Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Sporlægning

Hej,

Skal snart for første gang til at lægge spor uden ballast.

HO Piko A.

Underlaget er 4 mm lydisoleringsunderlag som jo også skal skæres ud så de følger skinnerne. KLART!

Jeg har tænkt mig at lægge pladerne ud hvor der skal lægges skinner, og så tegne sporene op direkte oven på underlaget, og dernæst skære det ud.

men er der en mere smart måde at skære underlaget ud på?

Det skal jo i øvrigt også være 4 mm bredere til hver side af svellerne, så det ser mest realistisk ud.

lad mig høre...tak.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Jeg bruger kork. Godtnok kun 2mm tykt.

Jeg skaerer 20mm brede strimler ud af en kork-ruller, hvorefter jeg limer/haefter disse strimler fast paa underlaget.

Foerst markerer jeg skinnens center-linie paa underlaget, og placerer derefter korkstrimler paa begge sider af denne linje. Fordelen er at jeg kan anvende rette korkstrimler, som saa er fleksible nok til at foelge enhver kurve.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"hxmiesa" skrev:
Jeg bruger kork. Godtnok kun 2mm tykt.Jeg skaerer 20mm brede strimler ud af en kork-ruller, hvorefter jeg limer/haefter disse strimler fast paa underlaget.Foerst markerer jeg skinnens center-linie paa underlaget, og placerer derefter korkstrimler paa begge sider af denne linje. Fordelen er at jeg kan anvende rette korkstrimler, som saa er fleksible nok til at foelge enhver kurve.

Det lyder også som en udemærket måde. Men 4 mm er knap så fleksibelt som kork nu engang er - i sær i 2 mm.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"hxmiesa" skrev:
Jeg bruger kork. Godtnok kun 2mm tykt.Jeg skaerer 20mm brede strimler ud af en kork-ruller, hvorefter jeg limer/haefter disse strimler fast paa underlaget.Foerst markerer jeg skinnens center-linie paa underlaget, og placerer derefter korkstrimler paa begge sider af denne linje. Fordelen er at jeg kan anvende rette korkstrimler, som saa er fleksible nok til at foelge enhver kurve.

Hej,

Tak for indlæg.

Med hvilken metode slår du linjerne? Er det frihånd eller efter et redskab?

og hvad er afstand m.v.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Med hvilken metode slår du linjerne? Er det frihånd eller efter et redskab?og hvad er afstand m.v.

Jeg laegger skinnerne loest paa rampen, og maerker center-linjen op med en blyant. (som jeg allerede har skrevet i et andet svar paa en af

dine indlaeg; maaske skulle du overveje at samle dine spoergsmaal eet sted.)

Hvis der er tale om en dobbeltsporet straekning, kan man bruge en lettere ombygget vogn med en blyant til at tegne en parallel linje med

noejagtig afstand.

Billede

(Jeg har ingen anelese om hvofor ovenstaaende billede viser vognen med en kugelpen. Underligt... :roll: )

-Bemaerk ioevrigt at ovenstaaende vogn ogsaa kan anvendes i tandem, med et vater-pass, for at kontrolerer stigninger of horizontale ramper... Cool

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"hxmiesa" skrev:
"Thrane" skrev:
Med hvilken metode slår du linjerne? Er det frihånd eller efter et redskab?og hvad er afstand m.v.
Jeg laegger skinnerne loest paa rampen, og maerker center-linjen op med en blyant. (som jeg allerede har skrevet i et andet svar paa en af dine indlaeg; maaske skulle du overveje at samle dine spoergsmaal eet sted.)Hvis der er tale om en dobbeltsporet straekning, kan man bruge en lettere ombygget vogn med en blyant til at tegne en parallel linje med noejagtig afstand.Billede(Jeg har ingen anelese om hvofor ovenstaaende billede viser vognen med en kugelpen. Underligt... :roll: )-Bemaerk ioevrigt at ovenstaaende vogn ogsaa kan anvendes i tandem, med et vater-pass, for at kontrolerer stigninger of horizontale ramper... Cool

Hej og tak for svar!

dvs. du tegner ned mellem svellerne hvis der er tale om enkeltspor? og bagefter løfter skinnen af og rentegner?

(ps du har aldrig skrevet HVORDAN du udførte det i praksis. Men tak er allerede klogere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
dvs. du tegner ned mellem svellerne hvis der er tale om enkeltspor? og bagefter løfter skinnen af og rentegner?

Hmm. Normal rentegner jeg ikke.

Hvis du mener save/skaere-linier, saa "ja"; der skal jo tegnes en eller anden linje ca. 45mm til hoejre OG venstre for centerlinjen for at kunne save, men den tegner jeg i fri haand.

Den stiplede centerlinje bruges senere til at faeste de 2x20mm brede korkstrimler paa rampen...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"hxmiesa" skrev:
"Thrane" skrev:
dvs. du tegner ned mellem svellerne hvis der er tale om enkeltspor? og bagefter løfter skinnen af og rentegner?
Hmm. Normal rentegner jeg ikke.Hvis du mener save/skaere-linier, saa "ja"; der skal jo tegnes en eller anden linje ca. 45mm til hoejre OG venstre for centerlinjen for at kunne save, men den tegner jeg i fri haand.Den stiplede centerlinje bruges senere til at faeste de 2x20mm brede korkstrimler paa rampen...

Jeg mener til selve skinnen, men ok når du siger stiplet så mener du nok at du har tegnet imellem svellerne. Men ja en rentegning er nok ikke nødvendig.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.