Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Scanlink

Er der nogen her som kan give en beskrivelse af rangeringen i Frihaven i forbindelse med Scanlink ? Evt. en henvisning til en bog ?

Trak én togmaskine hele det tog der kunne være på en færge (ca. 845 meters længde)?

Er der forresten noget jeg tager fejl af, eller kunne ER4 køre ombord på IC-færgerne ved egen kraft ? Eller måtte de have hjælp ? (mener da meget bestemt at blev overført inden broens åbning).

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 140

PB

Hej mr-data,

Overfarten fra Frihavnen til Helsingborg hed Danlink.

Færgerne var 5 sporede og klappen i lejet var dobbeltsporet og fra hvert af sporene på klappen kunne man ud over de yderste 2 spor også nå det miderste.

Derfor kunne 2 togmaskiner samtidig betjene færgen. Man begyndte at køre vogne ombord, så snart et spor var tømt. Jeg tror udenforstående ville tro der ikke foregik andet end at de samme stammer kørte frem og tilbage.

Helsingborg havde samme arrangement og på rangerbanegården dér havde man oprangeret stammerne, så yderligere fordeling af vognene i Danmark ikke var nødvendig.

Man trak blot i land og måske skulle halvdelen til Rødby og resten til Fyn Jylland.

Togmaskinerne var MZ og forskellige opstillinger af MX og MY.

Jeg tror aldrig ER har været med Danlink, i al fald ikke med passagerer.

Venlig hilsen

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"PED" skrev:
Hej mr-data,Overfarten fra Frihavnen til Helsingborg hed Danlink.
Min fejl, vidste jeg sådan set godt.
"PED" skrev:
Færgerne var 5 sporede og klappen i lejet var dobbeltsporet og fra hvert af sporene på klappen kunne man ud over de yderste 2 spor også nå det miderste.
Okay, hvor nåede man så de to spor mellem midtersporet og ydersporene ? For sporarrangementet var vel symmetrisk ? Og man havde vel ikke sporskifter på færgen ?
"PED" skrev:
Derfor kunne 2 togmaskiner samtidig betjene færgen. Man begyndte at køre vogne ombord, så snart et spor var tømt. Jeg tror udenforstående ville tro der ikke foregik andet end at de samme stammer kørte frem og tilbage. Helsingborg havde samme arrangement og på rangerbanegården dér havde man oprangeret stammerne, så yderligere fordeling af vognene i Danmark ikke var nødvendig.
Rigtig smart løsning.
"PED" skrev:
Man trak blot i land og måske skulle halvdelen til Rødby og resten til Fyn Jylland.Togmaskinerne var MZ og forskellige opstillinger af MX og MY.
Det var jeg godt klar over, og i de sidste par år var MZ4 vistnok dominerende i trafikken, eller hvad ?
"PED" skrev:
Jeg tror aldrig ER har været med Danlink, i al fald ikke med passagerer.

Nej det har de ikke, men IC-færgerne har altså hovedsaligt besejlet Storebælt. Og grunden til at jeg spurgte var, at hvis en ER var i stand til at køre ombord for egen kraft, kunne man vel (teoretisk set) også have anvendt litra EA som trækkraft til DanLink-togene (dette forudsætter naturligvis at sporene til færgen og togene destinationer var elektrificerede.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Kan det iøvrigt passe, at færgehavnen lå ved Dampfærgevej, ca. samme sted som Oslo-færgen ? Hvis, kørte de så via Godsringen eller gennem "Røret" ?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 666

PB  Hjemmeside

Ja, det er rigtigt.

Og togene kørte over godsringen.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 487

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
"PED" skrev:
Færgerne var 5 sporede og klappen i lejet var dobbeltsporet og fra hvert af sporene på klappen kunne man ud over de yderste 2 spor også nå det miderste.
Okay, hvor nåede man så de to spor mellem midtersporet og ydersporene ? For sporarrangementet var vel symmetrisk ? Og man havde vel ikke sporskifter på færgen ?

Et billede beskriver mere end tusind ord, siger man, så her er det håndgribelige bevis Arrow http://www.flickr.com/photos/morten812/4035032587/

Som PED rigtig nok skriver, så lå alle sporskifterne på klappen til samtlige 5 spor. Klappen var endvidere to-delt, og faktisk var den også temmelig lang.

Jeg mener også at kunne huske, at den krumme del af de 2 yderste spor på færgen kunne sideforskydes, således at det 2. og 4. spor kunne udnyttes i hele længden.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg havde i '91-93 kontor på Dampfærgevej og kunne se lige ned til lejet.

Det jeg husker tydeligst var at færgen vippede en del når de trak stammerne af, specielt når der kom stålruller fra Sverige. Her trak de to stammer af færgen samtidigt for at den kunne holde balancen. En gang var en af stammerne kommet længere frem end den anden og færgen krængede meget, det skabte en del larm (horn), så et par minutters stilhed - hvorefter de stille fik den der var foran til at køre tilbage indtil færgen igen lå lige, - hvorefter de igen trak de to stammer af færgen samtidigt.

Det har nok ikke altid været lige let at være ansvarlig for rangeringen til og fra færgen.

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.