Hej alle.
Er der nogen der har nogen tegninger(HO) hvor toget ikke bare kører rundt og rundt og rundt...
:?
Men evt. med en skjult banegård lidt rangering og gerne to stationer.
Tænk ikke på målene - bare det er på en "firekantet" plade.
Tak for alle svar
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hvad mener du
1x1 m eller 3x3m 
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
1m x 1m har jeg faktisk designet
...men med Märklin M-skinner og den forklarende tekst kommer her på tysk fordi den oprindeligt blev bragt i Stummis forum...
SNIP
Das Layout
Wir befinden uns in Bad Tiefensee an der Zauber, ein kleiner Kurort in den Voralpen, berühmt für seine Natur und frische Luft ;D.
Der Personenverkehr ist daher auch die wichtigste Einnahmequelle für die Eisenbahn. Von Bad Tiefensee geht zusätzlich eine kleine Lokalbahn zur Haltestelle Tiefensee über Kreuzstadt (unterirdisch), wo viele Wanderer insbesondere sonntags als Passagiere unterwegs sind. Der Weg in den Bergen neben dem Wasserfall ist nämlich sehr beliebt.
Zwei Schienenbusse befahren diese Strecke im Halbstundentakt und die beiden treffen sich auf einer kleinen, unterirdischen Kreuzungsstation, die speziell für diese gebaut wurden. Die Gleisen sind so kurz und liegen so eng bei einander, dass nur die beiden VT98’s sich hier kreuzen können.
Ein Personenzug ist gerade im Bad Tiefensee angekommen und zwar auf Spur 2, der den größeren Bogen hat (vorwiegend Mä 5200). Spur 1 ist frei für entgegenkommende Züge, da der VT98 sein eigenes kleines Gleis hat. Der Güterverkehr ist recht bescheiden, aber neben einer Spur mit einen Gleiswaage, ist auch ein kleiner Güterschuppen vorhanden. Ab und zu wird auch Holz beladen, dafür gibt es die kleine Rampe gegenüber.
Von Tiefensee geht es steil nach unten, Kreuzstadt wird passiert und im Tunnel gibt es die Abzweigung zur Haltestelle. Gerade aus wird die Paradestrecke erreicht, auch hier großzügig Cool mit Mä5200 Schienen geplant. Zurück zu Tiefensee geht es unter den Berg mit dem Wasserfall.
Prämissen
Größe 1m x 1m, Märklin M-Gleise, auf Hauptgleise keine Industriekurven, Steigungen bis 3% (eine Ausnahme mit ca. 4% – teilweise unterirdisch). Da WinTrack standardmäßig eine lausige Auswahl an rollendem Material hat, sind wir hier in Epoke III gelandet. Ich würde eigentlich Material aus der Epoke II bevorzugen. Ein geeigneter Bahnhof muss auch gefunden werden, dasselbe gilt für ein kleineres Kurhotel.
SNAP
HiHi..
Men "Rud" - uden nøjagtige mål er der nok ikke nogen der sådan rigtig kan hjælpe dig...
Udover at at henvise til links som du også selv kan finde via tante Google...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rud
Indlæg: 51
Hej.
Målene er 122 * 244
Men det ville ikke gøre noget hvis det måske var en 5-10cm mere et sted da jeg har sat min krydsfinér plade op ad reol som et vip op anlæg, så jeg har lidt ektra plads hvis det skulle være.
Men som sagt ca 122 * 244
pete
Falck redder
Helsingør
Indlæg: 162
Snip
Layoutet
Vi er beliggende i bad Tiefensee til det magiske, en lille resort i Alperne, der er berømt for sine naturlige og frisk luft; D.
Passager er derfor den vigtigste indtægtskilde for jernbanen. Bad Tiefensee er også en lille lokal tog til at standse Tiefensee krydse byen (underjordisk), hvor mange vandrere, især på søndage, der rejser som passagerer. Vejen i bjergene ved siden af vandfaldet er faktisk meget populære.
To tog busser der beflyver denne rute hver halve time og de to mødes på en lille, underjordisk passage station, bygget specielt til dem. Sporene er korte og ligger så tæt sammen, at kun de to VT98's Cross herfra.
