Hej,
Jeg har siddet og tegnet og tegnet, og nu har jeg sådan lidt malet mig selv op i et hjørne.
Så tænkte jeg at det kunne være interessant at hører om der var nogen der havde lyst til at kloge lidt i layoutet...
Der er som det fremgår to løse ender. Der mangler en vendesløjfe på toppen (dvs. det røde lag) og så er der en gå ende, som jeg også gerne ville se om jeg kunne bruge til noget fikst. (Og det er helt uden helix'er denne gang)...
Måske skulle jeg tilføje at det grønne lag er underetage.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo, skinnen 24130 må du ikke bruge.
Hvor meget plads har du til rådighed ?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
"Krokodil"
Indlæg: 173
Hej,
Ja, jeg har før hørt folk brokke sig over 130'erne, men jeg har ikke en eneste gang haft problemer med den selv. Hvad er det for problemer der er med skinnen?
Jeg har ikke haft "permanente" anlæg siden jeg var dreng, men alle de layouts jeg har haft lavet på gulv og løse eksperimentielle layouts, har ikke givet problemer med den lille radius.
Mht. plads så er det vedhæftede lavet efter målene på 2 hele spånplader, så det var mest af bekvemmelighedsårsager banen lige fik de mål. Det passer meget godt ifht. at der er plads til at man kan spadsere rundt om 3 sider af anlæget. Så de mål holder jeg fast i indtil videre.
Dvs. 372 x 250
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Mit eneste problem med 130, 230 og 330 er at radierne alene ser urealistiske ud. Når jeg designer sporplaner plejer jeg at gøre det at jeg benytter 130 på ikke-synlige områder. Jeg benytter så f.eks. en 430, 530 eller 912 som indgang til en kurve, der måske nok kan ende i en 130, men ved at benytte en større radie til at glatte kurven ud, så ser du ikke 130'eren så let.
130'eren er lækker til nemt og enkelt at få plads til radier på ikke synlige områder som skyggebanegårde, helixer m.m., hvor der ofte heller ikke er meget plads, men den skal ikke være på synlige steder. En B-vogn i korrekt længde hænger nærmest helt udover sporet, det ser ikke pænt ud.
Selv holder jeg mig til 430, 530 og helst 912, men da det ikke altid lader sig gøre, kan en 912 også udmærket glatte ud som indgang til en 430 eller 530, hvilket er den sammensætning jeg oftest benytter.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa dille
Om man kun kører med marklin matriale, er der ingen problemer i radius 1, men få du lyster i mod andre mærker end marklin, kan og [u]VIL[/u] der opstå problemer.
Andre fabrikater, tager ikke samme hensyn som marklin, hvilken både er godt og skidt, godt fordi, det giver mere virkeligheds tro modeller, men skidt for alle med radius 1, afspore [u]MEGET[/u] ofte
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
En anden kommentar kunne være at du er meget tæt på kanten. Hvis noget afsporer så kan det ryge helt ned på gulvet.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lad mig lige se om ike der dukker et layout op i den størrelse........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jeg vil foreslaar at lave et "U"-anlaeg istedet. (eller blot "L") Det vil vaere naesten umuligt at naa ind til midten af den omtalte plade, samt det giver en daarlig udnyttelse af pladsen. Nu kender jeg selvfoelgelig ikke rummet du har til raadighed, men hvis du har mulighed for at laegge anlaegget op ad vaeggene, er det normalt den bedste ide.
Som allerede naevnt kan R1 kurver give problemer med ikke-Märklin produkter. -Desuden er de grimme at se paa, hvis du anvender dem i synlige omraader.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
"Krokodil"
Indlæg: 173
Fint input. Jeg har umiddelbart ikke de store planer om andet end märklin, men det får man nok i samme øjeblik man bygger en R1 kurve
Mht. mit egentlige oplæg, som gik på om man kunne finde en fiks måde at få en vendesløjfe puttet ind på det øverste lag, så er du jo så vidt jeg kan forstå garvet sporplanlægger
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jow, det gjorde der....... (sporplan 1)
Hver firkant er 50x50cm, så anlgget er noget der ligner 3,5x2,25m.
Men sporplan 2 er meget sjovere, hvis du spørger mig.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Moppe
Nå, du har nok slået op på side 52 og side 32 ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej 32 og 52
Genial bog for øvrigt, den skal jeg have købt når den viser sig brugt. Den udgave jeg sidder med er fra 1969 og tilhører Statsbiblioteket - har tidligere tilhørt Randersegnes biblioteker.
Den skal vidst i en scanner........ (ups må man ikke det??).
