Picture

Jonas J

Indlæg: 48

PB

Skift fra 3 skinne til 2 skinne drift?

Som emnet antyder, handler dette indlæg mine egne overvejelser i forbindelse med et potentielt skift fra 3 skinne til 2 skinne drift. Dette indlæg berører således et emne der erfaringsmæssigt har vist sig at være præget af stærke holdninger og hvor debatten til tider kan være følelsesladet og til andre tider usaglig.

Når nu der allerede findes talrige tråde, hvor 3-skinne kontra 2-skinne er blevet diskuteret, hvorfor så starte denne tråd, når nu det, baseret på andre lignende indlæg, synes at være givet på forhånd, at tråden i sidste ende vil udvikle sig til skyttegravskrig of mudderkast? Først og fremmest synes jeg ikke at tidligere tråde giver mig det svar jeg søger. Dernæst har jeg forsøgt at beskrive baggrunden og overvejelserne så grundigt, at dialogen forhåbentlig kan holdes fri for skyttegravskrig of mudderkast, således at denne tråd vil kunne afføde en sober og konstruktiv dialog.

Baggrund

Efter pause på 10-15 år fra barndommens legebane, startede jeg hobbyen op igen for 3 år siden. På daværende tidspunkt var jeg studerende, og havde ikke plads til en permanent bane. Præmissen var således at banen skulle kunne pakkes op og ned. Jeg valgte dengang Märklins c-skinne system (altså et 3-skinne system). Dengang synes valget ganske åbenlyst.

1.

Den bane jeg pakkede væk for 10-15 år siden var en Märklin bane (metal skinner), som jeg var yderst tilfreds med. Jeg havde således kun gode erfaringer med Märklin. Samtidig havde jeg mulighed for at genopdage mit gamle materiel (der godt nok var mere ramponeret end jeg huskede det – børn har åbenbart bare ikke tilstrækkelig føling og nænsomhed …!).

2.

Jeg ønskede et system, der var simpelt og som kunne pakkes væk hurtigt og nemt. I den henseende fandt jeg Märklins c-skinne system overlegent i forhold til alle andre sporsystemer. Dels fordi skinnerne er meget robuste i opbygningen, men også fordi måden hvorfor skinnerne samles tillader (uendelig) mange samlinger og adskillelser uden at det går udover driftssikkerheden.

3.

Geometrien for c-skinne systemet er i mine øjne den bedste blandt alle systemer, idet systemet i mine øjne er det der tillader størst variation i sporføring som følge af den store variation i skinne udbuddet. (jeg anser flexskinner for uhensigtsmæssige i forbindelse med ikke-permanente baner).

4.

Märklin’s mobilstation virkede ideel, da denne enkel og let at betjene

5.

Ved 3-skinne drift skal man ikke bekymre sig om vendesløjfer – dem bygger man bare.

Hvorfor så overveje et skift?

Jeg er grundlæggende stadig tilfreds at køre 3-skinne drift, men er også begyndt at få øje på ulemperne. Derfor er jeg også så småt begyndt at skifte system, inden jeg har investeret alt for mange penge i 3-skinne materiel, som muligvis skal skiftes. Jeg har blandt andet gjort mig følgende overvejelser:

1.

Jeg har noteret mig, at et af de hyppigst fremførte argumenter for at vælge 2-skinne drift er muligheden for at kombinere skinner på tværs af producenter. Jeg er fuldstændig enig i dette argument. Jeg imidlertid stadig ikke plads til en permanent bane, hvorfor jeg stadig vil være begrænset til at vælge et system med fast sporgeometri, hvorfor fordelen ved at kunne kombinere forskellige systemer ikke vil komme mig til gode her og nu. Omvendt er det min forhåbning, at jeg med tiden for mulighed for at bygge et permanent anlæg. Jeg kunne dog godt forestille mig, at jeg før eller siden, vil give mig i kast med at bygge et modul, som gerne skulle kunne bruges sammen med i en midlertidig bane.

2.

Givet at man skal bygge et permanent anlæg, synes jeg at det ser bedst ud, når der benyttes et 2-skinne system, idet midterlederen i 3-skinne systemet virker generende i mine øjne. Jeg ved godt at der findes eksempler på meget flotte anlæg hvor der er anvendt midterleder, men det virker bare som om det er lettere at opnå et godt resultat uden at skulle ”forklæde” en midterleder.

3.

Det forekommer mig, at der generelt er flere problemer med at få materiel til at køre problemfrit på Märklin’s skinner end på diverse 2 skinne systemer (selvom materiellet skulle være designet til 3-skinne drift!). Samtidig er det en ulempe, at man i flere tilfælde skal påregne en merudgift til hjul, idet sporvidden på Märklin’s skinner er lidt større end ved 2-skinne drift.

4.

Set i lyset af, at Märklin’s i den seneste tid er kommet under finansielt pres (med deraf følgende risiko for konkurs), rejser dette således også spørgsmålet om, hvorvidt det på sigt vil være muligt at supplere med yderligere skinnemateriel og dermed også 3-skinne versioner af trækkraft fra andre producenter.

Nuværende status

Jeg har stadig ikke plads til en permanent bane, hvorfor jeg stadig vil være begrænset til at vælge et system med fast sporgeometri. Jeg har nu, igennem en længere periode, vurderet de forskellige 2-skinne systemer, men har ikke rigtigt kunne finde et alternativ, der tillader samme fleksibilitet som c-skinne systemet, på nær trix c-skinne systemet (der jo er 2-skinne udgaven af Märklin’s c-skinner). Men hvordan er det med trix, har dette system samme problem med sporvidden som Märklin’s c-skinner? Samtidig finder jeg trix skinnerne ret dyre (har købt en stor del af mine nuværende c-skinner hos nettog.dk hvor prisen er meget fornuftig), og der synes kun at være få forhandlere i Danmark.

Jeg har opbygget et pænt sortiment af Märklin’s c-skinner, og min vognpark er efterhånden vokset så meget, at jeg står overfor at skulle investere i yderligere spormateriel, for at kunne få tilstrækkelig plads. Jeg har dog holdt lidt igen med køb af trækkraft før situationen omkring mit fremtidige system er afklaret.

Jeg kunne godt forestille mig, at jeg før eller siden, vil give mig i kast med at bygge et modul, som gerne skulle kunne bruges sammen med i en midlertidig bane.

Med baggrund i ovenstående, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres vurdering af min situation, samt hvad jeg eventuelt også skal inkludere i mine overvejelser. Umiddelbart mener jeg at mine overvejelser lidt groft, kan koges ned til følgende:

A.

