Hej,
Jeg sidder lige og tygger lidt på hvordan jeg skal forbinde min S88'er.
Jeg ved at måden hvorpå det fungere, er at når en port bliver grounded så får windigipet en impuls. Spørgsmålet er bare, om man skal vælge at lade et skinnesegment generer impulsen i den ene eller den anden "ende".
[code]eksempel:skinner ------:------:-------:-------:Impuls enhed ^ ^ ^Afsnit A B C[/code]
Hvis et tog kommer til afsnit A, så er det i først "midt" i afsnit A der bliver meldt optaget, og når så toget rammer "midt" i afsnit B, vil denne melde optaget, men såfremt afsnit A er langt nok, vil A nå at melde "ikke optage" før B melder optaget. (giver det mening?)
Hvordan håndterer man den situation? (Laver man meget små afsnit, eller kan windigipet sættes op til at forvente et længere tog?)
vedgæftet er en lille tegning over banen, og den segmentering jeg påtænker at lave. Er det helt i skoven?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Din måde er sådan set god nok om du kun vil bruge afsnittene til at se om der holder tog
Men vil du bruge dine s88ér til at styre banen få du straks brug for lidt flere blokke (afsnit) wdp kræver et bremse stykke og et stop stykke, så tager vi fx. afsnit 4 ( vil gå ud fra dette er en station ) så bør de yderst skinner være et nyt afsnit, og dermed et nyt s88 port nr. lad os kalde det 100 :idea: "for det nr indgå ikke på din tegning"
Så vil wdp bruge afsnit nr. 4 til at bremse toget en smule, og nå det rammer afsnit 100 stoppe toget helt.
Sådan som du har inddelt banen p.t vil toget bremse ned i afsnit 16 for at stoppe lige nå det rammer afsnit 4, også har du ikke dine vogne inden ved perron
Om du kører marklin, vil jeg vælge at isolere den ene skinne fra til dine s88, dette gøre du ALTID har kontrol over om dine spor er besat, for det med at bruge en kontakt skinne eller reed kontakt vil kun give en kort impuls til din s88ér, og et blik på skærmen, medmindre du indskyder et relæ som holder strømmen åben til næste kontakt punkt afbryder den igen.
Håber dette giver dig lidt hjælp
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Hej Peter,
Tak for svaret. Jeg tænkte på om man ikke kan "bede" win-digipet om at bremse toget når det når afsnit 4 ? - Dvs. det først bremser når det rammer afsnittet, og togets bremselængde så gør at det rammer nogenlunde hvor det skal... (Hm, ja, ok, jeg kan godt hører at det begynder at knibe lidt :? )
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jo det kan man som godt, men det bliver desværre bare aldrig rigtigt godt, for som du ønsker det, vil toget ramme afsnit 4 og herved give wdp besked på nu der tog der skal standse, så skal man bed wdp om først at stoppet efter x-antal sekunder, og da ikke alle lokomotiver bevæger sig ens, få du meget uens stop, samt muligheden for at nogle lokomotiver slet ikke nå at få sig sidste vogn over sporskift.
En anden løsning kan være denne.
Du fjerne blot de første mange s88 punkter i afsnit 4 se din vedhædtede sporplan.
Så begynder toget som blot sin ned bremsning i afsnift 16, denne nedbremsning er som blot, at toget lige tager toppen af topfarten, og først nå toget rammer afsnit 4, få det besked på fuldstop, her er det så de egenskaber du har givet dekoderen, samt de ekstra egenskaber du har skabt i wdp der bestwemmer bremse længden
Jeg gå ud fra disse spørgsmål har sin begrundelse i at spare udgifterne på s 88 moduler, dette tror jeg dog du bliver ked af i længden, for jo flere s88 punkter du har, jo sjove og mere varieret kørsel kan du lave
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
En anden mulighed er at finde et program, der kan det du gerne vil i stedet for at skulle tilpasse din bane til et program, der ikke helt kan det du ønsker.
Har du betalt mange penge for windigipet er det selvfølgelig sin sag at smide det ud og måske bruge flere penge på et andet program.
Der findes også programmer, der slet ikke koster penge.
Jeg har valgt at bruge penge på RailRoad&Co. som kan det du efterlyser.
Det kender hver togmaskines egenskaber, så det ved hvor hårdt der skal bremses for at standse det rigtige sted. Det kræver stadig en masse sporafsnit for at kunne styre det hele optimalt.
Jeg er ikke inde i alle finesserne i hverken windigipet eller RailRoad&Co, men jeg syntes det var det rigtige valg for mig.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det kan wdp som også, desværre formåe ældre marklin lokomotiver at kører ret uens for gang til gang, derfor forslå jeg den anden metode med det er s88 punktet der definere stoppunktet.
hvert et lokomotiv indstiller man særskilt i start og stop hastighed, så tror i bund og grund at begge programer er så ens, at det blot er en smags sag, hvad man ønsker.
Men ellers om du sidder og lege med demoén af wdp, så findes der dette danske program, som jeg kun kan tale varmt for http://www.gamesontrack.dk/
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Tjah, nærigrøven længe leve
De er jo lidt dyre de der S88'ere.
Men jeg kan godt regne ud at jeg får brug for mindst to segmenter foran hver station, for netop at kunne ramme med et tog fra begge retninger.
Men tilbage til mit egentlige spørgsmål. - Når man bruger f.eks. reed kontakter eller de gammeldags kontaktskinner (dem med en lille tap der bliver vippet til), kan win digipet så finde ud af at selv om impulsen kun er kort, så skal den holde afsnittet indtil det næste afsnit bliver besat?
