Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Signaler, der virker - hvordan?

Jeg står for at skulle opbygge et to-skinne anlæg baseret på geoLINE skinner. Jeg vil gerne have signaler også; både vingesignaler og dagslyssignaler, men hvad skal der til, for at de har indflydelse på kørselen? Jeg forestiller mig, at et givent tog absolult ikke skal kunne passere et rødt signal eller et armsignal hvor armen ikke er hævet; ganske som i virkeligheden.

Jeg forestiller mig, at der skal skydes et eller andet elektronisk et sted på skinneanlægget, men hvad?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Nu skriver du ikke noget om, hvilke signaler, du vil anvende. Altså hvilket fabrikat.

Nogle signaler har indflydelse på toggangen, andre har ikke.

Hvis du køber signaler med indflydelse på toggangen, er det såmænd blot at følge vejledningen.

Bruger du signaler uden indflydelse på toggangen, skal der laves et afsnit i sporet lige inden signalet, som er strømløst når signalet viser STOP.

Sporafsnittet skal være langt nok til, at det lokomotiv, der har længst udløb, kan nå at stoppe indenfor sporafsnittet. Ellers vil det blot fortsætte lige igennem og køre over for rødt.

Det nemmeste er at anvende et bistabilt relæ, f.eks. fra Viesmann eller Roco. Både signal og sporafsnit skal kobles på relæet, så når signalet viser KØR, er der strøm i sporafsnittet, og når signalet viser STOP, er sporafsnittet strømløst.

Relæet kan skiftes manuelt eller via en kontakt i sporet, så det er det forankørende tog, der får signalet til at skifte til KØR, mens det tog, der holder foran signalet, får det til at skifte til STOP idet det passerer signalet.

Der skal altså bruges to kontakter, enten i sporet eller på din kontrolpult.

Jeg kender ikke geoLINE, så jeg ved ikke om der er en kontaktskinne i sortimentet, men ellers kan du bruge alm. Reed-kontakter (magnetkontakter) og sætte en magnet et sted under toget.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Der mangler en væsentlig oplysning:

Bliver det styret analogt eller digitalt?

Søren's forklaring dækker fint det analoge, men skal det være digitalt, vil man oftest gerne bevare strømmen til det standsede lokomotiv, så det bevarer lys, lyd og røg igang.

Der kan med mange dekodere vælges forskellige slags bremsemuligheder og der skal så noget elektronik til at sende bremse- og stopsignal i sporet før signalet. Der skal også noget detketering til for at signaler ved hvornår der er besat og ikke osv.

Jeg synes ikke anlægget skal være ret stort før det bliver ligeså nemt og billigt/dyrt at bruge en PC til at styre det med, og så er signalerne lige pludselig meget nememre, for de viser bare hvad softwaren synes og har ikke reel indflydelse og forbindelse til sporet. Med PC kan der også laves automatiske køreplaner og en helt masse andet.

Andre vil helst holde PCen væk fra anlægget. Der er masser af muligheder og det har ikke ret eget at gøre med om du vælger den ene eller den anden slags spor.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"leonard" skrev:
Der mangler en væsentlig oplysning: Bliver det styret analogt eller digitalt?Søren's forklaring dækker fint det analoge, men skal det være digitalt, vil man oftest gerne bevare strømmen til det standsede lokomotiv, så det bevarer lys, lyd og røg igang.Der kan med mange dekodere vælges forskellige slags bremsemuligheder og der skal så noget elektronik til at sende bremse- og stopsignal i sporet før signalet. Der skal også noget detketering til for at signaler ved hvornår der er besat og ikke osv.Jeg synes ikke anlægget skal være ret stort før det bliver ligeså nemt og billigt/dyrt at bruge en PC til at styre det med, og så er signalerne lige pludselig meget nememre, for de viser bare hvad softwaren synes og har ikke reel indflydelse og forbindelse til sporet. Med PC kan der også laves automatiske køreplaner og en helt masse andet.Andre vil helst holde PCen væk fra anlægget. Der er masser af muligheder og det har ikke ret eget at gøre med om du vælger den ene eller den anden slags spor.

Jeg glemte lige at ikke alle kører analogt. :oops: :oops: :oops:

Og så hedder jeg Steen, ikke Søren. Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"leonard" skrev:
Der mangler en væsentlig oplysning: Bliver det styret analogt eller digitalt?Søren's forklaring dækker fint det analoge, men skal det være digitalt, vil man oftest gerne bevare strømmen til det standsede lokomotiv, så det bevarer lys, lyd og røg igang.Der kan med mange dekodere vælges forskellige slags bremsemuligheder og der skal så noget elektronik til at sende bremse- og stopsignal i sporet før signalet. Der skal også noget detketering til for at signaler ved hvornår der er besat og ikke osv.Jeg synes ikke anlægget skal være ret stort før det bliver ligeså nemt og billigt/dyrt at bruge en PC til at styre det med, og så er signalerne lige pludselig meget nememre, for de viser bare hvad softwaren synes og har ikke reel indflydelse og forbindelse til sporet. Med PC kan der også laves automatiske køreplaner og en helt masse andet.Andre vil helst holde PCen væk fra anlægget. Der er masser af muligheder og det har ikke ret eget at gøre med om du vælger den ene eller den anden slags spor.

Hvad de trækkende enheder angår, foregår drifte digitalt(DCC), men jeg påtænker at styre skiftespor analogt.

Hvad signalfabrikater angår, har jeg naturligvis kig på Viesmann, men er da iøvrigt ikke bleg for at gå igang med et samlesæt, hvis det skulle vise sig, at Viesmann ikke har noget der der dansk ud; det skal det nemlig helst Wink

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.