Skal jeg fortsætte med at investere i 3-skinne materiel (skinner og trækkraft), fordi 2-skinne pt. ikke udgør et tilstrækkeligt attraktivt, når man tager min situation i betragtning og først skifte når jeg engang står overfor at skulle opbygge et permanent anlæg?

B.

Givet at jeg bør skifte nu, hvilket sporsystem skal jeg så vælge?

C.

Skal jeg sælge mit 3-skinne materiel (trækkraft) og købe tilsvarende 2 skinne materiel, eller vil det være fordelagtigt/muligt, at ombygge mit materiel?

På forhånd tak for jeres input

/ Jonas

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.328

PB

Hej Jonas

Jeg kan se, at du har gjort dig mange seriøse tanker vedr. problematikken - rart med velunderbyggede spørgsmål Laughing out loud

Mit bud på et svar på Spørgsmål A :

Med mindre, du bygger en bane op på gulvet er der ingen grund til, at vælge Märklin / Trix C-skinner. Jeg har PECO code 100 sporskifter, der er 30 år gamle, og de fungerer stadig uden problemer. Halvdelen har været indbygget i 5 - 6 anlæg op gennem årene, resten har været brugt til testbaner på spiseborde(t/ne) - stadig ingen problemer, selvom de har været samlet adskilt og maaange gange.

Mit bud på et svar på Spørgsmål B :

Jeg vil foreslå PIKO A-skinner, som også er rimeligt robuste. Om galt skulle være, kan skinnelaskerne fornyes med et par års mellemrum. I de forskellige skinnesæt fåes de til en rimelig pris. Alernativet vil være fra Roco; men deres stanseværktøjer er så slidte, at skinnestrengene buer nedad for enderne med en meget legetøjsagtig larm til følge, når hjulene triller/hopper over skinnestødene.

Mit bud på et svar på Spørgsmål C :

Ja, det skal du. hvis det er en damper. Dels er de ramponerede, som du selv skriver, dels vil være for dyrt/besværligt st få dem bygget om. Diesel-lokomotiver/motorvogne kan normalt ombygges. (Bl.a. My er rimelig let, a bygge om.)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 472

PB

Du har gjort dig så mange gode overvejelser, at jeg synes de bærer svaret frem selv: Ja, jeg synes du skal skifte.

Det eneste men er, om du forventer at køre sammen med andre - og i givet fald: Hvilket system kører de?

__________________

mvh niels peter

3mo-duler, DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.788

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jonas.

Jeg har selv været samme sted - kørte Märklin som barn, og skulle så vælge igen, da jeg genoptog hobbyen som voksen. Jeg valgte også at skifte - mine overvejelser var stort set præcist de samme som dine.

Det gamle Märklin materiel har min søn glæde af - selvom han nu bedre kan lide farmands... Laughing out loud

"Jonas J" skrev:
A. Skal jeg fortsætte med at investere i 3-skinne materiel (skinner og trækkraft), fordi 2-skinne pt. ikke udgør et tilstrækkeligt attraktivt, når man tager min situation i betragtning og først skifte når jeg engang står overfor at skulle opbygge et permanent anlæg?
Nej, for så bliver det meget, meget dyrere at skifte - hvis du nærlæser Sporskiftet, vil du se en del 3-skinne kørere, der erklærer, at de ville skifte til 2-skinne, hvis det ikke var fordi de havde så voldsom en investering i 3-skinne materiel.
Citat:
B. Givet at jeg bør skifte nu, hvilket sporsystem skal jeg så vælge?
Det er nok svært at sige - det kommer jo an på så meget. Jeg har valgt Peco code 75 til alt permanent anlæg, men har også investeret i nogle Trix C-skinner, så sønnike og jeg kan lege lidt på gulvet, indtil vi får bygget et permanent anlæg for alvor. I mellemtiden har vi nogle moduler - men der kan man ikke køre rundt på gulvet, som vi kan med C-skinnerne. Wink
Citat:
C. Skal jeg sælge mit 3-skinne materiel (trækkraft) og købe tilsvarende 2 skinne materiel, eller vil det være fordelagtigt/muligt, at ombygge mit materiel?

Jeg har solgt det meste, eller givet min søn det: Men det kommer naturligvis an på dit temperament. Ofte kan du dog få så god en pris for 3-skinne materiel, at du næsten kan få overskud på at bytte det til 2-skinne. Laughing out loud

Vognene er dog ikke så slemme, de skal bare have nye hjulsæt.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hej Jonas!

Jeg fik for et par år siden en hel masse gammelt märklin for et par år siden. Jeg har valgt jeg vil købe toskinne i stedet da det er pænere og Middelfart modeljernbaneklub køre det.

A. Nej, på det punkt er jeg helt enig med Lars.

B. Til "gulv baner" er Trix eller Roco geoLINE nok det bedste. Trix og Märklin C skinner kan jo sættes sammen. Hvis man bare køre på gulvet betyder udseendet vel alligevel ikke så meget. Til fast anlæg har jeg selv valgt Rocoline. Til evt. privat bane vil jeg nok anvende Peco code 75.

C. Jeg mener lige så godt du kan sælge det. Hvis du syntes det er sjovt at ombygge dem eller det måske er et lokomotiv der har betydet meget for dig har jeg hørt om folk der har fået dem ombygget.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jonas J" skrev:
Givet at man skal bygge et permanent anlæg, synes jeg at det ser bedst ud, når der benyttes et 2-skinne system, idet midterlederen i 3-skinne systemet virker generende i mine øjne.

Du kan komme med så mange spørgmål og fordele/ulemper, men idet du har skrevet ovenstående, så bliver du aldrig rigtigt glad, før du er hoppet på 2-skinne driften.

Kender et par stykker der har været turen igennem. Ja det koster penge, ja det er "besværligt", men hvorfor fortsætte med et system man aldrig bliver tilfreds med?

Og så lige:

Ja, køb nogle Trix C-skinner. De er formidable, men vil du køre tog i større målsestok melder du dig ind i en klub med et færdigt anlæg og bruger det som "hjemmebane": jeg kender mindst 1 anlæg der er placeret ikke så langt fra, hvor du bor, som er åbent for medlemmer og hvis medlemmer en gang i mellem "kammer over" og kører med egne tog - selv på åbningsdage.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 361

PB

Hej Jonas.

Jeg er selv en af dem med 100 lokomotiver til vekselstrøm, som det vil være helt uoverkommeligt at bygge om eller erstatte med andre fabrikater, selvom jeg gerne vil skifte system.

Så mine råd til dig er:

Se at få skiftet system, så hurtigt som muligt. jo mere du får kradset sammen til tre skinne drift. Desto mere skal du skifte ud, når du vil køre to skinne på et permanent anlæg.

