Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Spg. ang. de "gamle" IC-færger (Margrethe II og He

Ved nogen af jer hvordan tilkørslen på de "gamle" IC-færger (Henrik og Margethe) blev klaret? De var jo tre-sporede, så hvordan fik man vogne ind på alle tre spor?

Jeg kan umiddelbart forestille mig tre muligheder:

1. Et enkelt spor på broklap, og et tre-vejssporskifte på enten færge eller klap; evt. efter princippet fra de "nye" IC-færger (Ingrid, Kronprinsen og Joakim), dvs. med tunger på klap og hjertestykker på færge.

2. To spor på broklap og specialskifte til at få vogne på alle tre spor.

3. Tre spor på klap og sporskifter i land.

Var der iøvrigt forskel på indretningen for og agter? Ved kan huske (og se på gamle billeder) at færgerne var relativt smalle for, men at der næsten ikke var nogen tilspidsning agter.

Billeder af arrangementerne vil jeg meget gerne se.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

"mr-data" skrev:
Ved nogen af jer hvordan tilkørslen på de "gamle" IC-færger (Henrik og Margethe) blev klaret? De var jo tre-sporede, så hvordan fik man vogne ind på alle tre spor?Jeg kan umiddelbart forestille mig tre muligheder:1. Et enkelt spor på broklap, og et tre-vejssporskifte på enten færge eller klap; evt. efter princippet fra de "nye" IC-færger (Ingrid, Kronprinsen og Joakim), dvs. med tunger på klap og hjertestykker på færge.2. To spor på broklap og specialskifte til at få vogne på alle tre spor.3. Tre spor på klap og sporskifter i land.Var der iøvrigt forskel på indretningen for og agter? Ved kan huske (og se på gamle billeder) at færgerne var relativt smalle for, men at der næsten ikke var nogen tilspidsning agter. Billeder af arrangementerne vil jeg meget gerne se.

syndes du skal kigge lidt på de her billeder http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11590

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ved nogen af jer hvordan tilkørslen på de "gamle" IC-færger (Henrik og Margethe) blev klaret? De var jo tre-sporede, så hvordan fik man vogne ind på alle tre spor?3. Tre spor på klap og sporskifter i land.Var der iøvrigt forskel på indretningen for og agter? Ved kan huske (og se på gamle billeder) at færgerne var relativt smalle for, men at der næsten ikke var nogen tilspidsning agter. Billeder af arrangementerne vil jeg meget gerne se.

Nr. 3 er den rigtige svar.

Færgeklappen i Nyborg/Korsør var en 48 m doppelt klap. På færgeklappen var 3 parallelt løbende spor der passede til modsvarende spor på færgen. I land - før færgeklappen - var tungepartierne af det specielle såkaldte 'færgesporskifte' placeret. Krydsningerne var på færgens vogndæk.

Færgerne var ganske smalle - 17.7 m over fenderlisten, hvilket var normen indtil de bredde IC-færge blev introduceret. Færgens stævnform blev benævnt 'spids storebæltsform'.

Alle færgelejer i Nyborg hhv. Korsør var bygget til 'Spids storebæltsform', hvorfor færgene kun kunne lægge til med forstavnen. Sporene forløb parallelt helt frem til færgens agterende, og der var ikke mulighed for ilandsætning fra færgens agterende.

Med åbning af biloverfarten Halskov/Knudshoved blev færgernes agterende udformet så de kunne ligge til med denne ende. Formen blev benævnt 'Bred storebæltsform'. Enkelt af jernbanefærgerne bl.a Dronning Ingrid, senere Sjælland fik ombygget agterende til denne form, således den kunne anvendes som bilfærge på Halskov/Knudshoved.

Færgelejene i Knudshoved blev bygget efter 'Bred storebæltsform' og i Halskov efter 'Smal storebæltsform', dog var et leje i Knudshoved bygget efter 'smal storebæltsform' for at skabe mulighed for indsættelse af en jernbanefærge.

Jeg burde have noget billeder af færgesporskiftet - skal prøve at lede.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ved nogen af jer hvordan tilkørslen på de "gamle" IC-færger (Henrik og Margethe) blev klaret? De var jo tre-sporede, så hvordan fik man vogne ind på alle tre spor?Jeg kan umiddelbart forestille mig tre muligheder:1. Et enkelt spor på broklap, og et tre-vejssporskifte på enten færge eller klap; evt. efter princippet fra de "nye" IC-færger (Ingrid, Kronprinsen og Joakim), dvs. med tunger på klap og hjertestykker på færge.2. To spor på broklap og specialskifte til at få vogne på alle tre spor.3. Tre spor på klap og sporskifter i land.Var der iøvrigt forskel på indretningen for og agter? Ved kan huske (og se på gamle billeder) at færgerne var relativt smalle for, men at der næsten ikke var nogen tilspidsning agter. Billeder af arrangementerne vil jeg meget gerne se.

Hej

Der var 3 spor på færgen og sporskifte i land.