Günther Fromm er gud, hvad den slags angår, har selv bogen "Modellbahnanlagen- Bahnhöfe und gleispläne fra 1993.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Moppe
Prøv at låne nr. 1 i Alba's "Modellbahn praxis" serie. Den er pragtfuld
(Forfatter Joachim M. Hill med tegninger af Ivo Cordes, den efter min mening bedste sporplan-visioaliserings-ekspert overhovedet.)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det har jeg så gjort (sammen med 2 andre bøger af ham).
Bibliotek.dk + et bibliotek under 500 meter herfra er guld værd!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Du vil med andre ord udelukkende køre med MY, N-maskine og T-maskine som trækkraft.
Personvognene indskrænker sig til mindre vellignende udgaver af A+B, samt måske CA og CAR (som intet har med forbilledet at gøre).
På godssiden er der lidt mere at vælge imellem.
mvh. Dampfmeisteren
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Sorry, du har ret! My bad...
Nu har jeg kigget bedre paa planen, og jeg synes at du skal laegge pladerne som du har gjort!
og synes ejg at sporplanen har en del problemer.
Start med at forsimple hele projektet.
Saet et omraade af til at lave en lille skjult banegaard. 3 lange spor vil vaere fint til at starte med.
Forsoeg at lave banen i kun to lag.
Glem hvad der er blevet sagt ang. R1; anvend den blot fortsat
Integrér en vendesloejfe i nederste lag, og lad en enkeltsporet bane sno sig opad til en lille landlig (eller industriel?) endestation. -Evt. ovenover den skjulte banegaard.
Laeg di hovedstation diagonalt paa tvaers af de to plader, og lad banen koerer en runde langs kantent af pladerne, for at vinde lidt koeretid, inden de kommer tilbage paa stationen. (Eventuelt kan du lave en rundbane langs kanten hvor togene kan koere runt uden nogensinde at komme til stationen!
Naa, nu bliver jeg helt inspireret. Det kan godt vaere at jeg laver en firhaandstegning der illustrerer ideen...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
"Krokodil"
Indlæg: 173
Oh, ja, det har jeg ikke lige nævnt, jeg kører tysk/schweitzisk tidlig epoke 3, så danske tog er ikke primært fokus. Men derfor er det alligevel rart at vide hvad man fravælger, hvis man bruger R1.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så skal du i høj grad se på sporplan 1
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
"Krokodil"
Indlæg: 173
Ja, jeg synes måske ikke der er overvældende mange forskellige køremuligheder på sporplan 1. Sporplan 2 synes jeg ser meget spændende ud, men den er også lidt mærkelig, idet banegården er en endestation.
Men I skal have mange tak for sporplanerne, det glemte jeg helt. det er rart med inspiration, og det var jo netop det jeg søger.
"Krokodil"
Indlæg: 173
Aha. Jeg tror jeg har idé nu. Jeg tror nu ikke jeg laver dette layout så radikalt om, som du foreslår, men jeg vil ændre banegården på det øverste niveau, så den går diagonalt. Dermed får jeg vendesløjfen ind.
Måske kunne man lave et nyt layout ud fra den idé du skitserer, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. En skitse kunne være meget fin.
"Krokodil"
Indlæg: 173
så er der et nyt oplæg. eller hvad man skal kalde det.
Nu er anlæget rundt regnet sådan som jeg havde forestillet mig at det skulle være fra starten. Der er 2 stationer, et industri/ranger område, 2 vendesløjfer og efter min mening 4-5 forskellige køremuligheder.
"Krokodil"
Indlæg: 173
nu i farver.. - jeg ved ikke rigtigt hvad der sker for wintrack og min lille sø, men den ser lidt løjerlig ud.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Et godt råd ... sørg for at du kan komme til i siderne, der hvor der er skjulte strækninger. Du kan være fuldstændig sikker på, at det er på det sværest tilgængelige sted, at afsporinger og uheld sker.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
"Krokodil"
Indlæg: 173
Det har du garanteret 100% ret i!
Det giver lidt udfordringer omkring det "grønne" lag. der er nemlig noget inde midt på pladen, og det kunne garanteret blive rigtigt bøvlet.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Okay... Mine forslag kraever selvfoelgelig en radikal aendring, emn det er jo blot MIN vision. Det er meget bedre hvis du allerede selv er sikekr nok paa dine egne visioner
Naa, men for at mine egne tegnerier i TranCad ikke skal gaa helt tabt, viser jeg lige en beta-udkast til det jeg taler om;
Det er et meget tidligt udkast, og giver sikkert flere spoergsmaal end det loeser
Kun lag 1 er tegnet ind. Den lille sidebane endestation er ikke tegnet.
