Hey folks,
Havde egentlig beslutte mig for at designe min bane ud fra Tllig H0 Elite, men har på det seneste læst meget om Märklin K skinner.
Så nu jeg blevet i tvivl om hvilke der er størst fordele ved.
Måske er man med Märklin mere "sikret".
Hvad vil i anbefale til at lægge mellem skinner og plade? har hørt meget godt om 4 mm kork eller naturgummi.
Lad mig høre.
Mange tak.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Kører du 2- eller 3-skinne?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
det er 2. Nå ja så har K-skinerne jo også midterleder.
hmm ikke så godt.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nej det er jo det
Hvad skulle man være mere sikret imod med k-skinner?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
Der kan man jo sige Tillig er noget mindre.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jo, det kan der jo være noget om. Jeg ville nu ikke være så bekymret - tilligs spor er gode og stabile. Gå hellere efter hvad du kan få hos den lokale pusher og hvad du synes er pænest. Bredden i sporprogrammet er naturligvis også værd at tage med, men her kan man jo supplere med spor fra en anden producent hvis man ikke lige finder det man søger hos tillig.
Tjek også pico og peco som begge producerer udmærkede skinner til en rimelig pris.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
ok Frede, tak for svaret.
Hvad er egentlig billigst?
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg synes det er vigtigt at forholde sig til om der er nogen man på et tidspunkt har lyst til at køre modeltog med og her er det vigtigt at forholde sig til hvilket skinnesystem de andre kører med.
Ellers vil jeg kraftig anbefale dig at søge på sitet her og du vil finde masser af diskussioner(religionskrige) om man skal vælge 2- eller 3-skinne-system. Der er kun et valg der er det rigtige og det er det valg du tager.
God fornøjelse med det.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Thrane
Indlæg: 995
Hej
lidt out of topic, denne debat skal helst ikke handler om 2 eller 3 skinnedrift.
kører nemlig allerede 2 skinne.
det fordi jeg skal til at bygge et egentligt fast anlæg - jeg nu spørger specifikt på nogle ankelte producenter.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Thrane
Jeg har absolut ingen hensigt med at køre off-topic og slet ikke at starte en debat om skinnetype. Jeg læste blot indlæggene som om det var en del af debatten og den gav jeg mit bidrag til.
Hvis det er underlaget der er vigtigt har jeg i andre indlæg her på sitet beskrevet et lyddæmpningsmateriale til flydende gulve der er let, billigt og enkelt at arbejde med.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Kørte jeg 2-skinne, ville jeg helt sikkert vælge Tillig eller Peco.
Du har mange flere muligheder som 2-skinne kører end vi 3-skinne kørere har med tilgængelige skinnesystemer.
Jeg tror da heller ikke der er noget problem ved at kombinere de to. Der findes mange lækre former for sporskift.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen
Nogen der ved hvor disse 4 mm filtplader kan købes?
Måske nogen der har set dem i Silvan eller lignende.
lokalbanen
Indlæg: 162
Jeg har set dem i Bauhaus, Tæppeland, og Jem&fix, og Silvan...
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_No-Noise-gulvlydis...
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
Thrane
Indlæg: 995
ok tak, for de ser godt ud som underlag?
Men jeg kunne måske forestille mig at skinnerne ligger for ustabilt i forhold til kork?
lokalbanen
Indlæg: 162
Filtpladerne er hårde og faste, så jeg vil forvente at du får samme stabilitet som ved kork. Men man skal huske at bruge en lim der ikke trænger ned i filten, - jeg kan ikke huske hvilken, men jeg tror at det har været vendt her på sporskiftet før.
PS. jeg kom til at link'e til 3mm versionen, - de har den også i 4mm
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
Thrane
Indlæg: 995
Du har i den forbindelse ikke stødt på kork? (4 mm)
?
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
En hurtig stikprøve:
Piko 55221, 12.95 euro
Tillig 85344: 23.90 euro
Peco St240: 14.60 euro
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg har engang købt en pakke i harald nyborg af noget som ligner (ca 100kr for en kæmpe pakke). Det kan vist bedst kaldes ... ja et fiber materiale. Det er sprødt og kan knækkes. Det er hårdt. En mellemting mellem pap, spånplade og mariekiks. Jeg tvivler på at det dæmper støjen særlig meget men jeg har ikke testet sådan rigtigt. Det er irriterende at arbejde med og svært at skære i.
Men ustabilt i forhold til kork? Skinnerne skal vel under alle omstændigheder fæstnes til underlaget på en eller anden måde... Jeg har knaldet nogle søm igennem (helt igennem til træpladen nedenunder) - det hjælper nok heller ikke til lyddæmpningen.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Thrane
Indlæg: 995
TAK!
Tllig' sporskiffter ser meeget store ud! men de er pæne
Pecos er bestemt også flotte og billigere.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Men så sammenligner du også Trabant, Audi og Rolls Royce.
Der er pokker til forskel på synsindtrykket af de forskellige fabrikater.
Men hvis du går efter det billigst egnede, så kører toget lige så godt på Piko ...
