Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

Sporafstand ved stationer

Hejsa,

Findes der nogle "standard" mål imelllem sporene på en station???

Tænker specifikt på bredden af perronen, syntes ikke jeg har kunnet finde nogle mål på bredden af dem fra f.eks heljan.

Hilsen Thomas Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.779

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Thomas.

Du får et citat fra "Vej- og Jernbanebygning. 4. Hæfte. Jernbanestationer. Træbroer" af A. R. Christensen, Professor i Vejbygningsfagene, Kjøbenhavn 1922:

- o O o -

§6. Sporafstanden

Medens Sporafstanden paa fri Bane ved alle Nyanlæg her i Landet mindst skal være 4,25 m., skal Sporene paa Stationer lægges med en Afstand af 4,50 m. For de danske Statsbaner gælder desuden følgende Regler:

"Afstanden forøges dog til mindst 7500 mm. - ved Ombygning af ældre Anlæg til mindst 6500 mm. - naar der mellem Sporene skal anlægges en enkeltsidig Perron. De øvrige Sporafstande paa Stationerne bestemmes saa vidt muligt som Mangefold af 4500 mm. Spor, imellem hvilke skal anlægges en dobbelt Læssevej, gives saaledes en Afstand af 3 x 4500 = 13500 mm."

Paa de i de senere Aar anlagte eller ombyggede Stationer har de danske Statsbaner ved ensidige Mellemperroner Afstande indtil 13,0 m. Paa Kjøbenhavns Hovedbanegaard og i Odense er saaledes i sidste Tilfælde anvendt en Sporafstand paa 12,5 m., i Glostrup 11,0 m., i Taastrup 12,0 m., i Hedehusene 9,5 m., i Vejle 12,0 m.

Paa danske Privatbaner har man i de senere Aar anvendt en Afstand mellem Spor paa Stationer og Holdepladser paa 4,50 m., og denne Afstand er for Omløbsspor i visse Tilfælde blevet forøget til 4,70 m.

For de danske Baner i det hele taget gælder vel nok navnlig for de ældre Stationer, at Mellemperronerne gennemgaaende er for smalle, saa Opholdet paa dem under Togenes Ind- og Udkørsel ikke kan anses for farefrit. Dette Forhold vil imidlertid blive forandret ikke alene ved Nyanlæg men ogsaa ved Ombygning af ældre Stationer, og da navnlig ved saadanne, som har faaet Togkrydsning. Og da man nu lægger det lige Spor, der benyttes af gennemkørende Tog som 2. Spor, regnet fra Hovedperronen, er det ønskeligt, at der gives Mellemperronen en rigelig Bredde, saaledes at det lige Spor overalt kan bruges som Togvej uden for Togkrydsning, da man derved kan undgaa de Ulemper, der er forbundne med at benytte det afvigende Spor.

- o O o -

Så det korte svar må vel være: 4,5 m. eller multipla deraf. Bogen er vel nok gammel, 85 år, men disse regler var jo gældende mange år frem, og mange stationer er ikke bygget om siden. Men leder du efter de helt moderne anlæg, skal du nok finde en anden kilde.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Thomas.Så det korte svar må vel være: 4,5 m. eller multipla deraf. Bogen er vel nok gammel, 85 år, men disse regler var jo gældende mange år frem, og mange stationer er ikke bygget om siden. Men leder du efter de helt moderne anlæg, skal du nok finde en anden kilde.

Hej Lars,

Takker for svaret ude fra en "virkelige verden" Smile . Men hvad så når vi snakker størrelse HO ????

Skal jeg bruge (har Marklin c-skinner) en 24064 (eller 24071/24077/24094) som mellemstykke for at få den rigtge bredde imellem to spor, for at der er plads til en perron??? (kan ikke finde målene på f.eks Heljans på deres web)

Hilsen Thomas Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hvad med at lave dine egne perroner, det slet ikke så svært endda, også bestemmer du selv afstanden....

Men ellers prøv at kigge i kibris katalog, de laver nogle til c skinner, og mon ikke breden er på der

http://www.kibri.com/katalog_neu/2006_2007/kibri_katalog_2006_2007_045_0...

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"Killerp" skrev:
Hvad med at lave dine egne perroner, det slet ikke så svært endda, også bestemmer du selv afstanden....Men ellers prøv at kigge i kibris katalog, de laver nogle til c skinner, og mon ikke breden er på derhttp://www.kibri.com/katalog_neu/2006_2007/kibri_katalog_2006_2007_045_045.pdf

Takker for link... Jo jeg har faktisk overvejet det - bla. fordi min perron buer i den ene ende. Mener at have læst et sted at bla. balsa træ :?: skulle være nemt at bearbejde. Kan det passe det var Mikael Ejbjerg, der har skrevet noget om det på marklin-users.net ???

Hilsen Thomas Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.808

PB

"ts_dk" skrev:
"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Thomas.Så det korte svar må vel være: 4,5 m. eller multipla deraf. Bogen er vel nok gammel, 85 år, men disse regler var jo gældende mange år frem, og mange stationer er ikke bygget om siden. Men leder du efter de helt moderne anlæg, skal du nok finde en anden kilde.
Takker for svaret ude fra en "virkelige verden" Smile . Men hvad så når vi snakker størrelse HO ????

Tja, hvis en perron i den virkelige værden er 4,5 m bred = 450 cm, må den jo være 450/87 ~ 5 cm bred i H0 Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"ts_dk" skrev:
Mener at have læst et sted at bla. balsa træ :?: skulle være nemt at bearbejde. Kan det passe det var Mikael Ejbjerg, der har skrevet noget om det på marklin-users.net ???Hilsen Thomas Smile

Mikael lavet ikke perronen selv, men udfyldningen mellem skinnerne, har han lavet i balsa træ, det startet jeg også ud med, men det blev for dyrt, for jeg lavet alle udfyldningerne, i 6 m/m MDF meget billigere

se evt mikael´s måde her

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=4528...

næsten i bunden af siden

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.779

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Thomas.

"ts_dk" skrev:
Skal jeg bruge (har Marklin c-skinner) en 24064 (eller 24071/24077/24094) som mellemstykke for at få den rigtge bredde imellem to spor, for at der er plads til en perron???

Aner det ikke - og jeg har heller ikke tænkt mig at lære det. Der findes altså andet end Märklin, selv bruger jeg Peco flexskinner, og de kan blot tilpasses de korrekte mål, hvis man har den slags lyster.

Jeg har netop brugt A. R. Christensens bog intensivt i forbindelse med min reolbane for at få de korrekte mål.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

Takker for svarene..

Hvad er så med højden ????, skal jeg regne med 15 mm fra bunden af skinnerne (C skinner) til overkanten af perronen ???

Hlsen Thomas Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"ts_dk" skrev:
Takker for svarene..Hvad er så med højden ????, skal jeg regne med 15 mm fra bunden af skinnerne (C skinner) til overkanten af perronen ??? Hlsen Thomas Smile

Kigger man på Heljans alm. perroner til k skinner og DC skinner, er de mellem 9 og 10 m/m høje, og om du så lægger c skinnernes 7 m/m til, få du omkring 17 m/m, dette syntes jeg ser meget tåbeligt ud, derfor har jeg alle steder der findes perron, i lagt en 6 m/m MDF plade i hele rummet mellem de to spor ved en evt. perron...

Oven på denne MDF plade, har jeg så selv lavet mine perroner, og højde, der tog jeg alle mine vogne og kørte forbi stedet, målte hvad hvert enkelt vogn gav af fri m/m, for ikke alle vogne er ens, og jeg ville gerne have vogne, så tæt på perronen som muligt, det endte med en 6 m/m MDF perron, hvor på jeg limet et 3 m/m karton ovenpå, med et udhæng ud over MDF perronen på 2 m/m på alle sider, så min samlet højde på en perron til c skinne blev 15 m/m Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"Killerp" skrev:
Kigger man på Heljans alm. perroner til k skinner og DC skinner, er de mellem 9 og 10 m/m høje, og om du så lægger c skinnernes 7 m/m til, få du omkring 17 m/m, dette syntes jeg ser meget tåbeligt ud, derfor har jeg alle steder der findes perron, i lagt en 6 m/m MDF plade i hele rummet mellem de to spor ved en evt. perron...Oven på denne MDF plade, har jeg så selv lavet mine perroner, og højde, der tog jeg alle mine vogne og kørte forbi stedet, målte hvad hvert enkelt vogn gav af fri m/m, for ikke alle vogne er ens, og jeg ville gerne have vogne, så tæt på perronen som muligt, det endte med en 6 m/m MDF perron, hvor på jeg limet et 3 m/m karton ovenpå, med et udhæng ud over MDF perronen på 2 m/m på alle sider, så min samlet højde på en perron til c skinne blev 15 m/m Laughing out loud

Hej Peter,

Takker for oplysningerne, nu har jeg noget at arbejde ud fra.

Jeg vil i den kommende weekend lave en "forsøgsmodel" Laughing out loud

Hilsen Thomas Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.