Ja, bagtanken er, for at hører om der er mulighed for at undgå at skulle til at "save" i alle skinnerne
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
wdp måler impulser ned til 1/100 sek, så jo det skulle være muligt, men sporet vil jo så kun være besat i den 1/100 af et sek i wdp øjne.
Men som jeg skrev i første indlæg, kan dette laves ved at kontakt skinnen på virker et relæ, som sende stel forbindelsen videre til s88 modulet, og holder denne forbindelse til næste kontakt skinne aktivers og frigiver relæét igen.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja istedet for alm. s88 moduler som viessmann 5217 så kunne du jo købe viessmann 5233 som er en forbrugs måler, ulemmen ved denne er så bare, at efterladerdu en vogn, som ikke har et strøm forbrug ( Belysning osv ) ja så den usynlig for wdp
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bibihest
Indlæg: 1.300
Men det kan heldigvis klares med til grafitlak
En anden ting man lige skal huske ved 5233 er at der kun er 8 udgange frem for 16, så man skal altså have dobbelt ås mange moduler for at få samme antal porte.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, så længe man bruger det styringsmæssigt lette skinnesystem der hedder 2-leder.
Begynder du først med 3-leder skal du eddermanme smøre meget grafit på en lille godsvogn før den bruger strøm.....eller montere en slæbesko.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
"Krokodil"
Indlæg: 173
- Og GB-4 modulet (en lille forbrugsmåler) fungerer fortrindeligt. Nu har jeg så bare en demo af win-digipet, så jeg er løbet tør for dekoder adresser, men det fungere meget fint.
Nu er det bare win-digipet der driller lidt. Den vil af og til ikke komme frem med en mulig rute. Og jeg begriber ikke hvorfor.
Og så er der lige det med bremselængder. Kan man få win digipet til at lave en bremselængde et sted på banen og en anden bremselængde et andet sted?
Og så er jeg løbet tør for midterlederisloeringer til Cspor. er der nogen der ved om man kan lave noget der virker selv?
- Og for at citerer en gammel reklame "Det er jo hele 3 ting..."
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Øh, når du saver skinnerne behøver du ikke forbrugsmåler, bare direkte i S88, du skaber jo en kortslutning mellem højre og venstre skinne.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
"Krokodil"
Indlæg: 173
Nej, det var vidst lidt dårligt formuleret. Det jer mener er at nogle segmenter har jeg lavet vha. at save i sporet (altså isolere en skinne og så direkte i s88'eren.), og andre segmenter har jeg sat en lille forbrugsmåler på, hvilket skåner skinnerne i de længere segmenter.
Og begge dele virker fortræffeligt.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja du kan skære forbindelse væk, som nå du fjerner de to stel forbindelser fra hinanden, men her sætter jeg dog selv grænsen for at skære i skinnerne
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Tak for svarene. jeg må eksperimentere lidt videre.
- Ad 1. det er en af de indkodede ruter den ikke vil komme op med. To steder, det ene sted kommer den dog op med den hvis man skifter et af sporskifterne for den. - Det andet sted kommer den ikke op overhovedet. (hvilket betyder at man manuelt skal kører toget videre til det næste stoppested.)
- Ad 2. Er der noget manual værk til hvordan man ændrer i ruteindkodningen? Jeg har kigget lidt på win-digipets ruteproperties, men det er ikke så selvforklarende...
- Ad. 3. Jeg fandt den optimale løsning. Et lille stykke (meget lille stykke) tape ind i bunden af "hun" skinnen. Så er der isoleret uden at save...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Mht isolering af c-spor så har jeg haft success med krympeflex. Et lille stykke i en passende diameter ind over "han-stkket" for enden af skinnen og så ½sekund med en lighter så det krymper. Det holder ikke til at blive samlet mere end 2-3 gange men tilgængæld er det billigt og nemt.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Du kan altid gå ind i routes editor og tilføre ekstra ting ruten skal udføre undervejs osv.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Ok.Nu er jeg overbevist om at jeg har fundet en bug i win-digipet.
Når man leger med demo-versionen, og laver ruter, så stiger rute-id'et hver gang man opretter en ny rute. Det er sådan set helt fint, men demoen vil ikke æde mere end 20 ruter, og derfor så når man når til id 20, så kan man tage sine ruter og stoppe der hen hvor ... og så videre...
Er der nogen der ved om man kan få lov til at "nulstille" rute id'et? (uden at skulle reinstallere hele svineriet.)
- Nå, men nede på jorden igen, så er det åbenbart begrænset hvormeget man kan få lov at lege med ruter i demo-verisonen. (x.3)
:?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg vil da tro du kan slette indkodet ruter selv i demoen, så du skaber en ledig plads, du sletter en rute ved at højre klikke på ruten også slet linen.
Men jeg tager lige højde for jeg ikke selv kender demoén, og måske den er låst her.
Meeeeeen 20 ruter er nu heller ikke mange, på min egen bane, har jeg såvidt jeg husker indkodet over 180 ruter
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Ja, problemet er bare at når man sletter en rute, og så laver en ny, får den nyt id. og den nægter simpelthen at vise ruter med et id over 20.
Nu prøver jeg så Railroad & co trial'en af istedet.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jo men et eller andet sted skal man jo lægge en begrænsning så folk køber selve programet, håber for dig at demoen af Railroad & co ikke er tids bestemt som den var da jeg prøvet den
Der nok ikke andet for end du må til lommerne og købe et af programmerne, ellers prøv den 30 dages gratis version af GT-Command der få du stemmestyring med i "købet"
http://shop.gamesontrack.dk/GT-Monitor.aspx
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)