Bare af ren nysgerrighed har nogle spørgsmål ang. LocoNet:
1. Hvor mange enheder understøtter systemet maksimalt på ét net?
2. Jeg har set at bl.a. Uhlenbrock (Uhl) tilbyder såkaldte S88->LocoNet adaptere. Giver de mulighed for at bruge et større antal S88-moduler end centralen umiddelbart har understøttelse for (hvor IB f.eks. understøtter 31 moduler á 16 indgange). Umiddelbart tænker jeg nej, men samtidig nævnes der i Uhl's manualer noget med "basis-adresser", hvor centralen f.eks. har adr. 1, et S88->LN-modul adr. 2 osv..
3. Kan man, forholdsvis enkelt, lave en fordeler enhed til LocoNet? Har set at de findes fra forskellige fabrikanter, men kan man selv lave noget?
4. Hvis man, som jeg planlægger, laver et punkt-til-punkt bane, og vælger at placere sin central ca. midt på banen, kan man så lave sit lokale LocoNet i en T-konfiguration? Altså så man kan føre kabler til begge sider samtidig. Det kan man f.eks. ikke ved ESU's ECoSLink, her må man føre kablet i én retning fra centralen.
På forhånd tak for hjælpen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
!. 2048 stk. En del Loconet moduler har et strømforbrug via Loconet kabel, så når man er over 500mA skal der indsættes ekstra Loconet strømforsyning.
Der er på Uhlenbrocks site en liste over strømforbrug af deres moduler.
2. Jeg har kun erfaring med ægte Loconet moduler, ikke med S88.
Jeg har læst at man kan ha mere end de 31, men ikke set det i praksis.
3. Loconet stik er et standard modular stik som bruges i telefon anlæg.
Så hvis du kan finde de stik/bøsninger til en god pris, kan det måske godt svare sig.
Der sidder intet i de fordelere ud over stik.
Telefon anlæg bruger ikke altid alle ledere i kabel, så færdige fordelere kan ikke altid bruges.
En 5-fordeler fra Uhlenbrock koster ca. 70 Kr. så om det kan svare sig ?
Jeg laver selv Loconet kabler for at få dem, så de passer i den rette længde.
De kræver så en crimptang til disse stik.
De fleste UB moduler har gennemgangs stik så du sparer en fordeler.
4. Du kan lave T og kryds som det passer dig, bare du holder det under 100 meter.
Mvh. Ole Vedel
mr-data
Indlæg: 805
Det lyder rigtigt lækker, og de 100 meter burde bestemt være tilstrækkeligt. Tager jeg iøvrigt helt fejl, hvis jeg mener man bør lave kablerne lige-igennem og fordele med stikkene parallelt forbundet? Dvs. ben 1 til ben 1, ben 2 til ben 2 og så videre.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Jeg laver kablerene "lige"
Det er i forbindelse med Uhlenbrocks boostere, som når de forbindes via Loconet kræver et "drejet" kabel.
Mvh. Ole Vedel
mr-data
Indlæg: 805
Så vidt jeg kan se i brugervejledning til deres Power4, anbefales det at bruge "ungedrehtes" kabler, altså udrejede = lige kabler; da der ellers bliver byttet på polariteten. Læser man videre afsløres det dog, at hvis man anvender den "forkerte" kabeltype, kan der blot ændres på en CV, så byttes der rundt på polariteten.
Selv at skulle fremstille kablerne rører mig ikke, jeg har efterhånden lavet utallige patch-kabler til pc-brug, og det er jo grundlæggende samme principper.
Bruger du så samme farve kabel til det hele, eller . . ? Jeg har set at man købe de rå kabler (dvs. uden stik) i sort, grå og hvid, og jeg overvejer om det ville være en god ide at have en farve for booster-delen af nettet, og en anden for throttle-delen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Jeg har købt en rulle hvidt kabel, og så bruger jeg Uhlenbrocks sorte som tilpasses i længde til de korte kabler.
Og da det er flade kabler kan man nemt skrive på dem med en tusch.
Mvh. Ole Vedel
mr-data
Indlæg: 805
Okay, ganske smart. Når jeg før-eller-siden skal have bygget mit anlæg (foreløbig er jeg kun i gang med de indledende overvejelser), så planlægger at holde Throthle-delen ude ved anlæggets forkant, det er jo man har sine controllere, sportavler og lign. Med Boosterdelen kommer til at side længere inde.
Men tak for dine svar, de har været brugbare. Og jeg overvejer om jeg skulle samle de informationer jeg efterhånden har fundet i en tekst-fil (måske .pdf) til senere reference.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.