Der findes mange flere og flottere spor til to skinne end tre skinne. Peco code 75 er både flotte og de er nemme at arbejde med. Hvis du er fingernem er der også Tillig Elite. Uanset hvad du vælger kan det kun være kønnere end en Märklin k-skinne.

Lad være med at bygge dit materiel om. Det bliver aldrig helt godt. Hvis det er et Märklin lokomotiv, så bliver en ombygning aldrig helt god. En Märklin MY f.eks. får et elendigt strømoptag og udløb, hvis man bare laver den efter den almindelige metode, med dele fra Märklin. Hvis du skal betale andre for at bygge om, så skal de have en arbejdsløn og dertil kommer reservedele. Det kan slet ikke betale sig og resultatet bliver i bedste fald kun middelmådigt.

Den eneste undtagelse er Heljans materiel. Der er ingen forskel på hjulene. Det er bare at pille slæbeskoen af, lave en ny afdækning til undersiden boggien og flytte stikkene indeni til DC istedet for AC.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

8300

Holdleder

Indlæg: 7

PB

Hej her er en anden løsning:

For ca 35 år siden stod jeg i samme situation - havde en del Märklin skinner og vekselstrømsmateriel, men ønskede at kunne benytte materiel af andre fabrikater (bl. Roco, Liliput m.fl). Da ombygning af jævnstrømslokomotiver ikke for mig var den nemmeste opgave, valgte jeg den usædvanlig løsning, at køre 3 skinnejævnstrøm.

Jeg fik mine vekselstrømslokomotiver bygget om til jævnstrøm, og har siden købt mange jævnstrømsmodeler og forsynet dem med slæbesko. De kører upåklagelig.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej Jonas!

Som Moppe skriver er der kun en vej nu. Skift til 2-skinne system, ellers vil du bebrejde dig selv senere og i værste fald måske miste lysten. Det ville jo være trist.

Dit Maerklin materiel bør du sælge, det er for dyrt at bygge om. Nyt materiel vil nok også køre bedre end det gamle.

Til løse anlæg, dette være på gulv eller bord vil jeg anbefale Roco GeoLine men der findes jo også Fleischmann Profi som er en solid skinne, ellers er der Piko, Peco SetTrack samt Trix.

Til fast anlæg bruger jeg selv Roco Line til det skjulte og Peco code 75 til det synlige. Fordelen ved Peco er at hjul ikke falder ned og kører i bunden af hjertestykkerne når de passerer. Normalt vil dette dog kun være et problem hvis du bruger RP25 hjul. Hav dette i tankerne. Ved skift til 2-skinne system vil din verden med rullende materiel udvide sig betydelig og du vil sansynligvis begynde at blande flere fabrikater end tidligere. Bedre at forebygge end at skulle ændre senere.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Tja - kan sandelig godt forstå dine overvejelser, selv om jeg som inkarneret 3-skinne kører vel egentlig burde forsvare Märklin...

Jeg anerkender, at midterlederen en "en øjebæ" for mange. Selv synes jeg, at den, i mængden af kompromiser, som man lever med i modeltogsverdenen, er til at leve med. Til gengæld synes jeg, at det må være drønirriterende, at 2-skinne folk dels skal leve med vendesløjfer, dels skal være sikre på, at hjulene på alt materiel er isolerede. Det er vi 3-skinne folk hamrende ligeglade med.

Når jeg alligevel forstår dine overvejelser, er det fordi 3-skinne drift, som "i gamle dage" var synonymt med Märklin, i dag byder på nogle alvorlige begrænsninger, som i virkeligheden er afstedkommet af den måde, vi sammensætter vores baner på.

Hvis spørgsmålet gik på valget til en mellemstor junior, ville jeg ubetinget anbefale 3-skinne = Märklin C-skinner. Det virker, kan sættes op og pilles ned i en uendelighed - og det bliver ved med at virke.

Men til dig, som vil noget mere permanent: At være 3-skinne kører i dag betyder egentlig kun, at man binder sig til Märklins skinner med tilhørende (alt for) høj pris. Det kørende materiel anskaffer man sig jo fra alle mulige andre leverandører - specielt hvis man vil køre dansk. Og så kan man savle over alle de lækre sportyper og -geometrier, som findes til 2-skinne drift, og som vi aldrig vil kunne få på vores 3-skinne privatanlæg.

Det meste materiel kan bringes til at køre på både 2- og 3-skinne. Så det skal nok gå - medmindre du sværger til "out-of-the-box". Men - for pokker - hvor ville verden se bedre ud for os 3-skinne kørere, hvis der meldte sig nogle konkurrerende sporproducenter på banen.

Selv kommer jeg nok aldrig til at skifte - har bundet alt for mange penge i 3-skinne materiel. Men mit råd til dig, som du beskriver din situation, ville være at gøre det. Udelukkende på grund af det større udvalg af spor/skinner - og til en langt biligere pris.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"Kresten" skrev:
Tja - kan sandelig godt forstå dine overvejelser, selv om jeg som inkarneret 3-skinne kører vel egentlig burde forsvare Märklin...Jeg anerkender, at midterlederen en "en øjebæ" for mange. Selv synes jeg, at den, i mængden af kompromiser, som man lever med i modeltogsverdenen, er til at leve med. Til gengæld synes jeg, at det må være drønirriterende, at 2-skinne folk dels skal leve med vendesløjfer, dels skal være sikre på, at hjulene på alt materiel er isolerede. Det er vi 3-skinne folk hamrende ligeglade med.Når jeg alligevel forstår dine overvejelser, er det fordi 3-skinne drift, som "i gamle dage" var synonymt med Märklin, i dag byder på nogle alvorlige begrænsninger, som i virkeligheden er afstedkommet af den måde, vi sammensætter vores baner på.Hvis spørgsmålet gik på valget til en mellemstor junior, ville jeg ubetinget anbefale 3-skinne = Märklin C-skinner. Det virker, kan sættes op og pilles ned i en uendelighed - og det bliver ved med at virke. Men til dig, som vil noget mere permanent: At være 3-skinne kører i dag betyder egentlig kun, at man binder sig til Märklins skinner med tilhørende (alt for) høj pris. Det kørende materiel anskaffer man sig jo fra alle mulige andre leverandører - specielt hvis man vil køre dansk. Og så kan man savle over alle de lækre sportyper og -geometrier, som findes til 2-skinne drift, og som vi aldrig vil kunne få på vores 3-skinne privatanlæg.Det meste materiel kan bringes til at køre på både 2- og 3-skinne. Så det skal nok gå - medmindre du sværger til "out-of-the-box". Men - for pokker - hvor ville verden se bedre ud for os 3-skinne kørere, hvis der meldte sig nogle konkurrerende sporproducenter på banen.Selv kommer jeg nok aldrig til at skifte - har bundet alt for mange penge i 3-skinne materiel. Men mit råd til dig, som du beskriver din situation, ville være at gøre det. Udelukkende på grund af det større udvalg af spor/skinner - og til en langt biligere pris.

Jeg er enig med dig, det er jo bare hamrende godt at producenterne laver både 2 og 3 skinne martriale.

Men se på at der vil altid være en ulempe ved begge systemer. Jeg kommer ikke ind på det her, for ellers når man at blive slagtet, før man når at forklare sig :? :!: :!:

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu har du truffet dit valg mht. at vælgte toskinnedrift, men der er næppe nogen risiko for at Märklin lige pludselig lukker, dertil er brandet alt for stærkt, og dertil er der alt for mange der kører det. Der opstår jævnligt rygter, også herinde på Sporskiftet, men de har som regel ikke noget på sig. Nogen af de andre fabrikker har i øvrigt været stort set samme tur igennem.

Alt spor, hvad enten det er toskinner eller treskinne bør patineres. Jeg er helt af den overbevisning at der kan laves noget fornuftigt, også med K-skinner. Ulempen er det kraftigere skinneprofil, hvor der er et mere bredt udvalg af spor til toskinne. Men holder så på at det er meget driftssikkert, og det var også derfor jeg valgte det. Man skal fx. ikke til her at føde sporskifter med ekstra strøm mm.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.328

PB

Hej Claus

Da jeg kørte Märklin var der 3 ledninger til et sporskifte, det er er også til mine Peco og Piko sporskifte-relæer og mine Hofmann drev Cool

Det ER altså ikke partou nødvendigt, at polarisere hjerrtestykker m.v.

Undtagelsen er selvfølgelig, hvis man anskaffer sporskifter beregnet på det. Eksempel : Peco Electrofrog (hvor Peco Insulfrog, som jeg har, ikke behøver det.)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.788

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Man skal fx. ikke til her at føde sporskifter med ekstra strøm mm.

Det er nu da noget vrøvl: Du behøver bestemt ikke strømføde hjertestykket på dine sporskifter, selvom du kører 2-skinne - ihvertfald ikke, så længe vi sammenligner med et tilsvarende 3-skinne system.

Det er derimod nødvendigt, hvis du vil køre med meget små "lokomotiver", hvor hjulene ikke kan spænde over hjertestykket, og derfor vil løbe tør for strøm, hvis de ikke fødes denne vej: Men i de fleste tilfælde vil der være tale om små rangertraktorer - f.eks. Rivarossis klædeskab - som det vil være komplet umuligt at få til at køre på et 3-skinne system i første omgang. Laughing out loud Det er derfor ikke nogen fair sammenligning.

En andet sted, hvor det kan være nødvendigt, er til lidt større lokomotiver som en MH, hvis den skal køre gennem et meget langt skifte: Igen er det ikke nogen fair sammenligning - for Märklin laver slet ikke så lange skifter, som vi her taler om. Hvis man nøjes med spor, skifter og materiel, der kan sammenlignes med Märklin, tvivler jeg på, du kan finde en situation, hvor det er nødvendigt at sætte separat strøm på hjertestykket.

Det må være rimeligt kun at sammenligne æbler med æbler, og ikke begynde at blande pærer ind i billedet - de findes jo slet ikke i 3-skinne verdenen. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej Henrik

Det jeg mener er at det til treskinne ikke er nødvendigt at polarisere sporskifter. Det er ikke nødvendig at føde fx. tungestykket, ligesom evt. lyd heller ikke forsvinder. Det er i hvert fald ikke tilfældet på de lagte af mine slanke sporskifter (22 stk.). Det fungerer helt som det skal. Og i øjeblikket bliver opstillingen endda kun fødet med strøm ét sted.

Bruger man sporskiftedrev, så er der ganske rigtigt tre ledninger til det. Men det har jo ikke noget med kørestrømmen at gøre.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.605

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Det jeg mener er at det til treskinne ikke er nødvendigt at polarisere sporskifter. Det er ikke nødvendig at føde fx. tungestykket, ligesom evt. lyd heller ikke forsvinder. Det er i hvert fald ikke tilfældet på de lagte af mine slanke sporskifter (22 stk.). Det fungerer helt som det skal. Og i øjeblikket bliver opstillingen endda kun fødet med strøm ét sted.

Det behøver jeg da heller ikke på min hjemlige prøvebane (1,25 X 2,Innocent med 7skifter. Der er her tale om Fleischmann Profi - såkaldt slanke skifter - der faktisk ikke kan polariseres. Hele herligheden strømforsynes også kun et sted. De få maskiner jeg har lyd i (Roco MA, MY, MZ, Heljan E, HobbyTrade D) mister da kun lyden hvis jeg slukker for den. Andre maskiner som fx.Rivarossi Klædeskab, Real Model Kommode, Pico Köff kører også uden de store problemer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.788

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
Det jeg mener er at det til treskinne ikke er nødvendigt at polarisere sporskifter.

Og det vi andre siger er, at det heller ikke er nødvendigt ved 2-skinne.

Så hvorfor overhovedet bringe det på bane?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas J

Indlæg: 48

PB

Tak for de mange svar.

Jeg kan se at alle har læst mellem linjerne, at jeg nok allerede havde truffet valget omkring skift af system, allerede inden jeg postede indlægget.

Motivationen for at skrive indlægget har således nok i ligeså høj grad været ønsket om, at få be- eller afkræftet at min beslutning er den rigtige for mig. Baseret på jeres tilbagemeldingerne kan man kun sige, at jeg er blevet bekræftet i mine overvejelser, og beslutningen ligger således ligefor – tak for det.

Med hensyn til materiel, fik jeg nok formuleret mig lidt uklart. Det vidste sig nemlig, at mit gamle materiel som beskrevet var ringere end jeg huskede det, og da jeg samtidig ønskede at køre digitalt, besluttede jeg at investere i helt nyt materiel (jeg kører kun med få af de gamle vogne). Udvalget af dansk materiel var under min pause også vokset eksplosivt, hvorfor jeg i samme omgang valgte at fokusere udelukkende på dansk materiel frem for tysk. Trækkraften på min bane er derfor anskaffet løbende siden 2007 og består af ”klassikerne” fra Hobbytrade, Roco og Togmodelle.

Med hensyn til valg af skinner, hælder jeg lidt til Trix c-skinner. Når det kommer til stykket, kan jeg også godt leve med at prisen er lidt højere end ved andre producenter. Jeg er dog usikker på om Trix skinnerne har samme problem med sporvidden som Märklin’s c-skinner? Har man fra Märklin’s side valgt at tilpasse sporvidden på Trix skinnerne for at sikre at sporet er kompatibelt med øvrigt 2-skinne materiel, eller har man valgt at fastholde sporvidden fra 3-skinne systemet?

Når jeg forhåbentlig engang får mulighed for at bygge en permanent bane, regner jeg med at kunne benytte eksempelvis trix skinnerne på skjulte strækninger, og benytte eksempelvis peco på synlige strækninger.

Er der i øvrigt nogen der ved, om man kan benytte en Märklin mobil station i stedet for dito fra Trix, og på denne måde få en billigere start på 2-skinne driften? (jeg har også overvejet at anskaffe en multimaus fra Roco, men synes nu faktisk ret godt om mobilstationen).

/ Jonas

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.788

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jonas.

"Jonas J" skrev:
Jeg er dog usikker på om Trix skinnerne har samme problem med sporvidden som Märklin’s c-skinner?
Trix skinnerne skulle, så vidt jeg ved, følge gældende 2-skinne normer. Jeg har ihvertfald ikke nogen problemer med at køre på dem.
Citat:
Er der i øvrigt nogen der ved, om man kan benytte en Märklin mobil station i stedet for dito fra Trix, og på denne måde få en billigere start på 2-skinne driften? (jeg har også overvejet at anskaffe en multimaus fra Roco, men synes nu faktisk ret godt om mobilstationen).

Det kan du godt - men du giver (igen) dig selv nogle alvorlige begrænsninger: Mobile Station kan kun køre Motorola protokollen, mens alt normalt 2-skinne udstyr bruger DCC. Du vil derfor skulle investere i materiel, der kan køre på begge protokoller - og det vil sætte alvorlige begrænsninger for udvalget.

Så vil det også være bøvlet - for når du køber nyt 2-skinne grej, vil det altid som standard være sat op til at køre DCC.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas J

Indlæg: 48

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Det kan du godt - men du giver (igen) dig selv nogle alvorlige begrænsninger: Mobile Station kan kun køre Motorola protokollen, mens alt normalt 2-skinne udstyr bruger DCC. Du vil derfor skulle investere i materiel, der kan køre på begge protokoller - og det vil sætte alvorlige begrænsninger for udvalget.

Gælder dette også Trix Mobile Stationen (der jo er tiltænkt til 2-skinne drift)?

/ Jonas

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg synes at Jonas har gjort sig så mange overvejelser, at der slet ikke er nogen tvivl om at det skal være toskinnedrift. Og det er jo altid ens eget valg, der til enhver tid er det rigtige.

Meningen var ikke at starte diskussionen om to- kontra treskinnedrift. Der var ikke nogen grund til at bringe det med polarisering ind i billedet når Jonas´valg er så sikkert, men har bare henholdt mig til jævnlige skriverier om emnet herinde. Senest omkring Tillig sporskifter.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.788

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jonas.

"Jonas J" skrev:
Gælder dette også Trix Mobile Stationen (der jo er tiltænkt til 2-skinne drift)?

Jeg kender den ikke, så det kan jeg ikke svare på; men det ville da være underligt, hvis den ikke brugte DCC - men det kan naturligvis også være, at den kun kører Selectrix?

Under alle omstændigheder snakker du jo nu om at skifte, og så kan du jo lige så godt skifte til Roco eller noget helt andet. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hej!

Jeg har ikke prøvet en mobilstation fra Trix, men må sige jeg har hørt en del dårligt om den. Du kan jo også købe et Roco startsæt og bruge multimouse. Den har jeg selv og er rigtig glad for den. Hvis det skal være støre skal du nok have fat i en ecos.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.328

PB

Hej igen Claus

Ja og nej : Hvis sporskiftet er med et hjertestykke, der skal polariseres, sidder der normalt på relæet en ekstra switch (f.eks GaugeMaster eller attach-switch til Peco) til netop denne funktion - og så skal der flere end 3 ledninger til Smile

Hvis ikke sporskiftet er med polarisérbart hjertestykke, flyder kørestrømmen helt af sig selv.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jonas J" skrev:
Er der i øvrigt nogen der ved, om man kan benytte en Märklin mobil station i stedet for dito fra Trix, og på denne måde få en billigere start på 2-skinne driften? (jeg har også overvejet at anskaffe en multimaus fra Roco, men synes nu faktisk ret godt om mobilstationen).

Märklins Mobilstation kan kun sende MM ud i sporet. Så længe du bruger dekodere der kan forstå MM og du kan leve med systemets begrænsninger (dem støder du hurtigt ind i, når du begynder med andre produkter end Märklins egne), kan du bruge det til din "gulvbane".

Men på et tidspukt bliver du træt af at du ikke lige kan sætte et lokomotiv på og bruge alle dets lys og lyd funktioner uden at skulle finde et Märklin lokomotiv som har tilsvarende funktioner og melde dit lokomotiv til som et sådan.

Jeg er slet ikke i tvivl om at får du først fingrene i eksempelvis en MultiMaus (fås fra cirka 600 kr brugt) og har brugt den 10 gange, lærer du dens simpelhed og vender aldrig tilbage til Mobilstationen.

Jo, du kan købe den nye Mobilstation der kan både DCC og MM, det vil lette dig, men så er det igen en investering uden de stpre udsigter. En Multimaus kan du for eksempel koble til et PC interface og dermed kan du begynde på PC styring....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Jeg er slet ikke i tvivl om at får du først fingrene i eksempelvis en MultiMaus (fås fra cirka 600 kr brugt) og har brugt den 10 gange, lærer du dens simpelhed og vender aldrig tilbage til Mobilstationen.Klaus

Hejsa Jonas.

De overvejelser omkring Märklin Mobilestation havde jeg også selv da jeg skiftede fra tre-skinne til to-skinne. Jeg har valgt at skifte til ROCO Multimause, og kan klart anbefale dig at gøre det samme. Mausen fungerer virkelig godt, og er let at betjene, også når det gælder programmering og adressering af lokomotiver. Jeg selv har valgt at give mine lokomotiver lange adresser (Firecifrede adresser efter lokomotivets litranummer). Hvert lokomotiv programmeres let med ROCOs system.

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 617

PB

Hej Jonas

Märklins Mobil Station af nyeste generation (60653) klarer i følge Märklins katalog også DCC formatet.

Hvad angår dine bemærkninger om forskellig sporbredde på 3 og 2 skinne spor, har det intet hold i virkeligheden. Hvis du sammenligner NEM 110 (2-skinne) og NEM 340 /3-skinne), vil du se, at 2-skinne spor må have en skinneafstand på mellem 16,5 til 16,8 mm og 3-skinne spor en afstand på 16,6 til 16,7 mm altså indenfor rammerne af 2-skinne normen.

Du behøver ikke bekumre dig om, hvorvidt Trix overholder NEM-normen, det gør de.

