Tag lige et kik på dette anlæg under opbygning.
Jeg syntes selv at hans/deres el-arbejder ser seriøst ud - håber mit bliver halvt så flot...
Husk at kikke alle billederne igennem - der kommer nogle gode fotos nederst på siden også.
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=308312
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ordnung muss sein ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja det er lavet på pæn elektrikkermaner. Kabelkanaler er gode til at gemme alle ledningerne væk i.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det bliver pænere og kan være letter at finde fejl i. "Kaos ser ud til at forsvinde", se på de 2 vedhæftede billeder, det der ligner kaos er kun halvvejs gennem ledningshelvedet.
Klaus
(ja det er modeltogsstyring og ja det er mig der har bygget det)
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja undervejs kan det se ret kaotisk ud - eller når man er i gang med lidt udviklingsarbejde.
Herunder er der 2 billeder - fra udviklingen til den færdige enhed.
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Tak for kaffe...
Klaus: kan du fortælle lidt om hvad det egentlig er vi ser på billederne? Hvad er de forskellige bokse til - hvad er til 220V og hvad er til skiftespor m.v. ?
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo, jeg skal prøve.
1. Den PLC der styrer det hele. Der er 2 udvidelsesmoduler på, så den nu besidder noget der ligner 30 digitale indgange (24 volt) og 44 relæ udgange.
2. Termostat til kabinetsblæser (nummer 10).
3. Sikringer for styring. 10A 2 polet for 230 volt tilgang (kan også bruges som on/off, så alt er spændingsløst), 2 stk 4A automatsikringer. 1 til bansstrøm og strøm til bevægelige attraktioner og 1 til lys.
4. 12 volt transformator til kørestrøm og bevægelige attraktioner.
5. 6 volt transformator til skib der sejler og en lastbil+traktor der leverer halm til varmeværket.
6. 24 volt/10A industriforsyning/batterilader spændigsforsyning til al styreelektronik og relæer.
7. 230 volt kontaktor til intern belysning på anlægget.
8. Relæer til styring af 3 tog, 1 skib og traktor/lasbtil. 2 af de nævnte skal kunne skifte retning, så de kræver ldit ekstra. Der er selvfølgelig også styring af 2 dagslyssignaler.
9. Transformer til lys (10A).
11 + 12. 2 etagers klemrækker til forbindelser til "omverdenen". Kablerne udadtil var færdigekonfektionerede og jeg havde derfor brug for et fast skillepunkt. Der er dog regeligt med pladser.
13. Dobbelt ensretning der giver en + og - DC i forhold til nu. Så kan man styre et 3 skinne lokomotivs retning med DC.
Alt dette styrer et lille udstillingsanlæg hvor man kan smide en 10'er i, se nogle tog køre og trykke på de 10 knapper der aktiverer forskellige attraktioner (båd/tog/motorsavsmand/osv osv). Jeg fandt nogle fine vandalsikre trykknapper med blåt lys i - se vedhæftede billede...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Holy Cow
Tillykke med udstillingsanlægget - må fordi det snarest
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
JD
Indlæg: 712
Tak for det, Klaus.
Det er et flot stykke arbejde der igen viser hvor mange aspekter der egentlig indgår i en stor modeljernbane: planlægning, snedkeri, montering, landskabsbygning, elektrikerarbejde m.v.
Man skal jo næsten være bygherre for at kunne mester det hele :roll:
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Ret beset er det meget værre - bygherrer ved sjældent noget som helst. Der udskrives en arkitektkonkurrence - og de indkøbte virksomhedsrådgivere siger så til bygherren hvad der er det bedste. Eller ved mindre projekter siger husets frue hvad der passer hende. Dette rækker desværre overhovedet ikke, hvis et fornuftigt resultat er målet med det hele.
Næ - som modelbanebygger skal man have flere uddannelser - rækkende fra at kunne slå søm i (korrekt) til universitetsniveau ):
Arkitekt - optimal design af rum til modeljernbaner
Geolog - fordi man ikke skal blande for mange landskaber sammen på for lidt plads.
Historiker - tema 27. august 1967 (eller anden dato) - alt derefter no-go
Ingeniør (elektro) - ellers kører futfut ikke optimalt
Ingeniør (maskin) - modelbygning og ellers mangler en nitte eller to...
Ingeniør (kemi) plasttyper, lim og deres sammenspil for nu ikke at glemme kunstigt vand
Fotograf - fange/have en idé, kunne tænke tredimensionalt og i billeder
Scenograf - samme egenskaber - bare mange flere per sekund og med handling over tid
Illusionist - definerer og bestemmer hvad de to ovennævnte ser (og dermed laver)
Tømrer - grundkonstruktionen (huset) skal være af den bæredygtige slags (farven grøn er i denne sammenhæng ligegyldig ).
Snedker - banens "basis" en superkritisk faktor, eller al kørsel er "ikke særlig morsom".
Hertil kommer naturligvis de sædvanlige grunduddannelser hos DSB, privatbanerne og i udlandet (indenfor alle tænkelige retninger og helst helt til bunds). Så står alle signalerne korrekt, togene bliver rigtigt sammensat, der bliver kørt til tiden (øh -næsten altid ) og så videre.
Og jeg har med garanti glemt en 10 til 20 andre uddannelser.
Det vigtigste er så at kunne kombinere alt hvad man ved (når man lige har snuppet uddannelserne ovenfor). Det er ofte her at ny viden opstår. "Normalvidenskab" bringer ikke så meget mere.
Tja -det er altså ikke nemt at være til - men heldigvis har Sporskiftet altid (stort set) et medlem, der kan det man ikke selv kan. Og så kan man jo bare bare spørge.
Det sjoveste er nu at spørge ned i de kollektive "sorte huller"
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...