Er der nogen her som kan give en beskrivelse af rangeringen i Frihaven i forbindelse med Scanlink ? Evt. en henvisning til en bog ?
Trak én togmaskine hele det tog der kunne være på en færge (ca. 845 meters længde)?
Er der forresten noget jeg tager fejl af, eller kunne ER4 køre ombord på IC-færgerne ved egen kraft ? Eller måtte de have hjælp ? (mener da meget bestemt at blev overført inden broens åbning).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
PED
Indlæg: 145
Hej mr-data,
Overfarten fra Frihavnen til Helsingborg hed Danlink.
Færgerne var 5 sporede og klappen i lejet var dobbeltsporet og fra hvert af sporene på klappen kunne man ud over de yderste 2 spor også nå det miderste.
Derfor kunne 2 togmaskiner samtidig betjene færgen. Man begyndte at køre vogne ombord, så snart et spor var tømt. Jeg tror udenforstående ville tro der ikke foregik andet end at de samme stammer kørte frem og tilbage.
Helsingborg havde samme arrangement og på rangerbanegården dér havde man oprangeret stammerne, så yderligere fordeling af vognene i Danmark ikke var nødvendig.
Man trak blot i land og måske skulle halvdelen til Rødby og resten til Fyn Jylland.
Togmaskinerne var MZ og forskellige opstillinger af MX og MY.
Jeg tror aldrig ER har været med Danlink, i al fald ikke med passagerer.
Venlig hilsen
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
mr-data
Indlæg: 805
Nej det har de ikke, men IC-færgerne har altså hovedsaligt besejlet Storebælt. Og grunden til at jeg spurgte var, at hvis en ER var i stand til at køre ombord for egen kraft, kunne man vel (teoretisk set) også have anvendt litra EA som trækkraft til DanLink-togene (dette forudsætter naturligvis at sporene til færgen og togene destinationer var elektrificerede.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Kan det iøvrigt passe, at færgehavnen lå ved Dampfærgevej, ca. samme sted som Oslo-færgen ? Hvis, kørte de så via Godsringen eller gennem "Røret" ?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Ja, det er rigtigt.
Og togene kørte over godsringen.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Cargoman
Indlæg: 492
Et billede beskriver mere end tusind ord, siger man, så her er det håndgribelige bevis http://www.flickr.com/photos/morten812/4035032587/
Som PED rigtig nok skriver, så lå alle sporskifterne på klappen til samtlige 5 spor. Klappen var endvidere to-delt, og faktisk var den også temmelig lang.
Jeg mener også at kunne huske, at den krumme del af de 2 yderste spor på færgen kunne sideforskydes, således at det 2. og 4. spor kunne udnyttes i hele længden.
Moderne tog på danske skinner
lokalbanen
Indlæg: 161
Jeg havde i '91-93 kontor på Dampfærgevej og kunne se lige ned til lejet.
Det jeg husker tydeligst var at færgen vippede en del når de trak stammerne af, specielt når der kom stålruller fra Sverige. Her trak de to stammer af færgen samtidigt for at den kunne holde balancen. En gang var en af stammerne kommet længere frem end den anden og færgen krængede meget, det skabte en del larm (horn), så et par minutters stilhed - hvorefter de stille fik den der var foran til at køre tilbage indtil færgen igen lå lige, - hvorefter de igen trak de to stammer af færgen samtidigt.
Det har nok ikke altid været lige let at være ansvarlig for rangeringen til og fra færgen.
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)