det tror jeg er at presse citronen Smile Men du har fuldstændigt ret, der mangler lidt et par vendesløjfer.
"Skott" skrev:
Mht. din øverste station, ville jeg lade dobbeltsporet fra remisen gå ud i en endestopper og så en lokomotivlængde inden endestopperen lægge 2 sporsifter i (transversal) så et lokomotiv altid skal ud til endestopperen inden det kører til perron/remise. Det er nemlig ikke forbilledligt, at køre direkte fra fri bane og ind/ud fra/til remisen - sikkerhed!

Aha! - der var noget jeg overhovedet ikke havde den fjerneste anelse om. Smile

Dvs. en lidt intermistisk tegning hvor "/" udgør et sporskifte

[code] remise ---/----(stopklods)mainline ---/---- (stopklods)[/code]

så man altid skal vende før og efter et remisebesøg?

er det korrekt forstået?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Ja ... det ses næsten overalt, hvor der er læssespor, henstillingsspor o.lign.

Det kaldes dækningssporskifter og skal sørge for at en rullende vogn ikke havner på hovedsporet. Og jeg kan kun sige, at jeg har lært, at det er meget praktisk. Også, når der er børn med i legen. Wink

Men dækningsspor kan også bruges til at henstille materiel på (f.eks. sneplove).

Prøv evt. at kigge på sporplaner over stationer, når du skal til at rode med det.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

Baseret på de tidligere forslag har jeg også leget lidt med WinTrack.

Frank

lag2-3

lag1

3D-billede

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Frank" skrev:
Baseret på de tidligere forslag har jeg også leget lidt med WinTrack.Frank

Bedste forslag hidtil!!!

Hundeben bane med lille skyggestation!

Dette er bane jeg ville kunne finde paa at bygge!

Men den er i 3 lag, saa det bliver kompliceret at udnytte de 2 store spaanplader... Krokodil; Har du taenkt over hvordan du vil loefte visse landskabsdele og lave ramper til sporene?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Forrygende. Der blev faktisk plads til 2 vendesløjfer! Smile

Det er en god udnyttelse af pladsen. Den kan jeg godt lide. Det synes også at tage rigtigt mange af de forskellige forslag til efterretning.

Kunne man lokke dig (Frank) til at sætte .trk filen online?

Mht. at udnytte to spånplader, så er det nok noget med at komme igang med løvsaven, og skære dem lidt i stykker, så man kan hæve/sænke dele af dem. Som det ser ud nu, tror jeg den "venstre" plade skal være på det øverste niveau, og den højre på det midtersted, og det nederste skal så skæres ud i dem begge. ville jeg sådan umiddelbart mene.

Forresten Frank, hvordan har du fået wintrack til at lave den lidt skarpere "kant" bagved den lille station foran hovedstationen?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Der er stadig en del, der kan optimeres på stationen.

Overvej evt. at lade den slå en ved brug af 912'ere. Inden jeg nedlægger min nuværende bane, tegner jeg den op. Der har jeg nemlig fået plads til et par lange stationer (de kan tage et helt lyntog = 170 cm).

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

""Krokodil"" skrev:
hvordan har du fået wintrack til at lave den lidt skarpere "kant" bagved den lille station foran hovedstationen?

Det har jeg gjort ved at tegne en streg ("insert freehand line" - 4-nederste ikon i venstre side) og så under 3D-punktet angive liniens højde.

Frank

freehand line

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"Frank" skrev:
""Krokodil"" skrev:
hvordan har du fået wintrack til at lave den lidt skarpere "kant" bagved den lille station foran hovedstationen?
Det har jeg gjort ved at tegne en streg ("insert freehand line" - 4-nederste ikon i venstre side) og så under 3D-punktet angive liniens højde.Frank

Fedt, så lærte jeg også lige lidt nyt. Det har jeg tænkt på jeg ved ikke hvor lang tid Laughing out loud

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Neej, det var en nydelig feature.

Samme måde som man laver vand. Har du tilfældigvis erfaring med hvorfor det nogen gange kommer til at se noget sært ud (med en mærkelig streg igennem?)

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Så er jeg klar igen Smile

Jeg har spekuleret en del over sagerne, og er kommet frem til at jeg nok skal prøve at lave en "test-opstilling" i 2 lag, for at det bliver lidt mere konkret.

Derfor har jeg med inspiration i de efterhånden talrige forslag, lavet dette layout.

De primære ændringer er:

1. indkørslen til hovedstationen

2. tilføjelse af lille station

3. remisen har fået et dækningsspor (hvis jeg har forstået begrebet rigtigt) Smile

4. godsanlæget er ændret lidt og der er kommet afkoblingsskinner på.

L-2niveauer2b

L-2niveauer3d-2b

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Derfor har jeg med inspiration i de efterhånden talrige forslag, lavet dette layout.De primære ændringer er:1. indkørslen til hovedstationen2. tilføjelse af lille station3. remisen har fået et dækningsspor (hvis jeg har forstået begrebet rigtigt) :-)4. godsanlæget er ændret lidt og der er kommet afkoblingsskinner på.

Prøv at lav yderstrækningen 1 sporet i stedet for dobbeltsporet.

Stationen i "højden" har en kran, hvad skal den læsse varen over på ?

Du mangler noget omkring kranen og landskabet falder alt for brat til at der kan være noget der.

Mit råd: sæt ambitionerne ned med hensyn til antallet af spor.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.