Et passagertog er kommet i badeværelset Tiefensee, og at der på spor 2, der har den største bue (hovedsagelig MA 5200). Lane 1 er fri for modkørende tog, fordi VT98 har sin egen lille spor. Godstransport er temmelig dårlig, men som supplement til et spor med et spor skala, selv en lille varer skur der. Nu og da træ er indlæst, men der er små i forhold til rampen.
Tiefensee af det går lige ned, er på tværs af by tunnel sker, og der er en afledningsmanøvre for at stoppe. Lige fra de parade ruten er nået, igen med generøse Cool Mä5200 planlagt spor. Tilbage til Tiefensee det går under bjerget med vandfald.
Lokaler
Størrelse 1m x 1m, Märklin M-spor, ingen industri på de vigtigste spor kurver, stiger til 3% (en undtagelse med omkring 4% - delvist under jorden). Da WinTrack standard en elendig valg af rullende materiel har vi landede her i Epoke III. Jeg ville faktisk foretrække materiale fra Epoke II. En passende station, der findes, det samme er tilfældet for en lille spa.
SNAP
venlig hilsen
Peter Johansen
ca. Epoke III og V på c-skinder
Litra P
Indlæg: 1.852
HiHi - Ja tante Google kan også oversætte - med der altid en del at grine af ved gennemlæsning af den oversatte tekst
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Rud,
Har checket dine mål - og skitseret den forhåndenværende plads op. De 122cm x 244 er pladen, der kan klappes op og resten er reol - rigtig opfattet?
Bruger du Märklin C-skinner?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rud
Indlæg: 51
Det er rigtig - og ja det er c skinner
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Rud,
Her er en skitse til hvordan det kan komme til at se ud. Jeg har valgt at give dig et maskindepot på reolen til højre - nu da du er i besiddelse af en Märklin drejeskive. Den er rigtig stor og er meget svær at indpasse på "pladen" uden at den dominerer altfor meget. En rundremise er der ikke plads til i bredden - derfor de fire pladser i en normal "firkantet" remise - kan dog også iagttages i virkeligheden...
Ellers er banen en rundbane med skyggebanegården bagerst - to stikspor til styrvognstog (skinnebus / MO-CPS) - en forgreningsstation forrest - hvor der går en sidebane op bagom til en lille station - denne forsvinder ind i en tunnel - hvor resten af lokalbanen simuleres. Her kan der holde en skinnebus før den retunerer i den anden retning....
Håber du kan bruge denne skitse til noget...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rud
Indlæg: 51
Det ser godt ud. Jeg vil helt sikkert efterligne maskindepodet - det er rigtig flot.
Tror du det er muligt at lave banen sådan at det er muligt at kune vende uden at skiftet retning på lokomotivet?
Men ellers flot
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Rud,
Jeg går ud fra at du mener en vendesløjfe på nederste niveau, således at et lokomotivtrukket lokaltog der udgår fra den øvre station kan returnere til denne uden at skulle lave omløb på en af de to stationer forneden. Det er der meget dårlig plads til - denne sløjfe vil tage pladsen fra stationsbygningen forrest og køre tværs igennem mandehullet.
Planen går ud fra, at der kun at køres med skinnebus eller styrvognstog til det øvre niveau - plus et lille godstog i ny og næ, der skal hente vogne fra savværket (stiksporet ind ind imod anlægget) eller fra varehuset/rampen (det andet stikspor).
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rud
Indlæg: 51
Det ville ikke gøre noget at mandehullet blev streget.
Tror du det er muligt at ha lidt færre spor bagerst?
Litra P
Indlæg: 1.852
Hvis du ikke kan komme til anlægget fra den venstre side, vil det gøre noget at fjerne mandehullet så får du nemlig svært ved at nå ind bagerst på anlægget.
Du kan godt plukke spor ud bagerst - men jeg ville ikke gøre det, fordi køremulighederne så bliver nedsat på banen. Men til at starte med behøver du ikke så mange - nej - men du kan jo bare bygge ud som du får købt flere skinner til....
Med venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Rud
Indlæg: 51
Jeg kan godt komme ind fra venstre side.