Ja, jeg ved godt at banen ved foerste oejekast ligner en simpelt dobbeltsporet ringbane, men det afhaenger jo af hvordan man bruger den...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg synes det er et særdeles interessant forslag. Jeg tager det med i mine tanker til min næste (og desværre mindre bane). Der er nemlig noget rigtigt godt ved ideen om, at stationen ikke nødvendigvis skal passeres af tog, der kører på ringbanen.
Når man har børn med ved banen er der definitivt behov for en ring at køre på. Helst en pr. barn.
Desuden kan de godt lide, at se forskelligt materiel i gang, hvilket betyder at det er godt, at have nogle færdige togstammer klar til brug. På din plan kan man stadig rangere uforstyrret på stationen og gøre materiel klar, mens ungerne tonser rundt på ringene. Og det er stadig muligt, at køre noget mere "seriøs" trafik, når det er de voksne børn, der leger. Endelig er banen også klar til noget automatisk demo-drift, hvor der kan ske afveksling.
Det er et ret godt all-round-layout du har skruet sammen.
Jeg ville dog nok have kastet en masse små klargøringsspor ind på stationen i stedet for 224'erne. Og så skal der selvfølgelig være et godsareal.
Med et par få ændringer er det muligt at lave yderste ring helt uden R1 ... det vil åbne for meget lange godstog med f.eks. BigBoy som trækkraft ... eller hvis man af og til absolut vil køre med materiel, som ikke egner sig til R1.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Velbekom.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
"Krokodil"
Indlæg: 173
Det var egenligt en meget god pointe. Den havde jeg ikke lige tænkt over.
"Krokodil"
Indlæg: 173
Et udmærket oplæg. Nu giver det også noget mere mening ifht. hvad det var du skrev tidligere. Det er unægteligt en noget anderledes opbygning, som har nogle klare fordele. - Som Per også skrev. Meget interessante overvejelser omkring børn og bane-opbygning
Du skal under alle omstændigheder have tak for inputtet. Jeg tror jeg vil koge lidt på det, og måske forsøge at lave en tegning baseret på din idé, så må vi jo se hvad der ender med at blive sat sammen til sidst
"Krokodil"
Indlæg: 173
Så blev jeg lige lidt inspireret. Her er et udkast baseret på Hxmiesas idé. (tror jeg nok;-)
Det gik lidt stærkt, så der er nogle ting der skal forbedres, men det giver da en idé om hvad der er af muligheder.
(Grunden til at det øverste lag tager en "ekstra" omgang, er at jeg så kunne passe en bro ind. - og det synes jeg der skulle være.)
Kommentarer?
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Den nye plan har næsten ingen 130'ere ... der er så vidt jeg kan se kun to sving på hovedlinien, som bruger dem. Og begge ser ud til at kunne løses med 230'ere som mindste radius. Hvis du gør det giver du dig selv mulighed for at køre med noget af det mere krævende materiel ... det vil jeg anbefale, når du nu har pladsen.
En anden ting er, at du har lagt sporene helt ud til kanten af pladen. Hvis du har en væg langs sporet får du problemer med at få materiellet til at køre, da en del rager udover skinnen. Der skal være lidt plads ind med vægge. Og har du det helt ude langs bordkanten kan et hjulpar, der afsporer få en hel togstamme til at vælte og ryge på gulvet. Så et par centimeter til kanten er mit råd.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Mh.t. til min egen lille tegning, og din egen seneste, vil jeg lige naevne at det med at indsaette en lille ret skinne midt i kurven kun er til beta-tegning. Senere skal denne plads udnyttes ved at indsaette stoerre kurverstykker, og transitere enderne af kurverne...
Optimeringen af en sporplan lavet med segment-skinner er en uendelig itereringsproces. (Man kan blive ved og ved og ved med at optimere enkelte skinenstyker...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De 2 sporskoftere der går ind til stationen gennem den skarpe kurve flytter du op til den bagerste kant efter den noget blødere halvcirkel. Så har du mulighed for at hæve stationen i forhold til "paradestræknigen" foran.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
"Krokodil"
Indlæg: 173
God pointe. Man kan blive ved meget længe.Men så længe det er sjovt, er det ok.
Den første tegning giver alligevel primært et bedre overblik over hvad der er plads til, og hvad der ikke er plads til.
"Krokodil"
Indlæg: 173
Øh, så tror jeg, stationen bliver noget kortere, hvis jeg forstår dig ret. Du vil have inkørslen til stationen om til den "bagerste" kant?
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Det ser meget bedre ud. Det kunne dog være spændende, kunne du i det skjulte have vendt stammen (på strækningen) så du ikke hele tiden køre samme vej rundt. Men det er mere optisk.
Mht. din øverste station, ville jeg lade dobbeltsporet fra remisen gå ud i en endestopper og så en lokomotivlængde inden endestopperen lægge 2 sporsifter i (transversal) så et lokomotiv altid skal ud til endestopperen inden det kører til perron/remise. Det er nemlig ikke forbilledligt, at køre direkte fra fri bane og ind/ud fra/til remisen - sikkerhed!
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det bliver ikke meget. Og du kan altid løse det ved at lægge stationen mere på skrå.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
"Krokodil"
Indlæg: 173
Aha! - der var noget jeg overhovedet ikke havde den fjerneste anelse om.
Dvs. en lidt intermistisk tegning hvor "/" udgør et sporskifte
[code] remise ---/----(stopklods)mainline ---/---- (stopklods)[/code]
så man altid skal vende før og efter et remisebesøg?
er det korrekt forstået?
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Ja ... det ses næsten overalt, hvor der er læssespor, henstillingsspor o.lign.
Det kaldes dækningssporskifter og skal sørge for at en rullende vogn ikke havner på hovedsporet. Og jeg kan kun sige, at jeg har lært, at det er meget praktisk. Også, når der er børn med i legen.
Men dækningsspor kan også bruges til at henstille materiel på (f.eks. sneplove).
Prøv evt. at kigge på sporplaner over stationer, når du skal til at rode med det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Frank
Samsø
Indlæg: 21
Baseret på de tidligere forslag har jeg også leget lidt med WinTrack.
Frank
Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II
Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Bedste forslag hidtil!!!
Hundeben bane med lille skyggestation!
Dette er bane jeg ville kunne finde paa at bygge!
Men den er i 3 lag, saa det bliver kompliceret at udnytte de 2 store spaanplader... Krokodil; Har du taenkt over hvordan du vil loefte visse landskabsdele og lave ramper til sporene?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
"Krokodil"
Indlæg: 173
Forrygende. Der blev faktisk plads til 2 vendesløjfer!
Det er en god udnyttelse af pladsen. Den kan jeg godt lide. Det synes også at tage rigtigt mange af de forskellige forslag til efterretning.
Kunne man lokke dig (Frank) til at sætte .trk filen online?
Mht. at udnytte to spånplader, så er det nok noget med at komme igang med løvsaven, og skære dem lidt i stykker, så man kan hæve/sænke dele af dem. Som det ser ud nu, tror jeg den "venstre" plade skal være på det øverste niveau, og den højre på det midtersted, og det nederste skal så skæres ud i dem begge. ville jeg sådan umiddelbart mene.
Forresten Frank, hvordan har du fået wintrack til at lave den lidt skarpere "kant" bagved den lille station foran hovedstationen?
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der er stadig en del, der kan optimeres på stationen.
Overvej evt. at lade den slå en ved brug af 912'ere. Inden jeg nedlægger min nuværende bane, tegner jeg den op. Der har jeg nemlig fået plads til et par lange stationer (de kan tage et helt lyntog = 170 cm).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Frank
Samsø
Indlæg: 21
Det har jeg gjort ved at tegne en streg ("insert freehand line" - 4-nederste ikon i venstre side) og så under 3D-punktet angive liniens højde.
Frank
Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II
Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Fedt, så lærte jeg også lige lidt nyt. Det har jeg tænkt på jeg ved ikke hvor lang tid
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
"Krokodil"
Indlæg: 173
Neej, det var en nydelig feature.
Samme måde som man laver vand. Har du tilfældigvis erfaring med hvorfor det nogen gange kommer til at se noget sært ud (med en mærkelig streg igennem?)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Så er jeg klar igen
Jeg har spekuleret en del over sagerne, og er kommet frem til at jeg nok skal prøve at lave en "test-opstilling" i 2 lag, for at det bliver lidt mere konkret.
Derfor har jeg med inspiration i de efterhånden talrige forslag, lavet dette layout.
De primære ændringer er:
1. indkørslen til hovedstationen
2. tilføjelse af lille station
3. remisen har fået et dækningsspor (hvis jeg har forstået begrebet rigtigt)
4. godsanlæget er ændret lidt og der er kommet afkoblingsskinner på.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at lav yderstrækningen 1 sporet i stedet for dobbeltsporet.
Stationen i "højden" har en kran, hvad skal den læsse varen over på ?
Du mangler noget omkring kranen og landskabet falder alt for brat til at der kan være noget der.
Mit råd: sæt ambitionerne ned med hensyn til antallet af spor.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model