Køreplaner er tit bygget op omkring de omstændigheder, der er på den station og de strækninger, der er omfattet af køreplanen - bare lige for at oplyse det
Når det er sagt, er jeg lidt usikker på, hvad du egentlig vil vide. Så jeg vælger at give dig et par links, så du selv kan lave nogen:
JTB har jeg, men jeg tænkte mere på trafikideer, hvor tæt en plan man kan magte med hhv en to eller tre personer, vognløb osv. Min bardoms læsning var Kaj Juul Pedersens bog Modeljernbane som Hobby hvor alt er beskrevet. Er der nogen der har omsat alle disse ting til hjemmeanlæg.
Ja netop, de gode gamle danske modelbanebøger er gode at læse om køreplanskørsel i. Udover Kaj Juul-Pedersens nu efterhånden ældre bog, så kan jeg også anbefale "Modeljernbane for begyndere" af H. Gerner Christiansen, der er omtrent fra samme tid. Heri får man nogen gode tips til hvordan man kommer i gang. En køreplan behøver ikke nødvendigvis at være noget med en masse store grafer mm, men kan nemt gøres mere enkel og hvor hyggen og det sjove stadig er der.
Ellers tidligere nr. af Lokomotivet. I nr. 28 fx. er der en artikel der hedder "lad godsvognene arbejde". I denne artikel er der eksempel på hvordan man bruger vognkort.
Ellers vil jeg klart anbefale Lokomotivets særskrift "Dansk Model Jernbane Hobby for alle, nr. 1" fra 1988. Heri er der en beskrivelse af et større fiktivt anlæg med sporplaner og hvor trafikideen gås igennem. Ikke helt grundigt, men nok til at få et indtryk af hvordan det kan gøres.
Jens Bruun-Petersens bøger, "Godsvognsmateriellets historie" og "Godstog" er gode at hente baggrundsviden i fra de virkelige baner.
Togcenter Gentofte skulle desuden forhandle en ny dansk modelbanebog, der måske også kommer mere ind på emnet (har ikke bogen).
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Køreplaner er tit bygget op omkring de omstændigheder, der er på den station og de strækninger, der er omfattet af køreplanen - bare lige for at oplyse det
Når det er sagt, er jeg lidt usikker på, hvad du egentlig vil vide. Så jeg vælger at give dig et par links, så du selv kan lave nogen:
Dansk: http://www.jtb-kplan.dk/
Tysk: http://www.nord-com.net/stefan.bormann/fahrplan/fp_e.html
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
JTB har jeg, men jeg tænkte mere på trafikideer, hvor tæt en plan man kan magte med hhv en to eller tre personer, vognløb osv. Min bardoms læsning var Kaj Juul Pedersens bog Modeljernbane som Hobby hvor alt er beskrevet. Er der nogen der har omsat alle disse ting til hjemmeanlæg.
Mylle
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja netop, de gode gamle danske modelbanebøger er gode at læse om køreplanskørsel i. Udover Kaj Juul-Pedersens nu efterhånden ældre bog, så kan jeg også anbefale "Modeljernbane for begyndere" af H. Gerner Christiansen, der er omtrent fra samme tid. Heri får man nogen gode tips til hvordan man kommer i gang. En køreplan behøver ikke nødvendigvis at være noget med en masse store grafer mm, men kan nemt gøres mere enkel og hvor hyggen og det sjove stadig er der.
Ellers tidligere nr. af Lokomotivet. I nr. 28 fx. er der en artikel der hedder "lad godsvognene arbejde". I denne artikel er der eksempel på hvordan man bruger vognkort.
Ellers vil jeg klart anbefale Lokomotivets særskrift "Dansk Model Jernbane Hobby for alle, nr. 1" fra 1988. Heri er der en beskrivelse af et større fiktivt anlæg med sporplaner og hvor trafikideen gås igennem. Ikke helt grundigt, men nok til at få et indtryk af hvordan det kan gøres.
Jens Bruun-Petersens bøger, "Godsvognsmateriellets historie" og "Godstog" er gode at hente baggrundsviden i fra de virkelige baner.
Togcenter Gentofte skulle desuden forhandle en ny dansk modelbanebog, der måske også kommer mere ind på emnet (har ikke bogen).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.