Hejsa.
Lad os antage at vi har en to-sporet hovedstrækning og en fabrik.
Fabrikken skal nu have lagt et sidespor. Der skal både ankomme gods til - og afgå gods fra fabrikken. Det vil ske på daglig basis.
Hvordan vil man anlægge sådan et sidespor på en to-sporet strækning? Vil man kun forbinde et af sporene fra hovedstrækningen, eller vil man forbinde begge hovedspor med sidesporet?
Jeg har vedhæftet et eksempel der illustrerer mit spørgsmål, her har jeg forbundet begge hovedspor med sidesporet.
Hvordan vil virklighedens jernbane være?
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Man vil nok forbinde begge spor, som du har gjort det. Tilbringertoget skal jo også "hjem" igen
Med venlig hilsen
Skott
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvordan man vil lave det i virkeligheden kommer an på mange ting.
- Hvor langt er der til den nærmeste station?
- Hvor meget gods er der (dagligt)?
- skal der laves omløb med lokomotivet?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Cargoman
Indlæg: 490
Som Horsecreek er inde på, er der flere måder at anlægge forbindelse til sidespor på. Det er først og fremmest et spørgsmål om trafikken dertil.
Det nu nedlagte sidespor ved Avnsøgård på Nordvestbanen udgik på fri bane. Her kunne man så løbe om inde på selve sidesporet, og ja, jeg ved godt at her taler vi om en enkeltsporet strækning.
I Hedehusene udgår sidesporet kun fra den det ene hovedspor, her er banen ikke dobbeltsporet, men 4-sporet.
Husk også afløbssikring.
Se i også her http://dk.trackmap.net/
Moderne tog på danske skinner
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Søren
Du skal lige huske at...
hvis vi snakker om et banestykke som er placeret udenfor en station, dvs. at sidespor osv. ikke er dækket af I-signaler (som markerer stationsgrænsen), så vil der [u]aldrig[/u] være en transversal mellem de to hovedspor, dvs. ingen sporforbindelse imellem de to hovedspor :!:
Sporforbindelsen på Nordbanen mellem Banedanmark og Nærumbanen ved Lyngby er placeret ude på den fri bane, dvs ikke på en station, og her er man så tvunget til at køre fra Lyngby ad venstre spor til sporforbindelsen.
hvis sidesporet er forbundet til hovedsporet inde på en station, så kan du lave sporforbindelserne som du selv lyster.
Faktisk er det fire enkeltspor der er tale om, da strækningen er vekselsporet.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor på hovesporet og hvor meget trafik?
Se på google earth
56°27'18.62"N 10° 1'53.10"E
Der er et sidespor til en dobbeltsporet strækning der er vist.
Ellers er det nu meget sjældent at der er sådanne i moderne trafik, da det kræver sikring af sporskiftet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Tak for de interessante svar. Jeg tænkte nok at omstændighederne ville have kraftig indflydelse. Mit spørgsmål er selvfølgelig research til, hvordan en evt. model skal udformes. Det er til et modul.
Da det er et modul, kan vi selvfølgelig ikke vide, hvor langt der er til nærmeste station, men lad os antage at der ikke er langt. Vi taler måske højst en til to km.
Jeg har ikke rigtig tænkt på muligheden for omløb. Jeg havde kun tænkt på det for nemhedens skyld, men lidt udfordring skulle der også være.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hvad er afløbssikring?
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et "halvt sporskifte" der stilles så vogne afpsores, hvis de umotiveret triller ud mod hovesporet.
Når man så har stillet sporskiftet ude på hovedstrækningen, lukkes afløbssikringen og man kan køre ud mod sporskiftet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Cool! Der skulle vel ikke findes et billede af sådan en fætter?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://de.wikipedia.org/wiki/Gleissperre
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Ellers laver Peco et afløbs sporskifte. De er også blevet brugt herhjemme, og det kan jo så kobles sammen med sporskiftet i hovedsporet, så de begge skifter synkront
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det lyder jo interessant. Har du produktnummer og evt. link til et billede?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
http://www.holtmodelrailways.co.uk/photo.php?code=SL84
Bjarne
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Andre steder er der brugt dækningssporskift, hvor man så har en stump spor, der ender i en stopbom.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk