Picture

jkr

Elektriker

Indlæg: 40

PB

Friske øjne på sporplan

Hej

Da jeg indtil nu har kørt efter byg op og riv ned princippet, Crying

pga manglende plads, har jeg endelig fået plads til et fast anlæg, Laughing out loud

og nu er jeg endelig kommet frem til et layout jeg selv er tilfreds med,

vil jeg gerne have friske øjne på, der måske kan se fejl / mangler ved

planen, som jeg ikke selv er opmærksom på, så friske øjne er velkommen.

Sporplan oversigt

Sporplan layout

__________________

MVH Jan

tog i lange ``baner``

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Det er naesten umuligt at sige, for man kan ikke skelne de enkelte lag og sporfoeringer.

Umiddelbart kan man dog sige at det er et avanceret og optimeret design. Her faar du megen sjov og mange udfordringer! Wink

Man kunne selvfoelgelig sige at du burde forsoege ikke at lade sporene foelge kantet af anlaegget, men med det store antal spor du har, og den lille plads du har til raadighed, er det svaert andet. -Saa den er vist allerede optimal paa det punkt.

I remise-omraadet ville jeg nok have en del flere spor, men muligvis har du ikke selv faerdigtegnet denne del? -Det virker umiddelbart meget nemt at faa plads til lidt flere NOEDVENDIGE service-spor dér...

Ros for noget der ligner en serioest stor skyggebanegaard! (Men jeg kan ikke finde udad sporadgangen til den)

Personligt ville jeg muligvis droppe den lille station helt (pladsmangel), eller evt. lade den vaere en endestation for blot een af linierne.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg vil anbefale dig, at lave en test, hvor du f.eks. med flyttekasser laver en prøveopstilling af anlægget. Jeg synes nemlig at 60 cm til at bevæge sig rundt på er alt for lidt. Mit nuværende anlæg har 78 cm indvendigt i U'et og det giver mulighed for at to personer lige kan passere hinanden.

Jeg har selv brugt metoden med at stable kasser op for at få et indtryk af, hvordan man kan bevæge sig, hvor langt man kan nå osv.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkr

Elektriker

Indlæg: 40

PB

Her er layoutet delt op i 2

Sporplan layout lag 1

Sporplan layout lag 2

__________________

MVH Jan

tog i lange ``baner``

Like 0 kan lide
Top

Picture

paspaatoget

Grafisk Designer

Indlæg: 22

PB

"hxmiesa" skrev:
I remise-omraadet ville jeg nok have en del flere spor, men muligvis har du ikke selv faerdigtegnet denne del? -Det virker umiddelbart meget nemt at faa plads til lidt flere NOEDVENDIGE service-spor dér...

Der findes flere billeder på nettet hvor der vises remise område med service-spor.

Også findes der Tysk deler til fx Eisenbahn Journal med lille, mellem stor og stor 'Bahnwerk' som thema. Kanon til inspiration.

__________________

Pas Paa Toget!
Henk C. Meerhof
_________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

"paspaatoget" skrev:
Der findes flere billeder på nettet hvor der vises remise område med service-spor.Også findes der Tysk deler til fx Eisenbahn Journal med lille, mellem stor og stor 'Bahnwerk' som thema. Kanon til inspiration.

Har du nogle links til disse sider?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Nej, jeg har ingen links.

Men på et så stort maskindepot som dette, vil slaggegrav, kulgård og vandkran være placeret inden drejeskiven, og ikke ved et stikspor ved drejeskiven.

Typisk vil der være 2-3 parallelle spor til drejeskiven, således at 3-4 maskiner kan få renset fyr og fyldt vand og kul på inden de stilles i remisen, samtidigt med at maskiner kan køre fra hus til stamme på stationen.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Men på et så stort maskindepot som dette, vil slaggegrav, kulgård og vandkran være placeret inden drejeskiven, og ikke ved et stikspor ved drejeskiven. Typisk vil der være 2-3 parallelle spor til drejeskiven, således at 3-4 maskiner kan få renset fyr og fyldt vand og kul på inden de stilles i remisen, samtidigt med at maskiner kan køre fra hus til stamme på stationen.

Så stort et maskindepot vil alligevel sjældent være placeret ved så lille en station Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Det er da en forgreningsstation, så der kan da opstilles visse driftmæssige behov for maskindepotet. Men rigtigt. Stationen savner i den grad læssevej og pakhus samt 1+2 industrier.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Så stort et maskindepot vil alligevel sjældent være placeret ved så lille en station Smile

Ogsaa dette er der en loesning paa; Dette maskindepot hoerer til en stor station, kun eet stop fra den viste forstadsstation.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkr

Elektriker

Indlæg: 40

PB

Må indrømme at jeg ikke selv havde tænkt disse tanker med hensyn til remisen,

da jeg mere tænkte på at det kunne se godt ud at de tog der ikke var i drift kunne

stå et synlig et sted, istedet for skjult afvejen nede i skyggebanegården, men der

er en nyt layout undervejs, da det kneb med pladsen indvendigt i u´et + et par andre småting, så jeg tror nok at der også bliver lavet lidt om i remisse/service området , men jeg vil også helst undgå at overklistre med skinne da jeg synes at det ødelægger helhedsindtrykket, men pga af det gode vejr har det været svært at

sætte sig til tegnebrættet.

__________________

MVH Jan

tog i lange ``baner``

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.