Sluttelig vil jeg ønske dig held og lykke med 2.skinne valget, som jeg er sikker på er det rigtige for dig. Men lad være med at blade de to systemer, det giver kun problemer.

Gert Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Det behøver jeg da heller ikke på min hjemlige prøvebane (1,25 X 2,Innocent med 7skifter. Der er her tale om Fleischmann Profi - såkaldt slanke skifter - der faktisk ikke kan polariseres. Hele herligheden strømforsynes også kun et sted. De få maskiner jeg har lyd i (Roco MA, MY, MZ, Heljan E, HobbyTrade D) mister da kun lyden hvis jeg slukker for den. Andre maskiner som fx.Rivarossi Klædeskab, Real Model Kommode, Pico Köff kører også uden de store problemer.

Hej Flemming!

Hvis du læser vejledningen på Tysk til dine udmærkede Fleischmann sporskifter, ville du finde ud af at der i alle Fleischmann Profi sporskifter er indbygget en omskifter som danner forbindelse til respektive side af hjertestykket, alt efter sporskiftets stilling.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej Jonas

Jeg har selv været hele møllen igennem med skift fra 3- til 2-skinne-drift. Jeg har ikke noget fast anlæg, så jeg har valgt Trix C-skinner når jeg vil køre med mit materiale.

Mit digitalsystem er Lenz Digital Plus.

Jeg kan se du bor i Århus, det gør jeg også, så du er velkommen til at få en demo, hvis du vil se det live.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Flemming!Hvis du læser vejledningen på Tysk til dine udmærkede Fleischmann sporskifter, ville du finde ud af at der i alle Fleischmann Profi sporskifter er indbygget en omskifter som danner forbindelse til respektive side af hjertestykket, alt efter sporskiftets stilling.Venlig hilsen!Peter Madsen

Jeg tillader mig lige at svare på Flemmings vegne: Den omtalte omskifter har intet med en polarisering af hjertestykket (som er af plastik) at gøre, men er Fleischmanns måde at lave "tænkende" sporskifter. Omskifteren sørger for, at der kun ledes strøm til den anden side af hjertestykket til den skinnestreng, hvortil sporet er skiftet. Hensigten er at få et tog til at gå i stå foran sporskiftet, hvis det står til den anden streng.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej Jonas

Stick to your guns! Med andre ord, har du det godt med 3-skinne systemet, så fortsæt. Jeg legede også med Märklin, da jeg var knægt og da jeg så senere fik fornyet interesse for futtog, ja så var jeg ikke i tvivl. Det skulle være 3-skinne systemet! Det var det jeg kendte og det jeg var vokset op med. Dog er der løbet meget vand i gennem floden siden, og man kan sige meget om Märklin, men det har altså ikke ændret så meget ved mit valg. På et tidspunkt begyndte jeg også, at vakle ligesom dig. 2-skinne materiel er jo billigere og i nogens øjne mere naturtro. Men nej! Det blev ved tanken. I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner. Dog kunne jeg godt finde på at investere i deres udskældte MY. Grim og larmende, men en ren klassiker. Det er Roco og Hobbytrade, der kører rundt hjemme hos mig.

Mht. Märklins fremtid, så er der helt sikkert producenter klar i kulissen til at tage over, hvis de skulle lukke og slukke, hvilket jeg dog ikke tror. Det ville jeg ikke bekymre mig om.

Skal du f.eks. køre amerikansk, ja så bliver det 2-skinne, da udvalget i 3-skinne materielt er stort set ikke eksisterende. Men det er jo så en helt anden problemstilling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.

Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.
Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.Klaus

Ja, det er efterhånden også den konklusion man må træffe.

Rigtig mange melder efterhånden ud at de kører med alt andet end Märklin materiel og med DCC styring på deres 3-leder anlæg. Så hvorfor ikke køre på det som materiellet oprindelig var bygget til og undgå de voldsomme begrænsninger i udbuddet af skinnegeometrier? Og så samtidig slippe for den grimme midterleder.

Måske kommer der et svar her?

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"moppe" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.
Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.Klaus

Hej Klaus

Prøv at læse hvad jeg skriver.

Kan du have en god aften Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"moppe" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.
Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.Klaus

Hvorfor det? Hvis manden kan li märklin/3-skinne systemet, men heller vil have lokomotiver fra 2-skinneproducenter fordi märklin køre med den samme gamle motor/ den der lyder som en grenknuser så lad ham det. Personligt er jeg glad for märklin systemet og deres vogne, men jeg kan bedere li modeller fra andre firmaer! Og hvem siger at de danske producenter er 2-skinne producenter? ja jeg spøger bare! alt i alt hvorfor skal 2 og 3 skinne kørere altid debatere om hvilket system der er bedst! Det vigtigste er at man er glad for sin modeltogshobby hver enten den er 2 eller 3 skinne, Dansk, tysk eller fransk, digital eller analog eller Skala Z eller O :!: Og prøv at kigge dybere i det det er altid 2-skinne kørene der er bedst, hvis man kigge på debatforummet her. og det siger jeg ikke fordi jeg køre 3-skinne :!:

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"tybalt" skrev:
"moppe" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.
Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.Klaus
Ja, det er efterhånden også den konklusion man må træffe.Rigtig mange melder efterhånden ud at de kører med alt andet end Märklin materiel og med DCC styring på deres 3-leder anlæg. Så hvorfor ikke køre på det som materiellet oprindelig var bygget til og undgå de voldsomme begrænsninger i udbuddet af skinnegeometrier? Og så samtidig slippe for den grimme midterleder.Måske kommer der et svar her?

Hej Henk

Du bryder dig sikkert ikke om mit svar, men midterlederen har aldrig generet mig.

Kan du så svare på hvorfor f.eks. Rocos trækkraft er så forbandet velkørende på Märklin skinner?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

--- burde ikke have været skrevet --- Laughing out loud Dumt fra min side Shock typisk mig :roll: Wink

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

"Sydbanen" skrev:
"moppe" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.
Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.Klaus
Hvorfor det? Hvis manden kan li märklin/3-skinne systemet, men heller vil have lokomotiver fra 2-skinneproducenter fordi märklin køre med den samme gamle motor/ den der lyder som en grenknuser så lad ham det. Personligt er jeg glad for märklin systemet og deres vogne, men jeg kan bedere li modeller fra andre firmaer! Og hvem siger at de danske producenter er 2-skinne producenter? ja jeg spøger bare! alt i alt hvorfor skal 2 og 3 skinne kørere altid debatere om hvilket system der er bedst! Det vigtigste er at man er glad for sin modeltogshobby hver enten den er 2 eller 3 skinne, Dansk, tysk eller fransk, digital eller analog eller Skala Z eller O :!: Og prøv at kigge dybere i det det er altid 2-skinne kørene der er bedst, hvis man kigge på debatforummet her. og det siger jeg ikke fordi jeg køre 3-skinne :!:

Hej Mikkel

Tak for dit svar. Kan du så svare mig hvorfor Rocos materiel er så overlegent? 2 -skinne producent? Muligt, men absolut weltspitz, som det må hedde i Østrig.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Prøv at læse hvad jeg skriver.
Det var netop det jeg gjorde og undrede mig.
"Amagerkaner" skrev:
Kan du have en god aften Laughing out loud

I lige måde.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Sydbanen" skrev:
Hvorfor det? Hvis manden kan li märklin/3-skinne systemet, men heller vil have lokomotiver fra 2-skinneproducenter fordi märklin køre med den samme gamle motor/ den der lyder som en grenknuser så lad ham det. Personligt er jeg glad for märklin systemet og deres vogne, men jeg kan bedere li modeller fra andre firmaer! Og hvem siger at de danske producenter er 2-skinne producenter? ja jeg spøger bare! alt i alt hvorfor skal 2 og 3 skinne kørere altid debatere om hvilket system der er bedst! Det vigtigste er at man er glad for sin modeltogshobby hver enten den er 2 eller 3 skinne, Dansk, tysk eller fransk, digital eller analog eller Skala Z eller O :!: Og prøv at kigge dybere i det det er altid 2-skinne kørene der er bedst, hvis man kigge på debatforummet her. og det siger jeg ikke fordi jeg køre 3-skinne :!:

Undskyld mig, men jeg skrev intet om, hvad der er bedst...........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Sydbanen" skrev:
Det er syndt at 2-skinne kørene ikke kan se glæden i at have en fælles hobby! Fordi de mener at 2-skinne er bedst!!!

Mikkel, stop nu det der. Lige nu er det dig der forsøger at tvinge den diskussion ind i tråden. Ingen andre har talt om det!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

sorry klodset skrevet! jeg syntes bare at hvis man læser mellem linjerne kan jeg godt komme til at forstå det sådan. og har rettet det andet indlæg! Jeg prøver på ingen måde at skabe diskusion eller det er sådan jeg ser det Tongue Jeg er nu bare glad for at folk vil hjælpe hinanden Laughing out loud

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
Kan du så svare på hvorfor f.eks. Rocos trækkraft er så forbandet velkørende på Märklin skinner?

Det værste er bare at det kører endnu bedre på 2-skinne..... De felste Roco 3-skinen modeller mangler trækkraft på en aksel eller flere i forhold til 2-skinne modellen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Det værste er bare at det kører endnu bedre på 2-skinne..... De felste Roco 3-skinen modeller mangler trækkraft på en aksel eller flere i forhold til 2-skinne modellen.

Årsagen hertil skal findes i slæbeskoens placering. Der er ikke plads til en slæbesko under boggien på f.eks. en BR 182. Her har designeren været nødt til at fjerne trækkraften på dele af boggien, så slæbeskoen kan være der. Det betyder, at maskinen performer en smule ringere på AC anlæg end på DC anlæg.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Sydbanen" skrev:
Personligt er jeg glad for märklin systemet og deres vogne, men jeg kan bedere li modeller fra andre firmaer!
Det er også ganske fair, at du er det, det ser jeg ingen problemer i. Du må bare acceptere, at nogen vil stille spørgsmålet: Hvis du ikke benytter produkterne, hvorfor så holde fast i systemet? Jeg synes det er et fair, og ganske interessant, spørgsmål, når nu virkeligheden er sådan, at Märklins system skiller sig ud fra alt andet. Hvis du er glad ved systemet, så kan du også med lethed svare på det spørgsmål. Du kan jo være ligeglad med, hvad modtageren synes om dit svar. Når du hopper direkte i forsvarsposition og generaliseringer om 2-skinne-folks holdninger til 3-skinne-folk, fremstår du som en person, der i virkeligheden er træt af sit eget valg og bliver sur, hver gang han bliver konfronteret med det.
"Sydbanen" skrev:
ja jeg spøger bare! alt i alt hvorfor skal 2 og 3 skinne kørere altid debatere om hvilket system der er bedst!

Der er forskel på, at ville diskutere for diskussionens skyld og stille et spørgsmål for at få svar på noget man ikke forstår. De fleste debatter herinde er startet sådan, men eskaleret pga. udbrød som dem du kom med. Jeg forholder mig ganske neutralt, men jeg finder mig ikke i at blive genstand for en generalisering.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Jonas J" skrev:
Gælder dette også Trix Mobile Stationen (der jo er tiltænkt til 2-skinne drift)?

Hej Jonas

Jeg taler her for den gamle Trix Mobile Station, den der ligner Märklin Mobile Station 1. Trix Mobile Station kan snakke både DCC og Selectrix. Desværre så har brugergrænsefladen væsentlige designfejl, der gør produktet meget besværligt at benytte til forskel fra andre producenter. Jeg kender flere, der er rigtig kede af deres valg og har kasseret den. Hvis du har tænkt på den, vil jeg klart anbefale dig, at finde en anden digitalstation end Trix Mobile Station.

Den nye Trix Mobile Station er Märklins Mobile Station 2 i grønne farver. Det er præcis det samme produkt og de kan præcis det samme og har samme interface. Du kan koble den til Märklins Central Station, der snakker alle protokoller inkl. DCC, hvilket gør den udmærket til at styre både 2- og 3-skinne-anlæg.

Med min erfaring fra mit eget skift vil jeg anbefale følgende: Afgør med dig selv om du er lokomotivfører eller kontroltårn (eller hva' det nu hedder), anyway, når du har truffet det valg, så find et system, der kan opfylde de krav. Jeg kan lide at køre med mine tog, så jeg har valgt Lenz Digital Plus. Den har ingen fancy skærm og den vinder næppe designpriser, men den har den fordel, at jeg kan sætte håndkontrollen til i små stik langs anlægget og følge toget rundt. Jeg flytter blot håndkontrollen med efterhånden som toget kører. Det kan jeg godt lide, da jeg har planer om et modulanlæg. Derudover er Lenz så simpel i sit tekniske design, at den næsten aldrig volder problemer. Jeg sætter det til og så kører det. Roco MultiMouse er baseret på samme underliggende system som Lenz. Jeg kan sætte en Roco MultiMouse til min Lenz og få samme funktionalitet.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Amagerkaner" skrev:
"tybalt" skrev:
"moppe" skrev:
"Amagerkaner" skrev:
I dag har jeg dog ikke noget Märklin, hverken trækkraft eller vogne - og heller ingen planer om at anskaffe noget. Kun skinner.
Ergo kunne du lige så godt have kørt 2-skinne og haft råd til endnu mere.Klaus
Ja, det er efterhånden også den konklusion man må træffe.Rigtig mange melder efterhånden ud at de kører med alt andet end Märklin materiel og med DCC styring på deres 3-leder anlæg. Så hvorfor ikke køre på det som materiellet oprindelig var bygget til og undgå de voldsomme begrænsninger i udbuddet af skinnegeometrier? Og så samtidig slippe for den grimme midterleder.Måske kommer der et svar her?
Hej HenkDu bryder dig sikkert ikke om mit svar, men midterlederen har aldrig generet mig. Kan du så svare på hvorfor f.eks. Rocos trækkraft er så forbandet velkørende på Märklin skinner?