Men der var stor forskel på stævn og hæk. Hækken var bred og kunne i princippet befærdes af 3 tog på samme tid (skete dog næppe). Stævnen var, som du skriver, meget smal og her lå hjertestykkerne på færgens vogndæk. På broklappen lå der 3x2 skinnestrenge så tæt som de kunne.

Færgerne skulle således altid vende rigtigt når de gik ind i færgelejet.

Du får lige lidt billeder som dokumentation.

henrik-stævn

henrik-agter

henrik-foto

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej.

"mr-data" skrev:
Ved nogen af jer hvordan tilkørslen på de "gamle" IC-færger (Henrik og Margethe) blev klaret? De var jo tre-sporede, så hvordan fik man vogne ind på alle tre spor?Jeg kan umiddelbart forestille mig tre muligheder:1. Et enkelt spor på broklap, og et tre-vejssporskifte på enten færge eller klap; evt. efter princippet fra de "nye" IC-færger (Ingrid, Kronprinsen og Joakim), dvs. med tunger på klap og hjertestykker på færge.2. To spor på broklap og specialskifte til at få vogne på alle tre spor.3. Tre spor på klap og sporskifter i land.Var der iøvrigt forskel på indretningen for og agter? Ved kan huske (og se på gamle billeder) at færgerne var relativt smalle for, men at der næsten ikke var nogen tilspidsning agter. Billeder af arrangementerne vil jeg meget gerne se.

Dit eget punkt 3 er svaret. Der lå et sporskifte i land, på færgeklappen lå de tre spor tæt op ad hinanden hvorefter de deler sig når de er kommet ind på færgen.

Jeg har fundet to billeder hvor arrangementet kan ses.

I bogen " I lyntoget førerum og andre reportager fra DSB 1938-1962" på side 36 øverst. Her ses et billede ud af bovporten på M/F Droning Ingrid, mens færgen er ved at anløbe Korsør.

I bogen "Strejftog VIII Mennesker og maskiner" af Joen Jensen. På side 81 øverst. Her kan de tre spor hen over færgeklappen ses. Det er forøvrigt M/F Prins Henrik toget sættes ind på.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Tak for svarene, meget hjælpsomt. Lige et ekstra spørgsmå: Havde man en "bygning" midt på vogndækket m. trapper og lign. ? Så vidt jeg kan se kan på tegningerne er midtersporet trukket lidt mod styrbord (højre side set fra agter-stavn-enden/bagenden).

Jeg kan i øvrigt huske at have været med disse færger tilbage i starten af 90'erne, inden storebælt "stjal" al trafikken; lidt af en oplevelse at stå på trappen (eller var det en platform) og se rangeringen ud og ind i Puttgarden, navnlig når vinden var i nord så "osen" fra rangermaskinen blev blæst ind på færgen.

Synes i øvrigt også at kunne huske at de vist også havde en færge ved navn "Danmark" (vistnok også en IC-færge, samme design som "regent-parret"?), kan det passe? Hvor mange danske jernbane-færger sejlede man egentlig med, og hvor mange var reserve? Synes også man havde en særlig færge til farligt gods, vistnok "Lodbrog" eller noget i den stil.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Tak for svarene, meget hjælpsomt. Lige et ekstra spørgsmå: Havde man en "bygning" midt på vogndækket m. trapper og lign. ? Så vidt jeg kan se kan på tegningerne er midtersporet trukket lidt mod styrbord (højre side set fra agter-stavn-enden/bagenden).Jeg kan i øvrigt huske at have været med disse færger tilbage i starten af 90'erne, inden storebælt "stjal" al trafikken; lidt af en oplevelse at stå på trappen (eller var det en platform) og se rangeringen ud og ind i Puttgarden, navnlig når vinden var i nord så "osen" fra rangermaskinen blev blæst ind på færgen. Synes i øvrigt også at kunne huske at de vist også havde en færge ved navn "Danmark", kan det passe? Hvor mange danske jernbane-færger sejlede man egentlig med, og hvor mange var reserve? Synes også man havde en særlig færge til farligt gods, vistnok "Lodbrog" eller noget i den stil.

Hej

Færgen var symmetrisk omkring længdeaksen, jeg tror den lidt dårlige tegning snyder dig - du får lige tegningen af midtskibspartiet med.

Danmark sejlede ganske rigtigt samme sted fra 1968 til 1999.

Omkring farligt gods på Lodbrog ved jeg det ikke men den sejlede størstedelen af sin tid (inden ombygningen til kabellægger) på Rødby - Puttgarten.

henrik-midt

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Husker jeg rigtig, at al rangering med jernbanevogne skete over forstavnen, undtagen i Puttgarden, hvor færgelejet var af den "brede Storebæltsform". For at anløbe Puttgarden med en jernbanefærge skulle den altså kunne anløbe med bagstavnen (hækken)? Og var der noget med at færgelejerne i Warnemünde på et forholdsvis sent tidspunkt blev ombygget fra "smal Storebæltsform" til bred Storebæltsform" for at biler - og især lastbiler - ikke skulle bakke ved ilandsætning?

Svend

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"tybalt" skrev:
Færgen var symmetrisk omkring længdeaksen, jeg tror den lidt dårlige tegning snyder dig - du får lige tegningen af midtskibspartiet med.Danmark sejlede ganske rigtigt samme sted fra 1968 til 1999.Omkring farligt gods på Lodbrog ved jeg det ikke men den sejlede størstedelen af sin tid (inden ombygningen til kabellægger) på Rødby - Puttgarten.

Okay, det mente også at kunne huske, det kan godt være tegning snød mig; den er ikke just af top-kvalitet, men de vigtigste ting kan dog ses.

Ang. Lodbrog, så kan jeg huske at når jeg var med færgerne over i dagtimerne, lå den som regel ved kaj i vestsiden af havnen, kan ikke huske at vi mødte den på vej over bæltet, den havde jvf. min hukommelse et noget anderledes udseende end de øvrige danske (og for den sags skyld de tyske) færger. Så enten har den været reserve-færge, ellers farligt gods; og jeg synes at have hørt en eller flere DSB-mænd fortælle at den sejlede farligt gods om natten, noget med sikkerhedshensyn (eksplosionsfare osv.

Ang. Danmark: Var denne en søster til "regent-parret", eller en ældre konstruktion? Jeg gætter på at det første har været tilfældet, da det ville være mest rationelt ifht. benyttelsen og at man kunne bruge samme lejer.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Ang. Danmark: Var denne en søster til "regent-parret", eller en ældre konstruktion? Jeg gætter på at det første har været tilfældet, da det ville være mest rationelt ifht. benyttelsen og at man kunne bruge samme lejer.

Nej det var en anden type færge. Prins Henrik og Dronning Magrethe blev iøvrigt bygget i Nakskov, Danmark i Helsingør.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Fandt selv svaret mht. til Danmark: Denne var ikke en søsterfærge til regentparret, dertil er dimensionerne for forskellige; bl.a. er Danmark ca. 15 meter længere, havde agterport fra "fødslen" og var angiveligt designet specifikt til Rødby - Puttgarden, kraftigt inspireret af et tysk design.

Herudover var regentparret også 4 - 5 år nyere, og oprindeligt beregnet på Korsør - Nyborg. Disse blev i starten af 80'erne overført fra Storebælt til Østersøen, grundet de nye færger, og ombygget med ekstra dæk til biler, vistnok også en mindre forlængelse, og tilpasset portene til Østersøen.

Ang. lejerne og portene generelt, så mener jeg at man lagde til med stævnen i Rødby og agter i Puttgarden (baseret på at jvf. min hukommelse "svajede" man i både Rødby og Puttgarden når det gik syd på, mens man den anden sejlede ligeud hele vejen). Og der var vistnok en mindre forskel på lejerne, om det var agter eller stævn mindes jeg ikke (men formentligt agter, som regentparret ikke var født med, og for at man trods alt kunne overføre færger fra den ene overfart til den anden).

Begge lejer i Rødby var jvf. min hukommelse identiske, hvorfor regentparret og Danmark nødvendigvis må have haft samme stævn; passer også med at alle tre færger var tre-sporede.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

"Svend" skrev:
Husker jeg rigtig, at al rangering med jernbanevogne skete over forstavnen, undtagen i Puttgarden, hvor færgelejet var af den "brede Storebæltsform". For at anløbe Puttgarden med en jernbanefærge skulle den altså kunne anløbe med bagstavnen (hækken)? Og var der noget med at færgelejerne i Warnemünde på et forholdsvis sent tidspunkt blev ombygget fra "smal Storebæltsform" til bred Storebæltsform" for at biler - og især lastbiler - ikke skulle bakke ved ilandsætning? Svend

Hej Svend.

Ang. Gedser overfarten, så byggede man lejet om i Gedser til bred klap. Så de lå med "røven" inde. Som man sagde på Kongen bla. Laughing out loud

Skal lige siges, at jeg tilbragte mange af min barndoms weekender på Kongen, da den gamle var i maskinen på dem alle. Men mest på Kongen Laughing out loud

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Gad vide hvad det ville koste at få bygget en af de færger i H0.?

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Kok" skrev:
Gad vide hvad det ville koste at få bygget en af de færger i H0.?

Hvis man kan skaffe tegningerne og selv kan/gider bygge den, koster det formentlig kun nogle få hundrede kroner, afhængig af om man vælger plast eller karton. Skulle det gøres prof. kommer det sikkert til at koste en del mere, formentlig flere tusind.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Ja nu er mine fingre ikke lige til den slags. Så det ville nok ende med en dyr fornøjelse... Sad

Selvom at det kunne være for fedt, med Kongen eller nogle af de andre færger på et anlæg. Laughing out loud

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.