Hej
Her er 2 billeder af min ydmyge lille bane, som jeg vil at den skal se ud.
Men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til hvad jeg skal bruge af udstyr, og hvordan jeg skal koble det for at det skal blive digital drift.
Her er Casen:
Bruger c-skinner fra märklin. vudere alternativerne intellibox eller cs
2 tog på øverste niveau
1 tog på undergrundsbanen.
Togene skal stoppe for rødt lys eller når et spor er optaget.
Alle sporskifte skal kunne styres digitalt.
Jeg har tegnet lyssignalerne ind der hvor jeg tror de kan være for at det skal være mest optimalt
Hvad skal jeg bruge af udstyr. Det kunne være godt hvis der er nogen som kan tegne hvordan man skal koble ledninger og hvad det skal kobles til (et diagram). Og så sende filen tilbage til mig.
Kom gerne med forslag til forbedringer mv.
Jeg bliver desværre nødt til at sende tegningerne på et worddokument. Jeg håber i kan finde en løsning på at tegne forslag og sende det retur.
Revilo
Pensionist
Indlæg: 6
Hvilken type skinner har du tænkt dig at benytte ?
Märklin C-skinner og K-skinner, PC styret, Intelliboks ( 2 stk ), Uhlenbrock tilbagemelding. Lokomotiver: Märklin, Roco, Brawa, Piko, Bemo, Tikøb, Fleischmann og Weinert
Jakal
Indlæg: 27
Jeg har tænkt at bruge c-skinner. og så ved jeg ikke helt om jeg skal skaffe intellibox eller cs
Revilo
Pensionist
Indlæg: 6
Her er første udkast, kommentarer kommer i morgen aften
Märklin C-skinner og K-skinner, PC styret, Intelliboks ( 2 stk ), Uhlenbrock tilbagemelding. Lokomotiver: Märklin, Roco, Brawa, Piko, Bemo, Tikøb, Fleischmann og Weinert
Techek
Jelling
Indlæg: 908
Jeg ved godt at jeg strøer malurt i bægeret, men den sporplan er altså ikke god.
Kurvesporskifterne burde lægges så de to kurver følges ad og ender på samme X og Y-akse - lige nu er de forskudte på X-aksen. Placeringen af de to sporskifter medfører også at de to kurver ligger meget tæt på hinanden, hvilket ret sikkert vel medføre malings-udveksling på langt materiel!
Derudover bliver ned- og opstigningen til "undergrundsbanen" alt for stejl, medmindre du vil lave en tandhjulsbane dér? Og overhalingssporet på blot ét lige stykke spor, er håbløs, da der nok ikke engang kan holde et lokomotiv der uden at blive påkørt af et andet.
Men hatten af for ambitionerne! Du kan godt have en dobbeltsporet station på den ene langside, men hvis du kører med Märklin, ville jeg lave to sløjfer - een i hver ende og lade de to sløjfer ligge indover hinanden (i hvert sit niveau selvfølgelig) bagved stationen. En af sløjferne kommer nok til at gå ind over stationsområdet i den ene ende, men du får nogle lidt mere realistiske stigninger (tror jeg).
Jakal
Indlæg: 27
Tak for forslagene. men tanken med undergrundsbanen er at den skulle gå som en lige strækning, ret under stationsområdet. Jeg tænkte nok at stigningen ville blive for stejl.
Måske skal jeg bare vente til at jeg har lidt mere plads at bygge bane på.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Til inspiration har märklin en del små og mellemstore sporplaner:
http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Jakal
Indlæg: 27
tak skal du have. Jeg skulle bare ønske at alle de fine diagrammer var oversat til engelsk.
Findes der en håndbog som viser hvordan man kobler ledninger mv.
Jeg synes at det virker lidt uoverskueligt med alle de decodere, isolerede strækninger, boostere, ledninger, fordelere osv... :?
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis du har svært ved at finde ud af alle ledninger, så vil jeg foreslå at du tager en ting ad gangen. Får først banen til at køre, så kan du begynde at kigge på de forskellige dekodere en efter en. Det er altid en god ide at finde manualerne til de forskellige ting, der er ofte gode billeder, der forklarer opsætningen.
De er godt nok også på tysk og engelsk, men det kan vi nok hjælpe med herinde.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Jakal
Indlæg: 27
Ja nu når jeg tænker over det, så er det måske en god idè. Kontroltårnet ville nok ikke synes at jeg ville være så populær hvis jeg køber alt udstyr på en gang. :roll:
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja, det med elektronikken er noget forvirrende. Men det hjælper lidt hvis man lige får delt tingene lidt op. Der er ligesom tre "ting man kan":
- styre et eller flere tog
- styre signaler og sporskifter
- få tilbagemelding fra diverse kontakter, isoledere sektioner osv.
Det første, at styre toget, kræver blot at der er strøm på banen og at denne "digitale strøm" kommer fra din CS/EcOs/IB
Det andet, at styre signaler og sporskifter, kræver at man sender digitale signaler til en dekoder (det er faktisk det samme der sker i lokomotivet, men her sidder dekoderen under skinnen eller under pladen). Dekoderen sender så en passende strøm til signal eller skiftespor. Her skal man så købe nogle ting som passer sammen (f.eks. märklins sporskiftedrev og viessmanns dekodere, men hvilke mærker man skal vælge er der 1000 meninger om)
Det tredie, at få at vide om en kontake er trykket ned eller et spor er besat, også kaldet tilbagemelding, sker på samme måde. Du skal ha en "boks" som så sender et digitalt signal tilbage til cs/ecos/ib. Denne gang gåe signalet IKKE gennem skinnerne men igennem sin egen ledning som kan kaldes S88 eller LocoNet eller noget andet.
De to første er klart de nemmeste at forholde sig til. Men man skal jo vælge hele tiden og pludselig har man valgt noget som ikke passer sammen.
Jeg har, for at gøre det nemt for mig selv, valgt at alt skal snakke DCC og at tilbagemelding sker via S88. Men jeg har så heller ikke nogen samling af gamle lokomotiver eller andet som jeg skal tage hensyn til.
Kig på de tre "ting" hver for sig - så blir det hele lidt nemmere.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..