Hej Martin

Næh, jeg har intet imod dit svar, og som sådan heller noget imod dit valg, jeg forsøger blot at forstå det.

Som det vil være nogen bekendt fra tidligere debatter om dette emne så er jeg selv konverteret fra 3- til 2 leder for nogle år siden. Dette var der flere grunde til der for mig var væsentlige og en af dem var midterlederen og dens uheldige indflydelse på et naturtro anlægsdesign. Et andet forhold var adgangen til det meget store materieludbud, uden behov for efterfølgende ombygning. Men det er mit valg.

Men jeg synes ikke du forholder dig til spørgsmålet! Hvorfor køre konverteret 2-leder materiel på 3-leder, i stedet for at bruge det der hvor det er udviklet til? I min verden giver det ikke meget mening.

Så hvad er det, efter din mening, som 3-leder systemet giver som du ikke kan få på et rent 2-leder anlæg?

At du kan køre Roco uden problemer er da godt for dig; jeg kan komme i tanker om adskillige fabrikater der enten har problemer i 3-leder udgave eller som slet ikke kan fås dertil.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"bahnfan.net" skrev:
"Sydbanen" skrev:
Personligt er jeg glad for märklin systemet og deres vogne, men jeg kan bedere li modeller fra andre firmaer!
Det er også ganske fair, at du er det, det ser jeg ingen problemer i. Du må bare acceptere, at nogen vil stille spørgsmålet: Hvis du ikke benytter produkterne, hvorfor så holde fast i systemet? Jeg synes det er et fair, og ganske interessant, spørgsmål, når nu virkeligheden er sådan, at Märklins system skiller sig ud fra alt andet. Hvis du er glad ved systemet, så kan du også med lethed svare på det spørgsmål. Du kan jo være ligeglad med, hvad modtageren synes om dit svar. Når du hopper direkte i forsvarsposition og generaliseringer om 2-skinne-folks holdninger til 3-skinne-folk, fremstår du som en person, der i virkeligheden er træt af sit eget valg og bliver sur, hver gang han bliver konfronteret med det.
"Sydbanen" skrev:
ja jeg spøger bare! alt i alt hvorfor skal 2 og 3 skinne kørere altid debatere om hvilket system der er bedst!
Der er forskel på, at ville diskutere for diskussionens skyld og stille et spørgsmål for at få svar på noget man ikke forstår. De fleste debatter herinde er startet sådan, men eskaleret pga. udbrød som dem du kom med. Jeg forholder mig ganske neutralt, men jeg finder mig ikke i at blive genstand for en generalisering.

Jeg er glad for märklin-systemet. jeg bare godt blive Irriteret fordi så snart en OVERVEJER at skifte system til andet, kommer der simpelthen en bølge af forslag hvilken skinner, styresystem og andet han skal bruge, fra 2-skinne folkene. Han overvejede jo át skifte, men nu sernere i tråden har han skiftet. (læg mærke til at fra 3-skinne folkene er mere stille) [dette skrives med et smil på læben Cool og ikke til at starte en en diskusion :!: ] Hav nu en god morgen allesammen Wink

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 138

PB  Hjemmeside

Hej.

Laughing out loud jeg er imponeret og stolt, denne tråd har nu kørt lidt tid, den har været lige ved at 'knække' over i råb, skrig og eder, - men I har sgu holdt emnet på sporet og det klæder os alle som brugere af 'Sporskiftet' og som modelbane/jernbanefolk, uden at blive småpige fornærmet på andre på grund af deres valg - ja og omvalg.

Vi har jo en bred og rummelig hobby der har mange aspekter og 'trosretninger', så det glæder mig at se at denne tråd kan holdes sagligt på sporet. Laughing out loud

mavh (med altid venlig hilsen)

Gerner

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg har spor IIm (LGB) smalspor i haven, og H0 dansk epoke (III -) IV indendørs.

 Begge sporvidder er digitale med DCC.

Medlem af DE5, FREMO & Føniks.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Sydbanen" skrev:
jeg bare godt blive Irriteret fordi så snart en OVERVEJER at skifte system til andet, kommer der simpelthen en bølge af forslag hvilken skinner, styresystem og andet han skal bruge, fra 2-skinne folkene.

Nu er det manden selv der spørger om digitalsystemer, så det er da ganske naturligt at svare på det!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 617

PB

Jeg vil gerne fortælle Tybalt og andre, hvorfor jeg blev ved 3-skinne systemet.

I 1982 genopdagede modelbanen. Min søn havde fået et Märklin startsæt af noget familie, og det fik mig til at finde mit gamle Märklintog frem fra gemmerne, så han havde lidt mere at lege med.

Til min store overraskelse satte vi blot skinnerne sammen (M-skinner) og satte lokomotiver og vogne på - og det kørte uden problemer. Tænk - efter at have været gemt væk i over 10 år. Der var ingen kontaktproblemer overhovedet.

Da jeg igen fandt modelbanen interessant, overvejede jeg at skifte til 2-skinne systemet og besøgte i den anledning et par klubber, som kørte 2-skinne.

Min oplevelse var, at der altid skulle bruges en halv time til skinnerensning, også selvom det kun var en uge siden, der sidst var kørt på anlægget.

Jeg overvejede kort om kontaktproblemet kunne løses ved at køre 2-skinne vekselstrøm, som Märklin dengang havde valgt til spor I. Det var dog min vurdering, at jeg alt i alt var bedre tjent ved at blive ved et kendt system - så valget blev 3-skinne system Märklin.

Dette valg betød ombygninger af 2-skinnemateriel, men til gengæld fik jeg digitalstyring med billige decoderalternativer før 2-skinne folket.

Driftsikkerheden af 3-skinne materiellet er imidlertid faldet gennem årene, på grund af det stigende brug af plastik, dårligere ("2-skinne lignende") hjulkontakt, og i værste fald brug af isolerede hjul. I samme periode er 2-skinnesystemet blevet væsentligt bedre med fremkomsten af digitalstyring, så forskellen i dag er langt mindre, end da jeg tog mit valg.

Gert

Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.