Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Signaldrift med Windigipet

Hej

Jeg har en rimelig stak af ældre Märklin-signaler, som jeg gerne vil anvende på mit anlæg, der skal fungere med WDP. Signalerne skal indsættes på de synlige dele af anlægget . Derfor følgende ???:

Kan signalerne indsættes med kun fungerende lys/vingefunktioner uden at være tilsluttet midterskinne i og uden for det isolerede stopområdet som i analog drift (altså kun passe til togdriften uden indflydelse) - og såfremt hvordan?

Jeg har forstået det sådan, at med WDP er det kun nødvendigt at etablere egentlige blokafsnit i forbindelse med indsættelse af flere boostere - er dette korrekt.

Jeg anvender hovedsageligt C-skinner (0-klippet) og kun lidt M i driftsområdet.

På forhånd tak.

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej

Det er korrekt forstået at du ikke behøver lade signalet indvirke direkte på togene. Når du vil bruge WDP til at nedbremse et tog ved et stopsignal, skal du lave en blok foran signalet, som du forbinder til en sporbesatmelder, feks. et S88 modul, som så ser at der er et tog på vej mod stopsignalet, og fortæller det til din CS, som fortæller meldingen videre til WDP, som derefter sender stopmelding til netop dette tog, så det stopper foran signalet. Rent praktisk vil det være en god ide med to blokke foran signalet; Først en blok som WDP bruger til at nedbremse toget til næsten stop, og derefter en blok lige foran signalet hvor WDP standser toget helt. På denne måde standser alle tog lige foran signalet.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

"DennisTR" skrev:
HejDet er korrekt forstået at du ikke behøver lade signalet indvirke direkte på togene. Når du vil bruge WDP til at nedbremse et tog ved et stopsignal, skal du lave en blok foran signalet, som du forbinder til en sporbesatmelder, feks. et S88 modul, som så ser at der er et tog på vej mod stopsignalet, og fortæller det til din CS, som fortæller meldingen videre til WDP, som derefter sender stopmelding til netop dette tog, så det stopper foran signalet. Rent praktisk vil det være en god ide med to blokke foran signalet; Først en blok som WDP bruger til at nedbremse toget til næsten stop, og derefter en blok lige foran signalet hvor WDP standser toget helt. På denne måde standser alle tog lige foran signalet.

Hej Dennis

Når du skriver blok, formoder jeg, at du mener en "s88-tilbagemeldeblok" og ikke en blok hvor midterskinnen også er isoleret i stopstykket?

Har du et bud på hvor lang "stopblokken" skal være?

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Bjørn" skrev:
Når du skriver blok, formoder jeg, at du mener en "s88-tilbagemeldeblok" og ikke en blok hvor midterskinnen også er isoleret i stopstykket?
Ja, jeg mener en S88-tilbagemeldeblok.
"Bjørn" skrev:
Har du et bud på hvor lang "stopblokken" skal være?

Det afhænger af flere ting, bla; hvor hurtigt kører toget når det kører ind i selv "Stopblokken", hvor hårdt bremser toget når det får en Stopkommando, osv. Lad os først tage "nedbremsningsblokken"; den skal være så lang at alle dine tog kan nå ned på den hastighed du mener de skal køre inden de når ind i "Stopblokken", måske 150 cm. Og når så toget kører ind i "Stopblokken", skal det gerne nå at standse inden blokken ender. Hvis toget kører langsomt nok, behøver "Stopblokken" ikke være længere end feks. 20-30 cm. Prøv dig frem, så er jeg sikker på du finder frem til hvor lange dine afsnit skal være.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Dennis

Du skal have mange tak for hjælpen.

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Det var så lidt Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.