Og da det første anlæg alligevel skal skrottes og saves op for at blive smidt i mellemstort brændbart, så er der ingen grund til at bruge de dyre skinner på det.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Tilligs længste sporskifter er dem, der kommer nærmest en skalatro virkelighed. Og så får du ikke problemer med at noget materiel ikke kan køre igennem, fordi kurverne er for skarpe.
Jeg bruger Peco Code 75 på sidespor med lettere trafik og Tilligs Code 83 på resten.
Det er kun fordi jeg har indkøbt en hel del Peco inden jeg opdagede Tilligs, ellers havde jeg valgt Tillig over det hele.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Thrane
Indlæg: 995
hehe hvem siger det skal skæres op og skrottes!
Dvs. du mener Peco er Rolls Royce?
tror jeg vælger Tillig som var mit udgangspunkt.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvis det er lyddæmpningen der er vigtigst, så skal der flere lag under, der ikke gennembrydes og ikke hænger sammen.
Skumgummi til at ligge under trægulve kan købes i metermål.
Ovenpå det et lag kork, hvor en rulle kan købes i Tæppeland.
Også skal sporet kun limes fast til korken, som bare skal ligge flydende ovenpå skumgummiet, som også bare ligger ovenpå træet.
Det duer så bare ikke ved sporskifter og i kurver, hvor det hele skrider, hvis det ikke sidder fast.
Jeg bruger 2 lag kork under sporskifter og stationsarealer, hvor der så skal lægges ballast senere med fortyndet lim.
På strækninger bruger jeg et færdigt underlag, der passer til Tilligs spor og er af skum med ballast på. Fås i 2 farver og kostede 4 euro pr. meter. Sporet trykkes ned i underlaget som bare limes med fortyndet hvid trælim til underbygningen af krydsfiner. Det dæmper lyden, ser flot ud, er nemt og hurtigt at lægge og holder sporet på plads i bløde kurver, da det ikke kan bøjes alt for skarpt.
Billigt, næh, det er min hobby ikke.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Næh, rækkefølgen var forkert, Tillig er også det jeg ville vælge i dag.
Og det er erfaringen, der fortæller at det skal skrottes.
I et af de første numre af Model Railroad Hobbyist beskrives det som chainsaw-layout, og jeg synes faktisk det lyder meget fornuftigt. Søg lidt på Google, så kan du hente bladet og læse det. Meget lærerigt.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Thrane
Indlæg: 995
det skal være Tlllig skrottes eller ej!
nu ser jeg mig heller som en amatør der laver noget lort første gang!!
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det handler ikke om at være amatør eller ej, men om, at alle bliver dygtigere og opdager andre muligheder ved at arbejde med det.
Jeg troede også mit første anlæg var det optimale og endelige, men selvom jeg nu er igang for tredie gang finder jeg stadig nye muligheder og løsninger.
Noget kan jo genbruges, men det er ikke alle spor, der overlever at blive taget op igen.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Varmlimning .... hurtigt og uden forbindelse til den hårde plade.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Thrane
Indlæg: 995
ok, hvordan det?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du lægger f.eks. et kork lag som isolerende.
Spor limes fast til korken med klatter fra en ganske almindelig varmlim pistol fra Silvan el.lign.
Det er billigt, let, tørrer hurtigt og sikrer, at der ikke kommer resonans fra sporet via skruer eller søm til den hårde plade under korken.
Alternativt til kork, kan du anvende billig gulvisoleringsunderlag, det fås til ingen penge i ruller f.eks. i Bauhaus.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hvor let er det at fjerne limen igen fra skinner, hvis noget skal lægges om?
Med venlig hilsen
Skott
Thrane
Indlæg: 995
Hej pejft
hvis nu jeg vælger gulvisoleringsunderlag i 4 mm, så behøver jeg jo ikke andet underlag. Fordi det giver tilsammen en billig løsning der dæmper støjen lidt og skinnerne blivet hævet så det ser realistisk ud!
GODT SÅ!
Skal underlages så først limes på pladen, og dernæst limning af skinner ovenpå?
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Ellers vil det jo ikke hænge fast.
PÅ lange strækninger er det ikke så vigtigt at det hænger fast, men ved sporskifter skal det ligge fast ellers skubber din skiftemotor måske til sporet i stedet for at skifte det.
Flexspor, der ligger i kurver skal også holdes fast på en eller måde.
Men du behøver ikke lime hver eneste svelle fast, medmindre dit anlæg skal kunne flyttes.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det er jo lim, så det kan ikke fjernes helt. Men hvis du også vil ballastere, får du jo også lim og ballast på alligevel.
På Märklin M- og C-spor kan det "nuldres af", men efterlader et lille mærke.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Som underlag bruger jeg de grønne flamingoplader, der er beregnet til gulv-underlag
Altså mine Piko A-skinner er på den usynllge del blot "hæftet" med ufortyndet stribe hvid trælim - og sporet ligger fast og klippestabilt.
Den synlige del er jeg ikke kommet til endnu; men på tidligere anlæg har jeg sømmet skinnerne løseligt fast for derefter ,at have ballastéret, fluks at pille sømmene op igen.
Denne metode giver ikke ret megen støj; men helt lydløst bliver det nok aldrig - og hvorfor skulle det også blive det ? Tog i 1:1 er togene jo ikke just lydløse !
Vi skal bare have reduceret støjen med 1:87
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.