Jeg har bygget en model af Sindal Station hvor jeg anvender originale billeder, et billedbehandligsprogram, diverse papstykker og en del arbejde.
På siden http://www.svendhjorth.dk/index.php?option=com_content&view=category&lay...
kan I se billeder og beskrivelse af projektet.
Hvis nogen er interesseret kan jeg sende .pdf kopier der er parat til at blive printet.
Hilsen
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Hjorth
flot stykke arbejde
jeg kunne godt være interesseret i sådanne pdf filer
et andet spørgsmål er om du eventuel har sporplanen af Sindal station
enten den rigtige eller i skematisk form og gerne i 50 - 60 udseende
jeg er også vil med strækningen Aalborg - Frederikshavn og her i klubben
KmK er vores køreplan baseret på Randers - Aalborg - Frederikshavn
hvis du har andre sporplaner på vensysselsbanen ville jeg blive glad
hvis det kunne lade sig gøre at få en kopi
jeg har selv sporplaner til Hjørring ( original DSB og skematisk
Brønderslev ( fået af en flink sporskifter ) den gamle - har den nye skematisk
og noget Frederikshavn
med venlih hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Henning,
Du ved godt at Kaj Juul-Pedersens bog "Modeljernbane som hobby" (Berlingske Forlag) indeholder en hel del om lige netop denne strækning -ikk? Han brugte den i vid udstrækning som basis for at forklare hvordan en køreplan er skruet sammen (fra side 82).
Billede af MZ med eksprestog 46 passerer Sindal -lørdag den 17. Juli 1971 (side26).
Billede af MX 1033 forspændt tog 952 ankommer til Hjørring, 17. Juli 1971 (side27).
Billede af lyntoget limfjorden (tog 15) i Frederikshavn, 17 Juli 1971 (side 28 ).
og så videre og så videre....ok billederne er ikke super i kvaliteten, men alligevel.
Lån den på biblioteket - hvis ikke den allerede står i reolen...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
jo - du kan tro jeg har den - det ER min bibel
jeg var jo allerede under märklintiden begyndt på endestationer og køreplaner
(vi var tre - fire klassekammerater, Jørgen Rating - Per Jensen, Hans og mig
vi samledes mange gange om lørdagen og bygge banen op og kørte så hele weekenden)
Ideerne kom jo igennem bladene Populær mekanik, Hobbybladet og Modelbane-nyt
men det var først da jeg læste KJPs bog - at jeg så lyset
Lige siden den gang har jeg drømt og prædket for at lave modelbane efter forbilledet
også med oprangeringer og køretid ( den skjulte station - forklaring følger )
Jeg faldt pladask for Vensysselbanen - den havde jo det hele ( bortset fra de store internationale expresser ) og så var der jo lige min yndlingsprivatbane HP -
(jo drømmene var store) HP interesse kom igennem DJK ( Wilke og Thomassen ) bøger
om disse baner ( Savner stadig HLA bogen - men her har EVP jo lavet noget godt noget )
men inden dette bliver for langt forklarer jeg lige om den skjulte station
Når jeg kiggede i KJP bog var der nogle ting der ville give problemer - på den måde
- hvordan løste man dem!
KJP anviser og beskriver jo meget i den bog - [u]så gå ud og lån eller køb den[/u]
1 : Sporplaner - hvor fik man fat i dem - DSB ( det var dengang )
2 : Materiel - der fandtes ikke noget dansk - bygge selv - eller fantasi
3 : togplaner og des lige - ( også DSB )
4 : køretider - ( kunne ikke helt forlige mig med det forkortede )
sporplaner var ikke så nemme at få fat på - og først for nylig er det lykkedes
dansk materiel er der så kommet efterhånden og tak for det - har ikke været særlig aktiv med at bygge selv - men lagde grunden til de senere materieltegninger
togplaner og des lige er efterhånden også anskaffet
det pladsmæssige - en klub - men det er jo ikke alle der er lige interesseret i lige den bane - så kompomier må indgås
og så lige køretider ( den skjulte station ) jeg så jo en del anlæg i klubber - herunder
også OMJK ( hvor jeg senere blev medlem ) men kunne ikke helt forlige mig med at der ikke var tid til rangering og op - ned formering af togstammer
ideen kom så ved at jeg i klubben HO-87 i Odense var medlem og hvor vi kørte dansk - tysk ca fifty - fifty
det bragte mig jo ind i det tyske modelbaneunivers ( stadig under forudsætning at så korrekt som muligt )
Her studerede jeg så sporplaner og ideer ( mesterne Ivo Codes, Gerlach og de andre som jeg ikke lige kan huske navne på )
men så slog det mig :
den tyske ide med Scattenbahnhof - på dansk - opstillingsbanegård
hvorfor ikke bruge den som skjult station på denne måde:
man laver en synlig station
strækning synlig ud af den og får den skjult ved hjælp af anlægget
den gemte strækning fører så til den skjulte station
og så laver man det bare omvendt til næste synlige station
og hvad gør så den skjulte station
jo ser I - det er så det geniale ( min ide og mening )
hvis man tager strækningen
Aalborg - Hjørring - Frederikshavn
har man som regel ( heller ikke i klubber ) plads til stræknigslængde og alle stationer
til rådighed
så man vælger at lave noget der skal være Aalborg -
noget der skal være Hjørring
og noget der skal være Frederikshavn
disse tre stationer bliver så de synlige
strækningsidden bliver så fx :
Aalborg ( synlig ) - strækning ( synlig og skjult ) - skjult station - strækning ( skjult og synlig ) - Hjørring ( synlig ) osv osv
dernæst laver man så grafen over toggangen på strækningen og ser hvor der krydses og overhales
det er så her den skjulte station kommer ind
den kan optage traffikken der skal være på strækningen mellen de to synlige stationer Aalborg og Hjørring - idet den indeholder det antal spor der er nødvendige
for toggangen + et ekstra spor der altid er frit -
og nu kan man køre i rigtig tid i det den skjulte tager traffikken
og nu er der tid til rangering - op - og ned formering osv osv
så det eneste jeg har bridraget med her at omklassificere opstillingsstationen og
dens brug
de andre ting er tyvstjålet og omsat
Det var og ER meningen at jeg ville/vil komme ind på det under beskrivelsen af Glyngørebanen - også hvor og af hvem der har givet ideerne
har også tænk mig at lave det samme med Vensysselbanen og Langå - Struer
sam når jeg får historien om KmK anlæg op og stå
Nu kom du bare mig i forkøbet
men håber at du / I forstod den snørklede omgang
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved